Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Betaler for 500/500 hastighet - får 200/240.


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått meg Altibox med 500/500 internetthastighet. Jeg klarer imidlertid aldri å måle i nærheten av 500 Mbps. Jeg måler med kablet forbindelse til ruteren og når ingen andre i huset er på nettet. Får da aldri noe særlig over 200 nedlastningshastighet. Jeg har prøvd med forskjellige kabler også - samme resultat.

 

Har vært i kontakt med Altibox og gjort mange målinger mens de har vært på tråden. Så idag kom en montør for å sjekke linjen. Han målte 500/500 fra ruteren og dermed påstår de det må være noe feil på mitt utstyr.

 

Jeg måler med Dell jobb-PC'en som jeg oppfatter som en rask PC (Intel i5, 8 GB minne). Når jeg måler med vår private PC - også en ny PC (Intel i5) måler jeg rundt 80! (kan idiotisk nok ikke gjøre det med kabel fordi den ikke har nettverksplugg - så det er med WiFi) 

 

 

 

Må jeg godta forklaringen om at begrensningen ligger på mitt utstyr? Hva kan jeg i så fall sjekke? 

Endret av Yessmann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skrive/lese hastighet på harddisk og cat6 kabel er en god start

 

Wifi må du bruke 5 ghz, ikke 2,4 ghz. Kjør deretter tester på begge PCene samtidig så nærmer du deg nok 500 mbit totalt..

 

Hva skal du bruke 500mbit til?

Jeg ventet på det spørsmålet. Vel, ruteren står i ene hjørnet i stuen. Hastigeheten faller mer og mer når jeg fjerner meg fra denne og er nesten null på soverommet. Jeg tenkte hvis jeg fikk 500 nær ruteren, så ville hastigheten bli passelig på soverommet. Eller er det feil tenkt?

Lenke til kommentar

Dersom montøren fikk 500/500 når han målte med sitt utstyr, er det vel rimelig opplagt at begrensningen ligger i ditt utstyr.

Ja, hvis han virkelig målte dette da. Jeg var ikke hjemme da han var her.

 

Det merkelige er at Altibox har vært på linjen utallige ganger mens jeg har PC'en tilkoblet med kabel og gjort sine målinger remote. De konkluderte så med at jeg ikke fikk den hastigheten jeg har betalt for og derfor ble montør bestilt...

Lenke til kommentar

Dersom montøren fikk 500/500 når han målte med sitt utstyr, er det vel rimelig opplagt at begrensningen ligger i ditt utstyr.

Uansett: hva er poenget med alle disse speedometerne som ligger på nett (brukte Altibox' egen) hvis man må ha urealistisk "superutstyr" for å måle faktisk hastighet?

Lenke til kommentar

Uansett: hva er poenget med alle disse speedometerne som ligger på nett (brukte Altibox' egen) hvis man må ha urealistisk "superutstyr" for å måle faktisk hastighet?

 

Ville det ikke være riktig å snu litt på spørsmålet:

 

Hvorfor betaler enkelte personer for en 500/500 datalinje når de bare har utstyr som kan utnytte den halve hastigheten?

 

Ellers så er jo den halve hastigheten også meget bra. 

Endret av arne22
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hardisker på 5200rpm som gjerne er på en typisk IBM laptop har som regel en begrensning på rundt 25-35Mbyte/s eller ca 250Mbit/s.. som kan passe godt med den opplevelsen du forteller om.

 

Jeg ville heller spurt hva du skal med 500/500mbit om du ikke har behov for det grunnet begrensninger av annet utstyr du har, eller føler du at du har blitt presset til å kjøpte 500Mbit linje uten at du egentlig har behov for det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hardisker på 5200rpm som gjerne er på en typisk IBM laptop har som regel en begrensning på rundt 25-35Mbyte/s eller ca 250Mbit/s.. som kan passe godt med den opplevelsen du forteller om.

 

Jeg ville heller spurt hva du skal med 500/500mbit om du ikke har behov for det grunnet begrensninger av annet utstyr du har, eller føler du at du har blitt presset til å kjøpte 500Mbit linje uten at du egentlig har behov for det?

