Gå til innhold

Salget av smartmobiler faller fortsatt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telefonene varer lengre og lengre og prisene går stadig oppover. Ikke rart dette.

Samtidig får man helt OK telefoner til 2 tusen som varer 2-3 år. Lite vits å kaste bort 15 tusen på en iphone toppmodell for de aller fleste.

 

Nettopp. Har en Moto G6 til under 2000. Kommer til å ha den så lenge den varer. Har jo ikke bruk for noe mer enn dette, den er helt ypperlig. https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g-3-generasjon/193688

 

Om jeg noensinne bytter den så må det noe veldig revolusjonerende til i så fall.

Lenke til kommentar

Nettopp. Har en Moto G6 til under 2000. Kommer til å ha den så lenge den varer. Har jo ikke bruk for noe mer enn dette, den er helt ypperlig. https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g-3-generasjon/193688

Om jeg noensinne bytter den så må det noe veldig revolusjonerende til i så fall.

Jeg tror ikke vi vil se noe revolusjonerende, bare en rolig utvikling mot 5G.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er litt som med PC-er for en 10 år siden. Da måtte man oppgradere hver 1.5 år før de var helt utdaterte. Senere så folk liten grunn til å oppgradere PC på flere år da de var "bra nok" for 90% av befolkningen. Det samme skjer med smartphones. Min Samsung s7 er suveren på alle måter og jeg har sett liten grunn til å oppgradere. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp. Har en Moto G6 til under 2000. Kommer til å ha den så lenge den varer. Har jo ikke bruk for noe mer enn dette, den er helt ypperlig. https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g-3-generasjon/193688

 

Om jeg noensinne bytter den så må det noe veldig revolusjonerende til i så fall.

Min G5 fikk 8.1 i dag, endelig. Så da er den enda litt bedre enn når den var ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg leser av tabellen er at mange iPhone og Samsung brukere har gått over til Xiaomi og Huawei

Da tror jeg nesten du må se over det igjen. Det stemmer ikke i det hele tatt.

 

Samsung low og mid end + alle små aktører (Sony, LG, HTC osv) som ikke kommer på listen taper andeler. Disse blir plukket opp av Xiaomi og Huawei.

Lenke til kommentar

At salget av nye mobiler faller er utelukkende positivt. Det betyr at mange ikke ønsker å bruke opptil 10.000 kroner på en ny mobil og beholder den de allerede har og som fortsatt fungerer utmerket.

Redusert salg betyr også mindre etterspørsel av sjeldne jordarter og mindre forurensning.

Mange har brukt store beløp for alltid å ha den siste og dyreste modellen, som den ultimate penisforlengeren. Penger brukt på nye mobiler har effektivt satt en stopper for ny bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobiltelefoner med store batterier er en god ide, men det har vi allerede. Bruker Motorola E4 pluss som har et batteri på 5.000 mA timer og en kjempe god batteritid. Prisen er nå 1.300,- fra nettbutikk. Den eneste praktiske forskjellen man merker i forhold til det er et litt svakere kamera enn de dyreste modellene, men for mitt behov så er det godt nok. 

 

https://www.techradar.com/reviews/moto-e4-plus

 

For meg og for mitt bruk så er dette en mye bedre mobil enn de modellene som koster ca 10 ganger mer. Til mitt bruk/behov så er en telefon som må lades hver dag ikke god nok.

 

Et annet krav er at telefonen må være tilstrekkelig robust, at den tåler en støyt og at den ligger godt i hånden og at den er lett å jobbe med. E4 Pluss oppfyller alle disse kravene, pluss at ytelsen er god nok til at den passer i forhold til "en god funksjonell helhet".

 

Videotelefoni og de appene man brukes til daglig fungerer feilfritt og problemfritt uten at man merker noen "plagsom delay" i forbindelse med bruken.

 

Produktene "PC" og "Mobiltelefon" har nå nådd fram til et utviklingsnivå der man kan kjøpe godt fungerende enheter for "en rimelig penge" samtidig som de kan påregnes å vare noen år.

 

Man kan kjøpe et arbeidsredskap som er robust og som varer, eller men kan kjøpe et statussymbol, som varer fram til neste produktrevisjon. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

At salget av nye mobiler faller er utelukkende positivt. Det betyr at mange ikke ønsker å bruke opptil 10.000 kroner på en ny mobil og beholder den de allerede har og som fortsatt fungerer utmerket.

Redusert salg betyr også mindre etterspørsel av sjeldne jordarter og mindre forurensning.

Mange har brukt store beløp for alltid å ha den siste og dyreste modellen, som den ultimate penisforlengeren. Penger brukt på nye mobiler har effektivt satt en stopper for ny bolig.

Gjør det det? Ifølge artikkel gjør Samsung det bra i high end. Apple faller ikke. Huawei øker mye. Faller salget av mobiler i toppmodellkategorien egentlig?

Lenke til kommentar

Det står vel i artikkelen at det er totalmarkedet som faller og at enkelte "top-end" har en økning i salget.

 

Dette kan da også skyldes andre grunner enn at "top-end" utgavene medfører bedre jobbutførelse, enn det som gjelder for en rimeligere modell.

 

Hvis man betrakter en mobiltelefon som et arbeidsredskap, noe den vel så absolutt kan være, så er det vel et spørsmål om å vurdere pris opp mot bruksegenskaper. Noen ganger så kan det vel være at den rimelige modellen har bedre bruksegenskaper i forhold til jobb, enn "top-end" modellen. 

