Gå til innhold

Elon Musk røyket marihuana, snakket om kunstig intelligens og kolonisering av verdensrommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://nypost.com/2018/09/01/stop-treating-tech-jerks-like-gods/

 

Hvis du ikke hadde noe svar, så kunne du latt vær å svare. Istedenfor velger du altså å være nedlatende mot andre i et diskusjonsforum når noen er uenig med deg. Sånn sett forståelig svar om du har Musk som forbilde :)

 

What. Er du seriøs? Du kan jo ikke ha lest det jeg skrev. Er det rart jeg ikke gidder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er ikke at en person røyker marihuana. Mange som har gjort det. Problemet er konteksten.

 

Dette er ikke en urinprøve, dette er live. Og Musk er CEO for rimelig mange selskap. Selv om noen gjør marihuana lovlig, så kommer det ikke til å være ok å sitte på kontoret i jobbtid å røyke marihuana. Ansatte kan røyke i helgene, ikke på jobb. Akkurat som ingen drikker på jobb. Drikker du på jobb får du sparken.

 

Det er ellers og føderalt ulovlig i USA å røyke marihuana. Det er lov i enkelte stater. Så han kan bli arrestert av FBI for føderalt lovbrudd. Det er bare det at de ikke gidder å bruke tid på det, FBI har viktigere ting å gjøre.

 

Det er og i mange land ulovlig å ha røyket marihuana. Vet du hva det betyr? En fot inn på en flyplass i Asia den neste måneden og han risikerer fengsel. Investormøte i Singapore? Eller i Kina? Nei sorry CEOen vår røyket marihuana live så han kan ikke komme. Utrolig profesjonelt. 

 

Og så har vi hele problematikken med at Musk sier mye dumt. Han skriver mye dumt på Twitter. Og ikke av typen "han er idiot". Av typen du får søksmål mot deg. Av typen aksjemanipulasjon. Hvorfor har Tesla mistet 30% av sin markedsverdi på en måned? Det er ikke pga tallene til Tesla. Det går mye rykter på om Elon er påvirket når han sier og skriver ting. Det siste du vil gjøre da er å røyke marihuana live. Hvis du har en CEO som kommer med offentlige uttalelser i påvirket tilstand så tyder det på ekstremt dårlig dømmekraft, kontroll og komplett mangel på profesjonell oppførsel. Hvem vil overlate skjebnen til sine aksjer til en fyr som er høy på marihuana og twittrer som en galning? Ingen.

 

 

I tillegg er det et ekstremt dårlig bilde når toppsjefen sitter og røyker marihuana live og samme dag så melder to personer i toppledelsen at de slutter etter kun kort tid i selskapet. Så selskapet har åpenbart store problemer. Det er enorme personellproblemer som stammer fra Elon Musk. Og de sier nei dette går ikke lengre og slutter og han sitter der som toppsjef og røyker marihuana? Kan du forstå hvordan tilliten folk har til han synker og dermed aksjen?

 

 

Dette er ikke "å nei Elon tok en røyk, Tesla kommer til å falle sammen". Det er alt det over. Det er konteksten.

 

Og jeg forstår ikke hvorfor du drar inn Norge. Av norske aksjonærer tipper jeg det er mindre enn 1% og det er bare høyt på statens pensjonsfond utland. Og det er ikke pga de at aksjekursen har falt. De er essensielt et indeksfond og følger bare kursen på børsen. Så nei det er ikke Norge som stigmatiserer folk som røyker marihuana her akkurat...

Tror du Trump er edru når han sitter og twittrer det han gjør?

 

Tror nok Musk vet om han skal til Kina eller lignende og planlegger deretter. 

Om du ser podcasten, så vil du også oppdage at Elon ikke er veldig flink med sosiale settinger. Kanskje et hint av autisme eller noe lignende. Jaja, man kan ikke være et geni i alt.

 

Her var det mye vas jeg ikke bryr meg om eller ikke har hintet til. Men om du ser litt på tall spillet.

Så har Tesla aksjen vært ALT for høy, i forhold til det de produserer. Bare tidsspørsmål før bobla sprekker.

