Gå til innhold

intel 9900K/9700K/9600K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør for en kompis som vil at jeg skal tweake 9900'n i mårra.
Hvilke settings kjører dere for å ha det stabilt men ikke superclocka for gaming (4.8ghz?)
Han kjører:
-2x16gb 3000mhz cl15
-9900k med en eller annen rtm vannkjøling.
-Msi Z390 Tomahawk.

Han får visst bsod i spill på 1.3v, uppa litt ram volt og vdroop mode 5 som jeg kunne se i messenger call  :hmm: 
Ukjent cpu for meg siden jeg bruker 8700.

Lenke til kommentar

Spør for en kompis som vil at jeg skal tweake 9900'n i mårra.

Hvilke settings kjører dere for å ha det stabilt men ikke superclocka for gaming (4.8ghz?)

Han kjører:

-2x16gb 3000mhz cl15

-9900k med en eller annen rtm vannkjøling.

-Msi Z390 Tomahawk.

 

Han får visst bsod i spill på 1.3v, uppa litt ram volt og vdroop mode 5 som jeg kunne se i messenger call :hmm:

Ukjent cpu for meg siden jeg bruker 8700.

Test: 4700mhz all core @ 1.2v :)

Lenke til kommentar

Spør for en kompis som vil at jeg skal tweake 9900'n i mårra.

Hvilke settings kjører dere for å ha det stabilt men ikke superclocka for gaming (4.8ghz?)

Han kjører:

-2x16gb 3000mhz cl15

-9900k med en eller annen rtm vannkjøling.

-Msi Z390 Tomahawk.

 

Han får visst bsod i spill på 1.3v, uppa litt ram volt og vdroop mode 5 som jeg kunne se i messenger call :hmm:

Ukjent cpu for meg siden jeg bruker 8700.

hva heter rammen hans? Er det crucial ballistix kan det være mulig å kjøre den på 3600cl16-20-20-34, det vil øke ytelsa en god del. Er det corsair vengeance lpx kan han trolig greie 3333cl16-18-18-32, evt 3466cl16-20-20-34. Må muligens opp på 1.4V.
Lenke til kommentar

Kjøpte og overklokket en i7-9700K for mange måneder siden, men tror jeg var uheldig med denne chip'en. 4.9Ghz på 1.280V er det jeg fikk ut av den ettersom at 5Ghz krever en enorm økning i VCore får å være stabil i Prime95, rundt 1.35v, noe som er for mye for min Noctua NH-D15. Kan også hende at VRM'ene på hovedkortet mitt er av lav kvalitet? Vurderte en 9900K, men på grunn av at jeg bare spiller uten noe i bakgrunnen, annet en Steam-klienten, ikke noe streaming, ingenting, så tenkte jeg at det ikke var verdt det.

 

Trengte også å øke CPU SA Voltage til 1.350V og DRAM Voltage til 1.390V for å få XMP profilen på minnet til å være stabil i Prime95. Syntes det var litt mye, men det er 4000Mhz minne, så det kan hende at det ikke er helt uakseptabelt.

 

40 timer stabil i Prime95, temp på maks 80c med romtemperatur på 23-25c.

Lenke til kommentar

Trengte også å øke CPU SA Voltage til 1.350V og DRAM Voltage til 1.390V for å få XMP profilen på minnet til å være stabil i Prime95. Syntes det var litt mye, men det er 4000Mhz minne, så det kan hende at det ikke er helt uakseptabelt.

 

Selv om det funker, så er 1.35v VCCSA litt høyt til 24/7 bruk. Har du satt VCCIO volten da? Prøvd å sette begge til 1.25v?

 

40 timer stabil i Prime95, temp på maks 80c med romtemperatur på 23-25c.

