Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ble litt mer tweaking idag :p

 

 

er fornøyd nå. men er mer å tweake :p

var i ekstasee da jeg klarte 2300 :D

 

Bra jobba :)

 

TRFC er ALT for høy. Bare ved å sette den ned til 400 eller 374, så får du merkbart høyere minnebåndbredde.

 

Du har mye mere å gå på, når det gjelder minnebåndbredde. Her kan du f.eks kopiere 2.timings og 3. timings fra Overclock.net tråden.

 

 

post-42975-0-47207700-1541335579_thumb.jpg

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Var selfølgelig dette kortet jeg bestilte. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Vurdere å sende det tilbake før jeg tar det i bruk.

 

Det hadde jeg gjort om jeg var deg. Det er jo ikke noe pes å returnere når det ikke er tatt ut av esken en gang. AsRock Taichi kortet har 10Gb Ethernet port innebygd, og Aorus kortet var jo det kaldeste av alle i testen, så gode alternativer. MSI kortet er vel kanskje mest for om man har MSI skjermkort slik at man kan bruke samme programvaren til å styre RGB.

 

Det er åpenbart ingen fordel akkurat, å måtte gi CPU mer spenning enn nødvendig ved overklokking, slik man må med Asus kortet. Og om du ønsker å overklokke så høyt som mulig, så vil du med Asus kortet alltid ville lure på hvor mye du kunne fått ekstra ut av et av de andre hovedkortene i stedet.

Lenke til kommentar

Å gå for et toppkort av Asus har vist seg de siste åra å være ganske lurt. Beste biosene, flest oppdateringer, lettere å overklokke minne pga egne minne presets, etc.

 

Gigabyte er det lenge siden jeg har testet.

 

Det er hva jeg synes selv. Asus Apex z370 er f.eks konge til 9900k. 

 

Med hovedkort er det jo litt slik at vil man ha best reulstat, så må man også betale litt ekstra. Man får ofte det man betaler for (til en viss grense).

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser den Nizzen. Men du er jo mer ute etter å overklokke alt til max, og ja da er toppkortet til Asus kanskje best. Hva med oss andre som liker å tweake/overklokke, men ikke nødvendigvis gidder å betale for det dyreste kortet hver gang? Er jo litt sært kanskje å betale 2000 kr mer for et hovedkort bare for å slå rekorder i Cinebench og AIDA64 sin minne bench? Angrer selv på at jeg kjøpte mitt Asus RAMPAGE V EDITION 10 kort til 6200 kr når jeg fint kunne klart meg med Asus X99 Strix kortet til 3000 kr mindre...og da selv til overklokking.

 

Eller er det bare meg som har mistet mye av interessen kanskje :p

Lenke til kommentar

Ser den Nizzen. Men du er jo mer ute etter å overklokke alt til max, og ja da er toppkortet til Asus kanskje best. Hva med oss andre som liker å tweake/overklokke, men ikke nødvendigvis gidder å betale for det dyreste kortet hver gang? Er jo litt sært kanskje å betale 2000 kr mer for et hovedkort bare for å slå rekorder i Cinebench og AIDA64 sin minne bench? Angrer selv på at jeg kjøpte mitt Asus RAMPAGE V EDITION 10 kort til 6200 kr når jeg fint kunne klart meg med Asus X99 Strix kortet til 3000 kr mindre...og da selv til overklokking.

 

Eller er det bare meg som har mistet mye av interessen kanskje :p

Asus RAMPAGE V EDITION 10 har jo masse "dritt" oppi esken i tillegg også da :p

 

Eneste grunnen for at jeg kjøpte Asus Gene z390 er at jeg bare trengte ett skjermkort og 1 stk ssd til den maskinen. Dette kortet gir max ytelse til cpu og minne. Esken er ellers nesten tom for ekstra ting. Altså man betaler kun for selve hovedkortet.

 

Konge kjøp spør du meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal du bruke pcn til? Du vil ikke merke forskjell på å bytte, ved "normal" pc bruk. Spar deg bryet!

