Gå til innhold

Den store iPhone Xs / Xr tråden (2018)


Lami

  

107 stemmer

  1. 1. Hvilken iPhone skal du kjøpe?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke gjør det.. Jeg føler det samme og prøvde i fjor å skifte til Note8, men endte med iPhone X etter kort eierskap og i år skiftet jeg til Note9 og skal selge denne så fort jeg har Xs i hendene. De ser lekre ut på papiret, men de har en så lang vei å gå på software at du kommer til å ende opp med å selge den etter kort tid i ren frustrasjon. Neste år skal jeg ikke gå i barret igjen det er ihvertfall sikkert.

Nå er det alltids fristende å anbefale folk å gjøre ting etter sine egne subjektive erfaring, men så er det jo slik at folk er ulike da, så det som fungerer for deg kan irritere vettet av noen andre.

 

Kan jo også i denne tråden ramse opp noen av mine irritasjonsmomenter med iOS;

 

Ingen chat-heads i messenger eller andre apps

Notifikasjons-systemet klarer jeg ikke å vende meg til etter hvor bra jeg syntes android håndterer det med separate notifikasjoner som groupes, og man kan replye rett i feltet uten å miste fokus på det man gjør i bakgrunnen

Kan ikke flytte apps der man ønsker

Kan ikke slå av animasjoner

0 kontroll på mobildatabruk

Oppdateringer tar evigheter da den reinnstallerer hele OSet

Fastlåst design, ingen mulighet for dark mode

Ingen mulighet for tweaks, feks tasker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung er utelukket, men hører jo mye positivt om både pixel og oneplus.

 

Utfordringen med Google sine Pixel-modeller har jo vært at de aldri har vært offisielt i salg i Norge. Du må kjøpe via tredjepart som har gråimport som jo har gjort det allerede nokså høye prisnivået enda høyere.

 

Personlig så synes jeg Google har de mest interessante Androidtelefonene, og skulle jeg gått for Android så ville jeg utvilsomt sett i den retningen. Nå er jo jeg en som også hater når produsenter er trege med oppdateringer og som segregerer endel mellom årets og forrige års modell på kunstig vis via software. Her er jo nesten alle Androidprodusentene helt ekstreme, selv Samsung klarer jo aldri å gi deg programvareparitet mellom modeller som slippes knapt ett år mellom hverandre selv om de er 90% identiske.

 

Det var vel overgangen fra Samsung Galaxy S6 til S7 hvor Samsung gjorde en hel del forandringer på det visuelle i programvaren og jeg stusset veldig over hvorfor i allverden denne nye programvaren ikke var klar for Galaxy S6 samtidig som S7 ble sluppet. Minimale forskjeller i maskinvaren, S6 var bare 1 år gammel og likevel så var ikke den nye programvaren å spore til Galaxy S6 og det tok vel over 6 mnd før det kom en lignende oppdatering til Galaxy S7. Helt horibelt spør du meg.

 

 

Problemet med Google er tilgangen og prisene, og det faktum at de rett og slett roter med maskinvaren. Det er liksom alltid noe, nå sies det jo at nye Google Pixel 3 XL kommer til å ha forrige generasjon Qualcomm-Snapdragon SoC og rent visuelt så ser den jo ikke ut i motvind... Hvorfor kan de ikke bare legge seg på Apple/Samsungnivå hva gjelder maskinvare og utseende og samtidig gi ren Android? Da begynner vi å snakke. Eventuelt at Google blir langt mer aggressiv på å pushe produsentene til å selv tilby modeller med ren Android, det ville jo vært det beste..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det alltids fristende å anbefale folk å gjøre ting etter sine egne subjektive erfaring, men så er det jo slik at folk er ulike da, så det som fungerer for deg kan irritere vettet av noen andre.

 

Kan jo også i denne tråden ramse opp noen av mine irritasjonsmomenter med iOS;

 

Ingen chat-heads i messenger eller andre apps

Notifikasjons-systemet klarer jeg ikke å vende meg til etter hvor bra jeg syntes android håndterer det med separate notifikasjoner som groupes, og man kan replye rett i feltet uten å miste fokus på det man gjør i bakgrunnen

Kan ikke flytte apps der man ønsker

Kan ikke slå av animasjoner

0 kontroll på mobildatabruk

Oppdateringer tar evigheter da den reinnstallerer hele OSet

Fastlåst design, ingen mulighet for dark mode

Ingen mulighet for tweaks, feks tasker...

