Gå til innhold

TEST: D-Link Go-RT-N150


Anbefalte innlegg

Har en gammel Dlink DIR-825 fra ca. 2010 som fremdeles turer og går. La inn DD-WRT på den for mange år siden, og holder den noenlunde up to date ved å oppdatere en til to ganger i året. Dlink droppa såklart support for den for mange mange år siden.

 

Den fungerer fremdeles fint til mitt bruk, streaming over WiFi til en Android TV-enhet, mest netflix og litt kodi. Ellers litt torrenttrafikk og div over kabel på en Get 250mbit-linje som den makser uten problem.

 

Routeren støtter 11n og 5ghz. Så klart ikke den raskeste i klassen over wifi, men jeg har ingen problemer. Med dd-wrt er den patcha for krack-exploiten også.

 

Har såklart vurdert å bytte den ut flere ganger, men har ikke behov for .11ac-hastigheter og snart kommer jo WPA3 også så da er det i alle fall ikke noe vits å kjøpe ny router nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dere tester flere routere håper jeg dere legger mer vekt på andre tekniske egenskaper i tillegg til ytelse. Feks støtte for IPv6 nevnes i liten grad i deres tester men er viktig for de fleste Telenor fiber og CanalDigital fiberkunder og mange mindre aktører som Enivest og Sognenett

Lenke til kommentar

Kva for ein ruter har automagisk firmwareoppdatering ut av eska?

 

AmpliFi HD (som er nevnt i kommentarar her) har oppdateringsinfo på skjermen i ruteren.
Praktisk!

 

Alle rutere som skal monteras i heimen til "vanlige" forbrukarar, _må_ faktisk kunna oppdatera seg sjølv.

Det er heilt urimeleg å foreslå at brukaren skal sjekka dette "på riktig tidspunkt" sjølv, og det er heilt usansyneleg å foreslå at ein ruter er feilfri og trygg mot alle framtidige hackerangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er selv på utkikk etter en router nå og er usikker på hvilken jeg skal gå for siden alle har så blanda omtaler rundt omkring. Skal være i en 39kvm leilighet som har betong vegger. Sliter idag med Telenor routeren som ikke klarer å få gode nok signaler inn på soverommet.

 

Noen tips til hvilken jeg burde gå for ?

 

Pris 500-2000kr

Denne burde være grei;

 

https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-high-density-289819

Lenke til kommentar

Synes at rutere har blitt veldig mye dyrere de siste årene, tilsynelatende uten å gi nevneverdig merverdi utenom høyere hastigheter. For noen år siden var rutere rundt 1000 lappen regnet som premium, i dag må man ut med opp mot 2000 kr for å få noe som er litt bedre enn mid range.

 

Bør man ikke uansett vente med å kjøpe wifi utstyr til wpa3 støtten begynner å dukke opp?

 

https://www.tek.no/artikler/wpa3-skal-gjore-wi-fi-sikrere-og-enklere/440844

Tja, Ubiquiti har kommet mer inn på konsumersiden, og skal vell lansere en del nye "prosumer" greier snart, Mikrotik kommer også med noe mer snart har jeg hørt rykter om.

Lenke til kommentar

Test flatskjerm på denne måten også da!

En 5 år gammel billg flatskjerm til 1.500 (femtenhundre) opp mot en dyr fra 2018 til kr 30.000 (tretti tusen).

 

En ny serie tester hvor man ser hvor mye bedre utstyr man får med å bytte ut gamle biligvarer mot nye dyyyre varer.

En test opp mot billigste ruter sluppet i 2018 hadde vært litt mer saklig og interessant.

 

Artikkelen er grei, men går under mer intern morro på jobben.

Lenke til kommentar

Enig, blir ikke ytelsen på mesh, på samme måte som reapeter / bru redusert kraftig på WiFi. Jeg har plassert ruteren sentralt i leiligheten (115 kvadratmeter), samtidig kablet til tenåringsrummene og TVen. 

 

Jeg er selv en tilhenger av kablet nett der det er mulig, men det er greit å innse at stadig mere utstyr bruker trådløst nettverk, eller Wifi som det og kalles. Når naboungene kommer på besøk har de gjerne med mobil og enten et nettbrett eller en laptop, men ingen kabel selv om den kanskje støtter det.

