Gå til innhold

Kåring: Hvilket trendy IT-begrep irriterer du deg mest over?


Anbefalte innlegg

Ordet gaming: 'Gaming PC', 'gaming bærbar', 'gaming stol', 'gaming <ditt og datt>'. Hvor det da alltid er orddelingsfeil i tillegg .. uff.

 

Det heter 'spilling', ikke 'gaming'! Hvorfor ikke bruke 'spille-PC', 'spillebærbar', o.s.v. i stedet? I mine ører høres det 100% mindre amøbe ut ..

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ordet gaming: 'Gaming PC', 'gaming bærbar', 'gaming stol', 'gaming <ditt og datt>'. Hvor det da alltid er orddelingsfeil i tillegg .. uff.

 

 

 

Det heter 'spilling', ikke 'gaming'! Hvorfor ikke bruke 'spille-PC', 'spillebærbar', o.s.v. i stedet? I mine ører høres det 100% mindre amøbe ut ..

Er fullstendig enig.

Som en liten fotnote. Fikk en kunde inn som skulle ha ei musematte. En eldre herre.

Han står og kikker, og kikker. Jeg løper opp til ham og spør hvorfor han ikke klarer å bestemme seg (Ja, jeg er direkte).

Han spør så om jeg ikke har en musematte som ikke er til spill(...) Før jeg kommer til orde, stormer sjefen til(...) og overtar(...)

«Den her kan brukes til begge deler», sier han...

Jeg ser hurtig tegninga og legger røyk og trekker meg tilbake inn på verkstedet.

Det neste kunden spør om, er; «Kan den brukes med tastaturet?» -Så kollapser jeg og river en stige av veggen i forsøket på å nå sigarettpakka mi. Vurderer sterkt å sykemelde meg resten av den dagen.

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

Ordet gaming: 'Gaming PC', 'gaming bærbar', 'gaming stol', 'gaming <ditt og datt>'. Hvor det da alltid er orddelingsfeil i tillegg .. uff.

 

Det heter 'spilling', ikke 'gaming'! Hvorfor ikke bruke 'spille-PC', 'spillebærbar', o.s.v. i stedet? I mine ører høres det 100% mindre amøbe ut ..

 

Minner meg litt for mye om det danske om å ta 'en spiller'. 

 

Men deruotver, så brukes et ord som "spille" om svært mye forskjellig, alt fra å spille på instrument, spille kort, gambling osv.. - et ord som gaming er langt mer presis og derfor også bedre i dette tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men deruotver, så brukes et ord som "spille" om svært mye forskjellig, alt fra å spille på instrument, spille kort, gambling osv.. - et ord som gaming er langt mer presis og derfor også bedre i dette tilfelle.

 

Når man vet sammenhengen, som her blir dataspill(ing), er det mer enn presist nok. I tillegg vil også helt vanlige folk lettere forstå hva som menes.

 

EDIT: 'Gaming' kan også mene flere ting.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man vet sammenhengen, som her blir dataspill(ing), er det mer enn presist nok. I tillegg vil også helt vanlige folk lettere forstå hva som menes.

 

EDIT: 'Gaming' kan også mene flere ting.

Ja, gaming, jeg trodde det var å gå i skogen og drepe for fote, med forskjellige våpen (regulert ned til bue, rifle (oppgraderbar til kikkert og lyddemper) og hagle)) ?

-Hagle for noobs, rifle m/oppgraderinger for pro’s, og bue for elites. -Eller blander jeg fullstendig virtual life med virkeligheten nå? ?

Endret av Sandormen
Lenke til kommentar

 

Kanskje «skyløsning» eller «hybridsky». For meg virker disse skygreiene riktignok mer komisk enn irriterende (og hvorfor er det bare én sky?). Eller «oppgradering» brukt om nye versjoner av operativsystemet eller annen programvare som gjør PC-en eller mobilen tregere. Men ikke minst alle disse PukkelOrdene, med stor(e) bokstav(er) midt i ordet – iPhone, iPad, PageMaker osv. osv., selv om dette kanskje har gått litt av mote. PukkelOrd bør begrenses til skotske etternavn som McDuck.

Pål Jensen

Nå er både iPhone og iPad fra firmaet som lagde Macintosh, oppkalt etter det skotske etternavnet.

Hvilket skotsk etternavn er iPhone og iPad oppkalt etter?

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Cloud som er ute på nettet, og dette utrykket er mye misbrukt. for menge firma sier de tilbyr clous, men det gjør de ikke. Det de tilbyr er en at du har dine data på deres server. Men Cloud er jo at det ikke ligger på en en server, men flyter rundet på nettet som en sky. Det ligger ikke på en bestemt plass. Dermed blir det som at det ligger på en server der du har hjemme. Bare den forskjellen at det tar langer tid å få tak i de dataene som ligger ute på en ekstern server enn de du har på hjemmenettet ditt. fordi at du internettet er trenger enn hjemmenettet ditt. Derfor et dette de mest missbrukte begrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cloud betyr at man kan øke lagrinsplass/cpu-kraft, etc, sømløst. Du leier x GB, istedenfor å leie x fysiske disker. Og vil du ha x+123 GB, så trykker du bare på en knapp.

 

For meg så betyr Cloud "sømløst". For oss som driver med det så vet vi hva det er, mens for kunden/brukeren så skal man ikke vite om tjenesten leveres fra kjelleren på kontoret eller fra ett annet datasenter på tidspunktet man aksesserer den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vinner:

 

Human Resource Manager...

 

De mest idiotiske stillinger i hvilket som helst firma. SPESIELLT i et IT-firma.

Neppe, Scrum-mester er en enda mer dustete tittel, i et hvilket som helst firma.

 

Alt som har med Agile, økosystem, skyløsninger, disruptiveness osv ..., tåkelagte ord Jens Stoltenberg ville vært stolt av å ytre, er irriterende.

 

Her var det nok bare utvikleren vår som var i det humørfylte hjørnet.

 

Har det fra sikkert hold at han skriver ryddig og gjennomtenkt kode :)

 

Ja, det er godt gjennomtenkt hvordan en plugin fra PollDaddy er inkludert i CMS'et deres  :)

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...