Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

N merker


Cocola

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har vurdert å sette på et N merke på bilen min. (Norgesmerket.no hvis du lurer på hva det er)

 

Hvordan er reglene på dette? Er det lovlig eller må N merket være blått?

 

Jeg har også sett at noen selger merker med bilmerket sin logo i stedenfor flagget og N som vi har. Er dette lov?

Endret av Cocola
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det blir gråsone er jo forskriften de nevner, altså ;

 

§ 39–12. Nasjonalitetsmerke

1. Integrert nasjonalitetsmerke

Nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket. Dette må være levert av den produsenten Statens vegvesen benytter og kan ikke påføres i etterkant.

 

Du kan kjøpe skilter uten N merke og kjøre lovlig med dem (akkurat som gamle skilter fra før N merket ble vanlig er lovlig)

 

Forøvrig står det også; 

 

 

 

NB: Det kan i visse tilfelle gjøres unntak fra regelen, og tillates å bruke godkjente hvite klistremerker utestedt og levert av av Vegdirektoratet over de blå nasjonalitetsmerkene. Dette må undersøkes og søkes om i hvert enkelt tilfelle, og kan være aktuelt f.eks. for historiske kjøretøy.

 

Hele greia rundt at det ikke skal være lov er bare piss fra staten sin side imo, jeg har kjørt med sorte merker i over ett halvt år nå, og bilen gikk også gjennom eu kontroll med dem...

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Kva er poenget med å bytte det blåe feltet på bilskiltet til svart? Er det berre ein ting som idioter syntes er tøft, på same måte som det å køyre med tåkelysa på?

Hva er poenget med å stille spørsmål du allerede mener du har svaret på? Om du ikke har noe annet enn idioti å tilføye så kan du la være å kommentere.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kva er poenget med å bytte det blåe feltet på bilskiltet til svart? Er det berre ein ting som idioter syntes er tøft, på same måte som det å køyre med tåkelysa på?

Hvis det er det som skal til for å være en idiot, så får jeg vel være det da!

 

Hver sin mening. Jeg synes nå at den blåfargen ikke passer til bilen min og vil gjerne at den skal være svært. Alle detaljer, uansett hvor små kan ha stor betydning :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt det selv på mine egne biler, og aldri fått høre noe på det. Den ene bilen har hatt to EU-kontroller, og den andre har vel hatt tre. Pluss mange kilometer kjørt så klart.

 

Om det er såpass at du blir stanset, så tar det deg jo fem sekunder å fjerne. Så da ville jeg heller bare tilbudt politimannen å fjerne klistremerket foran øynene hans, så slipper du forhåpentligvis noe mer unødvendig mas.

 

EDIT:

Satt det selv på da det ser mye renere ut med svarte merket. Spesielt når den ene bilen min er svart, og den andre hvit og rød. Blåfargen kræsjer nesten uansett.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva er poenget med å bytte det blåe feltet på bilskiltet til svart? Er det berre ein ting som idioter syntes er tøft, på same måte som det å køyre med tåkelysa på?

Tosk.

 

For mange er biler mer enn et fremkomstmiddel og mange syns smådetaljer er viktig.

 

Tåkelys er fint det om det brukes korrekt, altså ikke på kveldstid med kjørelys eller park og bare på dagtid sammen med park. Eller når det er tåkete ute.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bare å rive av hvis onkel blå har stått opp med balla i klem. Jeg har aldri hørt om noen som har hatt noe problemer med det. Sålenge man er hyggelig og imøtekommende når politiet vil prate med deg, så løser det meste seg. De er vanlige folk de også...

Er nok som vanlig nøkkelen til ett eventuelt stopp det du skriver her ja :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...