Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2019


Krimt3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om det er tillatt å bruke hendene når man tar vendinger på svømmetesten? Typ ta tak i kanten for så å sparke seg ifra veggen.

Usikker på dette. Var ikke tillat når jeg var på opptak. Men nån er det en del år siden :) prøv å øv inn gode vendinger uten å ta tak. Fraspark mot veggen er tillat i alle fall

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er tillatt å bruke hendene når man tar vendinger på svømmetesten? Typ ta tak i kanten for så å sparke seg ifra veggen.

Nå er jeg litt usikker på hvordan phs praktiserer dette, men reglene i svømming er at om man svømmer bryst eller Butterfly, skal man vende ved å ta to hender i veggen også snu. Ellers er det saltovending som gjelder.

Ser på nettsida at det står at høy vending er tillatt, og at de da kanskje mener det sånn som jeg skrev over.

Men skal du svømme crawl så vil jeg absolutt anbefale deg å øve på saltovending før og prøve å få til dette. Denne vendingen an spare deg mye tid og krefter om man får det til ordentlig

Endret av nyjente
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om det er tillatt å bruke hendene når man tar vendinger på svømmetesten? Typ ta tak i kanten for så å sparke seg ifra veggen.

Jeg suger i svømming og er ikke spesielt rask på vendinger, kjørte bare på meg å ta hånda raskt i veggen for å så sparke meg fra raskt. Ingen saltovendinger og ikke spesielt pent, fikk ingen kommentarer på dette og besto med god margin ;-) Begynte også nede i vannet da jeg absolutt ikke kan stupe i det hele tatt.

Endret av gullhår96
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vil dele noen tanker om arbeidsmuligheter etter PHS? Selv blir jeg 23 til sommeren og har allerede en annen bachelor som jeg angrer noe på da jeg alltid har drømt om å bli politi. Har søkt i år og ser at 2016 var et bra år for studenter for å få seg jobb, nå ser det derimot ikke fullt så bra ut.. 

 

Men jeg velger å heller gå for drømmen, mye kan jo skje på 3 år og det handler vel om å bygge nettverk og å være villig til å jobbe utenfor storbyene også, i hvert fall i starten :) ..

Lenke til kommentar

Noen som vil dele noen tanker om arbeidsmuligheter etter PHS? Selv blir jeg 23 til sommeren og har allerede en annen bachelor som jeg angrer noe på da jeg alltid har drømt om å bli politi. Har søkt i år og ser at 2016 var et bra år for studenter for å få seg jobb, nå ser det derimot ikke fullt så bra ut..

 

Men jeg velger å heller gå for drømmen, mye kan jo skje på 3 år og det handler vel om å bygge nettverk og å være villig til å jobbe utenfor storbyene også, i hvert fall i starten :) ..

Det er veldig vanskelig og spå. Jeg har valgt og søke igjen, da politiyrket er drømmen, og jeg ikke klarer og gi slipp.

For en stund siden fikk jeg dog noen positive vibber rundt arbeidsmarkedet, da jeg kom i prat med en sivilt ansatt i etaten. Personen jobbet med bemanning, hviletid etc. og var klar på at det må komme flere stillinger etter hvert, for situasjonen nå virket uholdbar. Uansett så må det bevilges mer penger til ansettelser av nyutdannede, og vi får bare krysse fingrene for at politikerne velger og gjøre dette :)

Lenke til kommentar

Noen som vil dele noen tanker om arbeidsmuligheter etter PHS? Selv blir jeg 23 til sommeren og har allerede en annen bachelor som jeg angrer noe på da jeg alltid har drømt om å bli politi. Har søkt i år og ser at 2016 var et bra år for studenter for å få seg jobb, nå ser det derimot ikke fullt så bra ut.. 

 

Men jeg velger å heller gå for drømmen, mye kan jo skje på 3 år og det handler vel om å bygge nettverk og å være villig til å jobbe utenfor storbyene også, i hvert fall i starten :) ..

Det at du har en bachelor fra før av er positivt. Når det skal ansettes i det offentlige så skal ansiennitet, personlig egnethet og annen høyere utdanning vektlegges. For å ytterligere øke muligheten til å gå rett ut i jobb, så anbefaler jeg å søke praksis på andre steder enn de store byene, da det er lettere å få administrative tilsetninger eller vikariat på disse stedene etter endt utdanning. 

 

Selv om det er ansiennitet, personlig egnethet og annen høyere utdanning som sikrer deg ansettelsen, så er det ofte trynefaktoren som skiller deg ut blant de 200 andre søkerne på stillingen. 

 

Selv var jeg i praksis i en mellomstor by, og har vært i jobb siden dagen etter vitnemålutdelingen i 2017. 

