Gå til innhold

BBC artikkel om det norske Barnevernet


Anbefalte innlegg

Barnevernet vedtar omsorgsovertakelse i ca. 3% av sakene de får inn hvert år. Norge er blant de landene i Europa som har færrest omsorgsovertakelser.

 

Hva sa du igjen, sa du? Hørte jeg kaklingen av infernalske løgner fra barnevernhetsere?

 

Når kommer med så konkret tall, da må du vise til kilde. Uten dette er det bare tøv, det du sier. 

 

Forøvrig er ikke det uten grunn at barnevernet har SVÆRT dårlig rykte i alle andre land i verden, bortsett fra Vest-Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen er av særdeles dårlig kvalitet og tar påstandene fra en desperat kvinne helt ukritisk, samtidig som barnevernet naturligvis ikke kan svare på konkrete saker.

 

Norge er faktisk et av de landene med færrest omsorgsovertakelser, så alle løgnene om at det er så lett å miste omsorgen avslører raskt at artikkelen er søppel.

 

Jeg husker jeg spurte om en kilde for denne påstanden tidligere, og fikk en fotlenke i en EU-resolusjon som hadde feil data for Norge.

 

Har du en kilde som viser at Norge er et av landene med færrest omsorgovertakelser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det det egentlig koker ned til her er jo interessekonflikt og spekulasjoner, og hvilken posisjon man selv ser ting fra.

Den menneskelige psyke er så intrikat bygget opp at resultatet mange ganger er som å blande tilfeldige ting i et kjemisett.

Ingen av partene er sånn sett helt objektive.

Man kan også se på fakta, som at kun 3% av sakene hvert år ender med omsorgsovrtakelse, at Norge er på bunn i Europa i antall omsorgsovertakelser, at Norge har vunnet alle sakene mot seg i menneskerettsdomstolen så langt, osv.

 

 

 

Når kommer med så konkret tall, da må du vise til kilde. Uten dette er det bare tøv, det du sier.

 

Forøvrig er ikke det uten grunn at barnevernet har SVÆRT dårlig rykte i alle andre land i verden, bortsett fra Vest-Europa.

Det er hentet fra barnevernets egne tall. Du ser på det totale antallet innkommende saker et år, og så ser du antall omsorgsovertakelser samme år.

 

Nei, det er ikke uten grunn at barnevernet har dårlig rykte blant barnemishandlere i verden. Barnemishandlere liker ikke når noen hindrer dem fra å mishandle barna sine, som de religiøse fanatikerne som arrangerte demonstrasjoner i flere land da de ikke fikk mishandle barna sine på det groveste.

 

 

 

Jeg husker jeg spurte om en kilde for denne påstanden tidligere, og fikk en fotlenke i en EU-resolusjon som hadde feil data for Norge.

 

Har du en kilde som viser at Norge er et av landene med færrest omsorgovertakelser.

Det står under C her:

 

http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=21567&lang=en

Lenke til kommentar

Det er hentet fra barnevernets egne tall. Du ser på det totale antallet innkommende saker et år, og så ser du antall omsorgsovertakelser samme år.

 

Nei, det er ikke uten grunn at barnevernet har dårlig rykte blant barnemishandlere i verden. Barnemishandlere liker ikke når noen hindrer dem fra å mishandle barna sine, som de religiøse fanatikerne som arrangerte demonstrasjoner i flere land da de ikke fikk mishandle barna sine på det groveste.

 

Du påstår altså at flere stater i Verden er forkjemper av barnemishandlere.  Du må huske at det er ikke mannen i gata som har protestert mot barnevernet, men det er ministre og regjeringen i diverse europeiske, særlig Polen, Tsjekkia og Ungarn. I tillegg til en rekke ikke-vestlig land som India. Har anklaget barnevernet for SVÆRT dårlig behandling. 

 

Du må vise til en konkret kilde (link til dokument/nettside) som sier at overtakelseprosent er 3 før jeg kan feste lit til din forklaring.

Endret av Permanent jobb
Lenke til kommentar

 

Det er samme kilde som jeg nevnte.

"Jeg husker jeg spurte om en kilde for denne påstanden tidligere, og fikk en fotlenke i en EU-resolusjon som hadde feil data for Norge."

