Gå til innhold

Tyskland får snart sitt første batteritog


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Men ælle har et syskjenbarn på" ....., som allerede er i drift.     :tease:

 

Verdens første hydrogen tog reiser i tysk forsted trafikk

De hydrogendrevne brenselcelletogene er ment å erstatte diesel som fremdriftsmiddel på lang sikt

Berlin - Verdens første brenselcelletog ruller i tysk forstadstrafikk. Siden mandag forbinder det utslippsfrie regionale toget Coradia iLint byene Bremervörde, Cuxhaven, Bremerhaven og Buxtehude. På den nesten 100 kilometer lange ruten skal to av togene transportere passasjerer i vanlig planlagt trafikk. På lang sikt skal de hydrogendrevne brenselcelletogene erstatte diesel som drivmiddel på skinnene. I 2020 skal 14 tog brukes.

https://derstandard.at/2000087486638/Weltweit-erste-Wasserstoff-Zuege-fahren-im-deutschen-Nahverkehr

 

 

 

Men det er flott med konkurranse i starten på en utvikling.

Så kan skjøteledninger, batterier og/eller hydrogen velges til slutt. Kanskje alle tre, hver til sitt bruk. Det hadde vært synd om man ikke skulle prøve ut en løsning som kanskje kan være den beste.  Enten det er det ene eller andre.

Og det er nok både totaløkonomi og driftssikkerhet som skal testes.

 

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

40 km høres ut som mer enn nok rekkevidde ettersom det sikkert kommer til å gå 90-99% av tiden med strøm fra kjøreledningene. Kjekt for eksempel på steder der det er utfordringer med å føre kjøreledninger. I snøoverdekninger av tre (pga brannfare), over en del bruer og under underganger med fare for nedfall på kjøreledningene og strekninger der høyspentnettet er spesielt svakt eller det er vanskelig å bygge kjøreledninger på grunn av terreng, framføring av kabler, risiko av ulike slag eller estetikk. Jernbaner i urbane strøk hadde for eksempel sett bedre ut uten kjøreledninger.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal en med batteritog når en har batteribiler? Skal tog være elektriske så har vi kjøreledninger.

 

Rapporten viser at nullutslipp på dieselstrekningene Nordlandsbanen, Røros-, Solør- og Raumabanen blir billigere både med hydrogen- og batteridrevne tog enn med vanlig elektrifisering eller bruk av biodiesel.

– I Tyskland skal 100 hydrogendrevne togsett snart settes inn i persontrafikk, og disse togsettene har mye til felles med de som brukes på Raumabanen. Derfor er det ikke utenkelig at hydrogenteknologi om noen år kutter CO2-utslipp både i vei-, sjø- og jernbanetransport i Norge

https://forskning.no/2018/03/denne-unike-lastebilen-vil-skape-ny-norsk-industri/produsert-og-finansiert-av/sintef

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal en med batteritog når en har batteribiler? Skal tog være elektriske så har vi kjøreledninger.

 

Du kan ikke tenke noen fordeler med dette? Som eksempelvis noe skjer, så kan de kjøre videre, ikke sitte fast i et gjell et sted f.eks. Det kan være steder der det er vanskelig, dyrt eller ikke allerede bygget. Tror Tyskland har et par hybridtog for å kjøre strekninger som er delvis elektriske.

 

Du kunne og fint laget strømledning over alle veier i hele Norge. Og så hadde biler en ledning opp fra taket med kontakt til kjøreledning over veibanen. Så kunne alle biler og kjørt på strøm fra ledning. Det hadde derimot blitt rimelig dyrt. Hvis det var så lett å gjøre for tog, kunne det blitt gjort for bil og.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kan skjøteledninger, batterier og/eller hydrogen velges til slutt.

Skjøteledninger? Ja, for fylling av hydrogen skjer som kjent trådløst.

 

 

 

Litt pussig at TU ikke har skrevet noen ting om verdens første hydrogentog (i Tyskland) som hadde verdenspremiere for noen dager siden.

https://fuelcellsworks.com/news/world-premiere-alstoms-hydrogen-trains-enter-passenger-service-in-lower-saxony/

Ingen bryr seg. Derfor. Dead end.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så kan skjøteledninger, batterier og/eller hydrogen velges til slutt.

Skjøteledninger? Ja, for fylling av hydrogen skjer som kjent trådløst.

 

 

 

Litt pussig at TU ikke har skrevet noen ting om verdens første hydrogentog (i Tyskland) som hadde verdenspremiere for noen dager siden.

https://fuelcellsworks.com/news/world-premiere-alstoms-hydrogen-trains-enter-passenger-service-in-lower-saxony/

Ingen bryr seg. Derfor. Dead end.

Et batteritog i dag er håpløst. Skulle vi kjørt batteridrift mellom Skien og Eidsvoll i dag må man ha et batteri på nesten 350 tonn. Togsettet veier 235 tonn. Så man igjen ta høyde for den økte vekten på batteriet og igjen øke batterivekten ytterligere. Samtidig må man da også regne inn ekstremt svekket bremseevne og tregere akselerasjon.

 

Kortere avstander som f.eks 40-60km kan man nok drive med batteri mellom kontaktledningsområder. Noe særlig over det er ikke batteriteknologien klar for i dag. Hydrogen derimot kan settes i drift innen få år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde vært noe for Ålgårdsbanen, hvor dresinene i dag tråkker forbi sakte og stillestående køer på E-39....

 

Bane NOR har gjort trafikkberegninger og funnet ut at per i dag er det ikke trafikkgrunnlag til å gjenoppbygge banen. Hadde den ikke blitt nedlagt i utgangspunktet hadde nok regnestykket sett annerledes ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...