Gå til innhold

TEST: iPhone Xr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klarer ikke engang vise 1080p på mobil. Ikke godt nok

 

Se videoen over og bli overbevist om at du også har blitt lurt til å tro at 1080p er helt nødvendig på en telefon(!)

På en TV på 40-50 tommer, ja, men på en knøttliten telefon? Come on!

 

Det er helt andre kvaliteter som farger og kontrast som er viktig på en så liten skjerm, ikke oppløsninger over 300dpi.

 

EDIT: Takk for den videoen bbios!

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se videoen over og bli overbevist om at du også har blitt lurt til å tro at 1080p er helt nødvendig på en telefon(!)

På en TV på 40-50 tommer, ja, men på en knøttliten telefon? Come on!

 

Det er helt andre kvaliteter som farger og kontrast som er viktig på en så liten skjerm, ikke oppløsninger over 300dpi.

 

EDIT: Takk for den videoen bbios!

Rart at jeg ser forskjell på 720p og 1080p da. Det er nemlig ingenting mellom de to som passer Xr. Om kvaliteten ellers også skiller på f.eks YouTube, Twitch og Netflix av andre årsaker enn bare oppløsning (altså at 720p f.eks har lavere bitrate eller noe sånt), så er det like gjeldende.

Endret av Jakke
Lenke til kommentar

Videoen viser jo bare at en mobil til under 1/3 del av prisen har dårligere skjerm.

Vært morro å sett en slik test mot f.eks en Oneplus 6T sin 1080P oled skjerm som får masse skryt. Den telefonen koster fortsatt 3400!kr mindre enn iPhone XR så burde jo være en fair comparison.

 

Men litt overaskende at dem ikke så pixlene. Man ser ganske tydelig forsjell.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermen har fått mye tyn i kommentarfeltet, og kan være den er dårlig i forhold til enkelte andre Andriod-telefoner.. Men jeg vil nå anta at karakteren settes utfra en helhetsvurdering av telefonen. Sånn sett har absolutt alle mobiler positive og negative sider ved seg, selv toppmodellene fra Kina/Sørkorea. 

 

Men et forhold som sjelden nevnes i testene er at Apple generelt er flinke til å gi ut oppdateringer i mange år, i motsetning til alle de versjonene av android som finnes rundtomkring. Gamle iPhone 5S ble  for ikke lenge siden oppgradert til iOS12. Hvor finner du denne muligheten på en Samsung? Der er du heldig (selv på toppmodellene) om det kommer en eller to sikkerthetsoppdateringer. Har selv erfart dette med et par Samsung-telefoner (som forøvrig har vært gode telefoner), men de blir dessverre veldig fort avlegs.

 

Stadig flere bedrifter krever at enheter som knytter seg til bedriftenes e-post og kalenderfunksjoner har oppdaterte OS, for å være trygge i bruk. Der hvor iOS enheter kan brukes i mange år, har Andriod en begrenset levetid. Jeg har forøvrig et gammelt nettbrett liggende, Galaxy Note 8.0, som er et flott lite nettbrett, men helt ubrukelig fordi det ikke kan oppgraderes utover 4.4.2. 

 

Dessuten er det vel forskjellige preferanser. Noen mener det er viktig med ekstrem oppløsning på en skjerm, andre (som meg) ønsker en helhetspakke med et integrert økosystem. Og selv om det finnes mange alternativer med apper og muligheter i Andriod, har de vel ikke klart å lage den sømløsheten i integrasjonen som Apple har klart. 

 

Derfor mener jeg at karakteren gjerne kan være god, selv om enheten ikke er best på alle punkter, men kanskje et godt kompromiss med funksjoner i forhold til pris.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til den andre telefonen som var med i den blindtesten, men hørtes ganske....jalla ut? :p

Xiaomi Pocophone F1.

Koster ca 2500kr, så en helt annen prisklasse.

Har en Snapdragon 845 så den er temmelig heftig i ytelse, men dem har nok spart penger på displayet.

Men den har 1080P LCD så ikke så rart dem brukte den da.

 

https://www.tek.no/artikler/test-xiaomi-pocophone-f1/448879

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nok en iPhone-tråd som oversvømmes av folk som misliker telefonen. Flott bruk av energi, gitt.

 

De har visst ikke så mye annet å interessere seg for. Hatet er sterk.

Lenke til kommentar

Xiaomi Pocophone F1.

Koster ca 2500kr, så en helt annen prisklasse.

Har en Snapdragon 845 så den er temmelig heftig i ytelse, men dem har nok spart penger på displayet.

Men den har 1080P LCD så ikke så rart dem brukte den da.

 

https://www.tek.no/artikler/test-xiaomi-pocophone-f1/448879

Hahahahahhahahah, sammenlikner en telefon til 9000 mot en til 2500, og sier at Xr har bedre skjerm enn en mobil med 1080p-skjerm? Det er jo lavmål. Er de så desperate på å få Xr sin skjerm til å virke bra? Kunne jo tatt noe til samme pris, eller iallefall nord for 6000...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt tragisk at en så dyr mobil som kom ut i 2018! skal ha en så dårlig skjerm. Men sjokkerende er det jo ikke...

 

Tragisk at tek.no fortsetter med ryggsleikingen av apple, spør du meg. Derfor de ble fjernet fra mine bokmerker, og kun inne for å konstantere at redaksjonen fremdeles består av isheeps... Og nå ble det bekreftet atter en gang.

Lenke til kommentar

Hvordan er antennene for Wi-Fi og telefoni? Hvor god er den på mottak i så måte? Noen som har erfaringer, gjerne sammenlignet med andre nyere iPhoner?

 

Edit:

 

Mobiltestene er svært lite opptatt av antenner, men her fant jeg et hederlig unntak på ZD Net:

 

https://www.zdnet.com/product/apple-iphone-xr/

 

Dessverre ser det ut som den ikke er noen telefon med godt antennemottak, noe iPhone generelt ikke har vært spesielt gode på. Min siste iPhone var en iPhone 8, og det var til å leve med. På min nåværende Huawei P20 Pro er antennene meget gode.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...