Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Beste sted å bo?


Anbefalte innlegg

Hei! Vet ikke 100% hvor dette innlegget burde gå. Prøvde en god stund å finne ut av det, så håper ikke jeg poster feil sted nå  :roll:

Samboeren og jeg er snart ferdig med studier, og lurer veldig på hvor vi ønsker å bosette oss i landet etterpå. Tenkte oss en roadtrip for å sjekke ut forskjellige steder i Norge, fordi ingen av oss har besøkt veldig mange steder.

Kommer selv fra Østfold, mens samboeren er fra Sogn of Fjordane. Nå bor vi begge i Hamar for å studere. Vi trives begge veldig godt i Hamar, men er litt iffy på Hedmark generelt. Andre steder jeg har bodd her, slik som Elverum og Stor-Elvdal, har jeg mistrivdes i.

Vi ønsker ikke å bo der han kommer fra i Sogn of Fjordane på grunn av all kristendommen (vi snakker skolegudstjenester og fordømmelse av ugifte mødre). Vi er selv ateister og humanister  :p Ønsker heller ikke å bo i Østfold, ettersom det er litt vel flatt for samboeren, pluss at det kanskje er litt for harry for oss begge.

Selv tenker jeg kanskje på kysten i Akershus, men ettersom vi som sagt ikke VET om så mange andre alternativer er jeg redd for å velge noe bare fordi det er det eneste vi vet om  :hm:

 

Så er det noen som har noen forslag til vår fremtidige roadtrip?  :grin2:

 

Beste sted for oss å bo burde være/ha: (trenger ikke alt på lista)
- Rolig og barnevennlig, tenker kanskje utkanten av en liten by?

- Vakker natur, sjø, skog, fjell... (ELSKER måkeskrik og saltvannslukt)

- Gode skoler (skal selv bli videregåendelærer)

- Ikke ekstrem mørketid (har besøkt Vardø noen ganger, og vet ikke om jeg hadde orket å bo sånn)

- Politisk venstrevridd?

- Bademuligheter

 

Skal selv bli lærer, mens samboeren vil bli kokk, og vi er veldig hjemmekjære begge to. Noen forslag?  :)

Endret av Ylvari
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bor selv på Sørlandet og trives godt. Her får du også mer enn nok av måkeskrik :) Rolig og barnevennlig er det på de fleste steder også. 

 

Kristendommen derimot går det ikke an å unngå her, da man omtrent finner et bedehus rundt hvert gatehjørne.

 

Hva med Trøndelag? Mange middels-store byer oppi der. Namsos, Steinkjer, Stjørdal osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele kysten fra Drammen til Kristansand er jo flotte steder. Det er imidlertid ikke så veldig venstrevridd langs den kysten... Dess lenger sør du kommer dess flere bedehus blir det jo, og så må man jo takle å høre på dialekten, men det er jo en smakssak. 

 

Jeg ville styrt langt unna Tønsberg. Det er dyrt å kjøpe der, dyrt å bo der, og tjokka fullt i byen sommerstid. For ikke å snakke om et kommunestyre som er totalt blåst. (Jeg er expat Tønsbergenser). Sandefjord synes jeg ligger perfekt til, men er jo temmelig blå for å si det mildt... Det er veldig kort vei til svært gode turmuligheter både i skog, sjøs og "fjell". Og det mange ikke tenker på er at Sandefjord faktisk har en del innlandsaktiviteter rett på andre siden av E18. Der er flotte turmuligheter sommer som vinter. Endog skøytemuligheter om vinteren. Mye og lange preparerte løyper. 

 

Vestfolds største videregående skole ligger i Sandefjord, og Sandefjord var tidligere kjent for flere svært gode restauranter. 

 

Relativt kort vei til Oslo, kort vei til E18, svært kort vei til Torp. Og mange som bor i Vestfold bruker Schiphol eller København som sin "lokale" flyplass ved å reise fra Torp. Å starte på Torp er betydelig mer behagelig enn Gardis...  

 

Og for ikke å glemme kort vei til Strømstad med harry-båten. 

 

Sandefjord har også et veldig godt foreningsliv. 

Lenke til kommentar

Sett noe på Nesodden? Ikke lang avstand til alt egentlig, men samtidig utenfor

 

Er dere heldige finner dere noe med båtplass tilgjengelig og få tak i en liten båt.. Da har du hele Oslofjorden til disposisjon.

 

Samtidig som det ikke skal mer enn en liten tur med bil til ferja og deretter 20 min til aker brygge

 

Anbefaler å sjekke det ut :)

Lenke til kommentar

Vi ønsker ikke å bo der han kommer fra i Sogn of Fjordane på grunn av all kristendommen (vi snakker skolegudstjenester og fordømmelse av ugifte mødre). Vi er selv ateister og humanister  :p

 

Skulegudstenester er ein ting her, men at kristendommen elles er so utbredt her kjenner eg meg ikkje igjen i i heile tatt. Spesielt på små plassar er det typisk kun eldre som går i kyrkja. Sikker på at ho ikkje faktisk er frå Møre og Romsdal?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sogn og Fjaoradn er vel ikke verre enn resten av bygdenorge. Selv om kirke og bedehus fortsatt står sterkt mange steder, er det mest de eldre som driver med det, og man kan fint leve et liv utenfor begge. Det var verre før. Bibelbeltet starter lenger sør, men selv der er det greit å være hedning nå til dags. Ikke avskriv et fint sted bare fordi folk er kristne. Og kristne kan da jaggu være ålreite folk de også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulegudstenester er ein ting her, men at kristendommen elles er so utbredt her kjenner eg meg ikkje igjen i i heile tatt. Spesielt på små plassar er det typisk kun eldre som går i kyrkja. Sikker på at ho ikkje faktisk er frå Møre og Romsdal?

 

Haha, de har litt rivalisering med møringene, så han hadde fått litt fnatt hvis han hadde lest dette xD Sogn og Fjordane ligger godt til midt i bibelbeltet i Norge. Jeg vet akkurat hvor han kommer fra og har vært der selv. Det er ikke selve kristendommen vi har et problem med heller, hvis det var noen som tenkte det. Bestevenninna mi er selv oppdratt katolsk. Men han har en del ekle erfaringer med konservativt kristne folk akkurat der han er fra. For eksempel har småsøsknene hans blitt utestengt av forskjellige foreldre fordi moren er ugift og har barn med forskjellige menn. Han turte heller ikke stå fram som ateist før han flyttet, på grunn av frykten for utestengning. Kan godt hende det ikke gjelder hele Sogn og Fjordane (er jo et stort fylke), men han ønsker heller ikke å flytte for nærme.

 

Ellers er det flere gode forslag her som er lagt til på lista mi, så tusen takk folkens! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...