 

Tesla har hatt samme verdi som General Motors på børsen.

 

Forskjellen er, GM laget 10 millioner biler - Tesla laget 76000. 

 

GM gikk 10 milliarder dollar i overskudd - Tesla gikk 0.8 milliarder i underskudd

 

Er da en VELDIG god grunn til at jeg ikke har investert i Tesla aksjer siden jeg var litt sent til festen.

 

Selv om jeg har null interesse av hans privat liv, akkurat som jeg ikke bryr meg om Kardashians.

Så hva han måtte mene om andre folk og hans fordommer bryr meg en viss plass. Han er ingen folkevalgt, han er en som prøver og få de folkevalget til og se lyset når det gjelder teknologi. Elon er nok ikke en spirituell/etisk progressiv, og aldri har jeg sagt han har vært det.

 

Grunn til at jeg nevnte Norge og lovene er fordi vi er så forbanna konservative og bakvendt og jeg bruker enhver mulighet til og på og si i fra. Siden folk flest bryr seg mer om hva de skal ha til middag i dag, enn det store bildet.

 

Og jeg liker og dytte litt det store bildet forran middags tallerken på folk.

 

Så kanskje om jeg er heldig, så blir det en foranding i min livstid. Selv om jeg tviler. 

En ting er sikkert, at jeg ikke skal formere meg og dømme et nytt menneske til og leve i det samfunnet vi har idag.

Det er helt uaktuelt med de fordommer/stigmatisering og skole system vi har i dag. 

 

Det er min protest, økonomisk. For en eller fler borgere mindre betyr mindre penger til staten. Og har også flyttet mye av min virksomhet ut av landet som protest og. (Har ikke klart og rive meg helt løs, skatter fortsatt en 200k per år) Men planen er få flyttet alt.

 

Ja jeg vet det har ingenting og si, men hver eneste dråpe hjelper.

 

Godt vi har innvandring til og fø oss på de gamle dager.

 

Persilla Presley flyttet inn til Elvis da hun var 14, han ble hennes verge. Han hekka på hun til fylt 16 år, så giftet han seg med henne. Hører jo gjerne hvor flink musiker han var, og ikke hvor en pedofil han var.

 

Charlie Chaplin, gjorde en 15 år gammel jente gravid da han var 35 år gammel. Fortsatt hører man aldri om hans dårlige sider..

 

Ghandi hatet svarte folk og var svært åpen om det.

 

Steve Jobs nekta for at datteren hans var han faktiske datter.

 

Selv med disse feilene, så ga disse folkene noe positivt til samfunnet og. Det er ikke bare svart hvitt vettu

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sa da for ... ikke at jeg støtter han i alt han noensinne har gjort og kommer til å gjøre. Men når det er snakk om å ta ett trekk av en joint - uten engang å trekke inn - og verdens reaksjoner på noe så enestående ufarlig - visst faen sier jeg gogo, Musk. 100%.

 

Du har et veldig stort fokus på hva som er lovlig.

Ikke bry deg, noen er sykelig opptatt av personen musk på en negativ måte. De kommer til å angripe deg uansett hva positivt du finner i fyren, som om du er grunnlaget til hans eksistens. De er håpløse å diskutere med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det mye næring i fleinsopp da? Blir man ikke litt koko av å spise en kilo av den?

 

Tror det er ganske potent. Har aldri prøvd, og jeg er vel en generellt forsiktig type når det kommer til rusmidler og sentralstimulerende midler.

 

Tror du skal vokte deg for å spise for mange gram av den jeg. En kilo var vel en litt drøy mengde vel? :D

 

Det skal ikke så mange google-fraser til før man finner ut av det heller da. Første gang jeg har googlet det noensinne:

 

https://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Number/15799361

 

Ellers så var det vel en eksperimentell kar på det norske freak-forumet mener jeg å ha sett som skrev rusvirkningsdagbok, hehe. Blant annet over psilocybin-inntaket sitt :) (husker jeg kikket innom der en gang, men vet ikke hvordan det gikk med han).

