Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smør på brødskive?


Tigerbok

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en fattig student og som følge av dette har jeg kuttet ut å ha smør på brødskiven. Smør er rett og slett et for dyrt supplement. Har dette noen helsemessige konsekvenser? Altså er det noe i smøret som er viktig å få i seg? Eller er det simpelthen en smakstilsetning til den tørre brødskiva?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smør er mest en smakstilsetning, og inneholder ikke noe du ikke kan få i deg på andre måter.

Hvis du ikke bruker veldig mye, har det marginal effekt på både lommebok og legeme. Hopper du over en utepils i fadderuka har du råd til smør i flere måneder. Det er bra å tenke økonomisk, men alt med måte - hvis smøret gir deg glede i hverdagen, er det såpass billig at jeg synes det blir tull å kutte. Hvis du derimot er overvektig og prøver å gå ned i vekt, er smøret et enkelt sted å kutte litt på energiinntaket.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ved å kutte smør, salt og ketchup/spagetti sparer man trolig veldig mye penger!

Ingen av disse gir helsemessige konsekvenser om man kutter.

Hæ?

 

Jozo Fint salt 1kg koster 8,50 i skrivende stund på Kolonial.no, og en slik pakke varer litt over ett år for min del med 2 voksne i hus. 

 

Man kan jo selvsagt spare penger her, men veldig mye vil jeg tørre påstå er en overdrivelse..

Endret av fiskerdigg123
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tar du tran (og det bør du), får du i deg tilstrekkelig med essensielle fettsyrer ("vitamin F"). Da trenger du ikke smør av ernæringsmessige årsaker. 
Men du trenger uansett kaloriene, og spiser du desto mer brød for å kompensere for smøret du sparer inn på, så vær klar over at brød fort blir dyrere enn smør. (Fett er over dobbelt så kaloriholdig som karbohydrater og proteiner (2¼ gang, nærmere bestemt). Margarin må være blant de aller billigste næringsmidlene som fins, regnet pr 1000 kcal.

Lenke til kommentar

Slutter å bruke smør på brødskive for lenge siden.

 

Hovedingrediensen på brødskive nå er ett eller to egg stekt "easy over" xp i enten litt rapsolje eller meierismør, og hakket tunfisk i olje på skiva først. Og kanskje en skive med nugatti hvis jeg har mye å gjøre Og trenger en boost. 100% grovbrød. Den som Kiwi har av eget merke er så langt det beste jeg har funnet, og det billigste. Ca 35 kr/kg. Skjærer opp i butikk, trer over pose og emballasje, fryser i fryseren. Ta opp skive 10 min før du skal bruke. Tiner veldig raskt i romtemperatur. Har du dårlig tid, tiner den over dobbelt så raskt foran en bordvifte på full styrke. Det gjelder all fryst mat. Luft i bevegelse er effektivt på kjøkkenet ^^

Lenke til kommentar

Meierismør er nesten kun fett (hovedsakleg av feil type).

 

I tillegg så er det små mengder av diverse vitaminar og mineral i smør, men dette er forsvinnande små mengder i forhold til mengden fett du får i deg. Mesteparten av det som ikkje er fett får du i deg gjennom andre matvarer, særleg andre meieriprodukt.

Dersom du med smør meiner margarin, så er det rein planteolje tilsatt diverse tilsettningar for å få oljen til å stivne.

 

 

Som fleire her nevner så er ikkje smør spesielt dyrt, særleg ikkje dersom du berre smører eit tynt lag. Smør har også lang holdbarheit, så det er heller ikkje ein matvare som du treng å kaste før du har brukt opp alt.

Ein vanlig mengde smør på ei skive er normalt rekna som 5 gram smør (halvparten av slike små smørpakkar som du kan finne på hotell eller i kantina).

Ekte meierismør frå Tine kostar kr 36,90 for 500 gram (som altså er nok til 100 skiver).

Dersom du et 7 skiver med smør kvar einaste dag så blir det 210 skiver, ein smørpakke held då ein halv måned.

