Jump to content
Niklasp

Tesla forlenger rekkevidde med en programvareoppdatering

Recommended Posts

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Vel, jeg var 3 uker rundt i Florida i sommer og på den tiden så jeg hele to stk Tesla. Så jeg har mine tvil om impacten på dette stuntet..

  • Like 3

Share this post


Link to post
Annonse

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

  • Like 3

Share this post


Link to post

 

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Eventuelt kan du vri argumentet til noe litt mer sammenlignbart, blir som du har en bil der motoren har 50 hester du ikke får bruke med mindre du betale 75 000 kroner. En praksis som er ganske utbredt blant flere fosilbil produsenter :) 

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Var ikke poenget med den ekstra kapasiteten at det brukes som en "spare-pool" når battericeller begynner å vitre? Så brukes bare mer av det ekstra slik at originalkapasiteten forblir det samme mye lengre? Vil egentlig si at konsistent og beregnelig rekkevidde/kapasitet er mer verdt enn en å tyne batteriet for alt det har. Tipper de færreste fyller tanken sin når man kjører på bensindamp..

  • Like 3

Share this post


Link to post

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

 

Da tror jeg Vegvesenet gjerne ville hatt et par ord med deg og lommeboka di ;) Likevel urelevant, skulle du gjort denne tunen lovlig gjennom BMW ville nok det kostet deg godt over 100 000,- 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Vel, jeg var 3 uker rundt i Florida i sommer og på den tiden så jeg hele to stk Tesla. Så jeg har mine tvil om impacten på dette stuntet..

 

Ehm hva? 

Share this post


Link to post

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Da bør du føle deg ganske lurt da så og si alle batterier du har(mobil, nettbrett, data osv) har samme "problem". Det kalles sikkerhet, og det er jo greit å ha. Søk opp "brick protection" "thermal runaway" å lære noe nytt og vitenskaplig i dag :) 

Share this post


Link to post

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

 

Tesla oppgraderte min bil til rundt 500hk for den nette sum av 0 kroner. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Var ikke poenget med den ekstra kapasiteten at det brukes som en "spare-pool" når battericeller begynner å vitre? Så brukes bare mer av det ekstra slik at originalkapasiteten forblir det samme mye lengre? Vil egentlig si at konsistent og beregnelig rekkevidde/kapasitet er mer verdt enn en å tyne batteriet for alt det har. Tipper de færreste fyller tanken sin når man kjører på bensindamp..

Dette gjelder kun biler som har større batteri enn det man har betalt for. Typisk er det snakk om de som har 75 kWh batteri. Disse batteriene har en buffer på 2,4 kWh som er utilgjengelig uansett, så de som har betalt for 75 kWh har egentlig ~72 kWh tilgjengelig.

 

Og så har du de som har betalt for 60 kWh, som har 60 kWh tilgjengelig. Når Tesla låser opp batteriet deres, så økes tilgjengelig kapasitet til 72 kWh, men det er altså fortsatt en utilgjengelig buffer på 2,4 kWh.

 

Bufferen på 2,4 kWh er alt som trengs for at batteriet skal ha god varighet (>400.000 km).

Share this post


Link to post

Vel ikke helt det samme. ...

Undersøk litt nærmere hva slags motor som benyttes i f. eks BMW 3-serie. Samme motor i 316, 318 og 320 (muligens også i 325). Forskjellen er kun at ytelsen har blitt strippet på de svakeste versjonen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Veldig bra at produsenten kan fjernstyre bilen som dette. Hva skjer hvis noen hacker seg inn hos Tesla og slår AV alle bilene rett før masseevakuering? Eller hva med en utro tjener?

  • Like 2

Share this post


Link to post

Veldig bra at produsenten kan fjernstyre bilen som dette. Hva skjer hvis noen hacker seg inn hos Tesla og slår AV alle bilene rett før masseevakuering? Eller hva med en utro tjener?

 

De kan verken fjernstyre eller skru av bilene, de sender en oppdatering. Bruker velger selv om de vill kjøre den. 

