Gå til innhold

NÅ: iPhone Xs og iPhone Xs Max lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du starta da unektelig tråden "droppe ut av vg3", så ja.

 

Poenget mitt var, som du fortsatt ikke så ut til å forstå, at det ikke er en god sammenligning å ta dyreste variant av noe som sammenligningsgrunnlag. Med mindre du *alltid* sammenligner dyreste alternativer av alt, noe jeg tviler på. Selv om 12k selvsagt også er dyrt og noe jeg heller selv ikke ville betalt..

Tror uansett at poenget her er at prisene er helt sinnsyke for en normal person samme om de har vaskehjelp-lønn eller ferdig med VGS-lønn. For den prisen kan man kjøpe alle dagens spillkonsoller, en gamingPC, eller en veldig, veldig dårlig brukt bil...

 

Jeg er bare glad mine arbeidsgivere har dekket alt som har med mobiltelefon og abonnementer de siste 5 årene, for jeg er ikke sikker på hvor mye penger jeg hadde vært villig til å gi for en liten maskin man egentlig bare ringer, chatter og snapper med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan man allerede gjøre lynraskt på iPhone X med en app som heter Focos!! Bare tull at Apple sier det trengs en A12 for å gjøre dette! 

Selvfølgelig. Triks nummer 1 for å få folk til å kjøpe noe nytt. Du lager ny SW og så hevder du at folk må kjøpe den nye HWen for å kunne bruke SWen. Tenk om de bare gav alt til eksisterende kunder. Da ville forskjellen vært enda mindre, og da taper du jo penger.

 

Egentlig skulle jeg ønske at mobiler kom uten strømforsyning i det hele tatt. Jeg har sikkert et halvt dusin liggende fra gamle telefoner. Så kunne man kjøpe et hvis man trengte.

 

Geir :)

Vel, da antar du og at laderne er like, og bruker like standarder. Standard ladere er da på 10W. Så du blir da sittende med 10W strømforsyning. Vel det er vel det du gjør for iPhone uansett, om de har oppgradert fra 5W nå endelig.

 

Bruker du hurtiglading derimot, som de fleste gjør, så trenger du rett strømforsyning og de fleste kinesiske løsninger krever og noe tykkere kabel. Da de levere mye strøm, mens Qualcomm sin løsning leverer ekstra mye spenning. Så om jeg si bruker en Samsung lader på en Huawei og en Huawei lader på en Samsung sitter du igjen med 10W effekt for begge. Bruker du Samsung kabelen på Huawei laderen blir det nok 10W og. Bruker du respektive ladere derimot får du 20W/23W effekt, som er dobbelt så bra. Så derfor må de legge ved strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Verdt å nevne muligheten for dual sim, et stort pluss! :)

Sikker på at det kommer til Norge? På presentasjonen sto det "dual-SIM i Kina". De fleste mobiler i Norge med dual-SIM er og kinesiske. Her tror jeg de har lagt til noe kineserne vil ha, fordi det er et stort marked. Usikker på om de lanserer det for hele verden derimot.

 

Altså. Jeg har hatt android i alle vår, hvis du snakker om face skanning på den metoden at du kunne bruk kamera til å åpne opp telefonen. Så var det en elendig implementasjon. Som bruker for lang tid. Jeg gir blanke f om en produsent har hatt noe i mange år, er det ikke godt implementert hva er da poenget. Når jeg prøvde note8 og s9 med face unlock så var det merkbart treigere enn iPhone X, det bommet også mye mer.

 

Jeg personlig syntes ikke Note 8 hadde veldig bra kamera, altfor sterke farger, likte mye bedre p20 og pixel 2.

Problemet er at du kalte Samsung sin løsning en kopi av Apple sin. Det er helt feil. Selvfølgelig er iPhone sin løsning mer avansert, det gjør ikke lignende løsninger kopier. Da tror jeg ikke du har forstått ordet kopi. Noe som kommer senere kan aldri bli en original. Selv om det er implementert bedre.

Lenke til kommentar

Jeg må nok gruble litt på dette. Nå har jeg en iPhone 6 Plus, hoppet over 6S, 7, 8 og første X, så det er kanskje på tide med en ny. Men den gamle virker like bra, så jeg vet ikke.

 

Og iMacen min er 6 år gammel, og kanskje trenger jeg en ny PC før telefonen. Vi får se. 

 

Geir :)

 

Holder nok i massevis.. Apple er kvalitet i motsetning til diverse andre konkurrenter som def. er søppel etter en maks 2-3 år.

