Gå til innhold

TEST: Nokia 8110 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telefonen har dog innebygget støtte for VoLTE som kan gjøre ringeopplevelsen bedre hos operatør som evt. legger til støtte for nokia 8110 4G. En annen funksjon telefonen har, er wifi hotspot. Kombinert med et greit batteri vil denne fungere like godt eller bedre enn en liten mobil lommerouter til samme pris hos onecall f.eks, og telefonen støtter to simkort som gjør at man kan ha dekning overalt om man går for 2x mobilt bredbåndsabonnementer der en har Telenor dekning og en annen har telia dekning. 2x 10 GB abonnementer til 250,- hos Talkmore og onecall kan funke fett.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Stakkars anmelder som har fått en dårlig banan, men jeg undrer meg også hva han forventet når han tok den i bruk? Hvis du tar en banan og forventer et eple, så blir du ofte svært skuffet.
Har selv en av disse telefonene, og det meste av anmeldelsen kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg ser på min gule Nokia 8110 4G og på den avbildet i anmeldelsen og spør meg: "Hvordan kan dette være samme telefon?"
Jeg skal være enig i at det går noe tregere å skrive en melding, men den har predikativ innstilling, og med den går det ganske greit og ganske fort å skrive meldinger. Det eneste som irriterer meg er at den predikative innstillingen ikke forstår punktum, så du ender opp med små bokstaver konstant.
Treghet har jeg ikke oppdaget noe til, annet enn når jeg lånte bort telefonen min til en som ville prøve snake, når telefonen allerede begynte å nærme seg "Takk-for-nå"-på batteriet (les: batteriet var nær oppbrukt).
Apputvalget i Kai-OS butikken skal jeg være enig i er ELENDIG. Produsenten lovte på lanseringsdagen støtte for Facebook, WhatsApp og flere, men disse glimrer med sitt fravær. Men det gjør meg ingen ting. Jeg skulle gjerne hatt en eller annen app med støtte for Messenger, men det er det eneste.
Jeg opplever generelt ingen problemer når jeg ringer med telefonen eller når noen ringer meg.
Telefonen reagerer ganske raskt i menyene, og er forholdsvis grei å manøvrere.

På den annen side så er nok min grunn til å ha telefonen en annen enn anmelder også. Anmelder ønsker seg tydelig en smarttelefon, og det skinner ganske godt igjennom at det er smarttelefoner anmelder vil ha. Uansett hva anmelder har forsøkt å fortelle seg selv. Nokia 8110 4G vil aldri bli en smarttelefon, selv om den har app-støtte. Den er heller aldri ment å være det.

For min del byttet jeg fra en suveren (om enn ikke siste skrik) sony-toppmodell fra noen år tilbake. Hvorfor? Fordi jeg ble oppmerksom på at hukommelsen begynte å bli borte. Spesielt korttidshukommelsen. Fra klisterhjerne til teflon på bare noen få år er ikke riktig. Alt begynte når smarttelefoner ble tatt i bruk. Ja, jeg var ikke blant de første som anskaffet meg en smarttelefon, men har vært ivrig forbruker av de siden 2012-ish. Nå er det slutt på smarttelefon for min del. Det tok meg litt tid å forstå "gutta" i Silikon Valley, men jeg fikk med meg poengene deres til slutt.

Så selv om jeg kanskje ikke er representativ til å gi litt mer ros til Nokia 8110 4G enn det anmelder gjør, så må jeg fortsatt se på min egen telefon og den avbildet, og igjen spørre meg selv: "Er dette samme telefonen?"

Tydeligvis er det det, og enten har anmelder fått en "mandags-banan", eller så har han rett og slett helt andre forutsetninger / intensjoner for testing av Nokia 8110 4G enn det jeg har.

Dessuten som det nevnes, så har telefonen støtte for WiFi-hotspot. Det i seg selv er en hendig og grei funksjon, som jeg ikke har klart å finne på nokia-telefonene til 200-kroner.

Håper uansett at de sparker liv i KaiOS-butikken snart, for noen ting kunne kanskje vært greit å legge til.
PS: Om ikke annet, har den støtte for email, og både gmail og outlook fungerer fortreffelig xD Selv har jeg sløyfet funksjonen fordi jeg heller leser mail på en dataskjerm eller et nettbrett, og jeg syntes det er veldig deilig uten alle disse forstyrrelsene man ofte får fra smarttelefonen (og ja, jeg er klar over at man kan skru av varslinger.)

PSS: For de som trenger en enkel og grei telefon, og som gjerne heller velger et kompakt-kamera eller speilrefleks til å ta bilder med lell, så er det lite å utsette på Nokia 8110 4G.

