Mannen med ljåen Skrevet tirsdag kl 13:53 Skrevet tirsdag kl 13:53 Samme som i går, fordi det var mer igjen i pakken. Chilisaus, men tom for potetsalat. 1 1
Woff Skrevet tirsdag kl 14:59 Skrevet tirsdag kl 14:59 (endret) I dag fikk jeg servert oksegryte med brun saus og poteter. Og fersk Ananas til dessert (siden vekta viste for mye sist så teller alt av kalorier, Ananas UTEN noe tilbehør selvsagt!) 😋 Det som er viktigst er at det er godt! Endret tirsdag kl 16:57 av Woff 1 2
Jarmo Skrevet tirsdag kl 15:22 Skrevet tirsdag kl 15:22 (endret) Marinert kyllingfile(lår) Poseris(Jasmin), Onkel Bens saus(vanlig). Og steikesaus fra kylling med litt smør i. Endret tirsdag kl 15:25 av Jarmo 1
:utakt Skrevet tirsdag kl 17:04 Skrevet tirsdag kl 17:04 Stekt ørretfilet, saltbakte poteter, kokte grønnsaker og rømme. 3
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 18:26 Skrevet tirsdag kl 18:26 (endret) Kjøpte meg en flaske Larsen Xo Cognac i Halden Vinmonopol. Fikk også kjøpt med Rømmegrøt og Spekeskinke fra Stranda. Kona filippinsk sier hun skal mekke rømmegrøt hjemmelaget neste gang. Er alltid tradisjon med norsk rømmegrøt spekeskinke og flatbrød på sommeren, muligens også eggerøre med gressløk. Det må jeg helst ha norsk pils og norsk akevitt til, i sommerferien iaf, Og spørs om det blir en liten Cognac til kaffen også.. bare litt jordbær først (svenske da). Over til Larsen som Cognac, litt rufsete rånete Harry Nordlands rykte. Jeg må bare si at rånerne og Harry folket og nordlendinger har meget god smak. Jeg liker Larsen best av standarene av de "norske" merkene, mut av Baches spesial utgaver og Serenite. Rømmegrøt og norsk spekeskinke flatbrød og littebitt norsk akevitt og to øl var sykt godt... Maten da, akevitt smakte jeg sist på midtsommer/st.hans. Endret tirsdag kl 18:43 av Gouldfan 1 2
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 18:33 Skrevet tirsdag kl 18:33 (endret) Tok en liiiten Cognac Larsen Xo. Alle Larsen er bra enten det er VS, Vsop eller XO. Det kan man ikke si om alle de "andre" uansett standard merker. Av de norske merkene så er Larsen Xo den eneste som gir tydelig Rancio smak, og det er for meg et tydelig kvalitets begrep man kjenner som silkesmak i øvre gommen som Larsen må ha vært langt nede i Cognac kjelleren for å ha funnit fram til med smaken. Larsen dvs den norske grunnleggeren av Larsen Cognac ble forøvrig lært opp av Prunier cognac, og der har du en annen av mine favoritt cognac. Men Prunier Cognac får du dessverre ikke lenger i Norge, og prisene har gått opp på de. Og ja, jeg skal manne meg opp og ta oppvasken etter kaffen. 🙂 Endret i går, 14:09 av Gouldfan 1 1 1
Gouldfan Skrevet tirsdag kl 18:46 Skrevet tirsdag kl 18:46 (endret) Glemte å kjøpe hvalkjøtt, så det får bli neste gang. Det har ikke Svenskene da de ikke liker jakt på hval lol 😆. Men nå er det sesong for hvalkjøtt, og vi nordmenn vet hva vi gjør og har fornuftige jakt Kvoter.... (Derfor er det liv i Norskehavet mens Østersjøen er dau, svenskene får lov til å fiske så nær alle rekene sine i norske hav, men nå er det stans til juli) Og det er bra at staten i Norge passer på rekene, så lever de og trives, til forskjell i Østersjøen. Endret tirsdag kl 18:47 av Gouldfan 1 2