Så dersom du ikkje sparer på smøret, og du et 2 skiver til frokost, 3 til lunsj og 2 til kvelds kvar einaste dag også i helga, så brukar du 74 kr i månaden på smør. Går du for margarin eller smør/margarin-blandingar så blir det langt billegare.

I tillegg kan du sjølvsagt få smørpakken til å vare lengre ved å ete mindre brødskiver med smør, eller ved å smøre eit tynnare lag.

 

Personleg smører eg berre på eit "hjørne" per brødskive når eg har ein 10 grams porsjonspakkning, altså halvparten av det som er rekna som eit normalt.

Så med mitt vanlege forbruk der eg ikkje tenker på å være sparsommelig i det heile tatt så et eg berre halvparten så mange brødskiver med smør og brukar berre halvparten så mykje smør som normalt.

 

Mitt personlege smørforbruk utgjer med andre ord kr 18,50, det synes eg det er verdt for å ikkje måtte trykke i meg tørre brødskiver.

 

 

 

Du har mykje meir å spare på ved å sjå nærmare på kva du smører smøret på.

Bak dine eigne brød, det er langt billegare og du får meir næring per krone brukt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ?

 

Jozo Fint salt 1kg koster 8,50 i skrivende stund på Kolonial.no, og en slik pakke varer litt over ett år for min del med 2 voksne i hus. 

 

Man kan jo selvsagt spare penger her, men veldig mye vil jeg tørre påstå er en overdrivelse..

 

Har alltid lurt på hvorfor det er et uttrykk som heter "å ha til salt på maten" når det koster så godt som ingenting. Var salt veldig dyrt da dette uttrykket ble funnet opp?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en fattig student og som følge av dette har jeg kuttet ut å ha smør på brødskiven. Smør er rett og slett et for dyrt supplement. Har dette noen helsemessige konsekvenser? Altså er det noe i smøret som er viktig å få i seg? Eller er det simpelthen en smakstilsetning til den tørre brødskiva?

Takk for svar!

 

 

 

 

Næringsinnhold pr. 100g

100 g vare gir ca.: energi 3051 kJ (742 kcal), fett 82 g, -hvorav mettede fettsyrer 53 g, enumettede fettsyrer 19 g, flerumettede fettsyrer 2,0 g, karbohydrat 0,5 g, -hvorav sukkerarter 0,5 g, protein 0,5 g, salt 1,1 g, vitamin A 781 µg (98 %'), vitamin D 10 µg (200 %'), vitamin E 2,1 mg (18 %') ' av referanseverdien

 

Smør inneholder jo en hel del kalorier. De fleste er i fett og brytes ned langsommere enn karbohydrater. Fett har man behov for i kostholdet. Så hvis du vil være mett lenger av brødskriven kan du med fordel bruke fett. Det finnes haugevis av andre kilder til fett også, så smør er jo ikke et must.

 

Kjøp meierismør, det er sannsynligvis en del billigere og sunnere enn alternativene. F.eks er jo margarin nå kjent for å ikke være særlig sunt. Selv spiser jeg mye heller smør enn margarin. Så er det jo smak også. Hvis du er fattig student og spiser mye pasta osv eller ting uten særlig fett, så kan jo smør muligens være en viktig kilde til fett for din del, og også kalorier som du ser over. Nesten 800 kalorier i 100 gram smør. Det er nesten som et helt lite måltid i seg selv. Rimelig høy kaloritetthet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedingrediensen på brødskive nå er ett eller to egg stekt

 

Egg ja, kan være godt det, men det er jo MYE dyrere enn smør.

 

Jeg har selv alltid gått imot rådene om at egg inneholder mye kolesterol. Så jeg spiste enorme mengder egg i alle former over en lenger periode. Jeg vet ikke om det var årsaken, men plutselig var LDL kolesterolen over normalverdien, noe som aldri har skjedd meg før.

 

Nå har jeg faktisk sluttet helt å spise egg. Egg er digg det, men, kunne jeg velge smør eller egg, hadde jeg valgt smør. Eller, helst majones.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...