Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

0602 biosen til Asus hjelp noe på bade temperature på cpu og høyere ytelse. (Testet I Cinebnech)

 

1,35v med vdrop, og 5.1 ghz med ht=on, så får jeg 65-70 grader på kjernene I romtemperatur. EK Vannkjøling.

 

Den tempen i Cinebench med EK vannkjøling er jo litt da Nizzen. For de av oss som sitter med en AIO som X62 og har viftene på ~1000 rpm der omkring inne i en kasse, så hadde nok tempen vært en del høyere - og mer realistisk for folk flest siden EK custom loop er vel ikke såååå vanlig :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmja, da var 9900k i hus.

 

Fantastisk innpakning på tray-utgaven fra proshop.  :fun:

 

Hva er neste steg når 4000mhz XMP-profil ikke fungerer? Vil helst få opp minnehastigheten før jeg går utover stock på resten.

 

Har planer om å holde meg til 5ghz over 8 kjerner med HT på, 0 i avx-offset, og å bruke korttids/langtids powerlimit på 200W/175W for å sørge for at strømforbruket holder seg innen fornuftige grenser.

 

Screenshot fra Taiphoon Burner:

 

 

HRKPdSh.png

 

 

 

Noen som har forslag til "passende" frekvenser og timinger på 3600 / 3800, og eventuelt andre ting jeg bør skru på for å øke sannsynligheten for at den poster med XMP?

Lenke til kommentar

Takk for tips. :)

 

Impliserer du her at AVX-workloads (uten offset) A) kan føre til ustabilitet for en prosessor som ellers er stabil, eller B) at AVX kan føre til så høye temperaturer av prosessoren throttler pga. det?

 

Hvis det er A) du mener: Er AVX-instruksjonene i en slik særposisjon at man regner prosessoren som stabil selv om den må klokkes ned for disse instruksjonene?

 

Hvis det er B) du mener: Kan et alternativ til AVX offset være bedre kjøling eller er offset et must uansett (i så fall hvorfor)?

 

Da jeg overklokket min 7940x merket jeg at den virket dønn stabil ut på 4.4GHz i alle benchmark program på f eks 1.13v. Men ville feile realbench stresstest. Viste at realbench brukte handbrake som bruker avx. Satte da ett avx offsett. Under realbench stressstest så jeg da at kjerne hastighet droppa til avx hastigheten jeg hadde satt (bruke hwinfo på siden). Etter litt testing kom jeg til at den var stabil 4GHz avx load med 1.13v

 

Kjører så med 4.4GHz med -4 avx256 (avx2) på 1.13v. Har ikke testa stabilitet på avx512 (avx3) enda (denne bare satte jeg til -6 ut av det blå).

Lenke til kommentar

Da jeg overklokket min 7940x merket jeg at den virket dønn stabil ut på 4.4GHz i alle benchmark program på f eks 1.13v. Men ville feile realbench stresstest. Viste at realbench brukte handbrake som bruker avx. Satte da ett avx offsett. Under realbench stressstest så jeg da at kjerne hastighet droppa til avx hastigheten jeg hadde satt (bruke hwinfo på siden). Etter litt testing kom jeg til at den var stabil 4GHz avx load med 1.13v

 

Kjører så med 4.4GHz med -4 avx256 (avx2) på 1.13v. Har ikke testa stabilitet på avx512 (avx3) enda (denne bare satte jeg til -6 ut av det blå).

 

Har du testet din 7940X uten HT? Kan hende du slipper AVX offset da. Eller at du kan ha AVX offset, men kjøre CPU på 4.5 Ghz isteden. 

Lenke til kommentar

Greia er at de CPU render filene man kan laste ned til Blender som stresstest tar ikke så lang tid. Ofte under 1 time med de jeg har testa på min rigg. Realbench kan man kjøre i 8 timer sammenhengende (det kan du selvsagt med AIDA64 og Prime95 også så klart). Så sant du ikke bruker Blender selv da og har render jobber som tar noen timer.

 

Da jeg overklokka fant jeg at blender ofte fant ustabilitet fort. Den passerte gjerne alle kjente benchmarks greit. Etter 1-3 runder med bmw i blender kunne den feile mens den gjerne passerte 15 minutter stresstest i realbench. Så en kjapp måte å komme til stabilitet på mens jeg klokket :). Begge er best. Etter den er blender stabil så kjør realbench etterpå i noen timer (husk å teste med avx offsett hvis den feiler her).

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Har du testet din 7940X uten HT? Kan hende du slipper AVX offset da. Eller at du kan ha AVX offset, men kjøre CPU på 4.5 Ghz isteden. 

 

Ønsker å ha HT på. 4.5GHz går nok, men ikke testa. Syns den blir varm nok i Prime 95 26.6 på 4.4GHz 1.13v med small ftt test (uten avx). Den kommer opp i ca 90C der etter en stund. Syns det holder med min kraken x62. Så lar den være slik. Herfra vil nok også strømforbruket som allerede er høyt begynne å gi "diminishing returns" kontra ytelse og strømforbruk.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Ønsker å ha HT på. 4.5GHz går nok, men ikke testa. Syns den blir varm nok i Prime 95 26.6 på 4.4GHz 1.13v med small ftt test (uten avx). Den kommer opp i ca 90C der etter en stund. Syns det holder med min kraken x62. Så lar den være slik. Herfra vil nok også strømforbruket som allerede er høyt begynne å gi "diminishing returns" kontra ytelse og strømforbruk.

Hvorfor prime da?

Lenke til kommentar

Ok, ut ifra det jeg leser her er det godt nok med en 9600k eller 9700k for meg. Bruket mitt er gaming i 2560X1440 eller 3440x1440 (har ikke bestemt meg HELT enda). Komplementerer med 20170 armor eller en GTX 2080.

 

Hvor vil jeg merke at jeg burde ha hatt en 9900k? Eller vil det bli overkill uten 4k gaming? 

Lenke til kommentar

Ok, ut ifra det jeg leser her er det godt nok med en 9600k eller 9700k for meg. Bruket mitt er gaming i 2560X1440 eller 3440x1440 (har ikke bestemt meg HELT enda). Komplementerer med 20170 armor eller en GTX 2080.

 

Hvor vil jeg merke at jeg burde ha hatt en 9900k? Eller vil det bli overkill uten 4k gaming? 

 

Har du vurdert et brukt 1080Ti kort?

 

Jo høyere oppløsning, jo mindre betyr CPU noe for ytelsen siden skjermkortet da blir flaskehalsen. Anbefaler deg en 9700K :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Fikk testet min nye 9700k smått i går.. Virker som en decent CPU, men den ble relativt varm!
Kjøler den ned med en SilentLoop 240MM i et FractalDesign r6 kabinett.

I skrivende stund benytter jeg 1 av viftene i CPU_FAN headeren og den andre viften i PWM fan huben som følger med kabinettet
(Fordi hovedkortet ikke fant CPU viftene om jeg koblet dem kun via Fan huben --> CPU_FAN)

Under 60-80% Load så lå CPU`en på rundt 60-70grader (Opp og ned) (Uten noe overklokk)

Noen som veit om jeg burde sløyfe hele fan huben og heller koble alt direkte til hovedkortet?
Er et XI Code hovedkort så skal ha nok av fan headers

Hvordan gjør nizzen og andre som overklokker dette med vanlig luftkjøling+AIO pump

Lenke til kommentar

Fikk testet min nye 9700k smått i går.. Virker som en decent CPU, men den ble relativt varm!

Kjøler den ned med en SilentLoop 240MM i et FractalDesign r6 kabinett.

 

Selv om Fractal R6 er et godt kabinett, så er det ikke best når det gjelder temps.Så din 9700K blir nok varmere i det enn i et kabinett som har bedre airflow. En 360mm AIO hadde hjulpet litt. F.eks hatt en slik i topp og så hatt 2 stk 140mm vifter i front (SP vifter) som drar kald luft inn.

Lenke til kommentar

Med litt fikling så gikk det seg til  :new_woot:

 

Virker dog som om det er vanskelig å nå stort høyere enn dette. Nekter å poste med 3800 / 4000.

 

Er vel litt naturlige begrensninger når jeg har 2x16GB / dual-rank minne.

 

iRbqgUj.png

 

Hmmm... ser ut som om 15-15-15-35 var litt for stramt - trynet i aida nesten umiddelbart.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Med litt fikling så gikk det seg til  :new_woot:

 

Virker dog som om det er vanskelig å nå stort høyere enn dette. Nekter å poste med 3800 / 4000. Men hva gjør vel det når jeg får til resultater det går an å være fornøyd med på 3733?

 

Er vel litt naturlige begrensninger når jeg har 2x16GB / dual-rank minne.

 

iRbqgUj.png

3733 cl15 er jo knall det :) litt lav båndbredde blir det jo med lavere frekvens, men latency er bra :)

 

Prøv vccio og vccsa på 1.25v-1.3v. Samt dram til 1.45v :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...