Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Streng EU-kontroll? blinklys, tåkelys, ikke ettergivende speil... Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

EU-kontroll av min 1999-modell Volvo:

 

1) "Blink- og nødsignallys: Lykten, fargen på lyset fra lykten, plassering eller styrke er ikke i samsvar med kravene: Høyre, Venstre, Midtre"

 

Alle blinklysene fungerer og de oransje glassene er ikke skitne eller spesielt slitte. Hva kan jeg gjøre? Sette inn kraftigere lyspærer? Og hva mener de med "midtre"?

 

2) "Feil på tåkelysene foran (defekt, ikke tilstrekkelig festet, [...])."

 

Dette stemmer. Men må jeg fikse tåkelysene eller kan jeg bare fjerne de? Jeg trodde ikke tåkelys var påbudt.

 

3) "Vindusviskere foran virker ikke, mangler, er skadet eller ikke i samsvar med kravene"

??? Jeg har sjekket og de virker jo utmerket. De er nettopp skiftet.

 

4) "Speil ikke ettergivende"

??? Jeg sjekket og sidespeilene gir jo etter uten særlig motstand.

 

5) "Lydsignal virker ikke" 

??? Jeg sjekket og hornet virker jo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU-kontroll av min 1999-modell Volvo:

 

1) "Blink- og nødsignallys: Lykten, fargen på lyset fra lykten, plassering eller styrke er ikke i samsvar med kravene: Høyre, Venstre, Midtre"

 

Alle blinklysene fungerer og de oransje glassene er ikke skitne eller spesielt slitte. Hva kan jeg gjøre? Sette inn kraftigere lyspærer? Og hva mener de med "midtre"?

 

2) "Feil på tåkelysene foran (defekt, ikke tilstrekkelig festet, [...])."

 

Dette stemmer. Men må jeg fikse tåkelysene eller kan jeg bare fjerne de? Jeg trodde ikke tåkelys var påbudt.

 

3) "Vindusviskere foran virker ikke, mangler, er skadet eller ikke i samsvar med kravene"

??? Jeg har sjekket og de virker jo utmerket. De er nettopp skiftet.

 

4) "Speil ikke ettergivende"

??? Jeg sjekket og sidespeilene gir jo etter uten særlig motstand.

 

5) "Lydsignal virker ikke" 

??? Jeg sjekket og hornet virker jo.

1. Midtre blinklys er antageligvis blinklysene i skjermene foran, hva som feiler dem framgår ikke her, spør den som har utført kontrollen.

 

2. Fiks eller fjern tåkelysene.

 

3, 4 og 5. Feil framkommer ikke av rapporten. Her må nesten spørre den som har utført kontrollen, ELLER, om du mener noe er feilbedømt så er korrekt prosedyre å dra til Statens Vegvesen og klage på kontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EU-kontroll av min 1999-modell Volvo:

 

1) "Blink- og nødsignallys: Lykten, fargen på lyset fra lykten, plassering eller styrke er ikke i samsvar med kravene: Høyre, Venstre, Midtre"

Jeg tipper dette gjelder blinklys på forskjermer, altså de ute på siden. (de er mellom foran og bak og altså i midten på et vis)

 

Disse har vel som regel hvite glass og det må brukes fargede pærer for at de skal fungere som de er ment.. Jeg tipper du her har hvite/sotede glass og helt vanlige hvite pærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statens vegvesen kan ta en kontroll på bilen om feilene er urimelige og eventuelt ta bort feil, men det var mere før i tiden hvor verksted ofte fant på feil for å tjene penger at man måtte benytte seg av dem.

Når sluttet liksom verkstedene med dette?

Samtidig som NAF begynte med det samme kanskje? Samtidig som vi mistet muligheten til å kontrollere bilen hos noen som ikke har interesse i å finne feil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når sluttet liksom verkstedene med dette?

Samtidig som NAF begynte med det samme kanskje? Samtidig som vi mistet muligheten til å kontrollere bilen hos noen som ikke har interesse i å finne feil?

 

Er nok ikke slutt på det, nei. Ikke mange år siden jeg var på SnapDrive og halvparten av feilene de påviste var ikke en del av PKK-lista... 

Lenke til kommentar

Når sluttet liksom verkstedene med dette?Samtidig som NAF begynte med det samme kanskje? Samtidig som vi mistet muligheten til å kontrollere bilen hos noen som ikke har interesse i å finne feil?

Ble vel en del strengere regler nylig. Er jo og en viss sjangse for at bilen blir holdt igjen etter en kontroll så vegvesenet skal kunne kontrollere også.

