Gå til innhold

iPhone Xr selger dårligere enn forventet


Anbefalte innlegg

Mens du veit, like godt som meg, at folk ser på spec sheets og trekker derfor en 100% konklusjon lenge før de hadde behøvd - er du enig i den? 

 

Ja det er jeg helt enig i. Spec sheets for skjermer sier nesten ingenting. De må måles, oppleves. Og de fleste ser bare hvilken type + oppløsning og tenker at en 1080p LCD IPS er bedre enn en 720p LCD IPS, og alle de tar definitivt feil. Og ja, mange som gjør dette.

 

 

 

Kan også nevne at jeg har sett på XR-skjermen ved siden av en XS, og ja - XS sin skjerm er bedre, men jeg var mer "irritert" på de tykkere kantene enn selve skjermen - og minst av alt skjermoppløsningen. XS sin skjerm er OLED, og vinner på de punktene, men selve oppløsningen? Jeg velger XS, men jeg syns ikke XR-skjermen står tilbake like mye som du kanskje syns, men det er subjektivt - regner med at du også har klådd på XR. Utover det så er det ingenting "galt" med skjermen til XR, jeg kunne fint levd med denne daglig, null stress, skjermen til XS er uten tvil bedre enn XR, men det er ikke MYE bedre

Ja, altså jeg synes ikke skjermen til XR er dårlig. Jeg hadde ikke gått hver dag og tenkt på den lave oppløsningen. Ved forrige telefonbytte gikk jeg ned i oppløsning. Merkbart, men jeg ble vandt med 1080p (ned fra 1440p) etter noen uker og det gikk fint. Skulle selvsagt hatt en 1440p, men da ble det mer penger, annen telefon.

 

Problemet mitt er at XR koster 9000 kroner. Jeg synes Apple kunder fortjener bedre. iPhone 8 Plus har jo bedre skjerm til lavere pris? Det er ekstremt ulogisk. Med mindre de ellers har fått en klart bedre LCD skjerm i XR da. Men har ikke hørt om noen store LCD nyheter, så tviler på det.

 

Ellers må jo OLED paneler ha høyere oppløsning enn LCD for å oppleves like da de har DiamondPixel PenTile array som gjør at de har færre sub-piksler.

 

 

Apple bruker jo med vilje idiotiske begrep som "Liquid Retina" og "Super Retina" for å villede folk folk (ikke at de er alene, men de og). Og jeg synes folk fortjener bedre når de gir 9000 kroner til Apple for et topp produkt, selv om det er en billigere versjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tillegg til skjermdiskusjonen her.

Jeg henger en god del på bilde- og videodelingssider som imgur. Der har de ikke 1080p engang for å begrense databruk.

Hver gang noen laster opp en video i 720p tatt med et godt kamera på imgur så hyler en haug med iPhonebrukere (du ser hva slags enhet brukere er på ved siden av kommentaren på imgur) med modeller over HD at "NOW I SEE WHY I GOT 2K/4K SCREEN, WOW, TO BAD CHEAP PHONES CAN'T SEE THIS QUALITY" etc.

Prøve å forklare til dem at imgur ikke engang støtter FullHD fører til downvote og "LOL LOOK AT ENVIOUS ANDROID USER IT'S 4K IT'S SO CLEAR!!!"

Det er tull. Alt over 1080p er totalt tull på en mobil. Du ser ikke forskjell. Akkurat som med 192KHz lyd, så er det ren placeboeffekt.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Tillegg til skjermdiskusjonen her.

Jeg henger en god del på bilde- og videodelingssider som imgur. Der har de ikke 1080p engang for å begrense databruk.

Hver gang noen laster opp en video i 720p tatt med et godt kamera på imgur så hyler en haug med iPhonebrukere (du ser hva slags enhet brukere er på ved siden av kommentaren på imgur) med modeller over HD at "NOW I SEE WHY I GOT 2K/4K SCREEN, WOW, TO BAD CHEAP PHONES CAN'T SEE THIS QUALITY" etc.

Prøve å forklare til dem at imgur ikke engang støtter FullHD fører til downvote og "LOL LOOK AT ENVIOUS ANDROID USER IT'S 4K IT'S SO CLEAR!!!"

Det er tull. Alt over 1080p er totalt tull på en mobil. Du ser ikke forskjell. Akkurat som med 192KHz lyd, så er det ren placeboeffekt.

