Gå til innhold

Hvorfor selger Norge våpen til Saudi Arabia?


Anbefalte innlegg

Joda Sandberg skandalen er spennende den, men hvorfor er ikke det faktum at vi selger våpen til land som Saudi Arabia en større skandale? https://www.dagsavisen.no/innenriks/norge-solgte-vapen-og-ammunisjon-for-100-millioner-til-emiratene-1.1046873

 

Så mye penger vi bruker for å gi bistand og kjøpe oss god samvittighet men samtidig gjør vi dette? Har ikke Norge nok penger til at vi klarer oss fint uten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det burde vært på forsidene av alle avisene hver eneste dag. Hvorfor det ikke er tilfellet, vet jeg ikke.

 

At ingen politikere bruker det som et våpen mot sine motstandere er fordi de er like skyldige alle sammen. Ingen kan bruke det til å angripe den andre siden, så de lar det ligge. Kanskje avisene tenker på samme måte?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så lenge vi har ein våpenindustri så vil vi ha behov for å selge våpen. Fredelige nasjonar som heller ikkje prioriterer opprustning og vedlikehald av sitt eige forsvar er dårlege kundar.

Då er det ikkje til å unngå at vi selger våpen til nasjonar som av ulike grunnar enten er i konflikt eller forbereder seg til framtidig konflikt.

 

Det politiske spørsmålet burde trekkast enda eit steg bakover slik at vi må spørre oss om Norge skal ha ein våpenindustri, og om den våpenindustrien vi har skal begrense seg til utvikling og produksjon av våpensystemer til eige bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge er dessverre hardt rammet av karriærepolitikersyndromet. Det som skal til er at befolkningen stemmer på politikere som har et forhold til ordene "etikk" og "norske interesser" utover festtaler. Etter min mening finner vi dette i dag, på nasjonalt nivå primært i Rødt, Sp og tildels SV, men det finnes sikkert noen gode epler i de andre partiene også, uten at de får gjennomslag. Stemmer vi på politikere og partier som mener at etikk trumfer næringsinteresser og EUs/USAs interesser, så vil de andre partiene komme etter. Det er ingenting å partiprogrammene deres som tilsier noe annet (Frp er svært opptatte av norskhet og suverenitet, men dessverre ikke når det kommer til utenrikspolitikk, som vel egentlig er den mest naturlige arenaen for denslags holdninger).

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Norge er dessverre hardt rammet av karriærepolitikersyndromet. Det som skal til er at befolkningen stemmer på politikere som har et forhold til ordene "etikk" og "norske interesser" utover festtaler. Etter min mening finner vi dette i dag, på nasjonalt nivå primært i Rødt, Sp og tildels SV, men det finnes sikkert noen gode epler i de andre partiene også, uten at de får gjennomslag. Stemmer vi på politikere og partier som mener at etikk trumfer næringsinteresser og EUs/USAs interesser, så vil de andre partiene komme etter. Det er ingenting å partiprogrammene deres som tilsier noe annet (Frp er svært opptatte av norskhet og suverenitet, men dessverre ikke når det kommer til utenrikspolitikk, som vel egentlig er den mest naturlige arenaen for denslags holdninger).

Forunderlig å se ordet etikk i samme åndedrett som et SV, med Audun Lysbakken som leder!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forunderlig å se ordet etikk i samme åndedrett som et SV, med Audun Lysbakken som leder!

 

 

Det aner meg hva du sikter til, men utdyp gjerne. Jeg ser at du et annet sted skriver at selv en ren SV-regjering ville eksportert våpen til Saudi. Jeg tolker dette som at du mener SV er globalistiske horer som Ap, Høyre, Venstre og Frp, men later som noe annet og altså er hyklere i tillegg? Er det korrekt oppfattet?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hadde det vært opp til meg så hadde vi gjort det forbudt å produsere våpen i landet. 

 

 

Joda Sandberg skandalen er spennende den, men hvorfor er ikke det faktum at vi selger våpen til land som Saudi Arabia en større skandale? https://www.dagsavisen.no/innenriks/norge-solgte-vapen-og-ammunisjon-for-100-millioner-til-emiratene-1.1046873

Så mye penger vi bruker for å gi bistand og kjøpe oss god samvittighet men samtidig gjør vi dette? Har ikke Norge nok penger til at vi klarer oss fint uten?

 

Grunnen til at ingen bryr seg er fordi dette gir utrolig mange milliarder tilbake i statskassen, som igjen gjør at velstanden i landet øker. 

 

De fleste nasjoner i vesten driver slik handel med Saudi-Arabia og andre diktaturer.

 

Det paradoksale med det hele er jo det faktum at man slår på pungen med en gang Iran gjør noe, hvorfor er Iran så utrolig ille når Saudi-Arabia henretter folk i gatene med sverd? 

 

Lenke til kommentar

Gir det egentlig så mange milliarder? Føler det handler mer om at regjeringen ikke vil gjøre seg upopulær ved å fjerne norske arbeidsplasser. Vi kan fint selge våpen til allierte, men Saudi Arabia? Virkelig?

 

Stor dobbelstandard i forhold til Saudi Arabia ja. Såpass involvert de var i 9/11 men USA gikk heller til angrep på Irak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...