Gå til innhold

SAMLETEST: Bærbare PC-er under 10 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra artikkel med gode intensjoner, dog tror jeg den bommer litt på målgruppen sin. Prisen burde ikke være fra 7-10k men 3-5k. Mulig vestkant studentene har slike midler tilgjengelig, men den jevne student vil vegre seg å strekke seg i nærheten av 10k for en skolemaskin som primært er ment for video, Office og andre skolerelatert programmer. Ergo maskiner i en litt annen klasse enn de som skildres i artikkelen.

Prisklassen her er mer ment for den jevne bruker virker det som, og ikke sparsomme studenter (er sikkert en del data interesserte studenter som er villig til å bruke mesteparten av stipendet på maskin, tror dog at disse er i mindretall).

 

Men som nevnt er bra artikkel, og bra at dere peker på ting som er interessant å se på når man skal gå til innkjøp, så sånn sett kan man jo på samme tid henvise (som dere har gjort) folk til dette avsnittet :)

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Envy, Jeg er ikke direkte uenig med deg og synes godt de kunne hatt en test med rimelige maskiner også. Det er vel gjerne større forskjeller i det segmentet også, ettersom man må gjøre flere kompromisser og det derfor blir lettere å kjøpe noe dritt. Når det er sagt så er det stort sett kun eplelogoer som skinner ned mot foreleser på min høyskole, så at studenter i dag på et tidspunkt har fått/valgt å bruke penger på en dyr maskin er det ingen tvil om. Nå er det vel mulig at det er en overvekt av "vestkantstudenter" på Norges Handelshøyskole, men det er også mange som har deltidsjobb og jobber 100% hele sommeren. Så da er det ikke så ille å bruke 10 av 70-80 000 på en lett, solid maskin med en nogenlunde rask prosessor og god batteritid som tåler 5år på skolebenken. 

Selv tenker jeg å bytte ut min 5år gamle macbook air med en ny windowsmaskin, men er ikke like lett å få oversikt her som i eplehagen :)

 

For ikke å glemme at vi økonomistudenter selvfølgelig skriver den ned over 5år, så kostnaden blir jo bare 2000kr i året ;)

Endret av Capa Barsavi
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hah! Det er godt noen klarer å få med andre momenter her som jeg/vi ikke med første øyekast får med oss ;)

Enig i det du sier ang at det er mye eple maskiner, så hvertfall mye av det på bacheloren og blir sikkert ikke noe mindre på masteren. Å ta det som en avskrivning / tenke i et lengre perspektiv gikk undertegnede rett forbi, og beviser bare at dagens studenter er oppegående og kjekke folk (minus meg da)! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flotte maskiner jevnt over, men enig at mange kan nok se etter billigere alternativer. Det er nesten ingen vits å teste de billigere maskinene da de stort sett yter ettersom man betaler for dem.

 

Personlig ville jeg sett etter maskiner som er stillegående og har solid byggekvalitet. Skal tross alt opp og ned i sekken/veska gjennom 3-5 år. Videre ville jeg tatt med i regnestykke kostnader for Office pakke og skylagring. Mange glemmer å sørge for at de har sikker lagring av sitt arbeide. Office 365 inkludert 1 terrabyte lagring på OneDrive koster rundt regna 6-700,- kr i året.

 

Du får det du betaler for, stort sett. Skal du ut på grafisk design studier, så må du betale for en maskin som duger. Skal du gjennom 3 år på sykepleiern, så vil det mest sannsynligvis holde med en maskin priset rundt 3-6000,-

 

Er du student på sparebluss så vurder Google sin gratis variant av Office. Merk at du muligens vil møte på konflikter i word og excel dokumenter hvor det er brukt makroer eller andre finurligheter som ikke prater så godt sammen på tvers av plattformer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil argumentere for at det er de færreste som ikke har enten råd til fra før, eller evne til å spare opp til, en slik maskin. Dersom en kjøper til under 5000 kr på et produkt en har tenkt å bruke i en 8-4 arbeidshverdag, og deretter som mediemaskin på fritida (gaming, serier, nettaviser, film - hvor mye tid tror du studenter bruker på dette?). Hvorfor skal en da bare ta seg råd til skarve 5000 kr?