Mannen med ljåen Skrevet onsdag kl 12:59 Skrevet onsdag kl 12:59 (endret) Torskeloin (trekke i ei lita gryte i 10-15 minutter) med småpoteter, amerikansk blanding og hvitløkssmør. 😍🐟 Hvitløkssmøret laget jeg ved å smelte meierismør i en kaffekopp i microen, og røre inn litt tørket hvitløk. Dette trenger jeg ikke å kjøpe separat når jeg har bestranddelene. Pepper fra pepperkverna på topp. Endret onsdag kl 13:13 av Mannen med ljåen 4
Mannen med ljåen Skrevet torsdag kl 09:41 Skrevet torsdag kl 09:41 (endret) Tilsvarende som i går, men med laksefilet stekt i panne i stedet for torsk. 😍🐟 Endret torsdag kl 09:42 av Mannen med ljåen 1
Simen1 Skrevet torsdag kl 18:41 Skrevet torsdag kl 18:41 (endret) Pukkellaks / stillehavslaks Fikk to stk. Filetene er fryst ned til senere. Restene etter filetskjæringa ble kokt i håp om at det ble nok til en porsjon og det ble det. Tilbehør: rømme, agurk i eddik og potetsalat. 1800g fordelt på 4 fileter + ca 200g "plukkfisk"-rester. Endret torsdag kl 20:02 av Simen1 2
Kjetil Lura Skrevet torsdag kl 19:07 Skrevet torsdag kl 19:07 Nå jeg så denne lurte jeg på om jeg var på Facebook, men men viltgryte i dag fra røros 2
Gouldfan Skrevet torsdag kl 19:27 Skrevet torsdag kl 19:27 Jeg hadde også laksefilet til middag, med bakt fuccini og rødløk og kokt Jasmin ris. Og laksen var marinert og jeg liker en god dose sitron over laksen. Hvitvins rester til drikke. Og Jordbær med fløte og sukker til dessert. 4
Kjetil Lura Skrevet torsdag kl 21:04 Skrevet torsdag kl 21:04 Hva med makrell? Bedre enn laks? Makrell, jepp naturlig fra havet, med rømme 2
Simen1 Skrevet torsdag kl 21:18 Skrevet torsdag kl 21:18 Kjetil Lura skrev (12 minutter siden): Hva med makrell? Bedre enn laks? Ja takk begge deler. Nå har jeg fisket litt laks og skal nok få dratt opp noen makrell etter hvert også. De to artene har litt forskjøvede sesonger så man kan konsentrere seg om en av gangen. 1 1
Mannen med ljåen Skrevet i går, 09:28 Skrevet i går, 09:28 Stekt laksefilet med lapskausblanding. Da slipper man å koke poteter, siden det er mest potet i denne blandingen. 1
Mannen med ljåen Skrevet i går, 11:27 Skrevet i går, 11:27 Det var ikke saus/gryterett, bare en stekt filet med grønnsak-terninger ved siden. Tom for tyrkisk yoghurt, men godt likevel. Nå fikk jeg inspirasjon til å lage asiatisk laksegryte. 1
Gouldfan Skrevet i går, 14:12 Skrevet i går, 14:12 (endret) Kjetil Lura skrev (17 timer siden): Hva med makrell? Bedre enn laks? Makrell, jepp naturlig fra havet, med rømme Makrell fisker alltid min Kone flere kg hvert år, et år fikk, tror i fjor hun minst 20kg makrell bare ved å fiske fra Color Line brygga. Da blir det fersk makrell og vi lager også sur makrell, som vi legger i passende tett vakum boks i kjøleskapet. Hva er det hun legger det i? Eddiklake salt tror jeg og rødløk. Sykt mye bedre en den grusomme svenske surströmming på boks. Og ekte hjemmelaget. Jeg skal ta den andre pakken rømmegrøt idag, med spekeskinke fra Stranda og flatbrød og medium kokte egg, fast plomme men litt fuktig/saftig plomme er min referanse kokemåte. Vannkoker og kokende vann i en kjele med egg i deretter koker jeg i 7 minutter og 30 sekunder med svakt kokende vann med bobler. Endret i går, 14:15 av Gouldfan 1 2
Mannen med ljåen Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Lakskaus. Laksefilet med lapskausblanding, tyknet med polenta, smaksatt med litt smør og mye red curry paste. God smak. 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå