Gå til innhold

Vanskelig situasjon, trenger råd.


Anbefalte innlegg

Jeg hadde et forbrukslån i komplett. Denne hadde økonomisk rådgiver i NAV fått fullmakt til å forhandle om lavere rente på, fordi de ville jeg skulle betale 3000 i måneden på denne, hvilket jeg ikke hadde råd til.

 

Av en eller annen grunn gikk denne videre til Axactor, som kjøpte opp lånet, uten at jeg fikk beskjed fra økonomisk rådgiver. Jeg fikk en sms med informasjon, og kontaktet disse for omlag 10 - 14 dager siden. Der sa jeg ifra at jeg ikke klarte å betale mer enn 2000 kroner i måneden, hvorpå jeg fikk til svar at det dekket akkurat rentene, og at de trengte mer penger enn det.

Jeg tok videre på meg flere vakter på jobb, og har nå en arbeidsmengde på 44 timer i uken (uten å få overtidsbetalt, jeg jobber i kommunen). Dette for å rekke opp til 3000 i måneden. Jeg betalte 3000 på fredag, og de prøvde deretter å ringe meg mens jeg var på jobb. Jeg rakk ikke å svare, så jeg ringte de i går. Der møtte jeg en nådeløs og usamarbeidsvillig ansatt av Axactor, som sa at de måtte ha mer enn 3000 kroner i måneden, og dersom de ikke fikk det, så kom de til å legge ut en eiendel jeg har på tvangssalg.

 

Jeg prøvde å forklare at sist jeg snakket med en annen i firmaet, så sa han at jeg måtte betale mer enn 2000 kroner, og at minst 3000 kroner måtte komme inn. Jeg sa at jeg var forvirret når jeg alt hadde betalt 3000 kroner, og det plutselig ikke var godt nok. Da svarte denne ansatte at han ikke kunne se at det var notert, så han trengte mer.

 

Jeg er skikkelig fortvilet nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har fått en frist nå på 10 dager på å innfri hele beløpet på 120 000, ellers kommer de og "henter tingene mine".

 

Er det noe som helst jeg kan gjøre? Jeg har forsøkt å ta kontakt med økonomisk rådgiver i NAV, men han var på kurs i går og i dag, og skulle ta kontakt i morgen.

 

Hilsen en fortvilet aleneforelder som såvidt ser barna sine - til ingen nytte.



Anonymous poster hash: 81afa...a0f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste rådet du kan få nå er vel å ha is i magen og vente til i morgen, og virkelig ta fatt denne økonomiske rådgiveren din i nav. Dette høres jo helt vilt ut. Trodde de skulle gjøre jobben din lettere, ikke vanskeligere.

 

Finn først frem kontrakten du har eller hadde med komplett. Se om det står noe om tvangsinndrivelse.

 

Nå regnet jeg vel med at denne rådgiveren fra nav har solgt lånet ditt til dette axactor som sikkert er et inndrivelsesfirma. Du må spørre rådgiveren hvorfor dette ble gjort.

 

Uansett hva svaret hans eller hennes er, så ber du om at den avtalen blir sagt opp med én gang og at du vil ha Komplett som lånetaker igjen, og at du vil si opp fullmakter.

 

Det virker som at du håndterte situasjonen bedre på egen hånd enn rådgiveren gjør.

 

Det er det beste jeg kan få til.

 

Ett siste råd er å nå ut til noen gode venner eller bekjente og be om at de kan ta over lånet. Dere skriver avtale og du betaler hver måned. Kommunen er jo en trygg jobb og det virker som du har en stabil inntekt. 120 000 er jo litt, men burde være overkommelig.

Lenke til kommentar

Det beste rådet du kan få nå er vel å ha is i magen og vente til i morgen, og virkelig ta fatt denne økonomiske rådgiveren din i nav. Dette høres jo helt vilt ut. Trodde de skulle gjøre jobben din lettere, ikke vanskeligere.

 

Finn først frem kontrakten du har eller hadde med komplett. Se om det står noe om tvangsinndrivelse.

 

Nå regnet jeg vel med at denne rådgiveren fra nav har solgt lånet ditt til dette axactor som sikkert er et inndrivelsesfirma. Du må spørre rådgiveren hvorfor dette ble gjort.

 

Uansett hva svaret hans eller hennes er, så ber du om at den avtalen blir sagt opp med én gang og at du vil ha Komplett som lånetaker igjen, og at du vil si opp fullmakter.

 

 

Det er ikke rådgiver i NAV som har solgt gjelden, det er Komplett Bank. Enhver kreditor som har utstedt lån kan selge den videre til annen kreditor. Det gjøres ofte når gjeld ikke blir betjent av låntager, i dette tilfellet trådstarter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som rådgiveren fra NAV har sovet i timen. Det er riktig at det er Komplett Bank som selger misligholdte lån videre; gjerne når lånene er misligholdt i +90 dager. Når det er sagt så er 120 000,- i utgangspunktet et overkommelig beløp om man har fast jobb og ikke for mange forpliktelser ellers. Hvis du ringer dem på nytt kan det være de/en annen ansatt er villige til å inngå en rimeligere avtale enn sist.

Endret av Marillion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...