Gå til innhold

Chilis svar til Nkom: – Fri Data er ikke i strid med reglene


Anbefalte innlegg

Mengden på som er satt på dette abonnementet er såpass stort at en begrensning i hastighet måtte vært stusselige 3.26(862) mbits Det er ikke ubrukelig, og mange steder får du ikke 3.26 mbits pga dekning en gang men tror de fleste har blitt vandt med i alle fall 30 mbits+ på mobil i dag.

 

Tallet 3.26862 er førøverig minste tillatte hastighet for at du skal kunne i det hele tatt få hva du har betalt for.

Du må nemlig ha en konstant eller gjennomsnittlig hastighet på 3.26862 for å nå 1TB på 30 dager.

Endret av Quickfragger
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De burde satr grenden lavere. Fantastisk at de presser dataforbruket opp på mobim. Men for meg er det aktuelt å dele data med ps4, nettbrett og børbar på tur og jobbturer.

 

Jeg hadde kjøpt det om man kunme betalt elstra for dette.

 

Veldig bra av chilli, men klønete måte dette kom ut for dem.

 

Jeg kjenner ikke til avtlen til abonnementet, men man burde kunne dele data som man vil.

 

Har keg med meg øs4 kan jeg flrt laste ned et spill pæ 70gb lg blir jeg kasta ut pga det virker det jo ikke i dem hensikt jeg tenker meg. Bruker sjwldent mer enn 16gb uansett på bare mobil på en måned.

 

Derimlt 100-200gb delt på mobil ps4 og børbar hadde holdt for vanlig personlig bruk for meg.

 

Hadde jeg lastet ned 100gb hver dag en uke hadde jeg ikke blitt pverrasket om de hadde ringt.

 

Så egentlig virker jo dette som et greit abo for meg om jeg kan bruke 100gb+ uten at der skjer noe.

Lenke til kommentar

"– Tilbudet gjelder kun mat til deg selv, du kan ikke forsyne deg med det formål å dele med venner og kjente som står ute på gaten"

 

Fantastisk sammenligning, og skal man bruke den så er jo betingelsene som egentlig som om man kjøper tilgang til buffeten, men får kun spise det man klarer på høyre side av munnen, og kun om man sitter på venstre side av stolen. Så den analogien kjøper jeg ikke helt

Er ikke akkurat det samme men jeg skjønner hvor du vil hen. En bedre sammenligning er at du får ikke lov til å spise større biter enn det restauranten har bestemt og hvis du spiser for store biter så kommer kelneren bort og ber deg spise saktere og mindre biter.

 

Det er ikke nettdelingen i seg selv som er problemet til ChiliMobil men mengden data som konsumeres, og selvsagt vil mengden gå opp om man deler det. Men tror ikke ChiliMobil bryr seg om kjeresten eller besteveninna låner litt for å sjekke Facebook Messenger. Det er når datamengden flyr i været at de sliter med å holde abonnementet lønnsomt.

 

Som jeg har skrevet tidligere, jeg er for at mobilmarkedet utfordres, men en utfordrer burde hatt en bedre strategi, og kanskje ikke bite over hele halen på en gang.

Endret av Quickfragger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mengden på som er satt på dette abonnementet er såpass stort at en begrensning i hastighet måtte vært stusselige 3.26(862) mbits Det er ikke ubrukelig, og mange steder får du ikke 3.26 mbits pga dekning en gang men tror de fleste har blitt vandt med i alle fall 30 mbits+ på mobil i dag.

 

Tallet 3.26862 er førøverig minste tillatte hastighet for at du skal kunne i det hele tatt få hva du har betalt for.

Du må nemlig ha en konstant eller gjennomsnittlig hastighet på 3.26862 for å nå 1TB på 30 dager.

 

En liten avsporing fra opprinnelig tema, men...

Beveg deg 20 min unna Oslo sentrum (om du hører til der), så vil du oppleve 30 mbits+ som ren utopi :-)

Så ganske mange, sikkert flere enn du tror, lider under veldig stusselig mobildekning.

 

Midt i Oslo sentrum har jeg ikke bruk for høye mobilhastigheter, der er det alltids tilgang til WLAN og høyhastighetsfiber. Det er når man er utenfor sine vanlige oppholdssteder, man har behov for høyere hastigheter på mobil. Så en begrensingen du beskriver (3,26 Mbit/s), ville for meg ikke ha vært noe problem i hele tatt, hvis jeg fikk ubegrenset datamengde innenfor de rammene.