Endret av LaKilla
  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Du burde filme hvordan det er og bruke telefonen så vi kan få se hvordan responsen er.

Var jo synd at mobilen som anmelderen fikk var så dårlig, får håpe de prøvde en factory reset.

 

Men hvis de opplever den så dårlig så er det andre også som opplever det.

 

Mikrofonen var jo ikke i slide dekselet slik som det var på nokia 7110.

 

Hadde den hatt gammel symbian så kunne mobilen ha vært kjøpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å skrive in brukernavn?

 

Jeg kan ikke huske å noensinne ha skrivd in et brukernavn å passord på en nokia mobil.

 

Er ikke akkurat det hele vitsen med denne mobilen her? At du ikke trenger å ha alle disse apper å annet tull. En mobil å ringe med, hvis du av noen grunn trenger å ringe noen mens du er ute av huset. Et batteri som holder lenge sånn at du ikke må tenke på å lade den hele tida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne telefonen i noen uker og den fungerer stort sett bra. Jeg har to SIM kort svensk og norsk og dette fungerer også bra, kunne tenkt meg en løsning der man får opp navnet man «døper» SIM kort  eks SWE og NOR , i stede kommer «Telia S Nor NOR» og «Telia S» selv om man har «døpt om» og dermed må man hele tiden huske på hvilket som er norsk og hvilket som er svensk når man velge å ringe ut og sende SMS
(på CAT telefoner får man kun opp det egne nettverksnavnet som for eksempel NOR og SWE før man ringer ut og når man blir oppringt. Jeg kunne ønsket meg Spotify fordi man har BT streaming i telefonen. I min VW har jeg mulighet til å ha to telefoner koblet til samtidig (Nokia 8110 4G og en Android) og dette fungerer ganske bra, litt treghet å bla i navnelisten men det funker.
 
I min litt eldre BMW har jeg original BMW BT funksjon til telefon som gir helt utmerket lyd og her har jeg en BT-USB-AUX dongel som jeg kan streame musikk via AUX inngang. Dette fungerer fint med både BT telefonlyd til bilen og BT-AUX samtidig tilkoblet , derfor skulle det komme Spotify til denne . BT headsett fa BOSE kobler også fint opp.  SMS er litt tregt, men fint om du bare skal svare OK, men lengere tekster er ikke lett. Alt i alt en helt ok telefon om man har en smart telefon i tillegg.

Endret av Camrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at undertegnede ønsker seg en smarttelefon. Ikke på noen måte - en lettere telefon med knapper på er på ingen måte en dum idé - men da må den, som det står i testen også være god på de enkle tingene. Det er ikke 8110 4G, og det er der det stopper.

 

Fjorårets 3310 med 8110s tilkoblinsmuligheter, eller 8110 med fjorårets menysystem hadde vært knallgode telefoner. I 3310 opplevdes det tross alt som om tastetrykkene hang sammen med det som foregikk på skjermen - i motsetning til i 8110 4G.

 

Som nevnt over her - hadde den blitt levert med noe som var like responsivt og godt som eldre Symbian-avleggere som S40 og S60 hadde den også vært meget god.

 

I stedet går det tregt. Veldig tregt. Selv å taste telefonnummer gir gjerne noen bomtrykk mens telefonen ikke helt får til å registrere skikkelig i begynnelsen. Det er faktisk for dårlig - uansett hvor enkel telefonen er ment å være. Enkle og rimelige telefoner uten forsøk på halvsmarte OS som dette responderer mye kjappere med betydelig kjipere maskinvare under panseret.

 

Det er dårlige valg og dårlig brukeropplevelse denne får kritikk for. Hvis den bare hadde vært god på helt grunnleggende bruk hadde dette vært en langt høyere karakter.

 

Jeg forventer heller ikke iPhone-takter av denne. Men appstøtte utover det helt grunnleggende var noe av det som ble skrytt av ved lansering - og når det i praksis *bare* er Twitter man kan laste ned må man jo spørre seg hva som har skjedd med den siden av saker og ting?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har hatt denne telefonen i noen uker og den fungerer stort sett bra. Jeg har to SIM kort svensk og norsk og dette fungerer også bra, kunne tenkt meg en løsning der man får opp navnet man «døper» SIM kort  eks SWE og NOR , i stede kommer «Telia S Nor NOR» og «Telia S» selv om man har «døpt om» og dermed må man hele tiden huske på hvilket som er norsk og hvilket som er svensk når man velge å ringe ut og sende SMS

(på CAT telefoner får man kun opp det egne nettverksnavnet som for eksempel NOR og SWE før man ringer ut og når man blir oppringt. Jeg kunne ønsket meg Spotify fordi man har BT streaming i telefonen. I min VW har jeg mulighet til å ha to telefoner koblet til samtidig (Nokia 8110 4G og en Android) og dette fungerer ganske bra, litt treghet å bla i navnelisten men det funker.