 

Geesuz... snakk om old school testing :p

Det er virkelig ikke nødvendig å teste så lenge med Prime95 for å sjekke om din maskin er stabil. 4 timer med Asus Realbench 2.56 er etter min erfaring nok. Faktisk kan en 2-4 timers gaming økt med Battlefield 5 64-multiplayer online være nok også. Nesten ingen som kjører Prime95 så lenge mer. Max 80C der er faktisk ganske bra temp. Hadde du droppa Prime95 og bare testa slik jeg sa, så kan det hende at 5.0 Ghz er innafor for ditt oppsett :)

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøpte og overklokket en i7-9700K for mange måneder siden, men tror jeg var uheldig med denne chip'en. 4.9Ghz på 1.280V er det jeg fikk ut av den ettersom at 5Ghz krever en enorm økning i VCore får å være stabil i Prime95, rundt 1.35v, noe som er for mye for min Noctua NH-D15. Kan også hende at VRM'ene på hovedkortet mitt er av lav kvalitet? Vurderte en 9900K, men på grunn av at jeg bare spiller uten noe i bakgrunnen, annet en Steam-klienten, ikke noe streaming, ingenting, så tenkte jeg at det ikke var verdt det.

 

Trengte også å øke CPU SA Voltage til 1.350V og DRAM Voltage til 1.390V for å få XMP profilen på minnet til å være stabil i Prime95. Syntes det var litt mye, men det er 4000Mhz minne, så det kan hende at det ikke er helt uakseptabelt.

 

40 timer stabil i Prime95, temp på maks 80c med romtemperatur på 23-25c.

VCCSA på 1.35V vil så vidt jeg har forstått svi minnekontrolleren i stykker ganske fort, maks skal visstnok være 1.3V

Var du prøvd å justere VCCIO til 1.25V?

 

80c i Prime95 er veldig lavt, de fleste godtar 90C i slike tester så lenge vanlig bruk ikke overstiger 80C.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VCCSA på 1.35V vil så vidt jeg har forstått svi minnekontrolleren i stykker ganske fort, maks skal visstnok være 1.3V

Var du prøvd å justere VCCIO til 1.25V?

 

80c i Prime95 er veldig lavt, de fleste godtar 90C i slike tester så lenge vanlig bruk ikke overstiger 80C.

 

Hei. Brukte Prime95 uten AVX så tanken min er at hvis jeg er på maks 80c uten AVX så er jeg litt mer "safe" fra at thermal throttle kicker inn hvis AVX brukes i fremtiden. Blir ustabil hvis jeg endrer VCCIO vekk fra default som er 1.3V (prøv litt lavere og litt høyere). Jeg tenkte også at 1.35V er høyt for VCCSA, men ser ut til at MSI og en del brukere mener at dette er normalt i kombinasjon med 4000Mhz minne (default justerer den også automatisk til 1.35V), og hvis jeg prøver litt lavere så feiler den i Prime95. Leser meg litt opp på nettet om VCCSA for 9th gen og det er svært ulike meninger om hva som er akseptabelt. Har kjørt med dette i flere måneder uten noen komplikasjoner, men det betyr selvfølgelig ikke at komponenter ikke skades med tiden. Jeg er egentlig ikke så bekymret for det så lenge den holder seg frem til 2021 da jeg mest sannsynlig kommer til å oppgradere systemet.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Geesuz... snakk om old school testing :p

Det er virkelig ikke nødvendig å teste så lenge med Prime95 for å sjekke om din maskin er stabil. 4 timer med Asus Realbench 2.56 er etter min erfaring nok. Faktisk kan en 2-4 timers gaming økt med Battlefield 5 64-multiplayer online være nok også. Nesten ingen som kjører Prime95 så lenge mer. Max 80C der er faktisk ganske bra temp. Hadde du droppa Prime95 og bare testa slik jeg sa, så kan det hende at 5.0 Ghz er innafor for ditt oppsett :)

 