 

Og da er ikke løsningen en sentralt plassert trådløs ruter, og kabel til de områdene med dårlig Wifi, selv om det skulle fungere for deg. Er jo forskjellig hva man opplever av feller mot gode trådløse signaler, som gjør at du kan ha god dekning noen steder, og dårlig andre steder.

 

Da bør du sette på en switch for å få flere enn en kontakt, og så koble på et AP eller bruke MESH-rutere (i realiteten AP med lett paring og auto-oppsett) i den/de sonene som har dårlig nett. Da får du kablet til det som kan bruke slikt, og god trådløsdekning i samme slengen.

 

Selv om det stadig er flere ting som krever Wifi, så vil de fleste dingsene bruke lite trafikk til vanlig, slik at antall samtidige brukere egentlig ikke forteller noe om total bredbåndskapasitet.

Lenke til kommentar

Tror nok mer han sikter til at bruk av meshpunkter med trådløsforbindelse mellom punktene er lite attraktivt. At du ikke kan basere alt på kabel rett til klientene i dag sier seg selv, men det som er helt klart best og i utgangspunktet ikke så fryktelig kostbart er å sørge for at du har kabel som infrastruktur mellom alle meshpunkter/aksesspunkter. Da sikrer du langt mer stabil ytelse og du ender med en langt mer forutsigbar og robust løsning.

 

Virker som mange også innbiller seg at det å peise penger i en dyr trådløs hjemmesentral/ruter betyr det samme som at du vil få bedre dekning. Og det er jo langt ifra tilfellet. Så lenge du unngår de billigste og kjipeste løsningene så er det normalt temmelig minimal forskjell på spredninggrad og dekning mellom de forskjellige produktene. Her er man jo regulert iforhold til hva som tillates av stråling osv.. Og du er jo også avhengig av klienten i andre enden så det hjelper ikke nødvendigvis med en hjemmesentral/ruter som står å skriker høyere i ene enden.

 

De som først sliter med dekningen sliter jo gjerne på grunn av at de enten har for stort hus / leilighet så utstyret vil ha utfordringer med å dekke hele arealet på en god måte. Eller så har de utfordringer med støy og/eller materialet i vegger og/eller tak som gjør det svært utfordrende for trådløse signaler å fungere optimalt. Da er det å pøse penger i noe som er "større og dyrere" liten mening, den eneste effektive måten å omgå problemet er å ha egne aksesspunkter på hver side av de utfordrende veggene og / eller takene/gulvet.

 

Vil man på død og liv unngå kabler så kan man alltids forsøke seg med meshpunkter/aksesspunkter som kommuniserer trådløst, men om signalene fremdeles må penetrere betong/mur så vil sjeldent resultatet blir ideelt uansett. Antallet trådløseenheter øker jo gjerne for hvert år som går så mengden støy på de trådløse frekvensene minker jo ikke akkurat selv om en slik løsning fungerer i dag så er den fremdeles langt mer utsatt for problemer i fremtiden. Mengden trafikk og antallet klienter øker jo også i takt med tiden og her vil jo igjen det å basere seg på trådløs som backhaul fremfor kabel igjen være langt mer utsatt osv osv...

 

 

Men det er jo litt typisk at folk betaler for det de ser på som mer lettvinte løsninger, fremfor å gå for de løsningene som normalt vil fungere best.

Lenke til kommentar

Bruker kun LTE på telefonen min og deler videre derfra med hotspot til pc-en. Med 40 kr måneden for ubegrenset menge data på foråndsbetalt kontantkort så tenker jeg bare at wi-fi ruter er det siste gang jeg har kjøpt. Har vel 20 stykker liggende og den dyreste kostet vel 2500.... Blir vel liggende ubrukt i kjelleren i 10 år til de går på el-retur. Og neste år er det 5G som venter. Wi-fi router er noe dritt med dårlig rekkevidde og står fastmontert i de flestes hjem og så kjøper man mobildata til skyhøye priser i tillegg. Så tullete. Nei, slutt med dette wi-tullet. De fleste trenger ikke noe dyr wi-fi router.

Lenke til kommentar

Blir nok på gjerdet litt til nye sikkerhetsstandarder innad router-utgivelsene kommer ordentlig på plass. Nå er jeg "drittlei" av at alle dingser i heimen er blitt usikre plutselig i løpet av kun noen få år/mnd.

 

Så neste innkjøp må være skikkelig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...