 

I min litt eldre BMW har jeg original BMW BT funksjon til telefon som gir helt utmerket lyd og her har jeg en BT-USB-AUX dongel som jeg kan streame musikk via AUX inngang. Dette fungerer fint med både BT telefonlyd til bilen og BT-AUX samtidig tilkoblet , derfor skulle det komme Spotify til denne . BT headsett fa BOSE kobler også fint opp.  SMS er litt tregt, men fint om du bare skal svare OK, men lengere tekster er ikke lett. Alt i alt en helt ok telefon om man har en smart telefon i tillegg.

 

Jeg har en mobil med 4 simkort som ikke er stort større enn en fyrstikkeske. Den er også helt ok, men innmari vanskelig å finne når jeg har lagt den fra meg et sted :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke slik at undertegnede ønsker seg en smarttelefon. Ikke på noen måte - en lettere telefon med knapper på er på ingen måte en dum idé - men da må den, som det står i testen også være god på de enkle tingene. Det er ikke 8110 4G, og det er der det stopper.

 

Fjorårets 3310 med 8110s tilkoblinsmuligheter, eller 8110 med fjorårets menysystem hadde vært knallgode telefoner. I 3310 opplevdes det tross alt som om tastetrykkene hang sammen med det som foregikk på skjermen - i motsetning til i 8110 4G.

 

Som nevnt over her - hadde den blitt levert med noe som var like responsivt og godt som eldre Symbian-avleggere som S40 og S60 hadde den også vært meget god.

 

I stedet går det tregt. Veldig tregt. Selv å taste telefonnummer gir gjerne noen bomtrykk mens telefonen ikke helt får til å registrere skikkelig i begynnelsen. Det er faktisk for dårlig - uansett hvor enkel telefonen er ment å være. Enkle og rimelige telefoner uten forsøk på halvsmarte OS som dette responderer mye kjappere med betydelig kjipere maskinvare under panseret.

 

Det er dårlige valg og dårlig brukeropplevelse denne får kritikk for. Hvis den bare hadde vært god på helt grunnleggende bruk hadde dette vært en langt høyere karakter.

 

Jeg forventer heller ikke iPhone-takter av denne. Men appstøtte utover det helt grunnleggende var noe av det som ble skrytt av ved lansering - og når det i praksis *bare* er Twitter man kan laste ned må man jo spørre seg hva som har skjedd med den siden av saker og ting?

 

Jeg ser fortsatt ikke at du skriver om du har prøvd mer enn et eksemplar mtp at alle som skriver her har en annen opplevelse av telefonen enn deg.

At det kanskje er noe galt med telefonen du har testet er jo en mulighet om du bare har testet en.

Lenke til kommentar

Høres ut som artikkelforfatter er av den yngre garde. Det jeg leser er akkurat hva jeg hadde forventet av en Nokia. Er akkurat slik det var på 90 og tidlig 2000 tallet med mobilen. Det tok tid å skrive meldinger. Wifi fantes ikke på mobil og behovet var heller ikke der.

Fjarle har vært medlem av forumet siden 2002 så tror ikke han er så veldig ung :) Men skjønner ikke hva du mener med at det tok tid å skrive mld på de, var det noe som gikk fort på dem så var det da å skrive meldinger :)

Lenke til kommentar

Er veldig usikker på om vedkommende har for eksempel vær I Afrika? Slike tlf er ekstremt populære i motsetning til for eksempel Apple eller andre smarttlf spesielt ute på «landsbygden» det ehr med både dekning og pris. De flest der er ike så veldig mye på SoMe, men bruker tlf stort sett som betalingsverktøy (Mobil payments) og ringe med. Da er de tingene som etterlyses etc helt irrelevant for bruerene og Nokia har nok tenkt mer på det markedet enn i et land7verdensdeler der avanserte smarttlf er mye mer interessant for bruekrene … Er helt sikker på, at om du tar deg en tur til for eksempel Kenya og drar ut på bygden så vil din fantastiks smarttlf bli redusert til en «dumtlf» fordi mange av funksjonen rett og slett ikke vil fungere grunnet manglende 4g nett m.m. PS! Det er flott, at den har 4 g slik at den kan brukes i større byer som har et fungerened 4g nett, men som sagt jeg tror ikke Nokia har prioritert dette når de laget tlf .. Du kan gå inn på denne linken og lære litt ... :-) 

 

https://www.reuters.com/article/kenya-telecoms/nokia-seller-hmd-looks-to-smart-and-feature-phones-to-grow-its-african-business-idUSL8N1TN584

 

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...