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen flere enn meg med mer enn 2FY på gymnaset som synes det er utrolig kleint å høre denne fyren legge ut om teknologi, mekanikk og fysikk?

 

Jeg har et ørlite hakk mer en 2FY i ryggsekken. Synes det var et veldig givende fag, og er glad jeg har svinget innom det der på skolen ja. Formelregning var ikke min favorittgreie da. Mer selve kunnskapen om hvordan verden er satt sammen/fungerer som pirret meg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså å delvis skylde på "big pharma" for å bremse marihuana sin utvikling blir for dumt. Myndighetene har gjort det ulovlig.

 

Nei det synes jeg faktisk ikke blir for dumt. Når man vet at Big Pharma helst vil patentere. Det er slik de opererer. Så dersom de hadde kunnet patentert cannabis så ville de kastet pengene sine etter de patentene. Merk mine ord ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk har aldri vært mitt sterke felt, mangler rett og slett interesse. Så finner stadig grammatikk feil o.l

Samt mitt bruk av Norsk er veldig begrenset i disse dager, går stort sett i engelsk. Så tar meg selv ofte i og bruke et engelsk ord midt i en norsk setning.

 

Om du tror folk sin grammatikk og staving har noe med kognitiv evne så tar du meget feil.

 

Kan jo ta en liten fun fact: Folk med dysleksi har høyere gjennomsnitts-IQ enn resten av oss. Ikke at jeg har dysleksi.

 

                               (+++ plusspoeng for å beholde engelsk skrivemåte av det engelske begrepet fun fact, i min bok)

Mine sterke fag var Kjemi, matte, fysikk. Det jeg hadde en genuin læreinteresse for.

 

Og ikke utdannet jeg meg som en norsk lærer. I kjemiske prosess fag har man lite bruk for og ha feilfri grammatikk og staving.

 

Minner meg om youtube-kommentarfelt, der man bare venter på en skal komme en grammatikk nazist.

Og når noen synker så lavt har man automatisk vunnet.

 

Og folk vil ødelegge seg selv om det er lov eller ikke.. Er det lov så får vi hvertfall kontroll på situasjonen og ikke må arbeide fra synsing og mørketall. 

 

Jeg er vel en "grammatikk-nazist" til tider. Spesiellt overfor artiklene som fører til diskusjon.no's diskusjonsfelt.

 

Noen ting ved engelsk rimer for min del. Jeg så en rekke grammatiske feil i teksten din forresten. Og noen av disse feilene gjør jeg stadig vekk selv. Når det kommer til selve grammatikklæren så kan jeg si at det var noe av det mer kjedelige jeg opplevde i norsktimene. Enten så må jeg ha fulgt ekstremt godt med i timene alternativt at jeg heller har et naturlig anlegg for å kunne innlært grammatikk for ettertiden. Jeg synes grammatikken min stort sett er ganske så god, selv om jeg vil ha problemer med å ramse opp alle slags gramatikkregler som måtte finnes. Bare slike ord som adjektiv og substantiv synes jeg er unødvendig å kunne forskjell på. Man får jo egentlig aldri bruk for det igjen. Kommer til å fortsette å være smågrammatikknazist forøvrig, til info :)

 

Ellers kunne setningene alltids ha vært skrevet bedre. Mangler en del fyllord og sånt. Men at folk skriver litt i retning pratestilen sin er vel forøvrig ok nok, så lenge en ikke bryr seg om det grammatiske i en diskusjonstråd.

 

Noen ganger så treffer man jo "ytlendinger" og innvandrere her på diskusjon.no (de er forøvrig unnskyldt)

 

Se der måtte jeg gjøre oppslag på apostrof:

https://no.wikipedia.org/wiki/Apostrof

 

Når jeg egentlig mente anførselstegn:

https://no.wikipedia.org/wiki/Anf%C3%B8rselstegn

 

Jeg er visst en jævel i bruk av anførselstegn. Noen ganger så lurer jeg på om det blir for mye brukt av meg. Skulle gjerne ha skrevet fun fact i anførselstegn "fun fact" i en norsk setning, siden det er et fremmeduttrykk. Tror det blir rett, men er ikke norsklærer materiale jeg heller.

