Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hatt flislegger på bad, riktig utført?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Vi har hatt flislegger på badet, og lurer på om det skal være en sprekk mellom fliser og veggplater på denne måten. Eller om den skulle vært fuget/silikonert.

 

Gjør du dette svart? Ser jo faktisk ikke ut det der, er han ferdig? 

Lenke til kommentar

Hva er det blanke greiene på flisa i det første bildet?

 

Jeg vet ikke hva jeg ser på i det andre bildet. Ta gjerne et nytt en halvmeter lenger unna. Ser ut som de har lagt en bitteliten bit flis på toppen av den under, med fugemasse mellom. Merkelig ^^

 

Det skal ikke nødvendigvis være silikon der. Kan være fugemasse. Men spørs vel kanskje på sammensetning bak. Er det en skille bak med veggplate og gulvplate som kan bevege uavhengig av hverandre så kan det jo være hensiktsmessig.

 

Husker ikke om det er vanlig å bruke veggfugemassen eller gulvfugemassen i den horisontale fuga rett over sokkelflis. Tror man skal bruke veggfugemasse.

 

Ser ut som de har lagt fugemasse -på- flisa i stedet for i fuga der det skal være ^^ Det krever litt innsats å legge en fugemasse så rett og pent selv om den ikke skal være der ^^ Sprøeste jeg har sett med mindre jeg tar feil, noe jeg håper jeg gjør.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hadde noen naboer når jeg bodde hos mine foreldre som pusset opp badet og, og de opplevde noe lignende. 

 

Det som var kjipt for deres del var jo at folkene som gjorde dette hadde stukket fra byen noen dager etter de var ferdig, så de fikk ikke tatt de. 

 

Men om du har gjort dette svart, og du anmelder dem for dårlig arbeid så kan du bil satt som ansvarlig da det er skatteunndragelse. 

 

Det som er en god tommelfingerregel når du skal gjøre dette er å ikke gå for lavt i pris, da det som regel betyr at de kommer til å svindle. Det er ingen jobb som f.eks koster 10.000 kr, du må nok mye mer opp i pris om du skal ha en jobb skikkelig gjort. Dette sier seg selv. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Vi skal betale 27000 kr, til en murmester. Hvitt. Han har sagt seg ferdig, og vi får rørlegger hit på tirsdag for å sette inn kabinett, do, og servant.

 

De blanke greiene er nok silikon

antar jeg. Og ja: her er det lagt fugemasse litt her og der på sokkelflisene, noen steder til og med der det skal være.

 

Takk godtfolk, her blir det å ta en telefon.. Jeg tar noen flere bilder av alt sammen og legger ut senere.

Endret av iGooglesGrep
Lenke til kommentar

Holder på å pusse opp et lite bad i huset her og snekkeren felte inn ei vedi baderomsplate i bunnen av veggen som blei lagt membran på som platene ligger mot.

Det må være vanntett her og er det ikke membran bak flisene hjelper ikke all silikon i værden mellom lista platene ligger mot og flisene, for fugemassen mellom flisene, flislimet og selv flisa suger vann så da må det være tett bakom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er noen flere bilder, i den grad noen er interessert. Som dere ser har han griset litt... Kan jeg spørre hvordan jeg bør løse dette? De to alternativene jeg kommer på er å be ham komme igjen å fikse feilen, eller å silikonere selv og få prisavslag. Siden jeg får rørlegger hit på tirsdag er jeg egentlig ikke så keen på at flislegger skal fikse feil, fordi da blir det helt garantert til at badet blir senere ferdig, og madammen er mildt sagt innstilt på å kunne dusje igjen.

 

Men viktigere, uansett hva jeg velger, hvordan skal jeg snakke med flislegger om dette på en god måte? Vi føler oss litt snytt, men det er vel ikke så diplomatisk å åpne med...

post-494195-0-38897500-1537085895_thumb.jpg

post-494195-0-70918100-1537085934_thumb.jpg

post-494195-0-91120700-1537085944_thumb.jpg

post-494195-0-47347300-1537085954_thumb.jpg

post-494195-0-66799100-1537085980_thumb.jpg

post-494195-0-46714600-1537085994_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis arbeidet ellers er riktig og godt utført, så virker det vel mest som han slapp opp for tid. Han har vel neste kunde linet opp, og press på seg på begynne der. Så "glemmer" han den siste biten hos deg. Kantflisene ser ujevnt høye ut, (se første bilde i siste posten din), det tyder på hastverk. Hvis det ikke bekymrer deg og du har sett at membran etc er skikkelig gjort, så er det bare å fuge. Det tar ikke lang tid.

Send ham en vennlig forespørsel hvor du sier at det begynner å se veldig bra ut, men at du ser det mangler fuging mellom vegg- og kantfliser. Si gjerne at rørlegger kommer tirsdag, og da blir det vanskeligere å fikse det etterpå.

 

Om han svarer uforstående så send ham et bilde eller to. Om han fortsatt protesterer er det verre. Som du sier, dere vil jo gjerne få dusjet igjen. Da kan det være et alternativ at du kontakter rørleggeren og forklarer problemet og spør om han kan ta de siste fugene når han kommer. Og så får du heller krangle om avslag hos førstemann etterpå. Da er i hvert fall badet ferdig...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blanke kan være bare rester av såpevann, håper jeg i hvert fall. Da er det bare å vaske av med svamp og vann. Hvis det er silikon, så er det vanskelig å vaske av. Silikoneringen er ikke pent utført, men det holder vel. Er det brukt stålprofil i vegghjørnet? Aldri sett før, men det virker vel.

 

Ja det ser rart ut. Man har bare satt sokkelflis og latt det være igjen en glippe. Den ene sokkelflisa på bilde 4 er ikke jevn med den neste og burde byttes ut for et pent resultat, men det blir opp til deg om du vil leve med det eller om det blir skjult.

