Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Fant en post fra Silicon lottery, blir ingen 9900K dersom HKet mitt rett og slett er for dårlig. Da  det bli en 9700K. Greit nok.. :p

 

Kilde: https://www.overclock.net/forum/18068-silicon-lottery/1705980-coffee-lake-refresh-binning-12.html#post27682624

 

What were considered fairly good motherboards on Z370 (Taichi, Maximus X Hero), are not making the cut. Overclocking headroom is reduced on these boards with a 9900K, with a tad of VRM throttling (especially the Taichi here.)  
Endret av Snusmumr1kk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det vil jeg tro. "Suksess" er det selvsagt bare du selv som kan definere (hva skal du bruke det til?), men XI Extreme *bør* i alle fall ha bra nok VRM (selv om jeg ikke har sett en detaljert test av det ennå), og er verifisert å fungere med minnebrikkene, ifølge G.Skill:

 

post-7425-0-17371500-1541095394_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om Intel pentium G 4400 funker på z390 hovedkort?

 

Tenker det er fornuftig å sjekke hovedkortets egen kompatibiltetsliste. Her er f.eks. mitt hovedkorts liste: https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-Z390-GAMING-PRO-CARBON-AC#support-cpu

 

Det ser kun ut til å støtte Coffee Lake-prosessorer som f.eks. Intel Celeron G4900 (449,- på Komplett), mens den *ikke* eksplisitt nevner Skylake-prosessorer som den du nevnte (Intel Pentium G4400 til 459,-) eller Kaby Lake-prosessorer (f.eks. Intel Celeron G3930 til 349,-).

 

Men hvis du er vant med i7+, så er det jo klart at Celeron kommer til å føles som sirup. :D Selv kjøpte jeg i3-8350K og overklokket til 4.8 GHz som "vente-prosessor". Og så fikk de inn i9-9900K på Proshop dagen etter jeg hadde installert 8350K-en. :roll:

Lenke til kommentar

Tenker det er fornuftig å sjekke hovedkortets egen kompatibiltetsliste. Her er f.eks. mitt hovedkorts liste: https://www.msi.com/Motherboard/support/MPG-Z390-GAMING-PRO-CARBON-AC#support-cpu

 

Det ser kun ut til å støtte Coffee Lake-prosessorer som f.eks. Intel Celeron G4900 (449,- på Komplett), mens den *ikke* eksplisitt nevner Skylake-prosessorer som den du nevnte (Intel Pentium G4400 til 459,-) eller Kaby Lake-prosessorer (f.eks. Intel Celeron G3930 til 349,-).

 

Men hvis du er vant med i7+, så er det jo klart at Celeron kommer til å føles som sirup. :D Selv kjøpte jeg i3-8350K og overklokket til 4.8 GHz som "vente-prosessor". Og så fikk de inn i9-9900K på Proshop dagen etter jeg hadde installert 8350K-en. :roll:

 

 

Selger du i3en billig eller? :D 

Endret av Theleader
Lenke til kommentar

Realbench liker jeg å bruke.

Ok. Har brukt "smalere" verktøy til nå (Blender, MemTest86, Prime95).

 

Regner med det er "Stress Test"-delen av RealBench du mener? Kjører man med max minne (16 GB)? Hvor mange minutter er tilstrekkelig? Hvordan oppdager man feil (oppdager og informerer RealBench om det automatisk?)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off topic:

 

Elmor slutter i asus. Største resursen på diverse forums som Asus representant..

 

Dårlig dag for entusiaster :(

 

"

Hey guys, I've decided to discontinue my employment at Asus as of today. I realize that puts you guys in a worse position, but it's something I really felt was necessary. Primarily I want to focus more on product development and actual engineering instead of debugging endless issues. Hopefully I've been able to make your experience with our boards a little bit better. I'll still be around on the forums, just not dealing with product specific issues anymore. If you have any questions I'm always available through the PM function. "

Lenke til kommentar

Regner med det er "Stress Test"-delen av RealBench du mener? Kjører man med max minne (16 GB)? Hvor mange minutter er tilstrekkelig? Hvordan oppdager man feil (oppdager og informerer RealBench om det automatisk?)?