 

Det kan være ulike behov hos forskjellige brukere, for eksempel:

 

  • Leketøy
  • Statussymbol
  • Arbeidsredskap

 

For noen så vil det jo kanskje være relevant og interessant å kjøpe et leketøy eller et statussymbol til 10.000 kr.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det står vel i artikkelen at det er totalmarkedet som faller og at enkelte "top-end" har en økning i salget.

 

Dette kan da også skyldes andre grunner enn at "top-end" utgavene medfører bedre jobbutførelse, enn det som gjelder for en rimeligere modell.

 

Hvis man betrakter en mobiltelefon som et arbeidsredskap, noe den vel så absolutt kan være, så er det vel et spørsmål om å vurdere pris opp mot bruksegenskaper. Noen ganger så kan det vel være at den rimelige modellen har bedre bruksegenskaper i forhold til jobb, enn "top-end" modellen. 

 

Det kan være ulike behov hos forskjellige brukere, for eksempel:

 

  • Leketøy
  • Statussymbol
  • Arbeidsredskap

 

For noen så vil det jo kanskje være relevant og interessant å kjøpe et leketøy eller et statussymbol til 10.000 kr.

Urgh! Statussymbol er den latterligste grunnen... Men det er vel nå slik en gang samfunnet vårt fungerer. Sikkert påvirket av det jeg også for alt jeg vet  :hm:

Lenke til kommentar

Urgh! Statussymbol er den latterligste grunnen... Men det er vel nå slik en gang samfunnet vårt fungerer. Sikkert påvirket av det jeg også for alt jeg vet  :hm:

 

 

Hvis man ser på produktgrupper som bolig, bil, båt for fritidsbruk, PC, nettbrett og smarttelefon, så skal man vel ikke se bort i fra at det finnes "noen" som er villig for å betale for noe som de egentlig ikke behøver, på grunn av at det gir "status".

 

Man skal vel ikke se helt bort i fra at det kan finnes produsenter av elektronisk utstyr som spekulerer i dette "behovet for status" og som selger utstyr som egentlig er "overpriset" fordi det gir "status".

 

Det som kanskje kan være en god ide, det er kanskje å tenke litt selv og å velge produkter som gir en best mulig "match" mellom funksjonalitet og pris. Likeledes så bør man kanskje kunne gjøre en litt selvstendig vurdering av om det er behov for å bytte ut en 2 år gammel PC med en ny, som kanskje ikke fungerer bedre til jobben i det hele tatt.

 

Det som kanskje heller bør gi status det er jo kanske at man viser at man er i stand til å gjøre en selvstendig vurdering av egenskaper og behov. I så fall så går nok mobilmarkedet ned når alle har en mobiltelefon som fungerer OK.

 

Hvis man da tenker miljøbelastning og forurensing og slike ting: Er det da ikke en fordel at totalmarkedet for mobiltelefoner går ned, når alle har fått en mobiltelefon som fungerer OK til oppgaven, eller skal man øke produksjonen i det uendelige i forhold til produkter det egentlig ikke er behov for?

 

I så fall - Hvorfor skal man det? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mulig salget øker igjen snart når man stenger 2G og/eller 3G nettverk?

 

Hvor mange telefoner er egentlig i bruk som ikke støtter VoLTE (tale over IP)?

(Noen av disse kan dog bruke 4G data med Facetime, LINE, Oovoo, Skype, Viber, etc.)

 

Sikkert forskjellig i ulike land og noen steder vil beholde 2G og/eller 3G langt lengre enn andre, men man vil få dårligere støtte for roaming.

 

Å da skifte til telefon som også støtter 5G vil antagelig også øke salg. Nettene har normalt vært tidligere ute en håndsettstøtte på nye telefoner.

 

Så dette er vel en midlertidig stagnasjon, trenger noe som pusher salg.

 

PS! Når/har noen produsenter turt å plukke vekk 2G og/eller 3G støtte?

Endret av linux-fan
Lenke til kommentar

Mulig salget øker igjen snart når man stenger 2G og/eller 3G nettverk?

 

Hvor mange telefoner er egentlig i bruk som ikke støtter VoLTE (tale over IP)?

(Noen av disse kan dog bruke 4G data med Facetime, LINE, Oovoo, Skype, Viber, etc.)

 

Sikkert forskjellig i ulike land og noen steder vil beholde 2G og/eller 3G langt lengre enn andre, men man vil få dårligere støtte for roaming.

 

Å da skifte til telefon som også støtter 5G vil antagelig også øke salg. Nettene har normalt vært tidligere ute en håndsettstøtte på nye telefoner.

 

Så dette er vel en midlertidig stagnasjon, trenger noe som pusher salg.

 

PS! Når/har noen produsenter turt å plukke vekk 2G og/eller 3G støtte?

 

Hvorfor skal man bruke VoLTE når "vanlig" iptelefoni fungerer bedre. Forskjellen ligger vel bare i prisen der iptelefoni (via mobiltelefon) koster lite eller ingen ting, mens VoLTE, som i prinsipp gjør det samme, koster noe? Telefonidelen fungerer jo like bra via 3G som 4G, eller et annet nettverk. Videotelefoni krever jo litt mer båndbredde, men også her holder jo 3G stort sett fortsatt mål. (Så lenge 3G senderne ikke slås av, selvfølgelig.)

Lenke til kommentar

Er litt som med PC-er for en 10 år siden. Da måtte man oppgradere hver 1.5 år før de var helt utdaterte. Senere så folk liten grunn til å oppgradere PC på flere år da de var "bra nok" for 90% av befolkningen. Det samme skjer med smartphones. Min Samsung s7 er suveren på alle måter og jeg har sett liten grunn til å oppgradere. 

 

Byttet akkurat min grunnet batteri, men ellers mer enn god nok for alt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...