 

Her er en litt bedre kilde, og antallet i 2006 var på 7.6 promille. Bufdir sa at det var 7.4 promille i 2006 og 11 promille idag. Notisen er feil, Norge er ikke under 5 promille.
 
Det er også viktig å huske på at Norge har vesentlig færre sosiale problemer enn de fleste land i verden. Hvis f.eks. Russland har like mange i fostersystemet, så betyr ikke det at russiske barnevernet er like strengt som Norge. Den viktigste faktoren er at Russland har store sosiale problemer som alkoholmisbruk, og det er derfor mange foreldre som ikke kan ta vare på ungene sine.
Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Barnevernet er en terrororganisasjon. Men det må sies at jeg aldri hører solskinnshistoriene, kun skrekkeksemplene, så kanskje jeg er litt farget av det.

 

Ta denne saken, for eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ykl7J/truer-foreldre-som-kjoeper-narkotika-med-barnevernet

 

I mine øyne kan ikke dette kalles noe annet kidnapping. 10 års fengsel hadde vært en passende straff for de som tok den avgjørelsen innad i barnevernet. Men de personene har fått immunitet innvilget av staten. En "lisens for kidnapping", om du vil. Det er så umoralsk som du får det. Av og til gjør Norges Lover at jeg skammer meg over min nasjonalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Barnevernet er en terrororganisasjon. Men det må sies at jeg aldri hører solskinnshistoriene, kun skrekkeksemplene, så kanskje jeg er litt farget av det.

 

Ta denne saken, for eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ykl7J/truer-foreldre-som-kjoeper-narkotika-med-barnevernet

 

I mine øyne kan ikke dette kalles noe annet kidnapping. 10 års fengsel hadde vært en passende straff for de som tok den avgjørelsen innad i barnevernet. Men de personene har fått immunitet innvilget av staten. En "lisens for kidnapping", om du vil. Det er så umoralsk som du får det. Av og til gjør Norges Lover at jeg skammer meg over min nasjonalitet.

I verste fall kjører politiet barnet til barnevernsvakten umiddelbart, slik som i saken med faren på Grønland, opplyser stasjonssjefen.

 

Fyren har også vært involvert i en barnevernssak tidligere. Mao. du kjenner ikke hele historien og dine konklusjoner er gjort på feil grunnlag.

Lenke til kommentar

Jo, jeg kjenner hele historien. (Med mindre barnevernet bryter sine egne regler.)

 

Alle hendelser behandles separat, og tidligere henvendelser skal sees bort i fra. Dermed mistet han omsorgen ene og alene på grunn av dette hasjkjøpet. Han hadde heller aldri tidligere blitt tatt for noe narkotikarelatert.

Lenke til kommentar

Jo, jeg kjenner hele historien. (Med mindre barnevernet bryter sine egne regler.)

 

Alle hendelser behandles separat, og tidligere henvendelser skal sees bort i fra. Dermed mistet han omsorgen ene og alene på grunn av dette hasjkjøpet. Han hadde heller aldri tidligere blitt tatt for noe narkotikarelatert.

 

Nei. Politiet varslet barnevernet med en bekymringsmelding på grunn av hasjkjøpet. Hva annet barnevernet fant da de fulgte opp denne bekymringsmeldngen (og som førte til omsorgsovertakelse) vet du vel neppe mer om enn noen andre, med mindre du var

personlig involvert i denne saken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer skade i forhold til hva? Mer skade i forhold til å la dem være i en familie hvor de muligens blir både seksuelt, fysisk og psykisk mishandlet?

https://www.dagbladet.no/nyheter/15-aring-ble-sproytenarkoman-pa-statlig-barnevernsinstitusjon/69583335

 

Barn ender jo opp som narkomane under barnevernets omsorg. Da hjelper det ikke akkurat så mye at barnevernet tar barn utsatt for omsorgssvikt når de blir utsatt for enda verre omsorgssvikt AV BARNEVERNET.

 

I dette tilfellet endte 2 jenter opp som sprøytenarkomane på barnevernsinstitusjon.

