Gå til innhold

SAMLETEST: Ruter rundt 1000 kroner


Anbefalte innlegg

 

2018/05/21
 
ASUS RT-AC66U Firmware version 3.0.0.4.382.50470
 
Er du sikker på at den ikke blir oppdatert lenger?
Den står ikke på end-of-life lista til Asus.

 

 

Ser at det bare er Merlin firmware som har annonsert det, men begrunnelsen er at ASUS har begynt på ny codebase for nyere arkitektur enn AC66U (MIPS). AC68U er ARM-basert og vil sannsynligvis leve mye lenger enn AC66U. Derfor mulig det kommer flere sikkerhetsfikser for AC66U, så jeg redigerer første posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det bare er Merlin firmware som har annonsert det, men begrunnelsen er at ASUS har begynt på ny codebase for nyere arkitektur enn AC66U (MIPS). AC68U er ARM-basert og vil sannsynligvis leve mye lenger enn AC66U. Derfor mulig det kommer flere sikkerhetsfikser for AC66U, så jeg redigerer første posten.

 

RT-AC66U B1 er ARM-basert, og bruker vel samme firmware som RT-AC68U. Mao. egentlig veldig store forskjeller mellom RT-AC66U og RT-AC66U B1. For Merlin-fw er det samme build også for RT-AC66U B1 og RT-AC68U.

 

At de bruker samme build betyr ikke at det er samme ruteren. Har ikke sett på hva eventuelle andre forskjeller er (kan være features deaktivert for B1, evt. også mindre minne, andre radioer osv).

 

Tror det er flere årsaker til at Asus velger å gjøre det på denne måten:

- De vil beholde RT-AC66U-navnet i markedet pga. godt rykte. Høyt salg på modellen etter flere år med gode resultater i tester. Burde kanskje heller hete "RT-AC66U 2.0" elns.

- Legger den populære modellen over til en arkitektur som de uansett må opprettholde firmware-oppdateringer til.

 

RT-AC66U A1 vs. B1 har temmelig store forskjeller når det gjelder CPU så vidt jeg da kan se - single-core 600MHz MIPS vs. dual-core 800MHz ARMv7. Burde bety en god del når visse tjenester utnyttes.

Lenke til kommentar

RT-AC66U A1 vs. B1 har temmelig store forskjeller når det gjelder CPU så vidt jeg da kan se - single-core 600MHz MIPS vs. dual-core 800MHz ARMv7. Burde bety en god del når visse tjenester utnyttes.

 

Da er det jo egentlig en helt ny router ... Ser at den har fått nyere firmware enn det som er nevnt tidligere i tråden: Version 3.0.0.4.384.32799, 2018/09/19

 

Burde absolutt hete 2.0 ja for å unngå forvirringen, og artikkelen bør oppdateres. Begge versjonene selges nok om hverandre i norske butikker til lik pris. Kjøper man første versjon så har man kjøpt katta i sekken.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Hvis en alt har en router så kan en kjøpe et aksesspunkt for det trådløse, f.eks:

Ubiquiti Networks UniFi AP AC LR

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3393879

 

Det er min situasjon, men jeg lurer litt på hvordan disse små dingsene uten eksterne antenner er på rekkevidde i forhold til de som har en bråte svære eksterne antenner. Behovet for rekkevidde forsvinner jo ikke nødvendigvis selv om man har ruter og aksesspunkt hver for seg.

Lenke til kommentar

Det er min situasjon, men jeg lurer litt på hvordan disse små dingsene uten eksterne antenner er på rekkevidde i forhold til de som har en bråte svære eksterne antenner. Behovet for rekkevidde forsvinner jo ikke nødvendigvis selv om man har ruter og aksesspunkt hver for seg.

 

Nødvendigvis ikke så veldig stor forskjell med et godt design. Noe av bakgrunnen for det er begrensningene man uansett har i forhold til sedestyrke og antenna gain i Europa. 

 

Spesielt på 2,4 GHz kan det være at en del rutere har interne antenner, mens de eksterne antennene kun er for 5 GHz. 

 

Det er for en del enheter ikke bare forskjeller knyttet til begrensninger i software mellom det europeiske og for eksempel det amerikanske markedet - leverandørene av wifi-chipsetene/radioer har egne versjoner av brikkesettene som er rettet mot forskjellige markeder, med forskjellige egenskaper. Slik sett er nødvendigvis ikke en test av enheter fra USA nødvendigvis representativ for hva som selges i Norge(/EU).

Lenke til kommentar

Bruke eksisterenede ruter(Altibox i mitt tilfelle), og bruke to mesh aksesspunkt virker fristende:

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3718317

Forstår det slik at ruter funksjonen i alle rutere er bra nok. Det er på det trådløse aksesspunkt funksjonen det er forskjeller, og det kan en erstatte med vanlige eller mesh-nettverk aksesspunkter.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

Jeg savner også informasjon rundt oppdateringer. Det bør kanskje være et sentralt punkt i fremtidige tester der dere ser på hvordan produsentene har forholdt seg til tidligere exploits/vulnerabilities og hvor raske de har vært mtp oppdateringer, gjerne også fremheve dette dersom noen produsenter har bra/dårlig track record.

 

Enig. AC66U er fortsatt en knallbra router, men man kjøper ikke en router til 1000 kr som ikke blir oppdatert lenger.

 

Edit: Ikke offisielt fra ASUS enda, så det kan komme flere sikkkerhetsfikser. Men den har utdatert arkitektur som ikke blir prioritert av ASUS.

Greit å poengtere at man IKKE kjører programvare fra ASUS heller. Sikkerhet og ASUS-router forbeholder at man har byttet ut det som kommer med.

https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=asus

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Greit å poengtere at man IKKE kjører programvare fra ASUS heller. Sikkerhet og ASUS-router forbeholder at man har byttet ut det som kommer med.

https://openwrt.org/toh/start?dataflt%5BBrand*%7E%5D=asus

 

Her har nok Asus blitt mye bedre enn hva de en gang var. Når det gjelder sikkerhet her, gjelder det også å bruke eksponerte tjenester med omhu. Jeg styrer unna å bruke f.eks. NAS-funksjonalitet, VPN-server etc. på denne typen enheter.

 

OpenWRT ligger vel ellers i bunn av AsusWRT.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...