Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man få hjelp fra NAV fra en annen kommune?


Jeg bæder

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor i en kommune, men går på vgs i en annen kommune. Tar litt over 1 time med buss dit. Jeg er 19 år forresten. (utlender, men født i Norge)

 

Jeg har lyst til å flytte vekk fra foreldrene mine og bo alene i en leilighet i den kommunen jeg går skole. Både pga det blir mye kortere vei fram og tilbake og fordi jeg vil flytte vekk fra foreldrene mine.

 

Og jeg liker den kommunen jeg går skole på mye bedre enn den jeg bor i.

 

Jeg vil at NAV skal betale husleia og gi meg penger til å leve på (livsopphold).

 

Hva skal jeg gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er bullshit.

 

Jeg vil at NAV skal betale husleie og livsopphold for meg i den andre kommunen.

 

Hvordan gjør jeg dette?

Du kan slutte å gå på skole. Hvis du er arbeidsløs og ikke under utdanning får du som regel livsopphold dekket.

Er du under utdanning skal du klare deg med stipend og lån og eventuelt jobbe ved siden av. Da har du ikke rett på noen støtte fra NAV, selv ikke sosialstøtte.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har man ikke rettighet til stønader fra NAV når man er under utdanning . Men det finnes noen unntak, men unntakene er såpass kompliserte og legges til rette for hvert individ, det er helt umulig for noen her inne å kunne svare verken ja eller nei på om DU har mulighet til å få suplemerende stønad for livsopphold, dette i tillegg til Bostøtte fra Lånekassen.

 

Her er det bare din veileder på NAV som kjenner til din situasjon som kan svare deg på spørsmålet du stiller med større sikkerhet.

 

FRA NAV:

De fleste finansierer studiene ved å leve av studielån og -stipend og ved å jobbe ved siden av. I noen tilfeller kan man få ekstra støtte fra NAV til studier, men da må det være gode grunner til dette.

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Jeg bor i en kommune, men går på vgs i en annen kommune. Tar litt over 1 time med buss dit. Jeg er 19 år forresten. (utlender, men født i Norge)

 

Jeg har lyst til å flytte vekk fra foreldrene mine og bo alene i en leilighet i den kommunen jeg går skole. Både pga det blir mye kortere vei fram og tilbake og fordi jeg vil flytte vekk fra foreldrene mine.

 

Og jeg liker den kommunen jeg går skole på mye bedre enn den jeg bor i.

 

Jeg vil at NAV skal betale husleia og gi meg penger til å leve på (livsopphold).

 

Hva skal jeg gjøre??

Du får foreldrene dine til å betale, i tillegg til stipend. De har ansvar for barn i utdanning frem til og med VGS.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet har man ikke rettighet til stønader fra NAV når man er under utdanning . Men det finnes noen unntak, men unntakene er såpass kompliserte og legges til rette for hvert individ, det er helt umulig for noen her inne å kunne svare verken ja eller nei på om DU har mulighet til å få suplemerende stønad for livsopphold, dette i tillegg til Bostøtte fra Lånekassen.

 

Her er det bare din veileder på NAV som kjenner til din situasjon som kan svare deg på spørsmålet du stiller med større sikkerhet.

Jeg klarte selv å argumentere for å få unntak en gang i tiden, men det var en veldig spesiell situasjon (som jeg ikke går inn på nå). Det er veldig sjelden de gjør unntak. Kun ekstraordinære situasjoner. Det er nesten ikke noe vits i å nevne det.
Lenke til kommentar

Jeg klarte selv å argumentere for å få unntak en gang i tiden, men det var en veldig spesiell situasjon (som jeg ikke går inn på nå). Det er veldig sjelden de gjør unntak. Kun ekstraordinære situasjoner. Det er nesten ikke noe vits i å nevne det.

Har selv fått unntak av regelen, derfor jeg nevner det :)

Lenke til kommentar

Det følger av sosialtjenesteloven § 18 og Arbeids- og velferdsdirektoratets rundskriv til denne at stønad til livsopphold skal være for den som ikke kan forsørge seg selv. Den som ikke forsørger seg selv fordi vedkommende studerer må bære kostnaden til dette selv.

 

Det kan gjøres unntak fra dette kravet i ekstraordinære tilfeller. Det kan for eksempel være der det er snakk om uforutsette omstendigheter (for eksempel fordi forsørgere har dødd, eller nekter å betale bidrag, i tiden frem til andre ordninger kan iverksettes), eller fordi stønaden vil gjelde en svært kort periode (det er snakk om å flytte ut i eksamensperioden, med i høyden en eller to måneders utbetalinger). Jo mer uforutsett og utenom det vanlige situasjonen er, desto bedre er sjansene for å falle inn under dette.

 

Praksis er og skal være streng. Studenter og elever forventes å bruke de muligheter det offentlige setter opp for dette formål, og dersom dette ikke strekker til forventes man å skaffe arbeid og spare.

 

Du vil kunne ha krav på stipend fra Lånekassen samt barnebidrag fra dine foreldre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...