 

Som også Oaaphs nevner så må det snart komme mer midler til nye stillinger da arbeidsbelastningen er enorm pr tiden. Vil tro arbeidsmarkedet vil stabiliserer seg mer nå som reformen mer eller mindre er gjennomført, kombinert med at det blir færre studieplasser. 

Endret av DeQu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at du har en bachelor fra før av er positivt. Når det skal ansettes i det offentlige så skal ansiennitet, personlig egnethet og annen høyere utdanning vektlegges. For å ytterligere øke muligheten til å gå rett ut i jobb, så anbefaler jeg å søke praksis på andre steder enn de store byene, da det er lettere å få administrative tilsetninger eller vikariat på disse stedene etter endt utdanning.

 

Selv om det er ansiennitet, personlig egnethet og annen høyere utdanning som sikrer deg ansettelsen, så er det ofte trynefaktoren som skiller deg ut blant de 200 andre søkerne på stillingen.

 

Selv var jeg i praksis i en mellomstor by, og har vært i jobb siden dagen etter vitnemålutdelingen i 2017.

 

Som også Oaaphs nevner så må det snart komme mer midler til nye stillinger da arbeidsbelastningen er enorm pr tiden. Vil tro arbeidsmarkedet vil stabiliserer seg mer nå som reformen mer eller mindre er gjennomført, kombinert med at det blir færre studieplasser.

Vil også årsstudium og studiepoeng vektlegges? Om man har fullført 60stp fra universitet. Eller er det kun fullførte bachelor og mastergrader som vil vektlegges?

Lenke til kommentar

Til dere som har tatt pc-testene, fikk dere noe bekreftelse på at dere var ferdige annet enn at det sto på skjermen at svarene var lagret??

Nei, det var det eneste jeg fikk hvertfall. I fjor kunne man også se hvordan man gjorde det i forhold til gjennomsnittet av befolkningen, det kunne man ikke i år.

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig og spå. Jeg har valgt og søke igjen, da politiyrket er drømmen, og jeg ikke klarer og gi slipp.

For en stund siden fikk jeg dog noen positive vibber rundt arbeidsmarkedet, da jeg kom i prat med en sivilt ansatt i etaten. Personen jobbet med bemanning, hviletid etc. og var klar på at det må komme flere stillinger etter hvert, for situasjonen nå virket uholdbar. Uansett så må det bevilges mer penger til ansettelser av nyutdannede, og vi får bare krysse fingrene for at politikerne velger og gjøre dette :)

Godt å høre om noe positivt ja! Man må følge drømmen, krysser fingrene! :D

Lenke til kommentar

Det at du har en bachelor fra før av er positivt. Når det skal ansettes i det offentlige så skal ansiennitet, personlig egnethet og annen høyere utdanning vektlegges. For å ytterligere øke muligheten til å gå rett ut i jobb, så anbefaler jeg å søke praksis på andre steder enn de store byene, da det er lettere å få administrative tilsetninger eller vikariat på disse stedene etter endt utdanning. 

 

Selv om det er ansiennitet, personlig egnethet og annen høyere utdanning som sikrer deg ansettelsen, så er det ofte trynefaktoren som skiller deg ut blant de 200 andre søkerne på stillingen. 

 

Selv var jeg i praksis i en mellomstor by, og har vært i jobb siden dagen etter vitnemålutdelingen i 2017. 

 

Som også Oaaphs nevner så må det snart komme mer midler til nye stillinger da arbeidsbelastningen er enorm pr tiden. Vil tro arbeidsmarkedet vil stabiliserer seg mer nå som reformen mer eller mindre er gjennomført, kombinert med at det blir færre studieplasser. 

Takk for svar! Ja ekstra utdannelse er som regel ikke dumt nei, og trynefaktor vil det alltid være! :D Så bra, gratulerer med det! Håper jeg kommer inn og at jeg klarer å få meg jobb raskt! :D

Lenke til kommentar

Tror jeg spurte om dette i fjor og ? noen som har noen gode tips for å «roe» nervene/pulsen før opptaket? Tenker da spesielt på bassengdelen. Har ikke noe problem med å klare testene nå, og bestod med glans i fjor, men av en eller annen merkelig grunn er det bassengdelen som bekymrer meg mest både i fjor og i år, til tross for at jeg i praksis har stålkontroll. Jeg tror det er noe med at jeg føler jeg mister litt kontroll under vann, og at det kanskje ikke er så alt for mye som skal til for at det kan gå skeis (tenker da spesielt på dykket). Jeg sliter og slet i fjor med at jeg blir skikkelig kvalm når jeg er nervøs, og da er ikke dykkedelen det mest behagelige.. i tillegg svelget jeg halve bassenget i fjor på dykket (tror jeg glemmer å lukke munnen?) haha.. såå, noen som føler på det samme eller har noen tips??

