Gå til innhold

Bør kongehuset avskaffes?


Anbefalte innlegg

Godt poeng.

Europeiske kongehus er veldig populære i utlandet, og i Norge. Så selv om det rent prinsipielt er foreldet og nesten pinlig, så er det mye moro og norgesreklame for en "billig" penge. For som du sier så kan det jo være en pen netto ute og går her :roll:

Nå er det vel i all hovedsak britene som er kjent for monarkiet og nok drar en del turisme på nettopp dette, men de har også astronomiske kostnader forbundet med dette også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei, nå synes jeg det begynner å gå for mye penger til disse nikkedukkene.. 

 

Synes absolutt vi skal fjerne kongehuset og ha en republikk, hvorfor i allverden skal vi drive å gi penger til noen som ikke gir samfunnet noe tilbake? 

 

Flott at de kan representere Norge på en god måte, det kan de også gjøre dersom de ikke er "kongelige". 

 

Jeg har stor respekt for kongen, men der stopper det. Jeg begynner å bli dritt lei av å høre det ene og det andre om dem. De er ikke viktigere enn noen andre i samfunnet. 

 

Om vi skal ha kongehus i framtiden så synes jeg de bør finanisere seg selv, enkelt og greit. 300+ millioner i året er alt for mye sløsing av penger som heller kunne gått til dyre medisiner for dem som trenger spesialmedisiner f.eks. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg hører ofte argumentet hvor man påstår at kongen drar inn halve nasjonalinntekten, men det er nok bare ønsketenkning fra monarkistene. Det er derfor jeg beskrev stillingen som en glorifisert diplomat; en trenger ikke å bruke en milliard i året hvis poenget er å ha en stilling for å drive pr. Sikkert mange som hadde tatt den jobben for langt mindre lønn.

Selv om mange gjerne vil at det skal være sånn så er det ikke kongen som planter olja, lager fisken eller hamrer ut teknologi som vi eksporterer. De som kjøper den tenker nok heller ikke at "her kjøper vi kongelig gull!". De handler fordi produktet eksisterer til markedspris- ikke pga "kjøpmannen" får med krone og fjollete kappe.

 

 

Når det gjelder om monarkistene dør ut eller ikke så baserer jeg meg kun på hva jeg ser rundt meg. I mitt kontaktnett kjenner jeg ikke til en eneste person på min alder og ned som ønsker at monarkiet skal fortsette. Jeg har bare snakket med et fåtall av den eldre garden som liker det. Så at de yngre skal ha en større andel monarkister har jeg absolutt ingen tro på. De eneste spørreundersøkelser som indikerer dette må være de som blir tatt utenfor slottet på 17 mai hvor spørregrupper må være mildt sagt kunstig.

 

Nja tror ikke man nødvendigvis får samme resultat av å sende den som gir billigst anbud kontra kongen. Bare kongens posisjon alene er nok med på å skape overskrifter og interesse i de forskjellige landene han besøker. Det er nok forskjell på å få besøk av president Martin Kolberg eller kong Harald.

 

8 av 10 vil beholde kongehuset: Størst oppslutning blant de unge:

https://www.nrk.no/norge/8-av-10-vil-beholde-kongehuset_-storst-oppslutning-blant-de-unge-1.13383378

Endret av jallajall
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nja tror ikke man nødvendigvis får samme resultat av å sende den som gir billigst anbud kontra kongen. Bare kongens posisjon alene er nok med på å skape overskrifter og interesse i de forskjellige landene han besøker. Det er nok forskjell på å få besøk av president Martin Kolberg eller kong Harald.

 

8 av 10 vil beholde kongehuset: Størst oppslutning blant de unge:

https://www.nrk.no/norge/8-av-10-vil-beholde-kongehuset_-storst-oppslutning-blant-de-unge-1.13383378

 

Anbud hadde nok vært den mest fornuftige løsningen.

Jeg kjenner til meningsmålinger som indikerer at kongehuset har bred støtte i folket, men det oppleves helt absurd for meg som har diskutert dette med mange i forskjellige settinger. Jeg har kun et fåtall ganger møtt mennesker som genuint er for monarkiet og av disse har det stort sett vært mennesker rundt pensjonsalder. Min erfaring er derfor en helt annen enn hva som ofte portretteres i diverse mediahus og jeg har derfor svært vanskelig på å tro at dette ikke er kunstig.

 

En faktor er jo at de fleste ikke vet hva de uttaler seg om da det stort sett handler om passivitet og uvitenhet. Folk flest opplever ikke monarkiet negativt på kroppen og de tar tallene fra slottet som god fisk. Nesten alle jeg snakker med tror f.eks at kostnaden "bare" er et par hundre millioner (se bare på denne tråden hvor folk tror det samme). Samtlige klarer ikke å se at kongen ikke trenger å byttes ut men later til å tro at det er kongen som i realiteten styrer landet og skjønner ikke at vi har et system som fungerer uavhengig av kongen.

 

Elitisme blir man selvfølgelig ikke helt kvitt, så de som setter pris på å menge seg med kongen vil nok sette akkurat like mye pris på å menge seg med en hvilken som helst annen representant for landet. Man lager allianser med politikk, ikke trynefaktor. 

 

Jeg er nok uansett overbevist om at monarkiet blir avskaffet i min levetid. Såpass tro på mine landsmenn har jeg.

 

post-389336-0-61255100-1540636531_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg hører ofte argumentet hvor man påstår at kongen drar inn halve nasjonalinntekten, men det er nok bare ønsketenkning fra monarkistene. Det er derfor jeg beskrev stillingen som en glorifisert diplomat; en trenger ikke å bruke en milliard i året hvis poenget er å ha en stilling for å drive pr. Sikkert mange som hadde tatt den jobben for langt mindre lønn.

