Gå til innhold

Skal jeg takke ja til jobbtilbudet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bluecomputermouse, om jeg ikke husker helt feil, så var vel du for en tid tilbake i tenkeboksen vedrørende dagens arbeidsgiver, da de betalte deg svært dårlig, opererte med null overtidsbetaling, nesten null frynsegoder og de betraktet arbeidsutstyr som et slags "gode" og at grunnen til at de ikke ville betale deg noe mer var fordi de ga de alle ansatte iPhone X i julegave og slike mer eller mindre idiotiske "grunner". 

 

 

Hei,

 

Joda det er meg...

 

Sjekk her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1795528&hl=

 

Nå har det seg slik at jeg har gjort en tabbe ved å nevne lønna mi i forrige jobb, dette var en stor feil (ta lærdom alle sammen!).

 

Så da har lista blitt lagt deretter for hva jeg får som lønn i dette nye firmaet jeg begynner i.

 

Har snakket med et par personer angående situasjonen min og en av dem har sagt at jeg burde sende en e-post og be dem revurdere lønnen min...

 

Det er jo selvfølgelig en hake ved dette. De kan si nei, fordi jeg allerede har takket ja til tilbudet på telefon. Da starter jeg arbeidsforholdet med et inntrykk av at jeg er misfornøyd med lønnen.

 

Eller de kan ende opp med å si "okay".

 

Det er jo gambling. 

 

Jeg har fått kontrakt på mail og blitt bedt om å skrive under, men tenkte å kaste ut en melding her før jeg trykker "send" bare for å se hva dere synes.

 

Må også bare takke for alle svar, jeg går over alle og tar alt dere sier til meg.

 

Har også tenkte dette: 

om 6 måneder, når prøvetiden er over, kan jeg si (dersom jeg blir tilbudt noe under 450, la oss si 410) at jeg hadde forventet mer da jeg har 3, nesten 4 års erfaring og en bachelor i interaksjonsdesign og at de må vurdere å gi meg en anstendig lønn da jeg har vært ærlig om hva jeg tjente i forrige jobb, på tross av at dette kunne slå tilbake på meg selv...

 

For dere som ikke har fulgt saken min fra før av (se link over), så startet jeg i min nåværende jobb i 2016 med en lønn på 336.000.

 

Jeg bærte min egen stasjonære pc hjemmefra, med skjerm, tastatur og mus, da dette ikke ble dekket av jobben, og møtte opp på jobb så tidlig som mulig for å unngå at de andre ansatte skulle se det. Det var jo flaut.

 

Etter to år klarte jeg å forhandle meg opp til 375.000, selv om de forsøkte kun å gi meg lønnsøkning i forhold til konsumprisindeksen.

 

Vi ble alle pålagt å jobbe minst en kveld annenhver uke overtid, gjerne fra 8-21, uten å få overtidsbetalt.

 

Men jeg la merke til at vi ble trukket i lønn de kveldene vi jobbet overtid... vi fikk jo servert pizza. 

 

Uansett, det jeg prøver å si er jeg har funnet meg i mye rart.

 

Og at det nå er på tide at jeg får en break og en ordentlig og anstendig lønn i et firma som forhåpentligvis behandler de ansatte som de fortjener. 

Endret av bluecomputermouse
Lenke til kommentar

Den arbeidsplassen du er på nå høres helt gal ut. I tillegg bryter de arbeidsmiljøloven med å både kreve at dere jobber fast overtid, og å ikke gi overtidsbetalt for det. Et slikt sted kunne jeg aldri jobbet, og vil anbefale alle å komme seg vekk fra slike bedrifter. Her lukter det utnyttelse av de ansatte lang vei. Om du så ikke klarer å forhandle frem en lønnsøkning i den nye jobben, så vil det i mine øyne likevel være verd å bytte jobb bare for å komme deg vekk fra slike useriøse folk du jobber for nå.

Lenke til kommentar

Det er nettopp her jeg føler jeg gjorde en feil.

 

Jeg var ærlig ang den lave lønnen min i min nåværende jobb istedenfor å legge på.

Det riktige hadde ikke vært å være uærlig - det riktige hadde vært å oppgi forventet lønn, eller enda bedre be om et tilbud. "hva slags lønn har du i dag?" er et klassisk grep for å slippe unna med å lønne lavere.

Lenke til kommentar

Det riktige hadde ikke vært å være uærlig - det riktige hadde vært å oppgi forventet lønn, eller enda bedre be om et tilbud. "hva slags lønn har du i dag?" er et klassisk grep for å slippe unna med å lønne lavere.

 

Noen tips til hva man kan gjøre nå som tabben er et faktum?

 

Bli jo sannsynligvis nye lønnsforhandlinger vet slutten av prøveperioden.

 

Har fått klar beskjed om at jeg vil få en betydelig økning etter endt prøveperiode, dersom jeg fortsatt er aktuell.

 

Hva som er betydelig er selvfølgelig helt subjektivt.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en betydelig økning fra 380 000 til 450 000, var ikke helt fornøyd men følte jeg ikke kunne spør om mer av div årsaker. Neste lønnsforhandlinger kommer jeg til å spør om like stor økning og deretter dabbe litt mer av. Men 380 000 for en ansatt de egentlig ikke har noe behov for er en grei sum. Mulig du får noe sånn som meg etter endt prøveperiode.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en betydelig økning fra 380 000 til 450 000, var ikke helt fornøyd men følte jeg ikke kunne spør om mer av div årsaker. Neste lønnsforhandlinger kommer jeg til å spør om like stor økning og deretter dabbe litt mer av. Men 380 000 for en ansatt de egentlig ikke har noe behov for er en grei sum. Mulig du får noe sånn som meg etter endt prøveperiode.

