Gå til innhold

Western Digital stenger ned harddiskfabrikk


Anbefalte innlegg

En viktig detalj. Skjer det noen forbedringer på langtidsholdbarheten av lagrede data på SSD som ikke er hyppig tilkoblet strømkilde?

Gammel myte/misforståelse. SSD holder utmerket på data i haugevis av år uten strøm. Det er kun etter antall skrivesykluser er "oppbrukt" at man risikerer datatap hvis SSD-en står uten strøm for lenge. En liten detalj de "glemte" å opplyse om da vi hadde sensasjonsoverskrifter over alt.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gammel myte/misforståelse. SSD holder utmerket på data i haugevis av år uten strøm. Det er kun etter antall skrivesykluser er "oppbrukt" at man risikerer datatap hvis SSD-en står uten strøm for lenge. En liten detalj de "glemte" å opplyse om da vi hadde sensasjonsoverskrifter over alt.

Med dagens ssder, så er heller ikkje antall skrivesykluser et problem. Det virker å være mere enn nok, selv for særdeles krevende brukere/misbrukere :)

Lenke til kommentar

Ja det skal veldig mye til. Men det er fremdeles noen fikk med seg nyheten om at SSD-er mister data etter 6 måneder, men som ikke fikk med seg at det var feil. :p

 

https://www.pcworld.com/article/2925173/debunked-your-ssd-wont-lose-data-if-left-unplugged-after-all.html

 

 

Og her er noen som ikke har fått det med seg: :p

https://www.extremetech.com/computing/205382-ssds-can-lose-data-in-as-little-as-7-days-without-power

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Antall skrivesykluser sliter eg med, men så køyre eg ikkje eit normalt oppsett heller.

 

Uansett så synes eg harddisker begynner å bli for dyre og treige samanlikna mot SSD.

Betaler nå $0.15 per GB for ein SSD på Ebay, Og når dei er såpass mykje raskare og brukar betydeleg mindre straum i tillegg så blir dette no brainer.

Lenke til kommentar

Minuset med optane er jo at det er Intel-eiendom. Så en kan vel kanskje ikke forvente rask prisnedgang på det? Og skjuler det seg nye feil fra Intel (tenker på Meltdown/Spectre-baner, selv om det kanskje ikke blir det samme for lagring)?

Lenke til kommentar

Ja det skal veldig mye til. Men det er fremdeles noen fikk med seg nyheten om at SSD-er mister data etter 6 måneder, men som ikke fikk med seg at det var feil. :p

 

https://www.pcworld.com/article/2925173/debunked-your-ssd-wont-lose-data-if-left-unplugged-after-all.html

 

 

Og her er noen som ikke har fått det med seg: :p

https://www.extremetech.com/computing/205382-ssds-can-lose-data-in-as-little-as-7-days-without-power

 

Ok takk for info. Men det var jo ikke temperatur og EOL som var argumentene hos ibas. Det var å la en SSD ligge utilkoblet i en skuff i en del uker (det var snakk om der i gården). Altså uten strøm tilstrekkelig lenge nok for å friske opp cellene igjen. Hva tenker dere om det da?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok takk for info. Men det var jo ikke temperatur og EOL som var argumentene hos ibas. Det var å la en SSD ligge utilkoblet i en skuff i en del uker (det var snakk om der i gården). Altså uten strøm tilstrekkelig lenge nok for å friske opp cellene igjen. Hva tenker dere om det da?

Det er nettopp en av tingene som ble misforstått. Dette gjaldt kun når antall skrivesykluser var overskredet.

 

Edit: Har selv hatt en SSD liggende i en bod i 2 år i temperaturer mellom -15 og +40. Den startet rett opp igjen. Og jeg hadde ikke forventet annet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kan fortelle at optane cache funker nå med lagring utenom OS "disk" . Dermed kan man ha 12TB hdd med optane 800p etc med intel 8 gen cpu. Perfekt om man har en stor steam mappe.

