Gå til innhold

Noen burde ikke hatt kredittkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BankNorwegian er best. Men er ikke noe vits med kredittkort. Er bare å spare opp å kjøpe det man vil ha kontant. Fordi har man ikke råd eller penger til noe, ja så da får man ikke kjøpt da. Så enkelt er det.

Men hvis man gjør begge deler, altså bruker kredittkortet og får bonuspoeng osv, og så betaler ned kredittkortet med sparepengene når regningen kommer, er det jo enda bedre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nja det er jo sant da, men det er dårlig å lage en vane av å bruke kredittkort. Fordi det er lett å glemme å betale fakturaen i tide eller at det kommer en uventet smell noe sted som gjøre at man må utsette betaling. Kreditt kan være skummelt for mange, feks se på luksusfellen

Lenke til kommentar

Det er klart det forutsetter at man har kontroll, men smart bruk av kredittkort er ikke noe problem. Jeg har sikkert handlet for flere hundre tusen på diverse kredittkort oppgjennom årene, men har aldri betalt et øre i renter eller gebyrer på noen av dem.

 

Edit: Ser at tråden har blitt splittet ut av den opprinnelige, med ny emnetittel, som jo gjør om konteksten ganske betraktelig. Jeg er ikke uenig i premisset om at noen ikke burde ha kredittkort, men jeg er uenig i at kritikken kom på den måten den gjorde i den opprinnelige tråden, da denne omhandler fornuftig bruk av kredittkort.

Endret av Sokkalf™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja det er jo sant da, men det er dårlig å lage en vane av å bruke kredittkort. Fordi det er lett å glemme å betale fakturaen i tide eller at det kommer en uventet smell noe sted som gjøre at man må utsette betaling. Kreditt kan være skummelt for mange, feks se på luksusfellen

Hvordan mener du egentlig at man skal greie å glemme å betale en faktura? Og uventet "smell" er jo umulig når man har pengene stående klar på konto for å betale kredittkortregningen på forfallsdato.

Endret av Gjerrigknarken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan mener du egentlig at man skal greie å glemme å betale en faktura? Og uventet "smell" er jo umulig når man har pengene stående klar på konto for å betale kredittkortregningen på forfallsdato.

Slapp helt av gjerrigknarken. Det er lett å glemme å betale fakturaen i tide. Og da blir det dyrt med disse kredittkortene. Du vet sånn renter vettu. Det er dyrt det..

 

Feks du har satt av penger akkurat i slutten av måneden på kontoen til å betale fakturaen på forfallsdatoen. Så slår du ut begge fortenna og vipps så må du betale det asap å må utsette kredittkort regninga

Endret av Centy88
Lenke til kommentar

Slapp helt av gjerrigknarken. Det er lett å glemme å betale fakturaen i tide. Og da blir det dyrt med disse kredittkortene. Du vet sånn renter vettu. Det er dyrt det..

 

Feks du har satt av penger akkurat i slutten av måneden på kontoen til å betale fakturaen på forfallsdatoen. Så slår du ut begge fortenna og vipps så må du betale det asap å må utsette kredittkort regninga

Har aldri glemt en regning i hele mitt liv og nå når man har e-faktura og avtalegiro er det jo fullstendig umulig å glemme å betale. Om man ramler og slår ut fortenna bruker man jo ikke av det som er satt av til å betale kredittkortene med. Det er jo allerede brukt. For slike ting som tannlege har man jo bufferkonto å ta av, dersom ikke forsikringen dekker det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei nå kompliserer du ting gjerrigknarken. Folk er simple og mange havner i luksusfellen. Mange lever fra lønning til lønning og har slutt 1 uke før lønning til og med. Det sier seg selv at det er for lett og skummelt for disse å ta opp kredittkort å bruke det...

Så fordi enkelte er ansvarsløse, eventuelt likegyldige, ovenfor egen økonomi, så må mine valgmuligheter begrenses?

 

Det argumentet kan brukes om alt. Enkelte får dårlig helse pga dårlig kosthold. Skal vi forby potetgull og smågodt fordi enkelte velger å leve usunt?

 

Jeg mener det sier seg selv at det blir en håpløs linje å legge seg på.

 

Voksne mennesker må ha frihet til å ta egne valg. Frihet innebærer også friheten til å ta dårlige valg, uansett om det gjelder helse, økonomi eller noe annet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

BankNorwegian er best. Men er ikke noe vits med kredittkort. Er bare å spare opp å kjøpe det man vil ha kontant. Fordi har man ikke råd eller penger til noe, ja så da får man ikke kjøpt da. Så enkelt er det.

En veldig meningsløs kommentar. Men for å prøve å gi deg et saklig poeng som setter ting i perspektiv, så husk at reklame er milliardindustri. Hvorfor tror du det er så mye kredittselskapreklamer på tv hele tiden?

 

Du har rett i én ting, og det er at mange er simple. Men de kan ikke dømmes for det, av den grunn at vi ikke lærer noe om økonomi eller psykologi i skolen. Vi lærer ikke å planlegge frem i tid, eller tenke over vår karriere, eller noe som helst annet. Vi holdes godt og enkelt i mørket, fordi vi skal være lette å lede. Det er de som bestemmer hva vi skal lære i skolen sin feil, hvilken instans nå det er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kredittkort har selvsagt ikke avtalegiro. Det bryter med selve forretningsmodellen. De lever av at folk ikke betaler regningen i tide.

Selvfølgelig har de det. Og med de nye reglene så har du krav på å kunne velge om totalbeløpet eller kun minimumsbeløpet skal faktureres. Jeg får fakturert totalbeløpet på avtalegiro fra Bank Norwegian hver måned.

 

 

Slapp helt av gjerrigknarken. Det er lett å glemme å betale fakturaen i tide. Og da blir det dyrt med disse kredittkortene. Du vet sånn renter vettu. Det er dyrt det..

 

Feks du har satt av penger akkurat i slutten av måneden på kontoen til å betale fakturaen på forfallsdatoen. Så slår du ut begge fortenna og vipps så må du betale det asap å må utsette kredittkort regninga

Si du har et kredittkort med 25 % effektiv rente p.a. Det blir ikke mange kronene om du betaler eg. én måned senere fordi du slo ei tann eller to. Rundt 20 kr i rentekostnad per tusenlapp. Krise? Nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...