Det flommet over av narkotika der, ungdommene hadde ingen regler og de ansatte ga faen. Hun ene som er omtalt her hadde ikke blitt utsatt for omsorgssvikt heller men hadde fått "hjelpetiltak" av barneværnet pågrunn av noen problemer. Da mora oppdaget hva som foregikk på instutisjonen ba hun om å få overta omsorgen noe hun ikke fikk. Jenta omtalt i artikkelen ble funnet død etter et fall ut et vindu med narkotika i blodet og ei annen jente døde av overdose.

Endret av Molboland1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/15-aring-ble-sproytenarkoman-pa-statlig-barnevernsinstitusjon/69583335

Barn ender jo opp som narkomane under barnevernets omsorg. Da hjelper det ikke akkurat så mye at barnevernet tar barn utsatt for omsorgssvikt når de blir utsatt for enda verre omsorgssvikt AV BARNEVERNET.

I dette tilfellet endte 2 jenter opp som sprøytenarkomane på barnevernsinstitusjon.

Det flommet over av narkotika der, ungdommene hadde ingen regler og de ansatte ga faen. Hun ene som er omtalt her hadde ikke blitt utsatt for omsorgssvikt heller men hadde fått "hjelpetiltak" av barneværnet pågrunn av noen problemer. Da mora oppdaget hva som foregikk på instutisjonen ba hun om å få overta omsorgen noe hun ikke fikk. Jenta omtalt i artikkelen er død av overdose og det er ei annen jente også.

 

Barn som havner under barnevernet er i utgangspunktet barn som er i vanskelige situasjoner.

 

At det dermed "går galt" med en del av dem er desverre ikke overraskende.

 

Det gjelder forøvrig svært mange av de som ikke blir fanget opp av barnevernet og som et resultat må vokse opp med misbruk og/eller neglisjering også.

 

Ja, det finnes en god del saker hvor barnevernet har gjort en dårlig jobb - men hva er egentlig alternativet dere ser for dere? Skal barnevernet legges ned og foreldre få beholde sine barn uansett hva de gjør med dem? Hvordan skal dette fungere uten en eller annen organisasjon som forsøker å hjelpe? Skal vi bare satse på at alt går seg til?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"

- Helt sjukt

 

Jentenes medbeboer husker godt hvordan det var å bo sammen med Hanne og Marie på institusjonen i Fyllingsdalen.

 

- At de lot jentene bli som de ble, er helt sjukt. Vi hadde ingen regler. Vi bestemte reglene. Ingen urinprøver. Ingen innetider. Ingenting. «Hvor er jentene?» spurte personalet. De spurte meg. Meg! Jeg var fortvila. To unge jenter. De satt der og røyka heroin, sier Patrik, som til sommeren fyller 21 år."

 

Jeg mener ikke at barnevernet skal legges ned, men det trengs en kraftig forbedring.

Vestlundveien ungdomssenter bør umiddelbart stenges grunnet den uforsvarlige situasjonen som beskrives i artikkelen. At det flyter narkotika skal ikke forekomme på en barnevernsinstitusjon.

At det går galt med ungdommene der skyldes nok mer forholdene under barnevernets omsorg en forholdene før de ble tatt hånd om av barnevernet.

Endret av Molboland1
Lenke til kommentar

Du påstår altså at flere stater i Verden er forkjemper av barnemishandlere.  Du må huske at det er ikke mannen i gata som har protestert mot barnevernet, men det er ministre og regjeringen i diverse europeiske, særlig Polen, Tsjekkia og Ungarn. I tillegg til en rekke ikke-vestlig land som India. Har anklaget barnevernet for SVÆRT dårlig behandling. 

 

Du må vise til en konkret kilde (link til dokument/nettside) som sier at overtakelseprosent er 3 før jeg kan feste lit til din forklaring.

Det er særlig øst-Europeiske land som har angrepet Norge fordi vi ikke tillater mishandling av barn, og i de landene er de jo ikke akkurat kjent for å holde igjen med deng.

 

At kunnskapsløse ministre uttaler seg om ting de ikke har peiling på er ikke barnevernets feil.

 

India-saken viste seg jo å være 100% korrekt fra BVs side. De hadde mishandlet barna fysisk.

 

Du har fått link. 1% står det for 2016. 3% var i 2015. Jeg beklager at jeg feilinformerte og baserte meg på utdaterte data som viste en høyere forekomst av omsorgsovertakelser enn det faktisk er i de nyeste dataene. Jeg håper du kan tilgi meg.

