Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Samboere med samme fastlege


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg og kjæresten flyttet akkurat sammen og vi har samme fastlege. Må en av oss bytte? Jeg har hørt fra folk at fastleger ikke liker å ha samboere som pasienter. For min del har det aldri vært noe problem, da min første fastlege hadde hele familien som pasienter. Tenker at det i såfall kan ha noe med personvern og taushetsplikt, men samtidig er man samboere så veit man jo helsemessige ting om hverandre. Jeg ser både fordeler og ulemper ved det, fra legens side. Et merkelig konandrum det her. Noen som veit?

Takk for svar! =)


Anonymous poster hash: 8bbd3...285



Anonymous poster hash: 8bbd3...285
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikkje ha betydning, tausheitsplikra gjeld uansett.

 

Utan at eg veit det så vil eg tru at hovudgrunnen til at fastlegen ikkje vil ha fleire familiemedlemmar som pasientar må være knytta til at dersom legen bryt tausheitplikta og forteller om ein anna pasient, så blir det oppdaga sidan pasientane også pratar seg imellom.

 

 

Personleg vil eg påstå at det er praktisk å ha same fastlege.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar

Kjæresten og jeg har ikke hemligheter for hverandre, og vi godtar at man har ting man vil holde for seg selv/ikke rådføre seg med partner, noe som er helt greit. Vi forteller ting når vi er klar for det hvis det handler om veldig personelige ting ( da mener jeg innen mental helse, fysisk helse er begge 100% åpne med hverandre av opplagte grunner).



Anonymous poster hash: 8bbd3...285
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Hei!

Jeg og kjæresten flyttet akkurat sammen og vi har samme fastlege. Må en av oss bytte? Jeg har hørt fra folk at fastleger ikke liker å ha samboere som pasienter. For min del har det aldri vært noe problem, da min første fastlege hadde hele familien som pasienter. Tenker at det i såfall kan ha noe med personvern og taushetsplikt, men samtidig er man samboere så veit man jo helsemessige ting om hverandre. Jeg ser både fordeler og ulemper ved det, fra legens side. Et merkelig konandrum det her. Noen som veit?

 

Takk for svar! =)

 

Nei, dette tror jeg er svada. 

 

Jeg har samme lege som hele familien min har, og det har gått kjempe fint, faktisk så hjelper dette legen med å være enda bedre i jobben sin da han får informasjon fra flere personer. Så dersom det er familiære utfordringer så kan han faktisk vite litt om hvordan han kan hjelpe en. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg er fastlege. Synes som regel bare det er en fordel å ha hele familier. Kan gi perspektiv til en persons livssituasjon.

Det er nettopp her jeg er litt skeptisk. Ditt syn på en pasient vil bli farget av hva du hører fra den andre personen. Dette er ikke til å unngå, du er et menneske som alle andre. Jeg vil heller "dømmes" på bakgrunn av mine egne premisser og oppfatninger.

 

Taushetsplikten overholdes godt uansett.

Jeg opplevde faktisk å høre fra mora mi ting jeg bare hadde fortalt legen. Tviler på det var med vilje fra legens side, men det er fort gjort å forsnakke seg selv om dere har trening i å opprettholde taushetsplikten. Kanskje du blander hvem du har hørt en ting fra for eksempel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp her jeg er litt skeptisk. Ditt syn på en pasient vil bli farget av hva du hører fra den andre personen. Dette er ikke til å unngå, du er et menneske som alle andre. Jeg vil heller "dømmes" på bakgrunn av mine egne premisser og oppfatninger.

 

Jeg opplevde faktisk å høre fra mora mi ting jeg bare hadde fortalt legen. Tviler på det var med vilje fra legens side, men det er fort gjort å forsnakke seg selv om dere har trening i å opprettholde taushetsplikten. Kanskje du blander hvem du har hørt en ting fra for eksempel.

 

Mange fastleger har hele familier, og det er faktisk fordelaktiv for legen å ha bedre kjennskap til familiens livssituasjon. Synet på pasienten vil ikke bli farget, fordi pasientene i liten grad snakker om hverandre, men stort sett om seg selv - det er akkurat derfor de går til legen: de har et problem.

 

Med tanke på pårørende, trenger legen ofte at pårørende forteller litt om realiteten i hjemmet utenom pasienten. Dette vil ikke "farge" legens syn på pasienten, men gi legen et bredere syn på pasienten. Ved manipulerende pasienter, er det fint å ha noen utenom so kan fortelle hvordan DE oppfatter pasienten, så kan legen heller ta stilling til dette uten å tro blindt på det. Dette bidrar til at pasienten får bedre behandling. 

Lenke til kommentar

Det er nettopp her jeg er litt skeptisk. Ditt syn på en pasient vil bli farget av hva du hører fra den andre personen. Dette er ikke til å unngå, du er et menneske som alle andre. Jeg vil heller "dømmes" på bakgrunn av mine egne premisser og oppfatninger.

 

 

En leges oppgave er ikke å dømme deg, men å hjelpe deg. Og da kan input fra mennesker rundt deg være helt essensiell for at du skal kunne få den hjelpen du trenger.

 

Gitt at legen trår riktig seg jeg kun fordeler med "familielegen".

Lenke til kommentar

En leges oppgave er ikke å dømme deg, men å hjelpe deg. Og da kan input fra mennesker rundt deg være helt essensiell for at du skal kunne få den hjelpen du trenger.

 

Så lenge legen får rett input. 

Det kan like gjerne slå heilt feil ut, som f.eks. at du har kroniske smerter men du får ikkje smertestillande fordi legen din veit at du har ein narkoman bror og derfor hopper til den konklusjonen at du sikkert ligner på din bror og kun later som du har smerter for å få dop.

Sjølv om ein prøver å la være så er det lett å bli farga av eigne fordommar og fyrsteinntrykk.

 

Det finnes massevis av eksempel på pasientar som meir eller mindre har blitt avist av fastlegen fordi dei ikkje blir trudd, og så blir dei innlagt på sjukehuset for ein anna ting, der sjukehuslegen finner ut at fastlegen har gjort ei feilvurdering.

 

 

Av og til er det nyttig med informasjon som du kan støtte deg på, men andre gongar er det best å gå inn utan slik informasjon slik at du kan vurdere situasjonen kun basert på det du kan sjå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...