Share this post


Link to post

 

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

 

Da tror jeg Vegvesenet gjerne ville hatt et par ord med deg og lommeboka di ;) Likevel urelevant, skulle du gjort denne tunen lovlig gjennom BMW ville nok det kostet deg godt over 100 000,- 

Gjort av proffe dette og det står i vognkortet og er godkjent av Vegvesenet. Dessuten hva har det med rekkvidden og gjøre? Greit nok den bruker mindre suppe etter den ble tuna men tanken tar forsatt det samme antall liter og de literne kan jeg bruke til tanken er tom. :) . Er vel det vi snakker om her?

  • Like 1

Share this post


Link to post

Gjort av proffe dette og det står i vognkortet og er godkjent av Vegvesenet. Dessuten hva har det med rekkvidden og gjøre? Greit nok den bruker mindre suppe etter den ble tuna men tanken tar forsatt det samme antall liter og de literne kan jeg bruke til tanken er tom. :) . Er vel det vi snakker om her?

 

Ja tesla tilbyr en lavere pris for en tilsvarende bil om en trenger mindre rekkevidde, det er en gavepakke fra Tesla. På samme måte som BMW tilbyr en slappere bil for en lavere pris for de som ønsker slappere biler, det er en gavepakke fra BMW. I begge tilfellene kan en senere velge å oppgradere om det ikke passet for personen. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

 

Vel ikke helt det samme. Tuna opp BMW'en fra 4oo hk til 520 hk og det kosta meg 11 000 kr. :)

 

Tesla oppgraderte min bil til rundt 500hk for den nette sum av 0 kroner. 

Og da fjerna de sperra på batteriet også så du fikk lenger rekkevidde?? Er jo det det er snakk om her ikke antall hk selv om jeg dro inn det. Skal ta den.

Share this post


Link to post

Hvis jeg hadde hatt en tesla ville jeg følt meg lurt. Har ett 75 kw batteri i bilen men får bare benytte 60 kw av dem? Ville jeg hatt lenger rekkevidde måtte en betalt 9 000 dollar. Vel står prisen er blitt litt lavere men men ikke hvor mye... Blir som en dieseltank der det er 25 liter en ikke får bruke uten at en betaler 100 000 kr. Høl i hue!!!

 

Greia er at Tesla solgte begge størrelser en periode, og 75 varianten var da dyrere i utgangspunktet, trolig økte de også prisen litt på de i utgangspunktet dyrere modellene for å senke prisen litt på innstegsmodellen basert på tanken om at de som har råd til dyrere modell uansett ikke har problemer med dette. Dette er ikke uvanlig praksis, bare se forskjellen på lagring på mobile der hoppene er kunstig dyre.

 

For å effektivisere valgte Tesla å fase ut 60 batteriet da det krevde dobbelt opp av alt som har med logistikk å gjøre. Dette fjernet imidlertid den biligste innstegsmodellen som mange kunder fremdeles ønsket å kunne bestille.

 

Når Tesla da effektivisere produksjonen kunne de spare en del penger på produksjon. 60 og 75 bilene kunne da fullt og helt produseres på samme linje, og all logistikk ble da identisk. Denne fortjenesten samt den eksisterende prisforskjellen på 60 og 75 kunne de så bruke til å fremdeles tilby en innstegsmodell med 60 batteri. En billigere bil, som Tesla tjener litt mindre på, men som øker volumet.

 

Dette har aldri vært en hemmelighet. Tesla opplyser om dette når bilen bestilles, og du får på forhånd vite at den leveres med 75 batteri, at den senere kan "oppgraderes", og hva dette koster.

 

Jeg kan ikke se at noen som kjøper en 60 bil blir lurt.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det er fantastisk at Tesla klarer å gjøre slike markedstilpasninger. Jeg skulle ønske at VG/TEK.no kunne skrive om nyheter og ikke om gamle ting som gjør at forbrukerne gjør et klikk for å lese innholdet, for så bli skuffet over gammelt nytt. Fy til klikk strategien til VG.

 

Tja, i akkurat dette tilfellet står det vel under beskrivelsen på førstesiden at det er snakk om at de øker rekkevidden i forbindelse med orkanen, så du behøvde strengt tatt ikke klikke deg inn for å finne ut av dette. Videre er det en ny orkan, og ikke sikkert alle fikk med seg at de gjorde det samme for et år siden.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...