Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smør på brødskive?


Tigerbok

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en fattig student og som følge av dette har jeg kuttet ut å ha smør på brødskiven. Smør er rett og slett et for dyrt supplement. Har dette noen helsemessige konsekvenser? Altså er det noe i smøret som er viktig å få i seg? Eller er det simpelthen en smakstilsetning til den tørre brødskiva?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smør er mest en smakstilsetning, og inneholder ikke noe du ikke kan få i deg på andre måter.

Hvis du ikke bruker veldig mye, har det marginal effekt på både lommebok og legeme. Hopper du over en utepils i fadderuka har du råd til smør i flere måneder. Det er bra å tenke økonomisk, men alt med måte - hvis smøret gir deg glede i hverdagen, er det såpass billig at jeg synes det blir tull å kutte. Hvis du derimot er overvektig og prøver å gå ned i vekt, er smøret et enkelt sted å kutte litt på energiinntaket.

Endret av Isbilen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ved å kutte smør, salt og ketchup/spagetti sparer man trolig veldig mye penger!

Ingen av disse gir helsemessige konsekvenser om man kutter.

Hæ?

 

Jozo Fint salt 1kg koster 8,50 i skrivende stund på Kolonial.no, og en slik pakke varer litt over ett år for min del med 2 voksne i hus. 

 

Man kan jo selvsagt spare penger her, men veldig mye vil jeg tørre påstå er en overdrivelse..

Endret av fiskerdigg123
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tar du tran (og det bør du), får du i deg tilstrekkelig med essensielle fettsyrer ("vitamin F"). Da trenger du ikke smør av ernæringsmessige årsaker.