Gå til innhold

Ikke lov med konto hos flere banker?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leier ut en hytte jeg eier til et familiemedlem året rundt. Leie inkl alt bortsett fra strøm, så av utgifter har jeg forsikring, kommunale avgifter og tv. I tillegg leier jeg ut leiligheten min i Oslo, også denne eksl strøm. Her har jeg lån, fellesutgifter til borettslaget, tv/internett og forsikring som utgifter.

 

Selv bor jeg i en liten studentbolig på andre siden av landet. Jeg sliter veldig med at økonomien er uoversiktlig, og har derfor vurdert å opprette en konto hos en annen bank slik at jeg får 100% skille mellom privatøkonomien og utleie. Tanken er da at jeg skal overføre overskuddet til den opprinnelige banken min i slutten av hver mnd. Luftet dette og ba om tips fra en kompis som jobber deltid hos en bank, og han mente at dette ikke var lov. Dette kan vel ikke stemme? Vet jo at flere f.eks. har konto hos Nordnet som de bruker til aksjehandel, men dette blir kanskje ikke det samme?

 

Setter stor pris på om noen kan oppklare dette for meg, og evt dele tips/råd.

 

Vennlig hilsen

WolfOfKebabrull

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du eller kompisen din må ha misforstått eit eller anna.

 

Sjølvsagt kan du være kunde i fleire bankar om du vil.

 

 

Det einaste du må være obs på er at enkelte bankar kan velge å sette vilkår, som f.eks. at du skal ha brukskontoen din i den banken.

Typisk vil det kunne være tilfelle for at banken skal velge å tilby deg dei beste vilkåra, men det er ingen bank som nekter deg å bli kunde på dårlegare vilkår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke det være lov?

BSU er vel det eneste man kun kan ha hos en bank(ettersom man kun kan ha en BSU-konto), ellers gjør man som man vil.

 

Bli kunde i andre banker som du vil, selv er jeg kunde i 3 banker uten problem. Men å opprette en ny konto i samme bank, som nevnt over, bør løse problemet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt vanlig å være kunde hos flere banker.

Årsaker kan være f.eks. ulike kostnader på ulike tjenester, bedre renter, bedre villkår på lån, opprettelse av depositumskonto, osv.

Men et annet alternativ er å opprette flere kontoer hos samme bank. Hos DnB har jeg f.eks:

  • Brukskonto (den som er tilknyttet vanlig bankkort), og brukes på ting som klær, øl, konserter, osv - hverdagslige ting jeg trenger å bruke bankkortet på.
  • Inntektskonto (den jeg oppgir til arbeidsgiver, låneksasen (for utbetaling av stipend, osv)
  • Felleskonto (sammen med samboer, brukes til mat og husleie)
  • BSU
  • Sommersparing (pga får ikke stipend fra lånekassen, så trenger å spare litt gjennom året)

Edit: Ser at Merko. kom meg i forkjøpet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mang som gjør det slik du planlegger. Har gjort det selv for å skille mellom penger som kom inn fra ulike leietakere og utgifter som hører til der. Da var egentlig hele jobben gjort når selvangivelsen skulle fylles ut.  Selv syntes jeg Skandiabanken hadde den beste løsningen. Der kan man endre navn på kontoene slik at de er lette å skille, og det er fint lite gebyrer selv om renta ikke er den høyeste. 

Lenke til kommentar

Ja, den er vel allerede avsluttet.

 

Forøvrig er egne kontoer, både for leieinntekter, men også hvor du setter av penger til skatt av leieinntektene lurt. Det er ingen som trekker skatt av leieinntektene for deg, så det er lurt å sette av til å dekke opp for baksmellen du får.

Lenke til kommentar

Det er mang som gjør det slik du planlegger. Har gjort det selv for å skille mellom penger som kom inn fra ulike leietakere og utgifter som hører til der. Da var egentlig hele jobben gjort når selvangivelsen skulle fylles ut.  Selv syntes jeg Skandiabanken hadde den beste løsningen. Der kan man endre navn på kontoene slik at de er lette å skille, og det er fint lite gebyrer selv om renta ikke er den høyeste. 

Det kan man hos DNB også

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Jeg leier ut en hytte jeg eier til et familiemedlem året rundt. Leie inkl alt bortsett fra strøm, så av utgifter har jeg forsikring, kommunale avgifter og tv. I tillegg leier jeg ut leiligheten min i Oslo, også denne eksl strøm. Her har jeg lån, fellesutgifter til borettslaget, tv/internett og forsikring som utgifter.

 

Selv bor jeg i en liten studentbolig på andre siden av landet. Jeg sliter veldig med at økonomien er uoversiktlig, og har derfor vurdert å opprette en konto hos en annen bank slik at jeg får 100% skille mellom privatøkonomien og utleie. Tanken er da at jeg skal overføre overskuddet til den opprinnelige banken min i slutten av hver mnd. Luftet dette og ba om tips fra en kompis som jobber deltid hos en bank, og han mente at dette ikke var lov. Dette kan vel ikke stemme? Vet jo at flere f.eks. har konto hos Nordnet som de bruker til aksjehandel, men dette blir kanskje ikke det samme?

 

Setter stor pris på om noen kan oppklare dette for meg, og evt dele tips/råd.

 

Vennlig hilsen

WolfOfKebabrull

 

jeg har kontoer i 6  banker og enda flere ubrukte og det har jeg hat i flere år

bankene vet om dette skattekontoret , Så lenge jeg betaler for meg det er lov

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vurderte å bytte til Sbanken da deres min økonomi funksjon visstnok skulle være bedre enn DNB sin, men de skal tydeligvis stenge den funksjonen.

Min økonomi avsluttes hos Sbanken fra nyttår. Tjenesten er veldig bra og det finnes ingen andre banker med tilsvarende funksjonalitet. Min økonomi hos DNB har store mangler, det samme hos Danske bank. Hovedproblemet er at man ikke kan velge kategorier fullt ut selv eller opprette nye, ei heller opprette egne transaksjoner om man har gjort noe i annen bank eller kontant som man vil ha med i regnskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...