Lenke til kommentar

Tror jeg spurte om dette i fjor og noen som har noen gode tips for å «roe» nervene/pulsen før opptaket? Tenker da spesielt på bassengdelen. Har ikke noe problem med å klare testene nå, og bestod med glans i fjor, men av en eller annen merkelig grunn er det bassengdelen som bekymrer meg mest både i fjor og i år, til tross for at jeg i praksis har stålkontroll. Jeg tror det er noe med at jeg føler jeg mister litt kontroll under vann, og at det kanskje ikke er så alt for mye som skal til for at det kan gå skeis (tenker da spesielt på dykket). Jeg sliter og slet i fjor med at jeg blir skikkelig kvalm når jeg er nervøs, og da er ikke dykkedelen det mest behagelige.. i tillegg svelget jeg halve bassenget i fjor på dykket (tror jeg glemmer å lukke munnen?) haha.. såå, noen som føler på det samme eller har noen tips??

Fortsett å øv på testene slik dem gjennomføres på opptaket. Jo flere ganger du gjennomfører disse med resultat bestått, jo mer mentalt forberedt er du på at du kommer til å klare det på opptaksdagen. Det at du har vært gjennom dette tidligere vil også være med på å senke stresset på opptaksdagen. Litt stress er bra, men dersom det blir for mye så blir prestasjonene dårligere igjen.

 

Var selv så stressa på opptaket at jeg holdt på å gå i bakken da jeg skulle i bassenget. Er vell bare sånn noen av oss er. Lykke til vertfall  :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tror jeg spurte om dette i fjor og noen som har noen gode tips for å «roe» nervene/pulsen før opptaket? Tenker da spesielt på bassengdelen. Har ikke noe problem med å klare testene nå, og bestod med glans i fjor, men av en eller annen merkelig grunn er det bassengdelen som bekymrer meg mest både i fjor og i år, til tross for at jeg i praksis har stålkontroll. Jeg tror det er noe med at jeg føler jeg mister litt kontroll under vann, og at det kanskje ikke er så alt for mye som skal til for at det kan gå skeis (tenker da spesielt på dykket). Jeg sliter og slet i fjor med at jeg blir skikkelig kvalm når jeg er nervøs, og da er ikke dykkedelen det mest behagelige.. i tillegg svelget jeg halve bassenget i fjor på dykket (tror jeg glemmer å lukke munnen?) haha.. såå, noen som føler på det samme eller har noen tips??

 

Vil anbefale å øve så mye på kravene at du klarer de selv med 1 bein. Prøv feks å gjøre kravet med oppvarmingstempo, der pulsen er nogenlunde lav. Den største fallgruven jeg ser for meg er de som er for stresset og svømmer på seg melkesyre. Angående dykket så er det med å holde pusten under vann en vanesak. Husker jeg fikk panikk etter 5 meter under vann første gang jeg skulle teste meg. Men det å vite at du kan holde pusten myyyye lengre enn du tror, hjelper på nervene. 

 

Finn deg et basseng på minimum 25m og prøv å svøm lengden under vann, kan virke umulig i starten, men det går! 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vil anbefale å øve så mye på kravene at du klarer de selv med 1 bein. Prøv feks å gjøre kravet med oppvarmingstempo, der pulsen er nogenlunde lav. Den største fallgruven jeg ser for meg er de som er for stresset og svømmer på seg melkesyre. Angående dykket så er det med å holde pusten under vann en vanesak. Husker jeg fikk panikk etter 5 meter under vann første gang jeg skulle teste meg. Men det å vite at du kan holde pusten myyyye lengre enn du tror, hjelper på nervene.

 

Finn deg et basseng på minimum 25m og prøv å svøm lengden under vann, kan virke umulig i starten, men det går!

Lykke til!

Dette er faktisk helt sant, man klarer så mye mer enn man tror og i et tilfelle som ditt hvor du faktisk ser svart på hvitt at du klarer kravene sitter tvilen og stresset KUN i hodet. Dette er selvfølgelig en utfordring siden tankene påvirker oss så mye og det er det vi føler som føles virkelig, men du vet jo at du egentlig kan det. Si til deg selv om og om igjen at du er god nok, ikke bare når du trener på opptaket men også resten av dagen. Tenk på kroppsholdningen din og gå med hevet bryst, det høres så dumt ut men hvis du ser mer selvsikker ut vil du etterhvert føle deg sånn. Jeg vet dette er kjempevanskelig og jeg har akkurat det samme problemet selv, men både du og jeg er så heldige å faktisk være gode nok for kravene så hvorfor skal vi være redde egentlig? Du er ikke alene om dette, lykke til!!!?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...