Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Betaler for 500/500 hastighet - får 200/240.


Anbefalte innlegg

Vel, hos meg sto de ved siden av PCen og ventet spent mens jeg testet ... og gav råd om hva jeg burde gjøre ... kundeservice ...

Vel, da utøv de eksepsjonell kundeservice, helt toppers at de kan gjøre det i noen tilfeller.. Men mener du virkelig at ISP er pliktig til å stille opp på døra hos deg fordi man har for dårlig privat ustyr, så at de kan teste det ut på utstyr du har.. Bare så du får det bekrefet? I så tilfellet, hva er poenget? Tilby kunden 250/250mbit for en hundrelapp mindre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hos meg sto de ved siden av PCen og ventet spent mens jeg testet ... og gav råd om hva jeg burde gjøre ... kundeservice ...

 

EDIT:

Mitt poeng: Hvis du leverer 500/500 så går du ikke fra leiligheten før dette er levert (evt. at du kan vise at kundens utstyr ikke holder mål ...)

Som regel handler det jo om at man har flere maskiner, flere brukere.. 3personer på Netflix, noen laster ned spill.. Man må jo tenke helheten her, ikke hva en enkel PC klarer å trekke fra nettlinjen..

Lenke til kommentar

Vel, da utøv de eksepsjonell kundeservice, helt toppers at de kan gjøre det i noen tilfeller.. Men mener du virkelig at ISP er pliktig til å stille opp på døra hos deg fordi man har for dårlig privat ustyr, så at de kan teste det ut på utstyr du har.. Bare så du får det bekrefet? I så tilfellet, hva er poenget? Tilby kunden 250/250mbit for en hundrelapp mindre?

Poenget er veldig enkelt. Jeg får det jeg betaler for (uansett om jeg trenger det eller ikke). Jeg er ikke ekspert ...ISPen er ...

Lenke til kommentar

Legitimt spørsmål når alt tyder på at dette er ikke noe du har bruk, har utstyr til, og aldri vil utnytte. Du hopper bukk over alle forslag der du må gjøre en innsats. Kjør wifi over 5ghz som jeg sa.  Kjør deretter test på begge maskiner samtidig. Da får du nok nærmere 500 mbit totalt. Du får det du betaler for, problem solved.

Aldri vil utnytte? Om noen år med streaming av 8K-innhold på flere enheter? Hastighet blir vel aldri høy nok. Akkurat nå er det litt teoretisk - innrømmer det.

 

Skal teste det du foreslår.

Lenke til kommentar

Aldri vil utnytte? Om noen år med streaming av 8K-innhold på flere enheter? Hastighet blir vel aldri høy nok. Akkurat nå er det litt teoretisk - innrømmer det.

 

Skal teste det du foreslår.

 

Gjør det, så er det godt mulig du nærmer deg 500mbit på bare den PCen (den uten kabel)

 

Du får ikke sett 8k streaming på noe av det utstyret du har, kanskje 4k.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

... heh? Poenget er jo at du ikke får det du betaler for. Eller at du ikke vet hvorfor du ikke får det du betaler for ...

Jeg burde vel avstå av å diskutere mer med deg, men jeg forventer da ikke å ha 500/mbit ned på min Amiga, iPad, mobil eller noen som helst enheter jeg har i huset foruten min egen PC som har en SSD disk og 1Gbit nettverkskort som er kablet til ruteren på 1gigabits port.. Problemstillingen er jo helt latterlig i utgangspunktet.. Personen får 500Mbit full duplex... Og klarer bare å benytte 250mbit på en enkel enhet.. Kjører han 2-3 enheter så benytter han jo den fult ut...

 

Jeg går ikke til arbeidsgiver å klager på lønna om jeg ikke klarer å bruke opp penga iløpet av den månden...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

klarer man ikke mer enn halvparten av 500Mbit linje med en 5400rpm snurredisk i en laptop?

 

Uansett, 5Ghz er jo et must over WiFi når man er på slike hastigheter. Min S9+ og G7 klarer fint over 450Mbit på min 500 linje, dog må de være i samme etasje som router.

 

Kabel er uansett tingen, spesielt når man er på slike hastigheter som 500Mbit, hvis ikke kan man like gjerne nedgradere.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

klarer man ikke mer enn halvparten av 500Mbit linje med en 5400rpm snurredisk i en laptop?

 

Uansett, 5Ghz er jo et must over WiFi når man er på slike hastigheter. Min S9+ og G7 klarer fint over 450Mbit på min 500 linje, dog må de være i samme etasje som router.

 

Kabel er uansett tingen, spesielt når man er på slike hastigheter som 500Mbit, hvis ikke kan man like gjerne nedgradere.

Vel, knappe 150mbit er vel mer realistisk.. men jeg prøvde å være litt snill :)

Lenke til kommentar

Jeg burde vel avstå av å diskutere mer med deg. Men som sagt: Poenget er jo at du ikke får det du betaler for!

 

Hvis man tror eller mener at det er tilfellet, vet man da hvordan Internett fungerer?

 

Finnes det noen ISP i denne verden som er i stand til å garantere en bestemt hastighet på Internett? 

 

Slik som Internett fungerer så er det jo ingen som kan selge eller kjøpe en bestemt hastighet på Internett, man kan bare kjøpe eller selge en bestemt hastighet mellom bruker og ISP.

 

Dette blir som å bruke en Ferrari til å kjøre et brev fram til postkontoret, og så bruker posten 5 dager på å levere brevet til Oslo.

 

Den hastigheten man betaler for er jo bare hastigheten fram til ISP eller "det nærmeste postkontor".

 

For Posten Norge så er det jo noen som har en kontroll på hastigheten fram til mottaker. For Internett så er det vel ingen som har en slik kontroll, og derfor så vil også hastigheten på Internett kunne variere.

 

Når man skal måle "egen hastighet" så er det jo 3 faktorer som kommer inn i bildet:

 

1. Hastigheten til eget utstyr. (Som man selv har kontroll på.)

2. Hastigheten fram til ISP (Det man betaler for.)

3. Hastigheten til Internett og til/fra den server/nettsted som man besøker. (Som ingen har kontroll på.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...