Lenke til kommentar

This is why we can’t have nice things.

 

Her kunne mange kost seg med mobilen uten å noen gang måtte tenke på datagrenser, og om en deler nett med pcen eller nettbrettet litt innimellom er det ingen som hadde reagert på det, eller laget noe sak av den grunn.

 

Men så kommer det en gjeng idioter som har alle mulige planer om å dele nett med alt som er, og går gjennom så mye data på så kort tid at det blir problematisk, og Choli må ta tak i det.

 

Hvis det er målet ditt så var ikke dette abonnementet beregnet på deg, og du kan følgelig slutte å klage. Blir litt som å kjøpe seg ny Opel Corsa og bli sur fordi den ikke har trekk på alle fire.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

De burde satr grenden lavere. Fantastisk at de presser dataforbruket opp på mobim. Men for meg er det aktuelt å dele data med ps4, nettbrett og børbar på tur og jobbturer.

 

Jeg hadde kjøpt det om man kunme betalt elstra for dette.

 

Veldig bra av chilli, men klønete måte dette kom ut for dem.

 

Jeg kjenner ikke til avtlen til abonnementet, men man burde kunne dele data som man vil.

 

Har keg med meg øs4 kan jeg flrt laste ned et spill pæ 70gb lg blir jeg kasta ut pga det virker det jo ikke i dem hensikt jeg tenker meg. Bruker sjwldent mer enn 16gb uansett på bare mobil på en måned.

 

Derimlt 100-200gb delt på mobil ps4 og børbar hadde holdt for vanlig personlig bruk for meg.

 

Hadde jeg lastet ned 100gb hver dag en uke hadde jeg ikke blitt pverrasket om de hadde ringt.

 

Så egentlig virker jo dette som et greit abo for meg om jeg kan bruke 100gb+ uten at der skjer noe.

 

Problemet er at de laget dette abonnementet med kun mobiltelefoner i tankene, og jeg ser den fra Chilimobil sin side. Det er mange som aldri kommer til å nå grensa. Det de derimot sliter med er pris mot bruk, og når de da har satt grensen så høyt at det ikke er lønnsomt, hvis folk skal benytte hele mengden, da f.eks via PS4, MS Surface Pro elller what not, så er det i teorien ikke mulig å benytte seg av 1000GB. Det de kunne ha gjort er å tilby dette med en begrensing og ikke noen maksimal grense. Som jeg skrev i et annet innlegg, så må di ha minst 3.26862 mbit, konstant i 30 dager for å nå 1 TB.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å bli kunde hos dem, det gikk dårlig.. Først kom ikke SIM-kortet så måtte stå 1 time i telefonkø for å få utsatt overføringen. Så kom overføringsdagen, mitt telia sim blei deaktivert men. Chili SIM-kortet funker ikke, da var det 190 min telefonkø, uaktuelt. Var uten telefon fram til neste dag da jeg fikk aktivert mitt telia SIM-kort igjen. Å nå har jeg fått purring på første regning fra chili!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dumt om dette forsvinner.

 

For de av oss som kun bruker dette på mobilen er det ganske herlig å aldri tenke på forbruket, som var fint når jeg til eks. streama et par VM kamper når jeg satt på et sted uten wifi.

 

Når dette er over antar jeg samme brukere også skal gå i tog mot Telia og Telenors music freedom.

"musics freedom" er et soleklart brudd på nettnøytraliteten, det skumle er at du ikke ser det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Minner på at forumets retningslinjer sier at innlegg skal skrives i en høflig og saklig tone. Noen klarte ikke dette, og derfor er innlegg fjernet fra tråden, samt noen tilsvar på disse.

 

(Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden, reaksjoner på moderering kan sendes til meg via Personlig Melding:)

 

Endret av Slettet-NIoHlfL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dumt om dette forsvinner.

 

For de av oss som kun bruker dette på mobilen er det ganske herlig å aldri tenke på forbruket, som var fint når jeg til eks. streama et par VM kamper når jeg satt på et sted uten wifi.

 

Når dette er over antar jeg samme brukere også skal gå i tog mot Telia og Telenors music freedom.