 

Jeg sliter nesten like mye som deg ved å splitte ord som i norsk skal skrives i sammen til et ord. Jeg tipper at jeg bryter en del kommaregler også (tror ihvertfall det). Men jeg er nok ikke den verste på det med kommabruk heller.

 

 

 

Persilla Presley flyttet inn til Elvis da hun var 14, han ble hennes verge. Han hekka på hun til fylt 16 år, så giftet han seg med henne. Hører jo gjerne hvor flink musiker han var, og ikke hvor en pedofil han var.

 

Persilla, really? :D

 

Tror at du hadde fornærmet henne om du kalte henne for det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Priscilla_Presley

 

Det måtte vel ha blitt Parsley Presley da, siden "parsley" er det engelske ordet for persille.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg er vel en "grammatikk-nazist" til tider. Spesiellt overfor artiklene som fører til diskusjon.no's diskusjonsfelt.

 

Noen ting ved engelsk rimer for min del. Jeg så en rekke grammatiske feil i teksten din forresten. Og noen av disse feilene gjør jeg stadig vekk selv. Når det kommer til selve gramatikklæren så kan jeg si at det var noe av det mer kjedelige jeg opplevde i norsktimene. Enten så må jeg ha fulgt ekstremt godt med i timene alternativt at jeg heller har et naturlig anlegg for å kunne innlært gramatikk for ettertiden. Jeg synes grammatikken min stort sett er ganske så god, selv om jeg vil ha problemer med å ramse opp alle slags gramatikkregler som måtte finnes. Bare slike ord som adjektiv og substantiv synes jeg er unødvendig å kunne forskjell på. Man får jo egentlig aldri bruk for det igjen. Kommer til å fortsette å være smågrammatikknazist forøvrig, til info :)

 

Ellers kunne setningene alltids ha vært skrevet bedre. Mangler en del fyllord og sånt. Men at folk skriver litt i retning pratestilen sin er vel forøvrig ok nok, så lenge en ikke bryr seg om det grammatiske i en diskusjonstråd.

Sliter med og se relevansen så lenge man gjør seg forstått uten at leser må sitte med lupe og tyde det som står. Som det skulle vært en bibel tekst.

 

Med mindre det er grammatikk og staving diskusjonen er om. Blir bare teite sidesprang, som regel så er det et "våpen" folk bruker da de har blitt "fornærmet" eller har gått tom for argumenter.

Lenke til kommentar

Sliter med og se relevansen så lenge man gjør seg forstått uten at leser må sitte med lupe og tyde det som står. Som det skulle vært en bibel tekst.

 

Med mindre det er grammatikk og staving diskusjonen er om. Blir bare teite sidesprang, som regel så er det et "våpen" folk bruker da de har blitt "fornærmet" eller har gått tom for argumenter.

 

Sant, tror også det blir brukt som "våpen".

 

Det er nok av kverrulanter på forumet, og jeg er sikker på at enkelte vil oppleve meg som kverrulant her og der. Det er jo litt morsomt å se hvor sindige og samlet folk kan oppføre seg. Har møtt på få narsister som skal ha rett på diskusjon.no. Husker en som innrømmet at han var sosiopat, hehe. Mobb meg gjerne litt, men ikke bli for stygge mot meg da :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er nok mye viktigere å drive hjerneforskning på seriemordere enn det er på dyslektikere? :hmm:

Så sant man ikke måtte like befolkningstynning da. Som regel så vil en helst ikke ha seriemordere gående fritt.

Det er mange, mange flere dysleksikere enn seriemordere, og det er viktig å vite så mye som mulig om dem så man kan legge til rette for at de får en så god utdanning som mulig og at de kan fungere godt i samfunnet.

Lenke til kommentar

Nesten 10.000.000 views den videoen nå. Latterlig at aksjen gikk ned forde han tok et trekk fra en joint. Synest det er rart at ikke markedet tar inn over seg at selv om Elon Musk er viktig for Tesla, er han ikke viktigere en at Tesla ville klart seg greit om han valgte å fokusere på noe annet. Folk tar ikke inn over seg at Tesla ligger langt forran alle konkurrenter i et voksende marked.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Persilla Presley flyttet inn til Elvis da hun var 14, han ble hennes verge. Han hekka på hun til fylt 16 år, så giftet han seg med henne. Hører jo gjerne hvor flink musiker han var, og ikke hvor en pedofil han var.