Lenke til kommentar

Ta en iPhone 5S. Da var kursen ca 5,9 kroner for en dollar. Nå er den 8.3. I tillegg om du tar med inflasjon er den på 5 år ca 12%. Legger du 12% over de 40% pga valutaendring sitter du igjen med at iPhone 5S ville i 2018 kroner kostet ca 9000 kroner. iPhone XR skal koste ca 8700 kroner. Så har egentlig prisøkningen vært så ekstrem? Det er en klar økning til X og Xs for OLED panel som ikke gir mening utifra valutakurs og inflasjon. Prisene ellers ekskludert  de 3 modellene er justert for valuta og inflasjon derimot så godt som uendret. Om noe litt billigere. Samtidig har telefonene blitt større og dyrere å lage.

 

Jeg mener det virker mye når du skriver opp tallene. Og jeg synes iPhone er for dyr. XR derimot har ganske så ok pris. Jeg kan forstå at X og Xs skal koste mer, men fra 8700 til 11500 er litt vel stort gap. Om det hadde vært 10500 så hadde det vært mer rimelig. Men at prisutvikling er syk er jeg ikke med på. Den er ganske rimelig ville jeg påstå. Selv om det kanskje er en upopulær mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder nok i massevis.. Apple er kvalitet i motsetning til diverse andre konkurrenter som def. er søppel etter en maks 2-3 år.

Apple ja. Fordi når Foxconn lager Apple sine telefoner så gjør de det helt annerledes enn de andre de lager? Fabrikkene ligger der i Shenzhen og lager utrolige mengder mobiler hvert år, men de produktlinjene Apple bruker er super-spesielle og bare lager ekstra høy kvalitets mobiler. Når Apple kjøper alle komponentene sine fra Samsung så får jo selvfølgelig Apple 1. sortering og Samsung selv bruker bare 3. sorteringskomponenter.

 

Det er så merkelig at folk påstår iPhone er så spesiell, når den lages akkurat samme sted, med akkurat samme deler som alle andre. 

 

Er det ikke og merkelig at iPhone som har så høy kvalitet har så mange repair-programmer? Hvorfor har høykvalitets iPhone repair programmer for vanlige feil, når Huawei fra Kina ikke har? iPhone 6? Bøyde under vanlig bruk, sammen med elendig lodding så falt touch IC ut og mobilen var ubrukelig.... Den ble til søppel innen et år den. Fleste vet ikke om feilen en gang...

 

Og hvilken produsent, som eneste i verden, har batterier som varer 2 år før de må byttes, ellers så synker telefonens ytelse? Er dette eksempler på den evigvarende kvaliteten du mener Apple står for?

 

Helt greit å mene at iPhone er beste telefonen for deg. Så null problem å kjøpe iPhone fordi du mener det er beste telefon. Det å komma og si at den er så mye høyere kvalitet enn andre derimot er bare tull. Det er en grunn til at Apple tjener så mye penger i forhold til andre. De selger til høy pris og bruker ikke en krone mer enn de må på å lage telefonene. Mange tenker at når prisen er så  høy bruker de det beste på markedet, men det stemmer ikke. De har minimumskrav for hva som er bra nok, og innenfor bra nok kategorien velger de det billigste. Noen ganger bommer de og velger for lav kvalitet som ender med feil i produkter som iPhone 6. Stort sett, overraskende nok så holder Apple på rimelig alle andre.

 

Hvis du vil se fabrikken til OnePlus i Kina så er det bare å gå til LinusTechTips på YT. De innviterte han for å stolt vise frem fabrikken sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når tipper vi 20k for "topputgaven" til apple montro? 2020? 

Det er aldri lurt å kjøpe et produkt til lanseringspris/full pris, uansett om produktet kommer fra Apple, Samsung etc. Da bidrar man kun til at Apple og andre selskaper fortsetter med ekstrem overpris. Det er alltid lurt å vente minst en måned etter lansering, da nye smarttelefoner ofte har fabrikkfeil de første ukene/månedene. Tidligere iPhone modeller er fortsatt på lager i mange butikker, som iPhone SE, iPhone 6s/iPhone 6s Plus, iPhone 7/iPhone 7 Pluss etc. som nå koster mange tusen mindre enn da dem ble lansert. Perfekt for folk som egentlig ikke bryr seg om å eie det nyeste og dyreste. Det samme gjelder Samsung og alle andre produsenter av smarttelefoner. Lanseringspriser er kun for spesielt interesserte med svært god råd, folk som ikke merker at dem betaler flere tusenlapper i overpris. Jeg snakker fra min egen erfaring. Om du er enig eller ikke enig er opp til deg.

