Gå til innhold

Dagens middag


*NORGE*

Anbefalte innlegg

I går var det spise-ute dagen, så da ble det en deilig burmesisk hotpot med kjøtt og en satay-kylling på si. Namnam.

 

Frokosten for 2 dager siden var for middagsmåltid å regne.

 

Hjemmelagde rundstykker laget av 300g cottage cheese + 250g havregryn + 1 ts salt + 1 ts bakepulver og 2 egg. Hiver alt i en bolle, stavmikser sammen til man har fått ut mesteparten av klumpene. Hiver på stekebrett og fyrer på 210 grader varmluft i 10-12 min. Blir litt bløte inni dessverre, men ellers er de meget gode.

 

Ble også en svær omelett av 8 egg, 2 revne gulrøtter, 3 fedd hvitløk, ingefær (dropp den - ødela hele smaken) og revet mozarella.

 

Hadde også en fruktsalat til bestående av 1 tomat, 1 grønt eple (manglet agurk) og linfrø (skulle vært sesamfrø - linfrø var dårlig erstatning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag får yngste viljen sin til middag, for i dag blir det "pannekake style Danmark", slik yngste som ekstrabonus lærte på et dansk “familekursus” på en “efterskole”. Skal ikke engang prøve å forklare detaljer for noen av de to begrepene, bare si at dette er en en spesfikk dansk ferieform og en særdeles egnet brukav ferien for dem som a) mener ferier bør vare minst åtte dager og gjerne 15, gjerne hører dansk (og forstår språket 90 %) fra lys morgen til sen kveld de dagene og c) oppfatter ferien som egnet tid for å utvide sin horisont, verken fylle sin kropp med alkohol eller ligge som slakt til grilling foran og bak. 

 

Ene av kjennetegnet på ferieformen er at alle som deltar har en “køkkenvagt” hvor man bidrar i det praktisk arbeidet som skal til for å fylle buken til 50-100-150 personer alder 3-93 med tre hoved- og tre mellommåltider i døgnet.og det var altså her en daværende sju år gammel gutt fant ut han var blitt satt opp på helt ideell “køkkenvagt”. Før måltidet lærte man seg alt vesentlig om hvordan disse pannekakene lagdes (+at brokkoli var veldig spiselig mat og ingenting å rynke på nesen på grunn av), etter måltid og opprydning kunne man tygge en ekstra som takk for god vaktinnsats mens man nøye noterte ny lærdom til senere bruk.

 

Opprinnelig oppskrift gir en liten utfordring: Oppskriftens “ravost” er ikke kurant vare i norske butikker, Den er laget av fet melk (ca 30 % fett i osten) med et visst saltsmakpreg, den er lagret i 14 uker, den er fast som en perfekt cheddar, men ikke fullt så knasende tørr, den har en smak som er mild og samtidig fyldig og den kan godt sammenlignes med en passe lagret svensk herregårdsost. Ut fra det må man finne en passe norsk ost dersom man verken har tilgang til dansk ravost eller svensk herregårdsost. 

 

Oppskriften går nå etter reduksjon fra ca 100 til 4 personer slik: 

Først lager man pannekakerøre av 150 gram/ca 4 dl havregryn (av en type som smaker noe!), 25 gram/drøyt 1/3 dl barnegrøtmel (finmalt hvete helkorn) og 70 gram/ca en dl rugmel som blandes med 5-6 egg (etter størrelsen, 275-280 gram uten skall) og ca 4 dl melk + et par skjeer ..yoghurt naturell. Av dette steker man åtte pannekaker. 

Mens pannekakeke kjøler seg lager man fyll av 500 gram brokkolibuketter og 75 gram renset purreløk  som sauteres i passe (les: nok) solsikkeolje før man tilsetter en stor isbergsalat skåret i strimler Fyllet deles ut i pannekaker som rulles sammen og legges i egnet fat før de drysses med med en stor kaffekopp egnet finrevet ost og sendes 200-210 grader varm ovn til osten er smeltet, men ikke svidd. 