Behov eller ikke er en ting. Men har du kjøpt og betalt for en tjeneste - så skal du selvsagt ha den! Du må selvsagt ha utstyr for å verifisere tjenesten. Personlig ventet alltid installatøren på min personlige verifisering (både Telenor og Get).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Behov eller ikke er en ting. Men har du kjøpt og betalt for en tjeneste - så skal du selvsagt ha den! Du må selvsagt ha utstyr for å verifisere tjenesten. Personlig ventet alltid installatøren på min personlige verifisering (både Telenor og Get).

Han får jo 500/500mbit.. De har vært der å bekreftet dette.. Om man kjøper en bil som kan kjøre 300 km/t i timen, reklamerer man ikke på den, grunnet fartsgrensen på norske veier er maksimalt 110/km/t

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ventet på det spørsmålet. Vel, ruteren står i ene hjørnet i stuen. Hastigeheten faller mer og mer når jeg fjerner meg fra denne og er nesten null på soverommet. Jeg tenkte hvis jeg fikk 500 nær ruteren, så ville hastigheten bli passelig på soverommet. Eller er det feil tenkt?

 

Legitimt spørsmål når alt tyder på at dette er ikke noe du har bruk, har utstyr til, og aldri vil utnytte. Du hopper bukk over alle forslag der du må gjøre en innsats. Kjør wifi over 5ghz som jeg sa.  Kjør deretter test på begge maskiner samtidig. Da får du nok nærmere 500 mbit totalt. Du får det du betaler for, problem solved.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han får jo 500/500mbit.. De har vært der å bekreftet dette.. Om man kjøper en bil som kan kjøre 300 km/t i timen, reklamerer man ikke på den, grunnet fartsgrensen på norske veier er maksimalt 110/km/t

" De har vært der og bekreftet dette". Jeg mener at de da bør informere om hvorfor kunden ikke får forventet hastighet. Jeg hadde samme problem og fikk info om mulige problemområder. 

Lenke til kommentar

" De har vært der og bekreftet dette". Jeg mener at de da bør informere om hvorfor kunden ikke får forventet hastighet. Jeg hadde samme problem og fikk info om mulige problemområder. 

Man kan da ikke forvente at ISPn har tekniske spessifikasjoner av alt privat ustyr man har i hjemmet og bruke tid til å sette seg inn i alt dette og måle, da ville hver enkelt ISP gått konkurs...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man kan da ikke forvente at ISPn har tekniske spessifikasjoner av alt privat ustyr man har i hjemmet og bruke tid til å sette seg inn i alt dette og måle, da ville hver enkelt ISP gått konkurs...

Folk "i heimen" er ikke dataeksperter. En bør forvente at ISPen kan sjekke om PCens GB nettverkskort koblet direkte til modem/ruter faktisk kan levere forventet hastighet. Dette anser jeg som grunnleggende kundeservice.

Lenke til kommentar

Folk "i heimen" er ikke dataeksperter. En bør forvente at ISPen kan sjekke om PCens GB nettverkskort koblet direkte til modem/ruter faktisk kan levere forventet hastighet. Dette anser jeg som grunnleggende kundeservice.

Man har modemet til ruteren som tilgangspunkt, de har verken anledning eller lov til å koble seg opp mot nettverkskortet i din egen PC, dessuten vil de da ikke ha en anelse på hviklen specs den maskinen har, eller hvilken tilkoblingen den er tilknyttet.. Så det blir helt urealistisk...

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man har modemet til ruteren som tilgangspunkt, de har verken anledning eller lov til å koble seg opp mot nettverkskortet i din egen PC...

Vel, hos meg sto de ved siden av PCen og ventet spent mens jeg testet ... og gav råd om hva jeg burde gjøre ... kundeservice ...

 

EDIT:

Mitt poeng: Hvis du leverer 500/500 så går du ikke fra leiligheten før dette er levert (evt. at du kan vise at kundens utstyr ikke holder mål ...)

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...