Det kan virke som det er en stund siden du har brukt iOS, da flere av disse ikke stemmer lenger.
Lenke til kommentar

Det kan virke som det er en stund siden du har brukt iOS, da flere av disse ikke stemmer lenger.

Hvilke av dem? Har iOS 12 på iPad Pro...

 

Det der er intet mindre enn sykt. Behovet for lagringsplass har for min del har de siste par årene gått ned, men 17 000,- for en telefon er helt hinsides.

Det som er mest hinsides er vell at prisforskjellen på Apple sin side mest sannsynlig er relativt minimal :/

 

Problemet med Google er tilgangen og prisene, og det faktum at de rett og slett roter med maskinvaren. Det er liksom alltid noe, nå sies det jo at nye Google Pixel 3 XL kommer til å ha forrige generasjon Qualcomm-Snapdragon SoC og rent visuelt så ser den jo ikke ut i motvind... Hvorfor kan de ikke bare legge seg på Apple/Samsungnivå hva gjelder maskinvare og utseende og samtidig gi ren Android? Da begynner vi å snakke. Eventuelt at Google blir langt mer aggressiv på å pushe produsentene til å selv tilby modeller med ren Android, det ville jo vært det beste..

Problemet er vell at de fortsatt ikke produserer devicene selv?

 

Forøvrig helt enig i alt det andre, får håpe "Android One" prosjektet virkelig tar av, og at vi får se Huawei og Samsung modeller med Android One etterhvert :)

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

De fleste av de punktene stemmer jo fremdeles, notifikasjoner har jo fått en overhaling og fungerer nå mer lignende hva det gjør på Android mener jo fremdeles ikke helt likt. Hva du sikter til med 0 kontroll på databruk er jeg noe usikker på.

 

Men ja, each to their own osv.. Poenget er vel heller det at telefonene er relativt sett temmelig like så det er ytterst få logiske argumenter for hvorfor man skal anbefale noen å bytte plattform fra noe de allerede er komfortable å fornøyde med. Den potensielle gevinsten er minimal, så faren for frustrasjon og misnøye vil jeg si er endel større.

 

Må jo heller ikke glemme at mange gjerne er investert i et økosystem, alle betalte apper du har på den ene plattformen blir jo ikke mer over på den andre så du har en potensiell kneik der også. Må heller ikke glemme at det er endel folk som benytter Appleenheter som en del av et større økosystem, så de ikke nødvendigvis ser på mobilen som en like frittstående enhet som mange andre da den allerede kanskje integrerer mot løsninger som iCloud, macOS, AirPlay, tvOS og andre ting de allerede har i heimen som gjør et bytte enda mindre logisk da du nærmest bytter deg ut av ditt eksisterende økosystem som igjen kan by på endel utfordringer, frustrasjon og kan koste noen kronasjer for å fikse tilsvarende for en annen plattform.

Lenke til kommentar

De fleste av de punktene stemmer jo fremdeles, notifikasjoner har jo fått en overhaling og fungerer nå mer lignende hva det gjør på Android mener jo fremdeles ikke helt likt. Hva du sikter til med 0 kontroll på databruk er jeg noe usikker på.

Slik det fungerer på android, så kan du sette ett varsel, og en grense, samt hvilken dato mengden resetter seg;

post-266150-0-24674500-1536837211_thumb.jpg

 

Notifikasjoner har blitt langt bedre med iOS 12, men føler fortsatt det har en grei vei å gå for å nå helt frem til hvordan det er på android. Forøvrig ville jeg ikke hatt android på nettbrettet mitt, da jeg ikke bruker det så ofte, men fort bruker det en del når jeg først bruker det, så da trenger jeg god standby tid.

 

Må jo heller ikke glemme at mange gjerne er investert i et økosystem, alle betalte apper du har på den ene plattformen blir jo ikke mer over på den andre så du har en potensiell kneik der også. Må heller ikke glemme at det er endel folk som benytter Appleenheter som en del av et større økosystem, så de ikke nødvendigvis ser på mobilen som en like frittstående enhet som mange andre da den allerede kanskje integrerer mot løsninger som iCloud, macOS, AirPlay, tvOS og andre ting de allerede har i heimen som gjør et bytte enda mindre logisk da du nærmest bytter deg ut av ditt eksisterende økosystem som igjen kan by på endel utfordringer, frustrasjon og kan koste noen kronasjer for å fikse tilsvarende for en annen plattform.