"musics freedom" er et soleklart brudd på nettnøytraliteten, det skumle er at du ikke ser det.

Du har helt rett. Dette er ikke i henhold til nettnøytralitet, så lenge du ikke kan velge tjeneste selv. Men jeg tror de gjorde noen grep der. Har ikke fulgt helt med på den utviklinga. I teorien er gratis SMS og ringing heller ikke nettnøytralt, men så lenge de færreste, eller kanskje ingen? har noen negative ringvirkninger av det, så er det ingen grunn til å slå ned på det.

Endret av Quickfragger
Lenke til kommentar

"musics freedom" er et soleklart brudd på nettnøytraliteten, det skumle er at du ikke ser det.

Nkom har vell uttalt at de mener det er forskjell på "positive" brudd på nettnøytraliteten og "negative" brudd.

 

Hadde Chili gitt 100GB kvote på alt, men gitt 1000GB dersom du delte med en PC så hadde det også vært brudd på nettnøytraliteten, men Nkom hadde mest sannsynlig ikke blandet seg inn da det hadde vært ett "positivt" brudd.

Lenke til kommentar

Mengden på som er satt på dette abonnementet er såpass stort at en begrensning i hastighet måtte vært stusselige 3.26(862) mbits Det er ikke ubrukelig, og mange steder får du ikke 3.26 mbits pga dekning en gang men tror de fleste har blitt vandt med i alle fall 30 mbits+ på mobil i dag.

 

Tallet 3.26862 er førøverig minste tillatte hastighet for at du skal kunne i det hele tatt få hva du har betalt for.

Du må nemlig ha en konstant eller gjennomsnittlig hastighet på 3.26862 for å nå 1TB på 30 dager.

Ikke nødvendigvis, de kunne feks hatt en 10 eller 20mbit grense og 100GB i mnd

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, de kunne feks hatt en 10 eller 20mbit grense og 100GB i mnd

 

Det var mer for å se hva hastigheten måtte vært om de skulle satt en hastighetbegrensning, framfor å ringe kunder å be de roe ned bruken. Hadde hastigheten foreksempel blitt redusert til 2mbit/s, så hadde det blitt ulovlig markedsføring, da man ikke under noen omstendigheter kan benytte seg av 1TB i løpet av perioden.

Lenke til kommentar

Nkom har vell uttalt at de mener det er forskjell på "positive" brudd på nettnøytraliteten og "negative" brudd.

 

Hadde Chili gitt 100GB kvote på alt, men gitt 1000GB dersom du delte med en PC så hadde det også vært brudd på nettnøytraliteten, men Nkom hadde mest sannsynlig ikke blandet seg inn da det hadde vært ett "positivt" brudd.

Merkelig argumentasjon fra NKOM i tilfelle. Fri stønning av lyd hjelper lite hvis man ikke har det behovet, men heller har behov for samme mengde data til noe annet. Båndbredden man bruker er kanskje eneste argumentet i så måte, men da burde heller kriteriet vært noe sånt som at nettverkstrafikk under f.eks 512kbps var ubegrenset. At det teknisk sett er utfordrende å få til er en annen sak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var mer for å se hva hastigheten måtte vært om de skulle satt en hastighetbegrensning, framfor å ringe kunder å be de roe ned bruken. Hadde hastigheten foreksempel blitt redusert til 2mbit/s, så hadde det blitt ulovlig markedsføring, da man ikke under noen omstendigheter kan benytte seg av 1TB i løpet av perioden.

Meg bekjent er det ingen som har klart å komme i nærheten av grensen uten å ha blitt kastet ut, uansett bruk.

 

 

Merkelig argumentasjon fra NKOM i tilfelle. Fri stønning av lyd hjelper lite hvis man ikke har det behovet, men heller har behov for samme mengde data til noe annet. Båndbredden man bruker er kanskje eneste argumentet i så måte, men da burde heller kriteriet vært noe sånt som at nettverkstrafikk under f.eks 512kbps var ubegrenset. At det teknisk sett er utfordrende å få til er en annen sak.

Mener også at de skrev noe slikt som at de ikke helt var fornøyde med det, men ikke så noen negativ effekt, da prisene ikke økte, og selskapene ikke promoterte sine egne tjenester med gratis data. Det er vell ikke umulig at de vil gjøre noe med det i fremtiden dersom det endrer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...