 

Var denne lønnsøkningen i forbindelse med jobb-bytte?

Lenke til kommentar

Var denne lønnsøkningen i forbindelse med jobb-bytte?

Nei, det var etter endt prøveperiode hvor jeg regnet med å få en lønnsøkning. Men var på arbeidstrening via nav i prøveperioden så kan hende det hadde noe å si på lønna og. Har 3 årig bachelor i data ing med ok karakterer.

Lenke til kommentar

Nei, det var etter endt prøveperiode hvor jeg regnet med å få en lønnsøkning. Men var på arbeidstrening via nav i prøveperioden så kan hende det hadde noe å si på lønna og. Har 3 årig bachelor i data ing med ok karakterer.

 

Takk for tilbakemelding, da er det nok mulig at jeg kan forvente et tilsvarende hopp. Til å begynne med blir vel arbeidsforholdet mer som en trainee stilling å regne, så når jeg er ferdig med prøveperioden og vist at jeg kan være en ressurs gir de meg sannsynligvis en solid økning

Endret av bluecomputermouse
Lenke til kommentar

Jeg gikk ut fra E-business-linjen til NITH i 2013 og hadde over 400k i startlønn hos et firma om ikke var markedsledende på lønn. At du aksepterer under 400k med de betingelsene hos firma du er hos i dag er nesten ubegripelig(!). 

 

Hvis jeg var deg, så ville jeg ringt til den nye arbeidsgiveren og sagt at du ble revet med i samtalen og har revurdert lønnsdiskusjonen etter samtalen var ferdig hvor du ytrer at du ikke er fornøyd med lønn hos dagens arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut fra E-business-linjen til NITH i 2013 og hadde over 400k i startlønn hos et firma om ikke var markedsledende på lønn. At du aksepterer under 400k med de betingelsene hos firma du er hos i dag er nesten ubegripelig(!). 

 

Hvis jeg var deg, så ville jeg ringt til den nye arbeidsgiveren og sagt at du ble revet med i samtalen og har revurdert lønnsdiskusjonen etter samtalen var ferdig hvor du ytrer at du ikke er fornøyd med lønn hos dagens arbeidsgiver. 

 

Ja, jeg er fristet til å ta den telefonen men er samtidig såpass glad for stillingen at jeg holder litt igjen. 

 

Men startlønna er veldig lav.  :hm:

Lenke til kommentar

Ja, jeg er fristet til å ta den telefonen men er samtidig såpass glad for stillingen at jeg holder litt igjen. 

 

Men startlønna er veldig lav.  :hm:

Utfordringen med en lav startlønn kan fort bli at du øker det samme i lønn som andre kolleager, bare at de har høyere lønn til å begynne med. Så om bedriften øker årslønnen til de ansatte med f. eks 10k, så får ikke du noen fordel av å ha begynt lavere enn andre; du vil fortsatt kun stige 10k i lønn. 

Lenke til kommentar

Utfordringen med en lav startlønn kan fort bli at du øker det samme i lønn som andre kolleager, bare at de har høyere lønn til å begynne med. Så om bedriften øker årslønnen til de ansatte med f. eks 10k, så får ikke du noen fordel av å ha begynt lavere enn andre; du vil fortsatt kun stige 10k i lønn. 

Nja, dersom du vet at dine kollegaer med omtrent samme kompetanse og arbeidsoppgaver tjener mye mer enn deg, vil jeg påstå man har gode forhandlingskort. Så det i seg selv behøver ikke å bety noe, så lenge TS er villig til å forhandle og ikke bare godta standard indeksjustering.

 

Uansett bør TS komme seg vekk fra stedet han jobber for i dag. Slik jeg forstår det, har TS søkt jobber jevnt og trutt i et halvt år, og først nå landet et konkret jobbtilbud. Dersom han takker nei til dette tilbudet, kan det kanskje gå et nytt halvt år før neste potensielle jobbtilbud.

 

Denne jobben tilbyr ikke noen foreløpig økning i lønn, men gir muligheten til å jobbe mer med utvikling, kompetanse som vil åpne dører i forhold til fremtidlig jobbsøking. 

 

Dersom TS ikke får ønsket lønn i denne nye jobben, får han uansett kompetanse som er en viktig i forhold til å søke på fremtidige utvikler-jobber. Og det burde uansett være bedre enn å fortsette der han er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med deg, men det er en sjanse for at bedriften velger en standardisert justering også, så det er en sjanse TS må ta. Ellers er jeg enig at nåværende arbeidssted burde utelukkes mtp hvordan de behandler ansatte etc så vel som at ny jobb kan være et veldig bra springbrett for flere interessante stillinger på et senere tidspunkt. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Synes 450k bør være absolutt minimum av hva du forlanger i neste forhandlingsrunde. Helst 500k spør du meg. Gjør det klart for arbeidsgiveren din at du kommer til å søke etter andre jobber hvis de ikke øker lønnen din betraktelig.

 

Det kan sikkert føles litt frekt, men det må være lov å være kynisk når de betaler deg så dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...