Selv om mange gjerne vil at det skal være sånn så er det ikke kongen som planter olja, lager fisken eller hamrer ut teknologi som vi eksporterer. De som kjøper den tenker nok heller ikke at "her kjøper vi kongelig gull!". De handler fordi produktet eksisterer til markedspris- ikke pga "kjøpmannen" får med krone og fjollete kappe.

 

 

Når det gjelder om monarkistene dør ut eller ikke så baserer jeg meg kun på hva jeg ser rundt meg. I mitt kontaktnett kjenner jeg ikke til en eneste person på min alder og ned som ønsker at monarkiet skal fortsette. Jeg har bare snakket med et fåtall av den eldre garden som liker det. Så at de yngre skal ha en større andel monarkister har jeg absolutt ingen tro på. De eneste spørreundersøkelser som indikerer dette må være de som blir tatt utenfor slottet på 17 mai hvor spørregrupper må være mildt sagt kunstig.

Da har jeg motsatt oppfatning , de aller fleste vil beholde Kongehuset. Og de som vil ha republikk sier de foretrekker kongedømme hvis jeg sier President Listhaug. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem blir statsoverhode da? Regjeringssjefen, stortingspresidentent eller noen helt andre?

 

Hva med Paven, eller i vårt tilfelle Knut Arild, som er det nærmeste vi kommer en pave i Norge.

 

Vatikanet er pussig nok verdens minste stat, og har hverken president eller konge, det er Paven som styrer, og han er demokratisk valgt for resten av livet, men tittelen kan ikke nedarves.

 

Per definisjon er jo statsministeren en minister som har styring av staten som jobb.

Ministrene er som oftest ledere for et departement, altså et ministerium, og er statsråder, som betyr at de faktisk må ha noen å gi råd til, for eksempel en konge eller president, men det er ingenting i veien for at en regjering regjerer uten høyere oversyn.

 

I Frankrike styrer for eksempel statsministeren landet, mens presidenten kun tar seg av utenrikssaker og representasjon, å ikke legger seg opp i innenrikssaker.

 

Norge har kun to ministere, statsministeren og utenriksministeren. Lederne for de andre departementene innehar ikke tittelen "minister", selv om de ofte kalles ministere i det daglige.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Sitat fra statsbudsjettet.no:

"Regjeringen foreslår en samlet bevilgning på 357,7 millioner kroner til Kongehuset i 2018, fordelt på apanasje til H.M. Kongen og H.M. Dronningen og til H.K.H. Kronprinsen og H.K.H. Kronprinsessen, Det kongelige hoff og til særskilte prosjekter i regi av Det kongelige hoff.

Bevilgningen inkluderer 139,4 millioner kroner til sikringstiltak på de statlige og private kongelige eiendommene."

 

357,7 millioner er mye penger. Koster ikke dette mer enn det smaker?

 

 

 

 

 

 

Kilde: https://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2018/Statsbudsjettet-fra-A-til-A/Kongehuset/

Overhodet ikke, dette ville kostet penger uansett. Slottet alle bygninger  og andre ting er jo statens eiendommer, noen av de med historisk verdi, de måtte blitt bevart uansett.

Så er Kongehuset noe som kan forene og har forenet det norske folk i snart 100 år. Ingen politiker ville klart dette, så lenge vi har gode monarker ser jeg bare ikke problemet.

Lenke til kommentar

Overhodet ikke, dette ville kostet penger uansett. Slottet alle bygninger  og andre ting er jo statens eiendommer, noen av de med historisk verdi, de måtte blitt bevart uansett.

De kan utemerket selges til private investorer ... Thon f.eks. Slik vil det ikke koste penger ... men gi penger.

 

Så er Kongehuset noe som kan forene og har forenet det norske folk i snart 100 år. Ingen politiker ville klart dette, så lenge vi har gode monarker ser jeg bare ikke problemet.

Kongen har heller ikke klart dette.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De kan utemerket selges til private investorer ... Thon f.eks. Slik vil det ikke koste penger ... men gi penger.

 

Kongen har heller ikke klart dette.

 

Selges til private investorer? Bevares alt skal selges!

 

Kongene vi har hatt fra Haakon til Olav og Harald nå har vært så folkekjære at det faller på sin egen urimelighet dette du skriver. Du må ha levd under en stein i hele din levetid om du ikke har fått med deg dette. Ikke noen, overhodet kunne hatt den samlede rollen i Norge, og levert like bra. Det er fakta som dekkes av alle meningsmålinger angående dette.

Lenke til kommentar

Vi bruker xxx antall milliarder til palestinske terrorister, til diktaturer, til bistand som stort sett svinner i korrupsjon så syte over at vi bruker noen hundre millioner kr på vår kongehus. Det er da man forstår hvor smålig dette faktisk er. Der det norske folk tett opp under 70% støtter dette. Jeg er og forblir en som støtter det norske kongehuset fordi ingen andre kan inneha denne rollen, og ha så stor folkelig støtte. Vil dere ha enda mer splittelse, konflikt og fraksjoner er det bare å sette en politiker i denne rollen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selges til private investorer? Bevares alt skal selges!

 

Kongene vi har hatt fra Haakon til Olav og Harald nå har vært så folkekjære at det faller på sin egen urimelighet dette du skriver. Du må ha levd under en stein i hele din levetid om du ikke har fått med deg dette.

 

Dette blir usaklig. At kongen er godt likt er etter min mening et argument som ikke holder mål. Jeg synes ikke noen bør bli født inn i slike stillinger. Å selge eiendommer til private er et godt forslag. Slottet kunne eksempelvis blitt bygget om til hotell.

Endret av Sjimpansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...