 

Endret av Yggdrasill
Lenke til kommentar

Apple pleier å kontrollere pris rimelig strengt. De faller ikke videre i pris. Så det hjelper ikke å kjøpe et halvt år senere. En Samsung vil falle ganske greit i pris som vanlig for elektronikk, men Apple kjører eget løp. Litt samme opplegg som luksusvarer. Om du lager luksusvarer vil du heller brenne dem enn å selge billig. Så ekstreme er selvfølgelig ikke Apple.

 

Hvis du mener prisen for XS er for høy så må du kjøpe XR.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ta en iPhone 5S. Da var kursen ca 5,9 kroner for en dollar. Nå er den 8.3. I tillegg om du tar med inflasjon er den på 5 år ca 12%. Legger du 12% over de 40% pga valutaendring sitter du igjen med at iPhone 5S ville i 2018 kroner kostet ca 9000 kroner. iPhone XR skal koste ca 8700 kroner. Så har egentlig prisøkningen vært så ekstrem? Det er en klar økning til X og Xs for OLED panel som ikke gir mening utifra valutakurs og inflasjon. Prisene ellers ekskludert  de 3 modellene er justert for valuta og inflasjon derimot så godt som uendret. Om noe litt billigere. Samtidig har telefonene blitt større og dyrere å lage.

 

 

Et veldig godt poeng, som de fleste ser ut til å overse. Om man rett og slett bare ikke forstår eller med vilje ignorerer har jeg ikke skjønt. Gjelder selvsagt alt av elektronikk og ikke bare telefoner.

Lenke til kommentar

Jepp, vi blir regelrett "rævkjørt" av at kronekursen er svak. Nå blir vi jo ytterligere "rævkjørt" av at dollaren står temmelig sterkt i forhold til hva som har vært normalen, egentlig i forhold til de fleste valutaer og ikke bare den norske kronen. Sterk dollarkurs kombinert med svak kronekurs er ingen gullgruve for norske elektronikkpriser. Men vi stiller vel fremdeles som et av de, om ikke det beste landet i verden i forhold til pris på elektronikk sammenlignet med gjennomsnittlig lønn, egenkapital/privatøkonomi samtidig som vi har noen av de beste forbrukerrettighetene rundt disse enhetene så vi skal vel fremdeles ikke klage så alt for mye.

Lenke til kommentar

Sikker på at det kommer til Norge? På presentasjonen sto det "dual-SIM i Kina". De fleste mobiler i Norge med dual-SIM er og kinesiske. Her tror jeg de har lagt til noe kineserne vil ha, fordi det er et stort marked. Usikker på om de lanserer det for hele verden derimot.

 

De sa temmelig klart å tydelig at det er dual-sim i samtlige markeder, men det kommer en egen utgave til asia/Kina som er den eneste som støtter to fysiske simkort. Resten av verden får utgave med 1x fysisk + 1x esim.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Det er aldri lurt å kjøpe et produkt til lanseringspris/full pris, uansett om produktet kommer fra Apple, Samsung etc. Da bidrar man kun til at Apple og andre selskaper fortsetter med ekstrem overpris. Det er alltid lurt å vente minst en måned etter lansering, da nye smarttelefoner ofte har fabrikkfeil de første ukene/månedene. Tidligere iPhone modeller er fortsatt på lager i mange butikker, som iPhone SE, iPhone 6s/iPhone 6s Plus, iPhone 7/iPhone 7 Pluss etc. som nå koster mange tusen mindre enn da dem ble lansert. Perfekt for folk som egentlig ikke bryr seg om å eie det nyeste og dyreste. Det samme gjelder Samsung og alle andre produsenter av smarttelefoner. Lanseringspriser er kun for spesielt interesserte med svært god råd, folk som ikke merker at dem betaler flere tusenlapper i overpris. Jeg snakker fra min egen erfaring. Om du er enig eller ikke enig er opp til deg.

 

 

 

Litt merkelig holdning i forhold til Appleprodukter i all den tid de normalt knapt rikker seg i pris først det kommer nye modeller på banen. Appleprodukter generelt er jo noe av det som stortsett er "best" å kjøpe på lansering da du gjerne må betale nøyaktig det samme 11 mnd senere. Med visse unntak om du vurderer pristilbud med binding mot abonnement som gjerne kan dukke opp underveis. Du skisserer jo også at det smart å vente 1 mnd, det er vel sjeldent det skjer noe nevneverdig med prisene på bare 1 mnd om vi så snakker Appleprodukter eller fra andre produsenter.

