Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Defekt dusj i leilighet, trekke fra leie?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hvor mye mener dere cirka man kan trekke fra leia for defekt dusj? Vært defekt og lekker flere dager/uker nå, og utleier sier kun vi ikke må dusje. Normal leie er 18k, midt i Oslo. Jeg mener leieverdi er halvert når man ikke kan leve et anstendig liv og vaske seg.

 

Hva mener dere om følgende melding?

 

'Hei, viser til feil med dusjen tilbakedatert xx.xx. Vi har fått beskjed om å ikke benytte oss av dusjen. Dette anser vi som en alvorlig mangel ved leiligheten iht. leiekontrakten. Viser til husleieloven §2-10; 'krav om retting av mangel', samt §2-11; 'avslag i husleie'. Vi mener mangelen å ikke kunne dusje er såpass alvorlig at vi anser verdien på leiligheten har halvert, med andre ord sunket fra kr18000 til kr9000. Dette utgjør per dag cirka 300kr. Vi opplyser herved om at vi vil holde tilbake kr300 leie, per dag at dusjen er defekt. Dersom dusjen forsatt er defekt innen utgangen av november, vil vi iht. husleieloven bestille utbedring på Deres regning og/eller trekke totalbeløpet for utbedring fra husleien. Vi tilbakedaterer antall dager som har gått uten dusj hittil og trekker dette fra neste leie, altså kr300 per dag uten dusjmuligheter, som per dags dato utgjør kr xx.

 

Mvh.'

 

Anonymous poster hash: 3231a...16a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, en dusj er for 99% av befolkningen man trenger for å leve spør du meg. Man kan vel ikke gå mer enn noen dager uten dusj og forsatt ha et 'vanlig' liv, ihvertfall ikke som student som til daglig møter mennesker. En leilighet uten dusj vil jo nesten være 'ubeboelig' i mine øyne, på lik linje med å for eksempel mangle toalett, eller mangle varme. Baderom, varme, og strøm er vel noen av de grunnleggende tingene man trenger for å bo anstendig, og noe av grunnen til at man leier en leilighet feks. Ellers kan man like gjerne leie et lager eller en garasje.

 

Siste setning ble kanskje litt dårlig ja. Det er jo snakk om å enten trekke fra leia for beløpet vi legger ut, eller be de sende utleier regning direkte. Er dog bare første vi har krav på iht husleieloven om jeg ikke tar feil.

 

Ellers er det også betydelig brannfare ble vi fortalt av en 'jalla' rørlegger som kom noen uker siden når dette startet, som sa vi absolutt ikke kan bruke gulvvarme ifm brannfare siden hele gulvet lekker rett ned i leiligheten under.

 

Anonymous poster hash: 3231a...16a

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det kommer vel også litt an på hvorfor dusjen er defekt, skulle man tro.

 

Dette kan jo også tenkes å dreie seg om en problemstilling som faller inn under leietakers vedlikeholdsplikt. 

 

Hvis feilen skyldes feil ved selve bygningen, så er det jo utleiers ansvar.

 

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-3

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/

Lenke til kommentar

Det kommer vel også litt an på hvorfor dusjen er defekt, skulle man tro.

 

Dette kan jo også tenkes å dreie seg om en problemstilling som faller inn under leietakers vedlikeholdsplikt.

 

Hvis feilen skyldes feil ved selve bygningen, så er det jo utleiers ansvar.

 

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-3

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/

Feilen skyldes at hele gulvet i hele baderommet lekker rett gjennom og ned i leiligheten under på grunn av membran i gulvet er ødelagt.

 

Anonymous poster hash: 3231a...16a

Lenke til kommentar

Om det er membranen som lekker er det jo ikke bare å utbedre det, badet må rives.

Evt dusjkabinett som en egentlig heller dårlig løsning på slike problemer.

 

Hvordan hadde du tenkt til å utbedre det å trekke fra på leien? Å fikse problemet, altså å renovere badet er jo ikke akkurat småtterier..