 

Stress testen der ja. Har du 16GB RAM, så setter du Realbench til det også. Kjør minimum 2 timers test.

Lenke til kommentar

Litt off topic:

 

Elmor slutter i asus. Største resursen på diverse forums som Asus representant..

 

Dårlig dag for entusiaster :(

 

"

Hey guys, I've decided to discontinue my employment at Asus as of today. I realize that puts you guys in a worse position, but it's something I really felt was necessary. Primarily I want to focus more on product development and actual engineering instead of debugging endless issues. Hopefully I've been able to make your experience with our boards a little bit better. I'll still be around on the forums, just not dealing with product specific issues anymore. If you have any questions I'm always available through the PM function. "

 

Litt tvetydig meldig, virker som han slutter på dagen i Asus,

 

Synd enig at han har vært stor resurs for Aus eiere og andre også fordi han normalt gjør det lett forståling for oss som ikke er hardcore oc.

 

Dette stod vel på overclock.net? Finner ikke noe hos Asus, knute på tråden?

Lenke til kommentar

Litt tvetydig meldig, virker som han slutter på dagen i Asus,

 

Synd enig at han har vært stor resurs for Aus eiere og andre også fordi han normalt gjør det lett forståling for oss som ikke er hardcore oc.

 

Dette stod vel på overclock.net? Finner ikke noe hos Asus, knute på tråden?

 

Stod på OCN ja. Han gav oss ryzeneiere masse tips og triks, for å få max ytelse. Han har også vært flink til å dele spesialbioser og betabioser til bade intel og amd eiere. Et tap for Asus og et tap for hardware elskere.

 

PS:

 

Masse nye bioser ute til Asus z390 hovedkort! Kom I går kveld :)

 

0602

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 ~ 1300 kr mer enn Komplett...øhhh greit at de er vanskelig å få tak i altså, men da kunne de nesten like gjerne ha fjerna den fra lista tidlertidig.

 

Jeg kan fint betale 7K for en CPU, men da skal jeg ha flere kjerner enn 8, samt være HEDT plattform. Håpløse disse prisene til Intel for mainstream CPU'er. Skjønner godt at folk velger Ryzen 2700X selv om den ikke yter like bra.

 Det er helt sant. Ellers rundtom i Europa ligger 9900K på rundt ca.7500-9000nkr. På Amazon ligger den for 999$ vs 2700X for 300$. Det sier seg selv hva folk tar når prisene er blitt så sinnsyke pga. problemer med å levere på 14nm nå for tiden. Dette gjenspeiler seg denne mnd av solgte cpuer også. Eg sa i August at folk flest ikke ville få tak i 9900K før i desember, ser ut som det stemte bra =p Er Intel helt ute å kjører for tiden? 

 

 

zOShXLlh.png

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar

Ok. Har brukt "smalere" verktøy til nå (Blender, MemTest86, Prime95).

 

Regner med det er "Stress Test"-delen av RealBench du mener? Kjører man med max minne (16 GB)? Hvor mange minutter er tilstrekkelig? Hvordan oppdager man feil (oppdager og informerer RealBench om det automatisk?)?

 

Bruker blender, realbench og primte 95 26.6 small ftt selv. Prime95 for å teste maks temp. Realbench er veldig bra for stabilitets test. Men har inntrykk av at blender er hakket bedre. Jeg regner den som stabil nok hvis den klarer realbench og blender (bmw) endel ganger. Husk avx offsett for realbench.