 

 

 

 

Det er samme kilde som jeg nevnte.

"Jeg husker jeg spurte om en kilde for denne påstanden tidligere, og fikk en fotlenke i en EU-resolusjon som hadde feil data for Norge."

 

Her er en litt bedre kilde, og antallet i 2006 var på 7.6 promille. Bufdir sa at det var 7.4 promille i 2006 og 11 promille idag. Notisen er feil, Norge er ikke under 5 promille.

 

Det er også viktig å huske på at Norge har vesentlig færre sosiale problemer enn de fleste land i verden. Hvis f.eks. Russland har like mange i fostersystemet, så betyr ikke det at russiske barnevernet er like strengt som Norge. Den viktigste faktoren er at Russland har store sosiale problemer som alkoholmisbruk, og det er derfor mange foreldre som ikke kan ta vare på ungene sine.

At du har diverse bortforklaringer på hvorfor andre land har langt høyere grad av omsorgsovertakelse enn Norge er ikke egentlig relevant, da jeg bare tilbakeviser den feilaktig påstanden om at norsk barnevern overtar omsorgen for uvanlig mange barn.

 

Hvilken fotlenke snakker du om, og hvor fant du den?

 

Uansett, omsorgsovertakelse i mellom 1-3% av sakene BV fikk inn i 2015-2016 er ikke mye.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barn ender jo opp som narkomane under barnevernets omsorg. Da hjelper det ikke akkurat så mye at barnevernet tar barn utsatt for omsorgssvikt når de blir utsatt for enda verre omsorgssvikt AV BARNEVERNET.

Du blander korrelasjon og kausalitet. De som havner i BVs omsorg er svakere stilt enn andre barn i utgangspunktet, så at de som kommer fra en helt jævlig bakgrunn lettere tyr til narkotika for å døyve smertene er ikke uventet.

 

Men da kommer narkotikabruken som en følge av mishandlingen og ikke omsorgsovertakelsen.

 

 

 

 

Barnevernet er en terrororganisasjon. Men det må sies at jeg aldri hører solskinnshistoriene, kun skrekkeksemplene, så kanskje jeg er litt farget av det.

 

Ta denne saken, for eksempel: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ykl7J/truer-foreldre-som-kjoeper-narkotika-med-barnevernet

 

I mine øyne kan ikke dette kalles noe annet kidnapping. 10 års fengsel hadde vært en passende straff for de som tok den avgjørelsen innad i barnevernet. Men de personene har fått immunitet innvilget av staten. En "lisens for kidnapping", om du vil. Det er så umoralsk som du får det. Av og til gjør Norges Lover at jeg skammer meg over min nasjonalitet.

Jeg merker meg at det tydeligvis ikke bare er et enkelt narkokjøp som fører til omsorgsovertakelse, siden den ene mannen som omtales "har vært involvert i en barnevernssak tidligere".

 

Så her er det tydeligvis en viss historikk, og nark-saken har antakelig bare blitt en utløsende faktor som har gjort at barnevernet har gjort undersøkelser og dermed funnet omsorgssvikt.

 

Du ser jo at politiet uttaler at noen ganger tar de med seg barnet direkte til barnevernet, så virkeligheten er åpenbart ikke slik du prøver å fremstille den.

 

Men godt forsøk på løgn og skremselspropaganda.

 

Alle hendelser behandles separat, og tidligere henvendelser skal sees bort i fra.

Hvor i alle dager har du dette fra?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du blander korrelasjon og kausalitet. De som havner i BVs omsorg er svakere stilt enn andre barn i utgangspunktet, så at de som kommer fra en helt jævlig bakgrunn lettere tyr til narkotika for å døyve smertene er ikke uventet.

 

Men da kommer narkotikabruken som en følge av mishandlingen og ikke omsorgsovertakelsen.

 

 

 

 

 

Jeg merker meg at det tydeligvis ikke bare er et enkelt narkokjøp som fører til omsorgsovertakelse, siden den ene mannen som omtales "har vært involvert i en barnevernssak tidligere".