Lenke til kommentar

Her er det vel relevant å avklare hva som egentlig skjer - er dusjen defekt, eller er det badet uten (eller med dårlig?) membran som ikke er tett, slik at man ved dusjing sørger for vannlekkasje til nabo under? 

Når jeg leste "defekt dusj" tenkte jeg at dusjhode, blandebatteri el.l. ikke fungerte?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, overskriften tyder jo på at ansvaret for feilretting ligger hos leietaker.

 

Hvis det dreier seg om bygningstekniske feil, så kan jo problemstillingen bli en annen.

 

På den annen side.. Det er jo ikke en våtromsmembran i gulvet som skal stanse lekasjene ned til naboene. Dette er jo eventuelt en sekundær bariere, som er "dimensjonert" ut i fra en forutsetning av at den primære barieren fungerer, altså den vannbarrieren som ligger i gulvets overflafe blir vedlikehold og er i orden.

 

Når det gjelder det som har å gjøre med den primære barieren som er gulvets overflate, da er vi vel kanskje og sannsynligvis ved det som har å gjøre med leietakers vedlikeholdsplikt.

 

Hvis den primære vannbarriereren som kanskje/muligens leietaker har ansvaret for å vedlikeholde, er i stykker, så er det vel kanskje ikke nødvendigvis noen bygningsteknisk feil at en våtrommsmembran under gulvet eller mellom etasjene ikke klarer å stoppe forholdsvis store mengder vann som forsvinner ned gjennom den primære vannbarieren som sannsynligvis er gulvets overflate.   

 

Å skulle utføre det innvendige vedlikeholdet som medfører at baderommsgulvets overflate blir tett, skulle vel ikke nødvendigvis være noe stort prosjekt, og det kan vel også tenkes at dette faller inn under leietakers vedlikeholdsplikt. 

 

Hvis man som leietaker har vært klar over en lekasje gjennom gulvets overflate og ned til en membran som blir "oversvømt", samtidig som man har latt være å melde fra til huseier om dette, så kan det vel også tenkes at man har et medansvar for den skaden som eventuelt har oppstått.  

 

En kombinasjon av "tett gulv" og dusjkabinett bør også kunne fungere bra.

 

Dert er jo under ingen omstendighet en fuktighetsmembran som skal gjøre gulvet tett. Den er der jo bare for å sperre for damp og eventuelt små vanndråper så lekker gjennom den primære membranen som er gulvets overflate.

 

Edit:

 

Husleieloven sier jo ikke noe spesifikt om vedlikeholdet av "baderommsgulvets overflate".

 

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-3

 

Hvis det lekker vann ned gjennom gulvet og ned på fuktighetsmembranen slik at det blir et større "volum" enn denne membranen er dimensjonert for, så har man jo som leietaker en varslingsplikt og i alle fall et medansvar for at skaden i gulvets overflate blir utbedret.

https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§5-5

 

"Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren."

 

"Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid."

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mente vel badegulvet med dusj. Med 'defekt dusj' mente jeg dusjen ikke må og ikke kan brukes. Vi har ikke visst om noe før noen stod på døra og sa det må komme rørlegger for det lekker ned. Vi har ikke bodd her mer enn noen uker/måneder og ikke visst om noe. Å holde et gulv tett for at vann ikke lekker ned i bygningen går absolutt ikke under noe vedlikeholdsplikt når det er snakk om et enkelt baderom med fliser og sluk. Enkleste løsning er å få på plass et dusjkabinett ja, men utleier er treig og vi vil dusje, derfor vi sendte melding og krever utbedring snarest.

 

Anonymous poster hash: 3231a...16a

Lenke til kommentar

Er det ikke mer nærliggende å anta at jeg er den av oss som faktisk har fått god opplæring i personlig hygiene, ettersom jeg evner å forstå at en vaskeklut ikke er et fullgodt alternativ til en dusj?