Det er nok riktig men det jeg syntes er fint med Prime95 er at den gir den et veldig bra "worst case" scenario hvis du har svært varierende romtemperatur mellom sommeren og vinteren. F.eks så er det cirka 20-21c på vinteren hos meg, men det kan bli så mye som 30c på sommeren. Det som er så fint med Prime95 i dette scenarioet er at hvis jeg får 80c i denne testen på vinteren så er jeg helt sikker på at det aldri blir noe mer enn det, selv på sommeren (i normalt bruk). Liker ikke tanken på thermal throttle (spesielt hvis AVX brukes i noen applikasjoner/spill i fremtiden). Føler meg også trygg på at systemet faktisk er stabil etter 40 timer med Prime95 i kontrast med real-world tester, selv om det sikkert funker helt fint med å kjøre bare dem som en stress-test.

Endret av Cyberfictional
Lenke til kommentar

Føler meg også trygg på at systemet faktisk er stabil etter 40 timer med Prime95 i kontrast med real-world tester, selv om det sikkert funker helt fint med å kjøre bare dem som en stress-test.

 

Hadde du brukt maskina di i jobb sammenheng, der du kjører tunge animasjoner som tar en dag eller to for å bli ferdig, så trenger du en slik stabilitet. Men i slike tilfeller, så bør man ikke overklokke i utgangspunktet. Hverken CPU eller RAM. Til en gaming masmin, så ER 40 timer Prime95 overkill. Prøv Asus Realbench, som bruker real-world programmer som Handbrake til å teste (og flere andre ting samtidig). Men du får gjøre akkurat som du vil :)

 

Angående RAM og VCCSA og IO. Jeg leste noe om at ditt hovedkort ikke er av de beste på RAM hastighet og OC. Du kan prøve å senke RAM ned til 3800 MHz og heller ha litt strammere timings, på samme vdimm som du har. 1.40v til RAM skal gå helt fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som lurer på hva det er å vinne på B-die med en 9900k kan se her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tM3BiDqnQ7i0hc3pIzJZVMKLrEHGUlOGjDLuvfYVVEU/edit?usp=sharing

 

Jeg skjønner ikke hva helt dette skal vise? Det viser en potensiell forskjell med og uten SMT/HT (ved 800x600 som vi alle jo spiller på i dag :p ). Men for å vise fordelen med B-die, formodentlig grunnet strammere timinger, så burde vel den som har lagd dokumentet testet med M-E mot B-die på samme frekvens?

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva helt dette skal vise? Det viser en potensiell forskjell med og uten SMT/HT (ved 800x600 som vi alle jo spiller på i dag :p ). Men for å vise fordelen med B-die, formodentlig grunnet strammere timinger, så burde vel den som har lagd dokumentet testet med M-E mot B-die på samme frekvens?

 

800x600 for å luke bort GPU som flaskehals var vel opplagt? Han kunne jo ha testa ved 4K oppløsning og konkludert med at stock CPU og 2666 minne er godt nok :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva helt dette skal vise? Det viser en potensiell forskjell med og uten SMT/HT (ved 800x600 som vi alle jo spiller på i dag :p ). Men for å vise fordelen med B-die, formodentlig grunnet strammere timinger, så burde vel den som har lagd dokumentet testet med M-E mot B-die på samme frekvens?

3600 MHz var maks. frekvens med billig rev. E

4000 MHz var maks. frekvens med B-die

Kan legge til 3600 MHz med strammede timings på B-die i ettertid om interessant

Lenke til kommentar

3600 MHz var maks. frekvens med billig rev. E

4000 MHz var maks. frekvens med B-die

Kan legge til 3600 MHz med strammede timings på B-die i ettertid om interessant

 

Ah, OK. Da er jeg med, var bare måten du ordla deg på som gjorde at jeg ikke var sikker på hva du mente. Jeg har ikke fulgt med, men trodde det i dag fantes kit fra 4000MT/s og oppover som ikke nødvendigvis bruker B-die?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...