 

Får en beskjed om det når papirene skal sendes inn fra verkstedet. Ofte irriterende for kunder som venter da kontrollen fort kan ta en time eller to ekstra.

Lenke til kommentar

EU-kontroll av min 1999-modell Volvo:

 

1) "Blink- og nødsignallys: Lykten, fargen på lyset fra lykten, plassering eller styrke er ikke i samsvar med kravene: Høyre, Venstre, Midtre"

 

Alle blinklysene fungerer og de oransje glassene er ikke skitne eller spesielt slitte. Hva kan jeg gjøre? Sette inn kraftigere lyspærer? Og hva mener de med "midtre"?

 

2) "Feil på tåkelysene foran (defekt, ikke tilstrekkelig festet, [...])."

 

Dette stemmer. Men må jeg fikse tåkelysene eller kan jeg bare fjerne de? Jeg trodde ikke tåkelys var påbudt.

 

3) "Vindusviskere foran virker ikke, mangler, er skadet eller ikke i samsvar med kravene"

??? Jeg har sjekket og de virker jo utmerket. De er nettopp skiftet.

 

4) "Speil ikke ettergivende"

??? Jeg sjekket og sidespeilene gir jo etter uten særlig motstand.

 

5) "Lydsignal virker ikke" 

??? Jeg sjekket og hornet virker jo.

 

1: Så lenge lyset blinker orange, og glasset ikke er sprukket, er dette IKKE en feil.

 

2: Tåkelys er IKKE påbudt, verken foran eller bak. Jeg har kommet igjennom ved å teipe over lyktene.

 

3: Vindusviskere skal virke i alle modus; intervall, normal og hurtig. Dersom viskerne er for små og ikke dekker hele synsfeltet, kan dette muligens gi feil. Sjekk også at det ikke er stor slakk i innfestningene til viskerne. Dette har jeg fått feil på før.

 

4: Alle speil skal være ettergivende. Dersom du kan vende speilene innover og utover, er dette godt nok. En del amerikanske biler ble levert med faste speil. Når disse ble solgt i Norge ble det som regel bare puttet på helt generiske svarte speil som tilfredstilte norske krav. Et prakteksempel på dette ser du f.eks. på Ford Taurus som ble solgt i Norge på 80 og 90-tallet. Disse har kjedelige, flate speil, mens den amerikanske varianten hadde speil som fulgte bilens kontur.

 

5: Er det høy, jevn lyd fra fløyten, er dette godt nok. Lav lyd eller ugjevn lyd kan gi feil.

 

 

Min oppfatting utifra ditt innlegg er at dette er et verksted du definnitivt ikke vil besøke igjen. Jeg anbefaler deg å kontakte Statens Vegvesen og får deres vurdering på feilene. Slike verksted ødelegger for alle gode, ærlige verksteder, og må stoppes så fort som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det vel et krav om at begge tonene skal fungere. Det er ikke uvanlig at et av hornene blir ødelagt.

 

Nei. Holder at et av hornene fungerer

 

Kontrollpunkt 7.7: I hvilke tilfeller skal det ilegges mangelmerknad for at lydsignal ikke er i samsvar med kravene?

Lydsignal skal gi tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde. For kjøretøy med to signalhorn montert originalt skal det ikke gis mangelmerknad dersom det ene signalhornet er ute av drift, forutsatt at signalhornet som er i drift gir tilstrekkelig lyd med jevn styrke og tonehøyde.

Endret av Kajac
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare fjern tåkelysene, men vær forberedt på at du kan møte på noen spennende kontrollører her og der.

 

For 3 år siden var jeg på PKK og fikk 2'er-feil på tåkelys foran. De lyste visst for mye nedover. Kjøpte blendeplater og satte inn i fangeren i stedet for tåkelysene. Viste på etterkontroll og da var det greit.

 

For 1 år siden var den samme bilen på PKK igjen, blendeplatene fortsatt på plass. Da ble det 2'er-feil fordi når du trykker på tåkelysknappen i bilen så kommer tåkelyssymbolet i dashbordet opp, men det er jo ikke noe tåkelys som er montert! Da måtte jeg nappe ut sikringa så lampa i dashbordet ikke kom opp. På etterkontroll var det greit, men jeg ble selvfølgelig valgt ut for tilfeldig kontroll fra SVV. Da kom det en kontrollør som prøvde å si at for å fjerne tåkelysene komplett så måtte du kappe vekk alt av tilhørende ledningsnett og masse annet vas. Han begynte samtidig å pirke på alt mulig rart enda det var kun en baklyspære og tåkelyset som skulle sjekkes på etterkontroll. Greide å ro dette i land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...