 

Uansett, hva dere driver med ute i samfunnets alternative avkroker er ikke særlig relevant for en kontraktsrettslig tvist, hvor rettskildene blir retningsførende for konklusjonen. Takk og lov for at svette hippier ikke får sette standarden for hva som regnes som hygienisk i år 2018.

 

I sak 2014/917 for Husleietvistutvalget gjaldt et lignende tilfelle av hva denne tråden handler om, hvor leilighetens to bad ble pusset opp samtidig. Både toalett og servant kunne brukes, men man kunne ikke dusje der. Utvalget gir her leietakerne medhold i 50% reduksjon av husleia. 

 

Nei, helt uenig selvfølgelig. Men du er back on track ser jeg, det er bra. Avsporingen gikk på om man er en uhygienisk gris om man vasker seg med klut og vann. Det er man ikke, og den påstanden har heller ikke særlig relevans for en kontraktsrettslig tvist som du så fint kaller det. Denne saken vil neppe komme til å handle om hva partene mener er hygienisk, men om hvorvidt TS får det han eller hun betaler for gjennom husleia si. 

 

Jeg presiserte også at min mening om personlig hygiene ikke har betydning for hva jeg mener om saken til TS. Der har du mest sannsynlig helt rett i at husleia bør reduseres inntil badet er fikset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går ann å bruke flere kluter? Bruker du en klut når du vasker gulv og dass hjemme? Altså selvfølgelig er dusj det enkleste men å si at du ikke kan bli ren med klut er direkte feil.

Kan vi holde oss til topic? Leiekontrakten sier at det er en standard leilighet uten mangler.

 

I Oslo har en vanlig leilighet en fungerende dusj, varmt vann, og elektrisitet. Kanskje dere bor i et område der en vanlig leilighet har en bøtte med kaldt vann og et skap med kluter, men det handler ikke tråden om.

 

Anonymous poster hash: 3231a...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har skjult noen poster som går på personlig hygiene. Dette er et delforum for juss og man må følgelig forvente at folk holder seg til emnet for tråden og har en litt høyere standard på postene sine. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Virker som den eneste brukeren som kan gi deg kvaliteten på svaret du trenger er Krikkert, som er utdannet jurist.

 

For meg virker det som dere har en svært klar sak her da. De har innrømmet at badet ikke -må- brukes. Dere har utferdiget et svar som er solid. Jeg kan ikke juss, men dere henviser til relevant lovverk.

 

Jeg vet ikke om det går an å få et 100% klart svar, selv om man har hundrevis av millioner til disposisjon. Men det virker som dere har en klar sak her.

 

Du ber jo bare om vår mening om hvor mye husleie du skal holde tilbake. I et så graverende tilfelle som at når en så fundamental del av en leilighet som dusj, som også står i leiekontrakt, er ute av stand, så ville jeg holdt tilbake all husleie hver måned til alt var rettet opp.

 

Har lest her noen ganger at tilbakeholdt husleie må settes på egen deponeringskonto til saken er over. Vet ikke hvem som skal dekke kostnadene til oppretting av konto, hvis det er noen kostnad.

 

Èn ting til som bør nevnes er at jeg mener å ha lest at du/dere som bor der kan bli krevd å flytte ut i utbedringsperioden. Vet ikke hvor realistisk det er med tanke på at denne jobben kan gjøres på dagtid. Det finnes kanskje regler for hvor lenge det skal/kan jobbes, sånn at dere kan bruke leiligheten fra f.eks. 1500-0700 eller noe sånt. Det går jo an å være i leiligheten selv om det jobbes på badet, men da må man regne med bråk, lyd og mas. Regner med at de fjerner toalettet i perioden hvis de skal få gjort membranen og flisjobben skikkelig. Og en slik jobb - riving til beinet/stenderverk/gulvplater, nye gipsplater, støp/avrettingsmasse, membran, rør, el og flis, tipper jeg tar minimum 2 uker med profesjonelle, antageligvis lenger. Men burde ikke ta mer enn 3-4 uker. Spørs om det kommer en lærling rett ut av læreperioden eller en dreven mester som har holdt på i 20 år alene.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...