 

Personlig hadde jeg ikke all verdens råd som student heller, men investerte tidlig i en brukt MacBook Pro 15 Retina. De 10 000 det kostet meg, har jeg på alle mulige måter spart inn ved at ting ikke gikk siruptreigt, den klarte alt jeg kastet på den, og var i det hele tatt en fryd å bruke. Etter to års tid solgte jeg den deretter til 2000 kr i tap - og kjøpte en nyårsmodell på tilbud til dobbelt pris. Også her gikk en bare 2000 kr i tap etter lengre tids bruk.

 

Så i en fireårsperiode har jeg netto brukt rundt 4000 kr på å ha verdens beste maskin, og vært strålende fornøyd. Kan de som har kjøpt en billig maskin til 4000 kr, som er null verdt 4 år senere, si det samme? Neppe! ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje ikke like moro å teste maskiner til under fem lapper.

 

Definitivt, men nokså relevant å få en god oversikt over "best value" maskiner for de sparsomme / en del studenter. Markedet florerer over av drittmaskiner i segmentet rundt 5k +-, men det er også noen særdeles gode perler innimellom, ergo en test av kompetente folk som har tid til et dypdykk i dette hadde vært spennende. Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På høyskolen der jeg jobber, er vel andelen MacBook blant studentene rett oppunder 50%, og de koster vel mer enn 10000. Det virker som om mange studenter (eller foreldrene deres) oppfatter kjøpet av en laptop som en nødvendig investering ved starten av studiene, og det er virkelig ikke dumt å legge ut litt ekstra for en maskin som er bygget for å holde gjennom iallfall en bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Bra artikkel med gode intensjoner, dog tror jeg den bommer litt på målgruppen sin. Prisen burde ikke være fra 7-10k men 3-5k. Mulig vestkant studentene har slike midler tilgjengelig, men den jevne student vil vegre seg å strekke seg i nærheten av 10k for en skolemaskin som primært er ment for video, Office og andre skolerelatert programmer. Ergo maskiner i en litt annen klasse enn de som skildres i artikkelen.

Prisklassen her er mer ment for den jevne bruker virker det som, og ikke sparsomme studenter (er sikkert en del data interesserte studenter som er villig til å bruke mesteparten av stipendet på maskin, tror dog at disse er i mindretall).

 

Men som nevnt er bra artikkel, og bra at dere peker på ting som er interessant å se på når man skal gå til innkjøp, så sånn sett kan man jo på samme tid henvise (som dere har gjort) folk til dette avsnittet :)

 

Nå er det lenge siden jeg var student, men jeg tok meget ihvertfall råd til en maskin til 9000kr dengang. Det var en god prioritering da jeg aldri har brukt min private datamaskin mer enn som student.

 

Har du et studium du skal gjøre litt mer enn bare skrive og lage en og annen presentasjon ville jeg lagt noen gode kroner i en bra maskin, da vil det trolig gå lengre til du føler behov for å bytte den ut!

 

Men det kommer selvfølgelig an på hva man skal studere. Men går du f.eks. grafisk design ,ingeniør,Arkitekt eller programmerer studium så vær ikke så innmari gnukk på PC budsjettet!

Lenke til kommentar

Flotte maskiner jevnt over, men enig at mange kan nok se etter billigere alternativer. Det er nesten ingen vits å teste de billigere maskinene da de stort sett yter ettersom man betaler for dem.

 

Personlig ville jeg sett etter maskiner som er stillegående og har solid byggekvalitet. Skal tross alt opp og ned i sekken/veska gjennom 3-5 år. Videre ville jeg tatt med i regnestykke kostnader for Office pakke og skylagring. Mange glemmer å sørge for at de har sikker lagring av sitt arbeide. Office 365 inkludert 1 terrabyte lagring på OneDrive koster rundt regna 6-700,- kr i året.

 

Du får det du betaler for, stort sett. Skal du ut på grafisk design studier, så må du betale for en maskin som duger. Skal du gjennom 3 år på sykepleiern, så vil det mest sannsynligvis holde med en maskin priset rundt 3-6000,-

 

Er du student på sparebluss så vurder Google sin gratis variant av Office. Merk at du muligens vil møte på konflikter i word og excel dokumenter hvor det er brukt makroer eller andre finurligheter som ikke prater så godt sammen på tvers av plattformer.

