Gå til innhold

Nå er de nye Nvidia-kortene avslørt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon

 

De fleste som kjøper toppkort er fullstendig klar over akkurat dette...

 

Da er det bare å selge 2x1080 Ti og gi gass med nye kort :)

Lenke til kommentar

Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon

 

Ray tracing kommer allerede i neste metro spill.

Dette har launch i februar 2019.

Flere mindre spill og andre store spill sies også å få støtte rundt det tidspunktet.

 

Om kortene blir vist frem nå, så kommer de vel om en måned eller to?

Da vil det være liten tid å vente til du får spill med ray tracing.

 

Gitt at det tok over 2 år mellom 1080 og 2080, så vil det ta omtrent 2 år før neste generasjon kort, så du vil altså ha nesten to år med spill som støtter ray tracing før neste generasjon kort kommer.

Lenke til kommentar

Ray tracing kommer allerede i neste metro spill.

Dette har launch i februar 2019.

Flere mindre spill og andre store spill sies også å få støtte rundt det tidspunktet.

 

Om kortene blir vist frem nå, så kommer de vel om en måned eller to?

Da vil det være liten tid å vente til du får spill med ray tracing.

 

Gitt at det tok over 2 år mellom 1080 og 2080, så vil det ta omtrent 2 år før neste generasjon kort, så du vil altså ha nesten to år med spill som støtter ray tracing før neste generasjon kort kommer.

 

Akkurat. Ti-utgaven kommer vel innom 1 år, men blir til gjengjeld, enda dyrere. Så alt kommer an på hva man er villig til å gi for kortet. Tenker jeg personlig blir å se an ytelsen. Dersom ytelsen er godt over mitt 1080Ti, så kanskje jeg oppgraderer. Dersom den er tilnærmet lik, så venter jeg sikkert til Ti-utgaven.

Lenke til kommentar

Ray tracing er et steg i riktig retning, men teknologien krever noe himla mye krefter. Det er derfor særdeles urealistisk at vi får oppleve noen spill utnytte denne teknologien i de førstkommende årene. Jeg vil gjette på at ray tracing kan få nok krefter og modnes om 10+ år.

 

At produsenten setter i gang prosessen med å komme oss dit er definitivt bra, men ikke noe som vi per i dag får nytte av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ray Tracing er drit kult, men folk må nok innse at de er "early adopters" når de kjøper første generasjon med hardware støttet Ray tracing. Det vil ikke være støttet i noen av dagens spill og neste generasjons skjermkort vil være på plass før det begynner å bli skikkelig software implementasjon - Med andre ord mest sannsynlig lurt å vente på Ti varianten av toppgenerasjon

 

Når kommer Ti utgaven av toppkortene? Om det er verdt å vente kommer vel an på hvor stor nøden er?

 

Jeg var inne på tanken å bytte ut mitt GTX 670 kort (med gtx 1080 ti), siden jeg akkurat oppgraderte min 10 år gamle 1080p 60hz Benq G2400WD skjerm til Acer Predator XB271HU. Men siden jeg ikke får tid til å spille med det første så kanskje jeg venter på neste generasjon...

Lenke til kommentar

Nå er Ray Tracing på ingen måte noen ny teknologi. Rendermetoden har vært bruk i mange mange år allerede.

 

Det er riktig at man følger en lysstråle og at synlige pixler genereres der denne treffer objekter, det som er spesielt er at man sporer denne lysstrålen i revers, ut fra øyet. Dette høres rart ut, men det er fornuftig da man på denne måten kun behøver å kalkulere effektene av synlig lys og ikke lys som aldri treffer øyet.

 

Ray Tracing krever på ingen måte den nye spesielle maskinvare i de nye kortene som kommer, i seg selv. RT er imidlertid tungt og krever mye maskinvare. Det er altså ikke best egnet for real time prosessering, men heller filmer og bilder som kan renderes før visning.

 

Det som altså er nytt er at man satser på å prosessere RT i realtime, med en maskinvare implementasjon av RT. Noe av realismen i RT er basert på hvor mange ganger lysstrålen treffer et objekt, reflekteres og treffer et nytt objekt. Hver refleksjon gir lysstrålen og pixlene som treffer/genereres nye attributter. Og samme pixler kan treffes av og oppdateres av mengder av lysstråler. Disse strålene kan hoppe ekstremt mange ganger og hvert hopp må kalkuleres. Jo flere hopp, jo mer realistisk, jo lengere renderingstid.

 

Det må derfor være en grense på antall kalkulasjoner disse kortene klarer per frame, altså antall refleksjoner og oppdateringer av en pixel. Resultatet kan altså bli langt færre oppdateringer enn vi ser i en fullblods spillefilm med fotorealistisk grafikk, men med stort nok antall til at resultatet blir bra nok til formålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet er nå, hva gjør denne ekstra hardware biten av kortet?

Ja, prosessor og minne blir hurtigere, men det nye med kortene er jo rtx "modulen"

 

Kan det tenkes at nvidia og Intel (som samarbeider om dette) har fått frem en ny metode for å få frem ray tracing?

Lenke til kommentar

Spørsmålet er nå, hva gjør denne ekstra hardware biten av kortet?

Ja, prosessor og minne blir hurtigere, men det nye med kortene er jo rtx "modulen"

 

Kan det tenkes at nvidia og Intel (som samarbeider om dette) har fått frem en ny metode for å få frem ray tracing?

 

Det er vel ikke første gang skjermkort får definerte HW "moduler" for å gjøre spesifikke kalkulasjoner, og det blir nok heller ikke den siste.

 

Ny metode? Jeg vil ikke si det, det er vel mer at en del av maskinvaren er veldig optimalisert for å gjøre en oppgave kjappere, og det har vel da også sikkert et nytt API eller en utvidelse til API som lar utviklere mate disse kalkulasjonene linn i denne modulen mer effektivt.

 

 

Men, med real time kjøring vil man uansett måtte begrense antall kalkulasjoner per frame, mot opp til uendelig mange ved pre render.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men, med real time kjøring vil man uansett måtte begrense antall kalkulasjoner per frame, mot opp til uendelig mange ved pre render.

 

10^{50} is a long way from infinity.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ray tracing er et steg i riktig retning, men teknologien krever noe himla mye krefter. Det er derfor særdeles urealistisk at vi får oppleve noen spill utnytte denne teknologien i de førstkommende årene. Jeg vil gjette på at ray tracing kan få nok krefter og modnes om 10+ år.

 

At produsenten setter i gang prosessen med å komme oss dit er definitivt bra, men ikke noe som vi per i dag får nytte av.

 

Jeg tror nVidia har konkludert med at det ikke lenger er hensiktsmessig å kaste økt regnekraft inn i å forsøke å pynte på den gamle rendringsmetoden, at de nå vil kunne oppnå større realisme med raytracing (og med mye mindre arbeid for grafikkutviklerne), selv om antall "samples" per pixel er lavt i forhold til i filmgrafikk. De skriver noe om RTX i bloggen sin. En del av løsningen er visst å kjøre raytrace-rendringen gjennom et støyreduserende filter. Uten dette steget vil bildet fra raytracingen se ut omtrent som et dårlig analogt TV-signal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...