Og 640k burde være nok minne for alle

Lenke til kommentar

Og 640k burde være nok minne for alle

Langt ifra. 4GB er nok for det fleste men, pr. i dag. Poenget ditt er også surrete, siden du merker SOLEKLAR forskjell på 640KB og 4GB, og oppløsning blir det ikke større behov for på en så pytteliten skjerm over årene som RAM gjør. Det så enormt deminishing returns fra FullHD til 4K på en så liten skjerm at det er totalt tullball. Som sagt flere ganger her, folk ser ikke forskjell i en test. Det er 100% placeboeffekt. Det er mye viktigere at det er god kvalitet på skjermen, ekte HDR (video HDR, ikke foto HDR) og nyere teknologi enn oppløsning. 

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Tillegg til skjermdiskusjonen her.

Jeg henger en god del på bilde- og videodelingssider som imgur. Der har de ikke 1080p engang for å begrense databruk.

Hver gang noen laster opp en video i 720p tatt med et godt kamera på imgur så hyler en haug med iPhonebrukere (du ser hva slags enhet brukere er på ved siden av kommentaren på imgur) med modeller over HD at "NOW I SEE WHY I GOT 2K/4K SCREEN, WOW, TO BAD CHEAP PHONES CAN'T SEE THIS QUALITY" etc.

Prøve å forklare til dem at imgur ikke engang støtter FullHD fører til downvote og "LOL LOOK AT ENVIOUS ANDROID USER IT'S 4K IT'S SO CLEAR!!!"

Det er tull. Alt over 1080p er totalt tull på en mobil. Du ser ikke forskjell. Akkurat som med 192KHz lyd, så er det ren placeboeffekt.

Du blir kanskje downvota fordi de andre har et bra poeng?

 

Jeg vet ikke om du kan prøve selv med telefonen din, men om du har en telefon der du kan endre oppløsning ser du det lett. Bilder med lav oppløsning der det er vanskelig å se hva som står eller av dårlig kvalitet er vanskeligere å se på en 720p skjerm vs 1080p eller 1440p. Det har ingenting å si hva originaloppløsningen på bildet er.

 

Dette kan du se på alle bilder. Selv et bra bildet kan du zoome langt inn og finne tekst som er vanskelig å lese. Med høyere res skjerm blir det zooma bildet bedre.

 

Så faktisk spesielt for imgur siden bildekvalitet er så dårlig så hjelper high res skjermer på slik at det ser klart bedre ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blir kanskje downvota fordi de andre har et bra poeng?

 

Jeg vet ikke om du kan prøve selv med telefonen din, men om du har en telefon der du kan endre oppløsning ser du det lett. Bilder med lav oppløsning der det er vanskelig å se hva som står eller av dårlig kvalitet er vanskeligere å se på en 720p skjerm vs 1080p eller 1440p. Det har ingenting å si hva originaloppløsningen på bildet er.

 

Dette kan du se på alle bilder. Selv et bra bildet kan du zoome langt inn og finne tekst som er vanskelig å lese. Med høyere res skjerm blir det zooma bildet bedre.

 

Så faktisk spesielt for imgur siden bildekvalitet er så dårlig så hjelper high res skjermer på slik at det ser klart bedre ut.

Jeg snakket om VIDEO. Jeg sa til og med klart og tydelig at jeg snakket om video. Folk ser ikke forskjell på 1080p og 4K på mobil. IGJEN, det har vi sagt MANGE ganger her og ALLE TESTER viser det samme, inkludert om native er HD på den ene testskjermen og andre er 4K.

Det folk ser forskjell på er om det er tatt med et bra kamera eller ikke.

Om du viser dem en video i HD tatt med et råbra kamera, så tror suppehuene det er 4K. DET er poenget. Men vis dem en video i 4K tatt med et medium bra kamera, så tror de det er under HD.

Selv TVer skjer dette ofte på. Elkjøp hadde en test i Fredrikstad hvor de viste en OLED HD ved siden av en 4K LCD. Gjett hvem alle trodde var 4K?

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Jeg snakket om VIDEO. Folk ser ikke forskjell på 1080p og 4K på mobil. IGJEN, det har vi sagt MANGE ganger her og ALLE TESTER viser det samme, inkludert om native er HD på den ene testskjermen og andre er 4K.

Det folk ser forskjell på er om det er tatt med et bra kamera eller ikke.

Om du viser dem en video i HD tatt med et råbra kamera, så tror suppehuene det er 4K. DET er poenget. Lær deg å lese. Men vis dem en video i 4K tatt med et medium bra kamera, så tror de det er under HD.

Selv TVer skjer dette ofte på. Elkjøp hadde en test i Fredrikstad hvor de viste en OLED HD ved siden av en 4K LCD. Gjett hvem alle trodde var 4K?

For video er det ikke forskjell på 1080p og 4K nei. Eller det er, men du klarer ikke se det. Dessuten så er jo bitrate det som begrenser bildet på tjeneste som imgur, ikke oppløsning.