 

Charlie Chaplin, gjorde en 15 år gammel jente gravid da han var 35 år gammel. Fortsatt hører man aldri om hans dårlige sider..

 

Ghandi hatet svarte folk og var svært åpen om det.

 

Steve Jobs nekta for at datteren hans var han faktiske datter.

 

Selv med disse feilene, så ga disse folkene noe positivt til samfunnet og. Det er ikke bare svart hvitt vettu

Men om du ser på det var det sånn for Elon og. Han investerte og startet alle disse fremtidsrettede selskapene. Media skrev aldri om hans negative sider, fordi folk synes han gjorde mye bra.

 

Du har sikkert sett det, men i det siste så har det derimot ikke gått så bra for Tesla. Model 3 har vist seg å være en stor utfordring. Det er jo forståelig. Og jeg tror de fleste likevel er villig til å støtte selskapet, da jeg tror de fleste her i verden ønsker elbiler over fossilbiler. Det er jo åpenbart fremtiden. Problemet er at når det går dårlig, så kommer kritikken, og Elons reaksjon på den kritikken har vært stadig mer negativ. Folk spør han hvor mye penger Tesla kommer til å trenge og han kaller dem idioter, og sier de stiller "kjedelige" spørsmål.

 

Det er ikke bare i finansaviser overskriftene om Elon kommer nå. Du kan lese om det på NRK. 

 

Og jeg er helt enig i at Elon har gitt noe positivt. Han har en rekke hobbyprosjekter som er veldig bra. Han investering i Tesla har vært bra. Derimot er Tesla nå blitt et stort selskap. Folk har andre forventninger. Det er ikke en Silicon Valley start up. Da er det visse forventninger til toppsjefen. Akkurat som folk i Norge har forventninger til toppsjef i Equinor, Telenor, DNB osv. Det å drive selskap som nå er ikke Elons styrke, dette er hans første gang. Han er flink til å investere i og finne prosjekter som er gode. Og som investor, og eier av private selskaper så har du mye mer frihet i hva du gjør og sier.

 

Så jeg ønsker definitivt at Musk skal fortsette. Fortsett med prosjekter som Hyperloop, OpenAI, SpaceX, Boring Company osv. Det er bra. Derimot mener jeg det er helt klart bedre om han trer ned fra sin posisjon som CEO i Tesla basert på det han har gjort i det siste. Han svekker folks tro og tillit til Tesla med å si eller gjøre noe dumt stadig vekk. Mer og mer ettersom det går dårligere med Tesla. Han har og klare personalproblemer.

 

Og videre så synes jeg faktisk ikke det er riktig å heie på en person fordi det personen gjør galt blir liksom veid opp av det gode. Hvor mange tenker slik som kriminelle? Hvis du redder 10.000 folk fra døden i Arfika, så tenker folk det ikke er så gale om personen drepte en person i Afrika? Bare fordi du investerer i forskning og fremtid betyr det ikke at det er OK å kalle folk idioter, pedofile, manipulere børsen osv.

 

Ellers tror jeg definitivt Trump er edru når han tweeter ja.Ikke like sikker på Musk.

 

Tesla har stort prosjekt i Kina, det er hans største marked. Hvordan kan han som CEO garantere at han ikke kommer til å måtte reise til Asia den neste måneden? Du kan ikke. Jeg mener han kan ha gode grunner til å reise til Japan, Sør-Korea, Singapore også. Og for hvilken grunn gjorde han dette? Han trakk ikke noe inn, fikk neppe noe videre effekt av det. 

 

Jeg bryr meg heller ikke om Elons privatliv, men dette var ikke privatlivet hans. Når han skriver på Twitter er ikke det privatlivet hans. Det er hans handlinger og uttalelser som CEO for Tesla. Om han sa på podkasten at han røyket marihuana forrige helg hjemme, da ville ikke Wall Street brydd seg. Ikke jeg heller.