Enig, dette er kanskje den største biten, men jeg tror også dette på lang sikt kommer til å bli Apple's død, hadde de i dag sluppet iMessage og FaceTime til android, Windows og Linux så tror jeg lett de hadde tatt store deler av de markedene, dette er jo til dels hvordan google gjør det, og man kan også se at Samsung begynner å gjøre det samme. Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Det som er mest hinsides er vell at prisforskjellen på Apple sin side mest sannsynlig er relativt minimal :/

Tenker du fra X eller prisforskjellen mellom lagringskapasitet? Begge deler er nok relativt minimale, tenker jeg hvertfall. Det som er sikkert er at denne prisøkningen fra generasjon til generasjon ikke kan fortsette. Det blir spennende å se når det slutter.

 

Hvilke av dem? Har iOS 12 på iPad Pro...

 Se under

 

 

Nå er det alltids fristende å anbefale folk å gjøre ting etter sine egne subjektive erfaring, men så er det jo slik at folk er ulike da, så det som fungerer for deg kan irritere vettet av noen andre.

 

Kan jo også i denne tråden ramse opp noen av mine irritasjonsmomenter med iOS;

 

Ingen chat-heads i messenger eller andre apps

Notifikasjons-systemet klarer jeg ikke å vende meg til etter hvor bra jeg syntes android håndterer det med separate notifikasjoner som groupes, og man kan replye rett i feltet uten å miste fokus på det man gjør i bakgrunnen

Kan ikke flytte apps der man ønsker

Kan ikke slå av animasjoner

0 kontroll på mobildatabruk

Oppdateringer tar evigheter da den reinnstallerer hele OSet

Fastlåst design, ingen mulighet for dark mode

Ingen mulighet for tweaks, feks tasker...

De 3 er vel mer eller mindre "fikset". Sånn hovedsakelig er vel "problemet" at hvis man savner noe i selve operativsystemet så kan man ikke gjøre noe med det uten å jailbreake.
Lenke til kommentar

Tenker du fra X eller prisforskjellen mellom lagringskapasitet? Begge deler er nok relativt minimale, tenker jeg hvertfall. Det som er sikkert er at denne prisøkningen fra generasjon til generasjon ikke kan fortsette. Det blir spennende å se når det slutter.

 

 Se under

 

 

De 3 er vel mer eller mindre "fikset". Sånn hovedsakelig er vel "problemet" at hvis man savner noe i selve operativsystemet så kan man ikke gjøre noe med det uten å jailbreake.

Tenkte i hovedsak på prisforskjellem mellom enhetene hvor eneste forskjellen er størrelsen på flash minne, men selv forskjellen fra generasjon til generasjon begynner å bli voldsom.

 

Kan vise deg hvordan reply fra notifikasjon fungerer på android;

post-266150-0-13317600-1536838225_thumb.jpgpost-266150-0-25026100-1536838229_thumb.jpg

 

Kan du dele hvordan det ser ut på datakontroll biten, hos meg har jeg ikke noen månedtlig reset såvidt jeg kan se, ta evnt en titt på bildet mitt fra android litt lengre opp.

 

Med mulighet til å slå av animasjoner tenker du vel på "reduce motion"? Bedre en ingenting, men det blir jo ikke helt borte.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Kan du dele hvordan det ser ut på datakontroll biten, hos meg har jeg ikke noen månedtlig reset såvidt jeg kan se, ta evnt en titt på bildet mitt fra android litt lengre opp.

 

Med mulighet til å slå av animasjoner tenker du vel på "reduce motion"? Bedre en ingenting, men det blir jo ikke helt borte.

Vet ikke om noen månedlig resett, jeg bruker ikke den innebygde da jeg har to sim-kort som må samkjøres. Virket bare som du ikke var klar over at det var noe måling av datatrafikk i det hele tatt siden du sa 0 kontroll. Jepp, reduce motion. Aldri brukt, bare så at det var der.
Lenke til kommentar

Vet ikke om noen månedlig resett, jeg bruker ikke den innebygde da jeg har to sim-kort som må samkjøres. Virket bare som du ikke var klar over at det var noe måling av datatrafikk i det hele tatt siden du sa 0 kontroll. Jepp, reduce motion. Aldri brukt, bare så at det var der.