 

Joda jeg vet at det er masse suppehoder som tror at hvis du filmet med bedre kamera så er oppløsning bedre osv, fordi de tror oppløsning = hvor bra bildet er. Det betyr likevel ikke at det ikke er et poeng i å ha 1080p skjerm, og at det er klart bedre enn 720p.

 

Bare fordi det finnes suppehoder som tror på merkelige ting er jo ikke det et argument mot å ha skikkelig oppløsning på en mobil til 9000 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For video er det ikke forskjell på 1080p og 4K nei. Eller det er, men du klarer ikke se det. Dessuten så er jo bitrate det som begrenser bildet på tjeneste som imgur, ikke oppløsning.

 

Joda jeg vet at det er masse suppehoder som tror at hvis du filmet med bedre kamera så er oppløsning bedre osv, fordi de tror oppløsning = hvor bra bildet er. Det betyr likevel ikke at det ikke er et poeng i å ha 1080p skjerm, og at det er klart bedre enn 720p.

 

Bare fordi det finnes suppehoder som tror på merkelige ting er jo ikke det et argument mot å ha skikkelig oppløsning på en mobil til 9000 kroner.

Det er en forskjell, men er så latterlig liten. Enorme diminishing returns på video fra HD til 4K. I spill ser jeg det tydelig, men på filmer selv uten ekstra komprimering så er det svært sjeldent det har noe å si (mener da TVer her ).

HDR derimot hjelper godt (mener da TVer her og).

Jeg sa heller ikke at 1080p ikke er bedre enn 720p. Jeg sa igjen tydelig at det er diminishing returns fra FullHD til 4K.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som har valgt 8 Plus istedenfor Xr. Grunnen er bl.a.

Skarpere skjerm

Full HD oppløsning.

Mer plass i bredden (Trenger man egentlig mer plass i høyde retning? 19,5:9 begynner blir veldig langt og smalt)

Touch ID.

Dobbel kamera med optisk zoom

Force touch.

700 kr rimeligere.

A11 er nesten like rask som A12.

Jeg tror det er mange andre som også setter pris på disse fordelene.

 

Jeg handlet meg en nydelig brukt iPhone X, OLED skjerm, fortsatt lynkjapp som du sier og rimeligere. Jeg er ferdig med  å betale fullpris for Apple produkter, dette begynner å bli for ille. Første hang jeg handler annenhånds telefon faktisk.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del synes det blir litt snodig å imøtegå kritikken av Xr som topprodukt fordi den mangler piksler, med at man ikke merker eller ikke trenger å bry seg om forskjellen ned til noe som koster halvparten.

 

Ja, er det ikke det som er poenget? Kunder klarer ihvertfall å registrere dobbel pris på prislappen…

Lenke til kommentar

Herregud det er jo ikke vanskelig å forklare hvorfor iphone selger dårlig.

 

Esim hvor mange operatører har det per dags dato?

Apple pay virker på eldre mobiler.

Ytelsen er Iphone XR vesentlig kraftigere en iphone X?

Kamera alene er den verdt å oppgradere?

 

Så totalsett når også prisen er stiv er det ikke så vanskelig å forstå kundene vil vente.

Lenke til kommentar

Oppløsning på display er ikke alt, xr har bra fargegjengivelse osv, men for den prisen hadde ikke Apple tapt så mye kr om de gav oss en full HD Panel.

 

Håper dette blir en tankevekker for Apple at de ikke kan holde på å styre alt for kunden, gi kunden mer kontroll, dere har software som er bygd på hardware dere bruker og funker bedre enn Android pga optimalisering.

 

Jeg liker ikke hele greia til apple at dem skal styre kunden, dyrere reprasjon da de ikke vil la tredjeparts reperatør og ikke vil de la oss bytte skjerm eller batteri selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sier bare: legg på noen skarve hundrelapper å kjøp mate 20 pro istedenfor dere eplefolk hadde hatt godt av å åpne øynene for noe annet.

Som Android-bruker hadde jeg heller kjøpt xr enn Mate. Nå er uansett ingen av de aktuelle, dersom jeg skulle kjøpt ny télefon i dag hadde det enten blitt nyeste OnePlus eller en Android One.

Lenke til kommentar

@hekomo Hvilke? Aksjeprisen tok seg en solid netur på denne meldingen.

 

Apple melder produksjonsforventninger til sine spekulanter i aksjemeldinger. Tror du produksjon kan utebli i selskap som Pegatron of Foxconn uten at informasjonen lekker? Det er i påfølgende meldinger påkrevd å melde slikt.

 

De ansetter Kinesere i slaveforhold til luselønn, men _ingen_ av dem lekker noe? Som for eksempel _alt_ Apple lager, på forhånd.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...