 

Så her er det tydeligvis en viss historikk, og nark-saken har antakelig bare blitt en utløsende faktor som har gjort at barnevernet har gjort undersøkelser og dermed funnet omsorgssvikt.

 

Du ser jo at politiet uttaler at noen ganger tar de med seg barnet direkte til barnevernet, så virkeligheten er åpenbart ikke slik du prøver å fremstille den.

 

Men godt forsøk på løgn og skremselspropaganda.

 

 

Hvor i alle dager har du dette fra?

Fikk du med deg at det flommet over av narkotika på instutisjonen, at ungdommene hadde frie tøyler og at ingenting ble gjort for å bekjempe narkotikaen.

 

Når det er slike forhold på instutisjonen kan man ikke skylde på bakgrunnen til ungdommen for at de blir narkomane.

Lenke til kommentar

Jeg fikk med meg at det var diverse påstander om både og det ene og det andre, og at ikke alle påstandene stemte. Jeg husker ikke detaljene akkurat nå. Men det som er saken er at det ikke er omsorgsovertakelsen som gjør barna sårbare, men det de er utsatt for av foreldrene sine.

 

Så jo, man kan skylde på bakgrunnen, selv om man har sensasjonshungrige journalister som gjerne dikter opp eller tar litt ekstra hardt i for å få flere klikk på artiklene sine.

Lenke til kommentar

At du har diverse bortforklaringer på hvorfor andre noen land har langt høyere grad av omsorgsovertakelse enn Norge er ikke egentlig relevant, da jeg bare tilbakeviser den feilaktig påstanden om at norsk barnevern overtar omsorgen for uvanlig mange barn.

 

Jeg gjorde en liten korreksjon sånn at sitatet ditt passer virkeligheten.

 

Selvfølgelig er det relevant hvorfor omsorgovertakelsene skjer, fordi det vi bryr oss om er hvor barnevernet setter grensen. Om noen andre land skulle være høyere, så er det fordi de har langt flere foreldre som bryter grensen og ikke fordi de er strengere.

 

da jeg bare tilbakeviser den feilaktig påstanden om at norsk barnevern overtar omsorgen for uvanlig mange barn.

 

Hvilken fotlenke snakker du om, og hvor fant du den?

 

Uansett, omsorgsovertakelse i mellom 1-3% av sakene BV fikk inn i 2015-2016 er ikke mye. 

 

Jeg fant notiset ditt (C24) i Juni, fordi en annen bruker kom med samme feilaktig påstand. De påstår at Norge er under 5 promille når Bufdir og NOVA sier 11 promille. Jeg vil også påpeke at et notis under et EU lovforslag, er en dårlig kilde. Spesielt når notiset bare lister opp EU-land under 5 promille.

 

Omsorgovertakese i 3% av sakene er ikke så lavt. Det inkluderer saker som blir henlagt, og det inkluderer saker hvor det er helt utenlelig å gjøre en omsorgovertakelse. Ser vi på saker som ikke blir henlagt, og hvor de vurderer omsorgovertakelse så kryper prosenten mot 20%. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg fikk med meg at det var diverse påstander om både og det ene og det andre, og at ikke alle påstandene stemte. Jeg husker ikke detaljene akkurat nå. Men det som er saken er at det ikke er omsorgsovertakelsen som gjør barna sårbare, men det de er utsatt for av foreldrene sine.
 
Så jo, man kan skylde på bakgrunnen, selv om man har sensasjonshungrige journalister som gjerne dikter opp eller tar litt ekstra hardt i for å få flere klikk på artiklene sine.

Jeg synes du toner ned alvorlighetsgraden av måten den institusjonen ble drevet. Journalistene trengte ikke å dikte opp noe, faktaene var allerede rystende saker.

Som du sier, det var ungdom som i stor grad var preget av sin oppvekst. De trenger tett oppfølging. De som jobbet på institusjonen hadde en mildt sagt en liberal tilnærming til hvordan man skal håndtere tenåringer som har store problemer. De visste at de ruset seg, men gjorde ingenting med det.

Flere av dem skulle heller hatt hjelp fra helsevesenet, ikke blitt utsatt for enda mer omsorgssvikt, denne gangen fra de ansatte på institusjonen som var så redde for å skyve dem fra seg at de tillot all form for aktiviteter. 

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...