 

Tilbehør er “kartoffelgaletter” (litt stor porsjon til fire, men fortreffelig til frokost ogå etteren tur i stekeovnen for  lett oppvarming) : 700 gram kokt, skrelt og velmoset potet tilsettes to skjeer smør eller olje, 250 gram (uten skall) egg, en dl eller så melk (4 % fett, ellers mer olje), 75 gram (ca 5 skjeer) potetmel og en knivspiss bakepulver + salt/pepper/muskattnøtt etter smak og stekes i panne som tykke (=som ytterste lett på lillefingeren mer spedbygde voksne) små (=hullet på en tekopp) pannekaker. Litt smeltett smør tilsatt en finhakket eggetbåt eller to er heller ikke helt bortkastet tilbehør.. 

 

Ellers må jeg få dele min lunsj med dere i dag, rene reservemiddagen den også:

 

Yngste er nettopp kommet fra skolen til bedriften som “ansatt etter tilsagn” i dag og tilsagt arbeid frem til kl 1730-18 i kveld. Hans oppgave 1 er kjøkkentjeneste for alle ansatte som ikke kan gå hjem til vanlig tid (inkl meg) og lunsjen min serveres straks han er ferdig med denne. Den er dansk “kartoffelmad”, som PR PORSJON lages slik: En solid skive dansk mursteinsrugbrød i bunnen, et passe (= ikke skrapet) lag margarin, et salatblad, tre-fire små (veldig små, 3-4 cm diameter) kalde Kerrs Pink-poteter i tykke skiver, en spiseskje hjemmelaget sitronmajones, 1/2 liten rødløk i ringer, en solid spiseskje hakket purreløk, salt-pepperdryss og to solide baconskiver (65-70 gram i alt) fra stekepannen øverst. Når det etterfølges av te/kaffe/frukt senere i ettermiddag kan jeg leve med at det ikke blir middag før rundt kl 20-2015 i kveld...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Later til å være dårlig med middagsmaten hos andre enn oss selv. Er det julebordene som har overtatt? 

 

Vel, i dag var vi selv gjester til middag, så i dag er intet annet å fortelle enn at den var oksestek og poteter med litt uvanlig følge, nemlig sukkerbrunet sjalottløk, agurksalat og kompott av epler/pepperrot Desserten var diplomate au bavarois, som vil si en porsjonspudding som består av melk, eggeplommer, sukker, gelantin, vanilje, pisket krem, aprikossyltetøy, kandiserte kirsebær og makroner + kanskje litt sjokoladedryss. 

Lenke til kommentar

Like dårlig med matlysten hos andre fremdeles? Vel, rpøver en stund til å holde liv i tråden ut fra antagelsen om en viss likegyldighet, men ikke dersom jeg vurderer den som direkte uønsket på forumet... 

 

I dag blir middagen seipudding (fiskepudding av 1/2 kg fersk seifilet, en kopp fløtemelk, litt mel og hakket løk) servert med tomater (fire store, hver  fylt med en 1/4 liten grovhakket grønn paprika, 1/4 S/M rød løk, en skje mais og en ts kremost) og sjaminjong (åtte store). Ovnsbakte rotfrukter (1/2 kg potetterninger, 1/4 kg gulrotterninger, 1/4 kg kålrotterninger, en kaffekopp eplemost og to-tre skjeer god olje) hører også til og er passe prosjekt for yngste, som er tidligst hjemme. Alt går i samme ovn, men hver sin form. Rotfruktene først 175 grader en time, resten 15-20 minuter når ovnsvarmen er økt til 200 grader og alle er hjemme. 

Lenke til kommentar

Fremdeles, like dårlig med middagsappetitten hos de flerste ser det ut til, lateer til å være bare hos PatSharpX og hos oss selv vi har spist en og kan/vil/tør/gidder/--- prøver å inspirere andre med dette. Vel, sier som i #104 og legger til at inspirert av PatSharpX’ meny i går blir det fiskegrateng i stedet for gartnergryte hos oss i dag. Direkte fra fryseboksen, basert på hyse/kolje og gratengsaus, servert “style Balkan” med a) 3/4 kg potetskiver + en rød/en gul/paprika omgjort til terninger stuet i tomat-/yoghurtsaus samt b) syltet agurk. 