 

Teoriene dine rundt at det den/de første rundene med produkter ofte har produksjonsfeil må du jo gjerne fremlegge kilder og statistikk på. Har vel svært liten troa på at det foreligger noe konkret som understreker at sannsynligheten for produksjonsfeil er vesentlig lavere om du bestiller på lansering, eller venter knappe 1 mnd før du kjøper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvbedraget er til å ta å føle på: https://www.dinside.no/mobil/er-det-egentlig-for-droyt-med-mobilpriser-pa-over-10000-kroner/70203977#_ga=2.41728354.1914007643.1536260388-851380225.1515871640

Har ikke lest noe så patetisk på lenge. Apple = kollektivt selvbedrag av episke dimensjoner. Og det sier jeg selv som sitter med en Iphone 6S (kjøpt billig brukt). Og dette har ingenting med å ha råd. Som nevnt før i tråden har alle med en gjennomsnittlig lønn kapasitet til å kjøpe telefon til 16k. Dette handler om å være dum nok til å kjøpe mirakkelse. For la oss være ærlige, å kjøpe noe nytt og bedre handler først og fremst å ha det hippeste og beste for 99% av oss. Mens realiteten er at 99% av oss ville vært fornøyde med en annen telefon til en brøkdel av 16k. Derav, det kollektive selvbedraget. Men kjør på, whatever makes you happy, right?

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Tja, de fleste, spesielt her i landet unner seg vel generelt ting som er dyrere enn nødvendig? Folk flest kunne vel gått for en langt rimeligere bil som ville gjort samme nytten som den de har, kunne bodd i et hus/leilighet som var langt rimeligere som fremdeles ville gjort samme nytten, de fleste kunne jo helt sikkert ha overlevet på suppe og langt billigere ernæring enn det folk flest her i landet unner seg selv osv osv... De fleste bruker jo gjerne en hel masse penger på hobbier, sosiale sammenhenger og hygge som per definisjon ikke er livsnødvendig i det hele tatt så skulle vi satt ting helt på spissen så er jo dette totalt bortkastede penger.

 

Det er vel også de færreste som i utgangspunktet vurderer modellen til 16k i all den tid du kan få en helt identis modell til 12,5k. Sier ikke at det på noen måte er billig, men du svartmaler jo veldig når du på død og liv skal bruke det absolutt verste eksemplet som basis for argumentasjonen.

 

Må jo også huske at spesielt Appleprodukter har veldig høy annenhåndsverdi. Det at prisene øker gjør også at annenhåndsverdien øker og de som skaffer seg nye telefoner ganske så ofte kan jo da gjerne selge sin eksisterende til temmelig solide priser så er det er vel ikke så alt for mange som står å kaster 10k rett ut av vinduet på ny telefon hvert år. Andre har jo gjerne en slags "ordning" i familien hvor telefonene går i en slags arv så det jo være diverse sykluser i spill her som gjør at dette gir mening for dem.

 

 

Det er temmelig mange variabler her. Og spesielt i Norge hvor vi har såpass god egenkapital og minste lønn så er vel dette i utgangspunktet ikke et så voldsomt stort problem. Det er jo en smule mer spesielt hvordan folk i USA, Asia osv med langt dårligere egenkapital klarer å holde på på en lignende måte.

Lenke til kommentar

Selvbedraget er til å ta å føle på: https://www.dinside.no/mobil/er-det-egentlig-for-droyt-med-mobilpriser-pa-over-10000-kroner/70203977#_ga=2.41728354.1914007643.1536260388-851380225.1515871640

 

Har ikke lest noe så patetisk på lenge. Apple = kollektivt selvbedrag av episke dimensjoner. Og det sier jeg selv som sitter med en Iphone 6S (kjøpt billig brukt). Og dette har ingenting med å ha råd. Som nevnt før i tråden har alle med en gjennomsnittlig lønn kapasitet til å kjøpe telefon til 16k. Dette handler om å være dum nok til å kjøpe mirakkelse. For la oss være ærlige, å kjøpe noe nytt og bedre handler først og fremst å ha det hippeste og beste for 99% av oss. Mens realiteten er at 99% av oss ville vært fornøyde med en annen telefon til en brøkdel av 16k. Derav, det kollektive selvbedraget. Men kjør på, whatever makes you happy, right?