Skjønner, bruker ikke iPaden ofte nok til at jeg skal orke å resette den på riktig dag hver måned, men det er jo som sagt slike små ting jeg ikke skjønner hvorfor Apple ikke fikser, dette har vi hatt på android i mange herrens år...

 

Finner ikke mulighet for jevnlig automatisk resett av datakontroll, men kan resette statistikken når som helst manuelt. Noe som er stress, og som gjør at jeg heller bruker appen til mobiloperatøren

Tror det er delvis tilgjengelig i USA via noen integrasjon mot operatøren

 

 

Det som da altså er flott med android er jo 1; du får varsel når du må begrense bruken din, 2; Du slipper å følge med noe sted, bruken stoppes før du har brukt 1GB ekstra til 999,-

Lenke til kommentar

Litt morsomt å tenke på hvordan Apple introduserte iPhone 6 Plus som en slags telefon for spesielt interesserte. Virket ikke som Apple hadde noen voldsom stor tro på at en så stor telefon kom til å bli noen bestselger og de bommet jo på produksjonstallet på både iPhone 6 Plus og iPhone 6s Plus hvor de undervurderte populariteten i markedet.

 

Mens nå er vi altså der hvor en 6,1-tommer stor iPhone Xr har blitt "standardmodellen". Tidene forandrer seg og jeg er nesten litt spent på hva folk kommer til å føle og mene om dette eller om mange kommer til å synes at den blir for stor.

Lenke til kommentar

Skjønner, bruker ikke iPaden ofte nok til at jeg skal orke å resette den på riktig dag hver måned, men det er jo som sagt slike små ting jeg ikke skjønner hvorfor Apple ikke fikser, dette har vi hatt på android i mange herrens år...

De ser vel bare ikke helt det store behovet. Gjør forsåvidt ikke jeg heller da jeg uansett bruker operatørens tjeneste for det både på iOS og Android. Men klart, noen ønsker det vel.

 

 

Mens nå er vi altså der hvor en 6,1-tommer stor iPhone Xr har blitt "standardmodellen". Tidene forandrer seg og jeg er nesten litt spent på hva folk kommer til å føle og mene om dette eller om mange kommer til å synes at den blir for stor.

Det er vel allerede til en viss grad kommet der at det er for stort. Det ble vist i undersøkelser tidligere at mange iPhone SE-kjøpere hadde størrelsen som en viktig faktor.
Lenke til kommentar

De ser vel bare ikke helt det store behovet. Gjør forsåvidt ikke jeg heller da jeg uansett bruker operatørens tjeneste for det både på iOS og Android. Men klart, noen ønsker det vel.

 

 

Det er vel allerede til en viss grad kommet der at det er for stort. Det ble vist i undersøkelser tidligere at mange iPhone SE-kjøpere hadde størrelsen som en viktig faktor.

Mange måter å løse det på, men tror de fleste foretrekker å ikke måtte sjekke operatøren sin app flere ganger hver dag, det er jo poenget med slik det er satt opp på android, det bare fungerer i bakgrunnen. Har flere venner/familiemedlemmer som har opplevd å betale ekstra da de har gått over grensen, ofte er både SMS varsel og appen til operatøren delayed, eller i chilimobil sitt tilfelle, så fungerte den ikke i det hele tatt... En annen løsning er jo selvsagt å velde en operatør som ikke tar betalt etter man har brukt opp datamengden sin, det er gjerne de litt dyrere som tilbyr det, men det er det fort verdt.

 

 

Forøvrig helt enig i det med iPhone SE, kjenner flere som sverger til den pga størrelse.

 

Personlig syntes jeg Note 9 har perfekt størrelse, syntes S9+ ble litt liten.

Lenke til kommentar

Noen ganger så roter jo operatøren voldsomt andre veien også. Var vel tre måneder på rad hvor kona fikk SMS-varsel fra Telenor om at nå er din data brukt opp og hun var ikke i nærheten av å ha brukt opp mengden som var flyttet over fra forrige måned engang.

 

Så det at man helst vil kunne styre dette direkte i operativsystemet forstår jeg godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...