Gå til innhold

Den unike motorsykkelen har elmotor i «felgen»


Anbefalte innlegg

Som motorsykkelist stiller jeg spørsmål ved om det er så smart å plassere motoren i felgen. Det blir mye roterende masse som gir gyroeffekt.

Statoren ("felgen") roterer jo ikke. Det du har av ekstra masse i selve hjulet er formodentlig noen kraftige permanentmagneter.

 

For den saks skyld så trenger det kanskje ikke å være en permanentmagnetmotor. Hm. Er det praktisk gjennomførbart å lage en "invertert" asynkronmaskin? Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være umulig, men det er for lenge siden jeg har satt mine ben i elektrisk maskindesign til at jeg kan si om det ville vært effektivt.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Som motorsykkelist stiller jeg spørsmål ved om det er så smart å plassere motoren i felgen. Det blir mye roterende masse som gir gyroeffekt.

Statoren ("felgen") roterer jo ikke. Det du har av ekstra masse i selve hjulet er formodentlig noen kraftige permanentmagneter.

 

For den saks skyld så trenger det kanskje ikke å være en permanentmagnetmotor. Hm. Er det praktisk gjennomførbart å lage en "invertert" asynkronmaskin? Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være umulig, men det er for lenge siden jeg har satt mine ben i elektrisk maskindesign til at jeg kan si om det ville vært effektivt.

Inverterte induksjonsmaskiner er ingen problem å produsere. Det koster ikke stort mer enn en vanlig motor heller og effektiviteten er mer eller mindre den samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Regner med at du som på motorsykkel ellers har minst 3/4 bremseeffekt på fremhjulet som har vanlig brems?

Om du har stått i en bratt bakke med en tung motorsykkel vil du fort oppdage at bakbremsen lettere hindre sykkelen i å gli bakover enn forbremsen.

Da snakker vi ikke om tung nødbremsing. Hvis du skulle gå tom for strøm akkurat i en oppoverbakke så tipper jeg de fleste klarer å resonere seg frem til at nødløsningen i en slik situasjon er å benytte forbremsen. Men takk for kverulasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da snakker vi ikke om tung nødbremsing. Hvis du skulle gå tom for strøm akkurat i en oppoverbakke så tipper jeg de fleste klarer å resonere seg frem til at nødløsningen i en slik situasjon er å benytte forbremsen. Men takk for kverulasjonen.

Å påpeke at det er praktisk å ha mulighet for å kunne bremse bakhjulet på en motorsykkel når man står i ro i en bratt bakke er vel ikke kverulering. Forbremsen virker den men er det bratt og glatt sklir man bakover med låst forhjul.

Lenke til kommentar

Bl.a. at du ikke har bremser hvis du av en eller annen grunn ikke har støm.

 

Vel frembremsene er helt ordinære hydrauliske bremser. Og de vil neppe bruke en elektro-mekanisk brems som et alternativ, altså en bremseløsning som er avhengig av strøm. Det vil nok være en variant av regenerativ bremsing som ikke trenger strøm sålenge motoren går undt, altså at sykkelen er i bevegelse. Slik at selve el-motoren bremser bakhjulet og samtidig lader batterier. Og en kan jo sette opp motor og controller slik at feks når du trykker ned bakbremsen så går motoren i bakhjulet i regenererering, frembremsene der det meste av bremseeffekten er virker jo som normalt. 

 

Tror nok også at det vil være mulig å få slikt typegodkjent for regelverket krever jo bremser og en viss bremseeffekt men sier ikke noe om hvordan eller hvilke typer bremser som skal brukes. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

hehe. Ja. Men jeg vil tro at bremsene skal være konstruert sånn at de er minst mulig avhengig av andre systemer for å virke. Hvis elektronikken sviker i 160 km/t, og motoren mister strømtilførselen, så er det uansett en fordel å ha bremser for å stoppe.

 

Om du beveger deg i 160 og du plutselig mister all kontakt med motoren slik at regen brems ikke virker så har du jo fortsatt full effekt på forbremsen som er helt vanlig. Null stress. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Inverterte induksjonsmaskiner er ingen problem å produsere. Det koster ikke stort mer enn en vanlig motor heller og effektiviteten er mer eller mindre den samme.

Jeg regnet egentlig med det. Men den kjappe googlingen jeg gjorde i går kveld gav meg stort sett treff for mindre viftemotorer, så jeg ville ikke være alt for skråsikker.
Lenke til kommentar

Om du har stått i en bratt bakke med en tung motorsykkel vil du fort oppdage at bakbremsen lettere hindre sykkelen i å gli bakover enn forbremsen.

 

Om du står i bratt bakke og mangler strøm har du ett problem. Det er fullt mulig for en frekvensomformer å holde en motor i ro, dette gjøres blant annet av kraner. Det er dog ikke uproblematisk.

Lenke til kommentar

Regner med at du som på motorsykkel ellers har minst 3/4 bremseeffekt på fremhjulet som har vanlig brems?

Helt klart. Og personlig ville jeg ikke vært bekymret. Det jeg lurer på er hvordan myndighetene stiller seg til en sånn løsning ved typegodkjenning. Men fullt mulig det går greit.

Lenke til kommentar

Om du står i bratt bakke og mangler strøm har du ett problem. Det er fullt mulig for en frekvensomformer å holde en motor i ro, dette gjøres blant annet av kraner. Det er dog ikke uproblematisk.

 

Står du fast i en bratt bakke og er strømfri, så forekommer det meg lettest å snu og trille nedover igjen, og la regenereringen lade batteriene på vei ned. På den måten kommer du deg ned, og får kanskje en km med strøm.

 

Det burde rekke til å ta deg tilnærmete sted der du kal låne, mot betaling, utvendig strømkontakt for å få ladet nok til å komme deg videre eller til nærmeste hurtiglader.

 

Mens du står der og lader, kan du begynne å fundere på hvorfor du valgte å ikke ta hensyn til strømindikatoren som fortalte deg at du var i ferd  med å gå tom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...