 

Hvorfor skal man måtte forsvare at man vil ha det "hippeste og beste"  bare fordi det koster mer enn du selv ville betalt for det? Realiteten, som du kaller det, er at de som har råd til og interesse av å oppgradere til nyeste modell kommer til å gjøre det uavhengig av om de på død og liv trenger det. Det har ingenting med å være dum å gjøre og det gjelder ikke bare mobiltelefoner. Selv har jeg en iPhone 6s Plus som er nesten 4 år gammel, uten en skramme, som fungerer like bra nå som den gjorde når den var ny. Jeg kommer likevel til å kjøpe iPhone XS (evt. Max) i løpet av høsten/vinteren, da jeg vil oppgradere til et bedre kamera, bedre ytelse generelt og det lekre designet i sort og bronse. Jeg kunne selvfølgelig fått dette med en billigere telefon, men hvis jeg først skal kjøpe noe splitter nytt, så skal det være nyeste modell også. Du hadde ikke oppgradert fra PS2 til PS3 etter PS4 kom ut, liksom.

 

En annen ting man må huske på er at mobiltelefonene i dag ikke bare er telefoner, men små datamaskiner. Man har alt på telefonen nå til dags. E-post, kalender, planlegger, kalkulator, betalingsmiddel, billetter, helseinformasjon og målinger, skanner, musikk, kamera, videokamera, lommelykt, spill med tung grafikk, kompass, vater etc. For ikke å tenke på alle mulige apper for hver minste ting man kunne tenke seg, og alt tilbehør man kan koble til via Bluetooth (høreapparater f.eks.) Før måtte man ha en dings for hver og en av disse behovene. Jeg er enig i at Apple sine priser er i det drøyeste laget, men så lager de også produkter av veldig høy kvalitet og holdbarhet.

 

Jeg er ingen Apple fanboy, men man hører jo mye oftere om andre telefoner som slutter å funke, brenner, eksploderer, får virus, hackes osv. enn man gjør med iPhone. Dette kan jo selvfølgelig skje alle merker, men jeg personlig har aldri hatt problemer med mine iPhones. Har hatt 4, 5, 6, 6s Plus. Det eneste jeg kan utsette noe på er at batteriet blir dårlig etter hvert. Jeg liker også iOS mye bedre enn Android, selv om sistnevnte kanskje har flere valgmuligheter.

Endret av DinenAglar
Lenke til kommentar

Drittutgave???

Tror denne «drittutgaven» kommer til å selge seg ganske bra.

 

Prisene er alt for dyre. Nå sitter jeg her og tviler hva telefon jeg skal velge. Enten XR til 9290.-kr eller XS til 13290.-kr. Lønner seg vel ikke betale 4000.-kr mer... men på andre side vil jeg ikke angre etterpå å ikke ha kjøpt den med dual kamera. :(

 

 

Drittutgave ja. Dette er en billig, dårligere versjon av "gamle" iPhone X -  som de heller kunne ha solgt, istedenfor å nedstrippe den.

Lenke til kommentar

De sa temmelig klart å tydelig at det er dual-sim i samtlige markeder, men det kommer en egen utgave til asia/Kina som er den eneste som støtter to fysiske simkort. Resten av verden får utgave med 1x fysisk + 1x esim.

Får håpe Apple får på plass tøtte for å bruke eSIM i Norge da. Hvis ikke klokken har det er det vel fare for mobilen ikke har.

 

Ellers enig med elektronikk. Slike produkter selges for en viss verdi i dollar. Så selskap selger det for så mange dollar uansett. Selv om du drar til et land i Europa med halve lønninger som Norge koster denne elektronikken ca det samme. Så folk i Norge klager, men reelt sett så er det ikke så ille. Vi har samme priser som alle andre, men vi tjener altså bedre enn nesten alle andre.

Lenke til kommentar

Vel, da antar du og at laderne er like, og bruker like standarder. Standard ladere er da på 10W. Så du blir da sittende med 10W strømforsyning. Vel det er vel det du gjør for iPhone uansett, om de har oppgradert fra 5W nå endelig.

 

Jeg ønsker(!) selvsagt at de brukte like standarder også. Egentlig ingen grunn til noe annet.

 

Jeg bruker ellers min iPad-lader på telefonen også. Jeg har noen av dem også. Lader fort og greit. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...