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

 Det er helt sant. Ellers rundtom i Europa ligger 9900K på rundt ca.7500-9000nkr. På Amazon ligger den for 999$ vs 2700X for 300$. Det sier seg selv hva folk tar når prisene er blitt så sinnsyke pga. problemer med å levere på 14nm nå for tiden. Dette gjenspeiler seg denne mnd av solgte cpuer også. Eg sa i August at folk flest ikke ville få tak i 9900K før i desember, ser ut som det stemte bra =p Er Intel helt ute å kjører for tiden? 

 

 

 

Deilig å ikkje være som folk flest :D

 

Det ser faktisk ut som at 9900k er dyrere u det store utland enn i Norge.

 

Synes dog synn på de som "må" velge 2700x, når 9700k og 9900k har så bra ytelse I forhold til 2700x. I noen tilfeller yter 9700k og 9900k like mye som den koster i Norge i forhold til 2700x.

 

* 70% lavere latency på 9900k med heftig minne VS 2700x er litt sykt! 

 

1151 plattformen har dog noen baksider om man vil ha alt. Altså for få pci-e lanes og skikkelige hovedkort for SLI, etc. Derfor blir 9900k aldri hovedpc hos meg, men mere en secondary gamer.

Lenke til kommentar

Husk avx offsett for realbench.

Takk for tips. :)

 

Impliserer du her at AVX-workloads (uten offset) A) kan føre til ustabilitet for en prosessor som ellers er stabil, eller B) at AVX kan føre til så høye temperaturer av prosessoren throttler pga. det?

 

Hvis det er A) du mener: Er AVX-instruksjonene i en slik særposisjon at man regner prosessoren som stabil selv om den må klokkes ned for disse instruksjonene?

 

Hvis det er B) du mener: Kan et alternativ til AVX offset være bedre kjøling eller er offset et must uansett (i så fall hvorfor)?

Endret av Martin Lie
Lenke til kommentar

Takk for tips. :)

 

Impliserer du her at AVX-workloads (uten offset) A) kan føre til ustabilitet for en prosessor som ellers er stabil, eller B) at AVX kan føre til så høye temperaturer av prosessoren throttler pga. det?

 

Hvis det er A) du mener: Er AVX-instruksjonene i en slik særposisjon at man regner prosessoren som stabil selv om den må klokkes ned for disse instruksjonene?

 

Hvis det er B) du mener: Kan et alternativ til AVX offset være bedre kjøling eller er offset et must uansett (i så fall hvorfor)?

 

Test alltid Cinebench uten offset. Da kjører du f.eks 5ghz på alle kjerner I stedet for f.eks -2 offset, som gjør at du kjører 4800ghz på avx materialet.

 

Da ser du hva cpuen er god for, og gir en bedre stabilitetstest.

 

Start OC:

 

1,35v på core

50 MP

 

Test deretter med 51 MP, og deretter 52 etc...

 

Klarer du over 51 MP (5,1ghz) på cpu ved 1.35v så er den ikkje så værst. Ha oppe hwmonitor, fordi da ser du max temp og max spenning under max load etc :)

 

 

---

 

0602 biosen til Asus hjelp noe på bade temperature på cpu og høyere ytelse. (Testet I Cinebnech)

 

1,35v med vdrop, og 5.1 ghz med ht=on, så får jeg 65-70 grader på kjernene I romtemperatur. EK Vannkjøling.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Bruker blender, realbench og primte 95 26.6 small ftt selv. Prime95 for å teste maks temp. Realbench er veldig bra for stabilitets test. Men har inntrykk av at blender er hakket bedre. Jeg regner den som stabil nok hvis den klarer realbench og blender (bmw) endel ganger. Husk avx offsett for realbench.

 

Greia er at de CPU render filene man kan laste ned til Blender som stresstest tar ikke så lang tid. Ofte under 1 time med de jeg har testa på min rigg. Realbench kan man kjøre i 8 timer sammenhengende (det kan du selvsagt med AIDA64 og Prime95 også så klart). Så sant du ikke bruker Blender selv da og har render jobber som tar noen timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...