 

Rørløsningen er vel ikke som det skal være, mener å huske det er regel at den skal være en viss avstand ut fra vegg, men er usikker. Det går vel bra sånn som det er. En rørlegger kan sikkert uttale seg med autoritet om det.

 

Det du må vite er om det er heldekkende membran i overgang gulv/vegg og på resten av vegger. Det ser jo ikke sånn ut når man ser på veggen i glippa, men det ser ut som at det er klint membran på vannrørene, så det er jo et tegn på at det er brukt membran på gulv, i hvert fall. Dette må du finne ut av. Er det ikke membran på vegger og du har tenkt å dusje rett på vegg, og med mindre du har tenkt å bruke dusjkabinett og har en skikkelig effektiv avtrekksvifte, så ødelegger du huset i løpet av kort tid.

 

Selve gulvflisene ser akseptabelt ut ut fra bildene. Ser ut som fugene kunne vært vasket litt bedre men er vel akseptabelt. Litt rester av fugemasse her og der som bør vaskes grundig vekk med vann, svamp og eventuelt skurepad hvis det sitter hardt. Du kan vel bruke stålull forsiktig på de harde gulvflisene. Får du det ikke vekk, ville jeg vurdert å reklamere.

 

Å bytte flis på membranunderlag er risikabelt og må dokumenteres grundig.

 

Hvis det -er- membran bak og alt er som det skal, så er det egentlig ikke noe verre enn å fylle den glippa med veggfugemasse og vaske med svamp.

 

Vanskelig å se ut fra bilder. Du kunne best om en konsultasjon fra en profesjonell, bedre å betale 500-1000 kr og få 100% svar enn å være usikker på noe så viktig som vanntetting på badet.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blanke kan være bare rester av såpevann, håper jeg i hvert fall. Da er det bare å vaske av med svamp og vann. Hvis det er silikon, så er det vanskelig å vaske av. Silikoneringen er ikke pent utført, men det holder vel. Er det brukt stålprofil i vegghjørnet? Aldri sett før, men det virker vel.

 

Ja det ser rart ut. Man har bare satt sokkelflis og latt det være igjen en glippe. Den ene sokkelflisa på bilde 4 er ikke jevn med den neste og burde byttes ut for et pent resultat, men det blir opp til deg om du vil leve med det eller om det blir skjult.

 

Rørløsningen er vel ikke som det skal være, mener å huske det er regel at den skal være en viss avstand ut fra vegg, men er usikker. Det går vel bra sånn som det er. En rørlegger kan sikkert uttale seg med autoritet om det.

 

Det du må vite er om det er heldekkende membran i overgang gulv/vegg og på resten av vegger. Det ser jo ikke sånn ut når man ser på veggen i glippa, men det ser ut som at det er klint membran på vannrørene, så det er jo et tegn på at det er brukt membran på gulv, i hvert fall. Dette må du finne ut av. Er det ikke membran på vegger og du har tenkt å dusje rett på vegg, og med mindre du har tenkt å bruke dusjkabinett og har en skikkelig effektiv avtrekksvifte, så ødelegger du huset i løpet av kort tid.

 

Selve gulvflisene ser akseptabelt ut ut fra bildene. Ser ut som fugene kunne vært vasket litt bedre men er vel akseptabelt. Litt rester av fugemasse her og der som bør vaskes grundig vekk med vann, svamp og eventuelt skurepad hvis det sitter hardt. Du kan vel bruke stålull forsiktig på de harde gulvflisene. Får du det ikke vekk, ville jeg vurdert å reklamere.

 

Å bytte flis på membranunderlag er risikabelt og må dokumenteres grundig.

 

Hvis det -er- membran bak og alt er som det skal, så er det egentlig ikke noe verre enn å fylle den glippa med veggfugemasse og vaske med svamp.

 

Vanskelig å se ut fra bilder. Du kunne best om en konsultasjon fra en profesjonell, bedre å betale 500-1000 kr og få 100% svar enn å være usikker på noe så viktig som vanntetting på badet.

 

aluprofil i hjørnet er helt normalt ved bruk av baderomsplater,og det skal heller ikke være membran bak baderomsplatene,da det er fyfy med to tette lag,platene fungerer som membran også.

men han burde ha vert nøyere med og kappe sokkellisten,så avstanden mellom flis/platen hadde vert minimal.

ellers så fikser du dette raskt selv med silikon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svar, godtfolk! Det var virkelig flott å kunne få litt forskjellige syn på denne saken, det gjorde det MYE lettere for oss. Det blir til at vi legger silikon selv, og krever prisavslag. Vi kommer til å ta utgangspunkt i at med en slik pris vi avtalte, og siden han bærer tittelen murmester, så forventet vi et perfekt resultat. Dette var ikke perfekt.

Lenke til kommentar

aluprofil i hjørnet er helt normalt ved bruk av baderomsplater,og det skal heller ikke være membran bak baderomsplatene,da det er fyfy med to tette lag,platene fungerer som membran også.

men han burde ha vert nøyere med og kappe sokkellisten,så avstanden mellom flis/platen hadde vert minimal.

ellers så fikser du dette raskt selv med silikon

Hmm, ok, takk for den infoen ^^ men så langt jeg kan se er det fliser på veggene og ikke baderomsplater? Kanskje jeg ser feil.

 

Ja, hvis det er plater så er det vel best med silikon i den overgangen. Og med sokkellist mener du sikkert sokkelflis.

 

Og igooglesgrep: Hvis dette er fra en mester så ville jeg vurdert sterkt å reklamere på de punktene ja.

 

Bruk trepinner, sørg for at den er slipt (bruk sandpapir) og skarp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...