Gå til innhold

Kinesiske Vässla ligner veldig på en Vespa. Vi måtte bare prøvekjøre den


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvorfor i alle dager TU kun tar for seg eksempler på relativt svake el-mopeder? Min egen el-moped har en 3000 w motor, regen, varme i styret, isolasjon i batteri for lave temp. galvanisert ramme og en snittfart på 45 i bratte oppoverbakker. Den offisielle rekkevidden på den er 90 km, men jeg har fått den opp i 120 km med 2000 hm (norsk merke vel å merke).

 

Videre har vi Etergo som starter utlevering av mopeder i starten av 2019. Her er det snakk om 230 km rekkevidde, mulighet for hurtiglading på 1 time, og en 7" touchskjerm med gps og mediasenter...

 

BEGGE desse selges til samme pris som en litt dyrere el-sykkel

  • Liker 1
Lenke til kommentar

14000km med et forbruk på 0,25l/mil så har du forbrent 350 liter bensin. En noenlunde normal bil (0,7l/mil) vil ved 1,4 millioner km ha forbrent 98.000L bensin. Tror ikke det stemmer helt.

 

Det er nok ikke med tanke på CO2-utslipp som jo er helt proposjonalt med drivstofforbruket, men utslipp av helseskadelige forbindelser der partikler og NOx er de mest kjente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det kommer til hvorfor noen vil velge totakter så er det for oss entusiaster elementært. Det er noe helt eget ved å kjøre en mekanisk maskin. Du kan gjøre mye (om ikke alt) av vedlikehold og reparasjoner selv uten mye dyrt, fancy datautstyr. Alle som har hatt en bil fra perioden 89-94 og prøvd å reparere denne selv vet at elektronikk er noe forb***na herk å holde på med, men har du en mekanisk motor så er det ofte så simpelt som "skrue ut - skrue inn" og "vask det, hvis det ikke funker bytt delen".

 

At mopedister (og motorsyklister) kjører til "alle" døgnets tider får man bare godta. Det er nok av biler, busser, trikk og tog som gjør det samme og lager støy. For ikke å snakke om partyklare voksne som hoier og roper utenfor vinduet klokken sent og tidlig på natta. Det er også viktigere å bli hørt når du kjører moped/MC. Den mest vanlige forklaringen etter kollisjoner mellom bil og tohjuling er "jeg så hen ikke". Hvis vi i tillegg fjerner lyden er jeg redd vi kommer til å se et hopp i slike kollisjoner. Selv om jeg er veldig enig i at det er lov å holde seg innenfor en rimelig grense når man velger anlegg.

 

Vi kommer aldri til å bli kvitt totakterne, men jeg skulle gjerne sett at vi fant et miljøvennlig drivstoff. Jeg for min del kommer ikke til å kvitte meg med veteransykkelen om så bensinprisen skulle komme opp i 50 kr literen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor i alle dager TU kun tar for seg eksempler på relativt svake el-mopeder? Min egen el-moped har en 3000 w motor, regen, varme i styret, isolasjon i batteri for lave temp. galvanisert ramme og en snittfart på 45 i bratte oppoverbakker. Den offisielle rekkevidden på den er 90 km, men jeg har fått den opp i 120 km med 2000 hm (norsk merke vel å merke).

 

Videre har vi Etergo som starter utlevering av mopeder i starten av 2019. Her er det snakk om 230 km rekkevidde, mulighet for hurtiglading på 1 time, og en 7" touchskjerm med gps og mediasenter...

 

BEGGE desse selges til samme pris som en litt dyrere el-sykkel

 

Du glemte å nevne hvilke el-moped du har... Vanskelig å finne info på noe man ikke vet produsentnavn og/eller modellnavn på.

 

;-)

 

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor få mopeder det er i forhold til biler så tror jeg ikke det er noe stort problem. Untatt landene hvor alle og fandens oldermor kjører moped da. Kina, India og de der.

 

Men det er kun Norge som teller!

 

Store deler av verden er jo tettheten av moped svært stor. Eneste grunnen til at det ikke er slik her også er nok været og våre dype lommebøker. Man skol jo ikke lengre enn til syd i europa så er det mopeder overalt. Eller scootere overalt. Og med stor tetthet på scootere og ingen avgassrensning så blir det det et problem. 2 takt brenner jo både olje og bensin. Og bruker gjerne mer enn 4 takt.

 

Om tallene de brukte i presentasjonen stemmer eller ei får de selv stå til ansvar for, med mopedbruk og forurensning fra mopeder er et globalt problem idag og noe som kommer til å bli tatt mer tak i fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lov å ha med liten passasjer på en slik doning? Eller ha ei sykkelvogn på slep? Eller var det spørsmålet helt........?

 

Moped kan ikke kjøres lovlig med passasjer. Ei heller med vogn/henger. Lettmotorsykkel kan lovlig kjøres med passasjer og henger. A1 versjon av scooter vil fikse det for deg. Feks den appscooteren fra entergo som ble nevnt i tråden. Den kommer i mopedversjon med toppfart på 45 km/t. Og lettmotorsykkel A1 med toppfart på 90km/t. .

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...