 

Variasjonene er vel nokså store for maskiner under 4-5.000,- Har mange PC'er i forskjellige prisklasser og kjøpte et par stykker "Best i test" fra DinSide til kroner 3.700,- Synes mekanisk byggekvalitet er like bra eller bedre enn en del maskiner i den dyre prisklassen og at ytelsen er helt OK. Se tidligere diskusjonstråd:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1785469

 

Har senere oppgradert begge disse "billigmaskinene" til 500 GB SSD og 8 GB ram ettersom det ikke kostet stort. (To stk HP 14) Bruker de til programmering, billedbehandling, video, virtualisering, osv. Ingen problemer. Har et par andre maskiner i en noe høyere prisklasse, men synes ikke de er noe bedre å jobbe på. Fravær av lyd, tastatur, og skjerm er jo ellers ganske viktig. Ellers så klarer i3-7 serien og 8 GB RAM stort sett å "henge med i svingene". 

 

Synes også det er viktig at man kan oppgradere RAM og SSD i forhold til "framtidige behov" og det er det jo ikke nødvendigvis mulig for alle de dyre modellene. 

 

Sitter å jobber på en av disse HP 14 maskinene nå. Synes de gjør jobben "bra" og de er billige, de er lett å få med seg, så skulle de gå tapt eller bli ødelagt i løpet av en ferie, så er det ingen katastrofe.

 

Forresten, en begrensning: Redigering av video. Da skal man nok ha kraftigere redskap.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bra artikkel med gode intensjoner, dog tror jeg den bommer litt på målgruppen sin. Prisen burde ikke være fra 7-10k men 3-5k. Mulig vestkant studentene har slike midler tilgjengelig, men den jevne student vil vegre seg å strekke seg i nærheten av 10k for en skolemaskin som primært er ment for video, Office og andre skolerelatert programmer. Ergo maskiner i en litt annen klasse enn de som skildres i artikkelen.

Prisklassen her er mer ment for den jevne bruker virker det som, og ikke sparsomme studenter (er sikkert en del data interesserte studenter som er villig til å bruke mesteparten av stipendet på maskin, tror dog at disse er i mindretall).

 

Men som nevnt er bra artikkel, og bra at dere peker på ting som er interessant å se på når man skal gå til innkjøp, så sånn sett kan man jo på samme tid henvise (som dere har gjort) folk til dette avsnittet :)

 

Samme tenkte jeg, "fattig student" kjøper maskin til 10 000 kr....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har jo alle mulige "rare ting" i min samling av "Thinkpads" inklusive også X200 og X201. Når det gjelder disse maskinene så vil jeg si at dette blir for gammelt. Her er det jo snakk om maskiner som er henholdsvis 10 og 8 år gamle. Skjermstørrelsen er også "for liten". (12,5 tommer, med dårlig oppløsning). Går man det i mot fram i tid til en 5-6 år gammel Thinkpad så får man så absolutt noe som kan brukes. (T530 er for eksempel super, men den er litt tung å dra på.) Bruker 2 stk X201 som "testserver" for henholdsvis Centos Linux og Windows 2016 Server, og til det formålet så kjører de meget bra og helt feilfritt. (Det var i grunnen bedre enn forventet, når det kommer til drivere.) (Og jo de kan også brukes som "student-pc" men det blir nok ikke et helt optimalt valg.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Bra artikkel med gode intensjoner, dog tror jeg den bommer litt på målgruppen sin. Prisen burde ikke være fra 7-10k men 3-5k. Mulig vestkant studentene har slike midler tilgjengelig, men den jevne student vil vegre seg å strekke seg i nærheten av 10k for en skolemaskin som primært er ment for video, Office og andre skolerelatert programmer. Ergo maskiner i en litt annen klasse enn de som skildres i artikkelen.

Prisklassen her er mer ment for den jevne bruker virker det som, og ikke sparsomme studenter (er sikkert en del data interesserte studenter som er villig til å bruke mesteparten av stipendet på maskin, tror dog at disse er i mindretall).

 

Men som nevnt er bra artikkel, og bra at dere peker på ting som er interessant å se på når man skal gå til innkjøp, så sånn sett kan man jo på samme tid henvise (som dere har gjort) folk til dette avsnittet :)

 

Alt var bedre i gamle dager.. Da studielånet ble utbetalt i større porsjoner. Man skal jo ha hatt en rimelig heftig runde arbeid for å ha råd til en litt bedre spec'et PC som student med den slappe summen penger de starter opp med i dag.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...