 

Pc'n skal hovedsakelig brukes til gaming, Youtube/Twitch og se film og serier. Jeg skal selfølgelig overklokke en 8700k så langt den går. Jeg valgte et Maximus XI kort siden jeg har hatt veldig god erfaring med Asus sine hovedkort tidligere. Jeg gikk også for et litt dyrere hovedkort rett og slett for å ha litt mer albuerom for overklokk og generel stabilitet. Ble litt sjokkert når jeg leste hvor dårlig VRM løsningen deres var på dette kortet. Siden man må kjøre mer volt på CPU for samme overklokk med dette kortet over andre kort så er det jo helt på ræva.

 

Selfølgelig så kom videoene ut dagen etter jeg bestilte kortet. Jeg har det i hus nå. Sitter her og lurer på om jeg skal åpne esken eller ikke. Hadde veldig lyst å bygge ny PC.

Det hadde jeg gjort om jeg var deg. Det er jo ikke noe pes å returnere når det ikke er tatt ut av esken en gang. AsRock Taichi kortet har 10Gb Ethernet port innebygd, og Aorus kortet var jo det kaldeste av alle i testen, så gode alternativer. MSI kortet er vel kanskje mest for om man har MSI skjermkort slik at man kan bruke samme programvaren til å styre RGB.

 

Det er åpenbart ingen fordel akkurat, å måtte gi CPU mer spenning enn nødvendig ved overklokking, slik man må med Asus kortet. Og om du ønsker å overklokke så høyt som mulig, så vil du med Asus kortet alltid ville lure på hvor mye du kunne fått ekstra ut av et av de andre hovedkortene i stedet.

Ja, jeg er veldig usikker på om jeg skal bare vente med å bygge. Alt tar så forbannet lang tid med pakker helt nord i vårt langstrakte land. Tar 1 uke å få pakken og samme tid tilbake. Kortet i seg selv skal jo ikke være dårlig, men for prisen man betaler så har man kastet bort mye penger kontra andre produsenter. Maximus skal jo være hakket over Zxxx serien.

Lenke til kommentar

Kortet er "helt greit", selv til et 9900K, og ihvertfall til 8700K. Det bare fortjener ikke "MAXIMUS" navnet, og prisen som hører med. Dette er en cash grab fra Asus. Og det er i grunnen bare det du trenger forholde deg til med din bruk. Hvorvidt du kan akseptere at Asus prøver å få deg til å betale en tusenlapp ekstra for navnet på hovedkortet. De har gjort tilsvarende som om VW konsernet hadde puttet et Porsche klistremerke på en Passat..

 

Om du tror det er den minste sjanse for at du kommer til å oppgradere til 9900k en gang senere, så ville jeg uten tvil returnert, da du faktisk risikerer å få en lavere OC med dette hovedkortet enn andre, til og med rimeligere kort fra konkurrerende merker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pc'n skal hovedsakelig brukes til gaming, Youtube/Twitch og se film og serier. Jeg skal selfølgelig overklokke en 8700k så langt den går. Jeg valgte et Maximus XI kort siden jeg har hatt veldig god erfaring med Asus sine hovedkort tidligere. Jeg gikk også for et litt dyrere hovedkort rett og slett for å ha litt mer albuerom for overklokk og generel stabilitet. Ble litt sjokkert når jeg leste hvor dårlig VRM løsningen deres var på dette kortet. Siden man må kjøre mer volt på CPU for samme overklokk med dette kortet over andre kort så er det jo helt på ræva.

 

Selfølgelig så kom videoene ut dagen etter jeg bestilte kortet. Jeg har det i hus nå. Sitter her og lurer på om jeg skal åpne esken eller ikke. Hadde veldig lyst å bygge ny PC.

Ja, jeg er veldig usikker på om jeg skal bare vente med å bygge. Alt tar så forbannet lang tid med pakker helt nord i vårt langstrakte land. Tar 1 uke å få pakken og samme tid tilbake. Kortet i seg selv skal jo ikke være dårlig, men for prisen man betaler så har man kastet bort mye penger kontra andre produsenter. Maximus skal jo være hakket over Zxxx serien.

Ja ser den, er jo kjedelig!