 

Linus Tech testet nylig dette med gode resultater til spill loading :)

 

Veit om du cache programmet også fungerer med 900p ? 900p er trossalt rated til 6000tbw, 800p stopper på bare 350tbw

For gamere er det meir enn godt nok, men ikkje for meg ;)

Lenke til kommentar

Benytter HDD`s til NAS bruk stort sett og da vil en jo gjerne ha største disker en kan få grunnet plassen.

Har vært fornøyd med Western Digital Red Pro diskene, men tenker å skifte ut med Enterprise Gold disker. Prismessig så ligger jo ikke enterprise diskene sist jeg så mye over de andre.

 

Att fabrikker blir lagt ned er jo grunnet etterspørsel så ikke noen bombe akkurat.

Og skifte ut i mitt tilfelle 36 hdd`s ala 12TB eller større har jo selvfølgelig en kostnad så når dollaren er så sterk vil jo innkjøp drøy en god stund fremover :)

Lenke til kommentar

Antall skrivesykluser sliter eg med, men så køyre eg ikkje eit normalt oppsett heller.

 

Uansett så synes eg harddisker begynner å bli for dyre og treige samanlikna mot SSD.

Betaler nå $0.15 per GB for ein SSD på Ebay, Og når dei er såpass mykje raskare og brukar betydeleg mindre straum i tillegg så blir dette no brainer.

 

Er dette prisen etter toll og frakt? Jeg er på jakt etter noen disker nå, men har ikke helt funnet noen til den prisen.

Lenke til kommentar

Benytter HDD`s til NAS bruk stort sett og da vil en jo gjerne ha største disker en kan få grunnet plassen.

Har vært fornøyd med Western Digital Red Pro diskene, men tenker å skifte ut med Enterprise Gold disker. Prismessig så ligger jo ikke enterprise diskene sist jeg så mye over de andre.

 

Att fabrikker blir lagt ned er jo grunnet etterspørsel så ikke noen bombe akkurat.

Og skifte ut i mitt tilfelle 36 hdd`s ala 12TB eller større har jo selvfølgelig en kostnad så når dollaren er så sterk vil jo innkjøp drøy en god stund fremover :)

 

Dollaren er vel ventet å skulle svekke seg litt. Aner ikke hvor mye.

Lenke til kommentar

Dollaren er vel ventet å skulle svekke seg litt. Aner ikke hvor mye.

 

Blir det handelskrig i full størrelse, veil nok norske kroner gå i gulvet, hjelper da ikke med økte renter eller høy oljepris.

Nå er det jo uansett ikke forventet att jeg skal skifte 36 disker med en gang, holder å skifte ut pool for pool.

 

Må en ha en disk eller 3 så må en jo kjøpe uansett pris.

Og til det blir aktuelt så kan  jo 12Gbps controllere og SAS disker være et bedre valg om en tenker fremtid, dog er jo prisene litt høyere.

Lenke til kommentar

Så at Euroen styrket seg i forhold til dollaren i går ihvertfall. Kanskje du skulle satt med en neve Euro i vente på en enda større trump-dollarkollaps. Disse kollapsene er vel ofte svært kortvarige, så du får nesten følge med dag for dag.

Lenke til kommentar

Jeg tror Seagate er billigere og gir mere valuta for pengene, norsk forbrukerkjøpslov er ganske bra, og WD er intrykk er stiv priset.

Vertfall min erfaring så jeg tror derfor WD går dårlig på harddisker.

 

Men usikker på om dette vil øke pris på andre harddisker fordi konkuransen blir mindre. Ergo kan seagate øke prisene.

 

At Seagate gir mer valuta for pengene vil nok avhenge av om man verdsetter mer enn lav pris. Jeg har en stabel med kanskje 10 defekte Seagate Barracuda liggende. Barracudaene var notorisk dårlige over mange år, vet ikke om de siste par årene har endret noe, for jeg skjelver når jeg hører navnet. Datatap og reinstallasjon er noe dritt, uansett backup-rutiner.

 

Senest i helgen hjalp jeg svigerfar med bytte av Seagate Barracuda-disken hans som hadde krasjet.

 

Og green-disker uansett merke er jo laget for å dø kjapt hvis man putter dem i en maskin som står på kontinuerlig. Sky som pesten unntatt for offline-lagring!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...