Lenke til kommentar

Her ble det god mat i dag, med det som skulle være kvailtetsråvare, men som ble litt meh. Tror fisken var noen år gammel, var hvertfall MEGET tørr.

 

Usikker på hvilken fisk det var. Var hvertfall hvit. Så hvit fisk med noe pimpernelpoteter, ovnsbakt kålrot, sellerirot og gulrot med hvit fiskesaus til (Toro - dårlige greier. Må lære meg å lage min egen, skikkelige etter hvert).

Lenke til kommentar

Jeg er fortsatt ikke i form og dama skulle bort i går kveld, så da spaserte jeg bort til McDonald's, ikke akkurat høy kvalitet, men noen ganger er en Big Tasty Bacon perfekt. ;)

 

Hvis jeg er i form i dag så kan det tenkes at det blir ordentlig pasta carbonara her, med guanciale, egg og parmesan. Alt for lenge siden jeg har laget det.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Den mørbrad gryta skal jeg lage til helga, den ser faen meg knallgod ut!

 

Kom meg aldri rundt til å lage den, men tok bilde og skal prøve en vakker dag. Nå er det ribbe- og skinkesteiktider så det blir en omgang med det snart. Her er bilde for de som vil prøve, den ser så enkel og bra ut!

 

tlVrEXX.jpg

 

Hadde vært og svømt for noen dager siden og var så fysen på ferdigmat, men tenkte jeg skulle være forsiktig med å kjøpe mat ute ^^ Så jeg tok det nest beste og kjøpte en hel indrefilét av svin, mandelpoteter og fløte. Tok meg ikke tid til å steike filéten i panne først, bare la den og mandelpoteter på bakepair på brett i ovn, vend alt hver for seg i rapsolje, salt og pepper på brettet. Stek i 225 grader i ca 35 minutter. Lagde en skikkelig fløtesaus med masse pepper ved siden av ^^ Ultradigg! Brydde meg ikke om grønnsaker en gang ;) Delvis fordi jeg ikke har hatt ork eller lyst til å vaske opp på noen dager og det ser ut som et bombenedslag ^^ Så det går an å lage svært god og delvis næringsrik mat med veldig lite utstyr. Jeg kunne tatt en pose frossen blomkålblanding og lagt på brettet de siste 5-10 minuttene. Det fungerer veldig bra.

 

Indrefilét av svin er faktisk ikke så dyrt. 109 kr/kg på kiwi. Når man kjøper nakke-/koteletter, så kaster man 20-30% bein, som man kan øke prisen med. Da havner man fort på ca 70 kr/kg hvis man kjøper det billigste, og over 100 kr/kg hvis man kjøper det litt dyrere.

 

Mandelpoteter kjøpte jeg på rema 1000, en 2.5 kg pose for ca 5 kr/kg. Så det er veldig billig nå.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lagde skinkesteik i dag. Det er svor på den akkurat som med ribbe, og ingen bein eller store mengder fett. For meg er skinkesteik bedre enn ribbe.

 

Min metode er å bare steike den midt i ovnen på 180 grader til kjernetemperatur er mellom 75-80 grader. Denne steika var faktisk ikke så tykk, en av de tynnere jeg har sett, så den ble ferdig på ca 1.5 time og det var nesten litt mye. Hvis den skulle stått lenger ville jeg kanskje lagt alufolie over. Svoren og fett blir helt perfekt.

 

Rute svor, salt, pepper. Bygg opp med noe under sånn at fettet renner godt unna, det skal ikke ligge fett i midten eller på svoren, da blir den ikke sprø. Bruker steiketermometer. La hvile 5-10 min, etter man har skjært det man skal, pakk i alufolie og la ligge til avkjølt, skjær i biter, legg i bokser og i kjøleskap. Kan spises til frokost, lunsj, middag, kvelds, nattmat. Sunn mat er det også.

 

Kraft has i små bokser som kan brukes til sauser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...