 

Og som du sier så er jo åpenbart Tesla overvurdert, så aksjen må korrigeres på et tidspunkt. Og grunnen til aksjeverdien er jo fordi folk har veldig stor tro på Tesla, at det er fremtiden, de skal bli store. Mye av den troen er knyttet til Elon Musk som person, og det vet han. Nettopp derfor er det jo at aksjekursen faller såpass mye hver gang Elon langer ut mot noen eller lignende.

 

Ellers har jeg ingen anelse hvor du har det ifra at Norge er så konservativt? Vi er topp 5 av liberale, progressive land i verden: https://www.worldatlas.com/articles/the-10-most-liberal-countries-of-the-world.html

https://www.movehub.com/blog/the-most-liberal-countries-in-the-world/

https://www.businessinsider.com/the-worlds-most-tolerant-progressive-and-eco-friendly-countries-2017-1?r=UK&IR=T#1-iceland-iceland-topped-the-list-to-be-crowned-the-most-liberal-nation-on-earth-it-has-a-small-population-of-just-over-330000-people-but-its-the-closest-to-achieving-gender-equality-with-the-smallest-gender-pay-gap-in-the-world-it-is-also-one-of-the-most-eco-friendly-and-approximately-85-of-its-energy-comes-from-renewable-sources-25

https://www.independent.co.uk/life-style/social-progress-index-progressive-countries-medication-sanitation-freedom-tolerance-uk-scandinavia-a7803056.html

 

Lurer på hvor du har flyttet som du mener er så mye bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten 10.000.000 views den videoen nå. Latterlig at aksjen gikk ned forde han tok et trekk fra en joint. Synest det er rart at ikke markedet tar inn over seg at selv om Elon Musk er viktig for Tesla, er han ikke viktigere en at Tesla ville klart seg greit om han valgte å fokusere på noe annet. Folk tar ikke inn over seg at Tesla ligger langt forran alle konkurrenter i et voksende marked.

Basert på hvilke kilder?

 

Og jeg vet ikke om du er klar over det, men selv med nedgangen er Tesla verdt 45 milliarder USD. Ford er bare 37 milliarder. Ford har utrolig mye mer fabrikker, salg osv. Likevel er Tesla sin børsverdi høyere. For meg virker det som et rimelig tydelig tegn på at veldig mange tror Tesla ligger bra an. Eller hvor mye mener du de må være verdt før folk har "tatt det innover seg"?

 

Ser du på selvkjøring, så er Alphabets Waymo ledende:

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-05-07/who-s-winning-the-self-driving-car-race

Ser du på batterier så ligger LG Chem og Samsung SDI på topp (Panasonic = Tesla)

https://www.energy-storage.news/news/lg-chem-samsung-sdi-at-top-of-navigants-grid-scale-li-ion-leaderboard

 

Raskest økning og mest kapital finner du i Kina. Alle vet Kina er viktig. Inkludert Tesla.

 

Tesla har de raskeste elmotorene på markedet, og de har ganske bra program kjørende i bilene sine. Men du må og se det an i forhold til markedsverdi. Ford lager 6,6 millioner biler i året. Tesla hadde 100K i 2017? Si at de har dobbelt så gode marginer som Ford, så må de fortsatte lage 3 millioner biler. Og det kommer til å ta tid å skalere opp produksjonen til 3 millioner biler. Selv med Musks overambisiøse mål. Og selve det som er bilen med seter, karosseri osv ligger jo ikke Tesla foran på. Selvkjøring gjør de ikke. Batterier gjør de ikke. Og mens de gjør det bra på annen teknologi de har så begynner investeringene for alvor å komme inn fra de andre, slik som Audi sin nye linje for elmotorer. Som Tyskland/Sveits ellers har vært ledende innen siden elmotorer ble oppfunnet. Den lille mengden biler Tesla produserer er enn så lenge en dråpe i havet. Selv om de er bedre enn noen andre elbiler på markedet, så skader de ikke salgene til de store selskapene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...