 

Om du vil ha det beste må du nok bytte, eller ønsker andre egenskaper i et hovedkort. Du vil ikke oppnå høyere frekvens på prosessoren ved å bytte kort. Så du må nesten spør deg selv hva du ønsker med å bytte kort. Du kan evt spare noen kroner ved å velge et rimelig kort. Om du er interessert i en god review, er dette den eneste :https://youtu.be/bLO-vYjJN-I

 

Lykke til med nybygg!

Lenke til kommentar

Klarte å presse minnet et lite hakk lengre:

 

yMeUwSK.png

 

Håper og tror at jeg skal få det stabilt her... ubetydelig forskjell i båndbredde fra 3733, men ~42ns vs ~48ns er snedig... Vet jeg fremdeles har ring/cache på 4.3, og selv om det sikkert ville hjulpet - så har jeg ikke noe særlig marginer igjen når det gjelder temperatur.

 

Etter en liten time på første forsøk så ble de ustabile. Tydeligvis alt for lav tRFC (eneste subtimingen der jeg ikke matchet de autogenererte subtimingene som jeg fikk på 3733mhz.) Etter å ha lest litt så ser det ut som om det er lurt å ikke presse tRFC for hardt når man har mål om 24/7 stabilitet, og at det er naturlig med betydelig høyere tRFC på dual-rank minne.

 

Bør vel være fornøyd med dette fra et kit som er oppgitt til 19-23-23-45 på 4000mhz?

 

Har også funnet fram til innstillinger som virker stabile for 5ghz all-core. Virker som et fornuftig og realistisk mål for 24/7 bruk, og det går "akkurat" med min kjøling. Både cpu og vrm-temperatur holder meg igjen fra å prøve på mer - ~150W går greit, mer enn det og temperaturen blir utrolig mye verre, fort...

 

I og med at AVX-offset kan ha negativ innvirkning, så har jeg istedet satt langtids strømlimit på 150W, og da ender jeg opp på omtrent 4.8ghz i realistiske AVX-stresstester (aida) - samtidig som ikke-avx akkurat klarer å holde 5ghz stabilt *og* holde seg innenfor begrensningen.

 

Edit:

 

Tja. 2 timer aida stresstest med avx, 2 timer aida stresstest uten avx, 1 time realbench stresstest - 0 feil. Lovende.  :yes:

Endret av Jann - Ove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Z390 gigabyte master 9900k OC

https://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_z390_aorus_master_review,19.html

 

 

Vs

 

Z390 Asus hero 9900k OC

 

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_maximum_xi_hero_review,19.html

 

Master er raskere enn hero med 100mhz lavere klokkehastighet.

 

Kan være minnetinimgs, eller litt lite strøm til Hero?

 

Asus strix z390

https://www.guru3d.com/articles_pages/asus_rog_strix_z390_e_gaming_review,19.html

 

Konklusjon: god nok for overklokking denne også.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Greier vi å se minnetimings brukt noe sted? Min konklusjon etter å ha lest denne debatten en stund nå er at Asus hero ikke hadde vært Nizzen sin favoritt ;) For de som hovedsaklig gamer og\eller bare klokker litt vil de nok Hero fremstå som like kapabelt som flere av de andre. Etter å ha sett videoene til HWUB og GN så tenker jeg at for mange er Hero mer enn bra nok, men er du en av de som liker å klokke seg opp mot max og bryte barrierer i cinebench etc, så vil nok f.eks Gigabyte sitt kort være en bedre deal :) Det største problemet jeg har med Hero er prisen, det koster mer enn flere andre kort som gjør det bedre med tanke på kjøling etc. Asus har spart endel kroner på løsninger de har valgt og som burde resultert i en betydelig lavere pris spør du meg :)

Lenke til kommentar

Ytelsen til 9900K stock er jo egentlig nok da for 99% av alle gamere, og hvis Hero kortet til Asus klarer å holde på max turbo hastigheter i det minste (fjerne TDP limit i BIOS så klart), så er det bra nok. For extra ytelse, så kan jo folk heller velge å overklokke og tweake RAM og nyte "evig fps" som Nizzen liker å si :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...