Gå til innhold

Chilis svar til Nkom: – Fri Data er ikke i strid med reglene


Anbefalte innlegg

Begynner å gå skikkelig lei av at folk skal overgå hverandre i analogien i denne Chili saken. Det er ikke en buffe, det er et abonnement du betaler for. Et løpende abonnement. Det betyr at vi må forholde oss til Nkom og reguleringer som alle aktører i markedet må. Dette gjelder også Chili. At Chili går ut å nærmest truer med at "da må vi legge ned abonnementet" betyr null og niks i denne konteksten. Vi får nok se resultatet av behandlingen når ferien er over. Mitt stalltips er at Chili ikke kommer til legge ned, de kommer til endre reglene og spille etter boka som alle andre må gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i huleste skal jeg betale for noe jeg ikke får?? Tilbyr Chili 1000Gb så kan de ikke stenge abonnementet før den grensen er nådd!

 

Merk at dette er eksakt samme problemstilling som vi hadde på 90-tallet da ADSL overtok fra ISDN. Også den gangen var det noen tilbydere som hadde nedlastningsbegrensinger. Men de som tilbød fri data "stjal" kunder fra de som ikke tilbød det. Etter kort tid hadde alle bredbåndsleverandører "fri data". I dag ville ingen ved sine fulle fem valgt bredbånd med nedlastningsbegrensninger.

 

Jeg venter heller litt til resten av mobiloperatørene kommer på banen med bedre tilbud. Mobilt bredbånd er fremtiden. Men Chili skal ha for forsøket... velkommen etter de andre.

Endret av Skrulling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å gå skikkelig lei av at folk skal overgå hverandre i analogien i denne Chili saken. Det er ikke en buffe, det er et abonnement du betaler for. Et løpende abonnement. Det betyr at vi må forholde oss til Nkom og reguleringer som alle aktører i markedet må. Dette gjelder også Chili. At Chili går ut å nærmest truer med at "da må vi legge ned abonnementet" betyr null og niks i denne konteksten. Vi får nok se resultatet av behandlingen når ferien er over. Mitt stalltips er at Chili ikke kommer til legge ned, de kommer til endre reglene og spille etter boka som alle andre må gjøre.

 

Møkklei alle Telenor ansatte som gjør alt som står i sin makt for å stoppe et abonnement som nå rett og slett soper markedet rent for kunder i den øvre prisklasse.

Abonnementet kan brukes akkurat som man vil, det finnes ikke noen begrensninger på hastighet eller sider man ikke kan nå. Derimot er det personlig og kan i teorien kun brukes på mobilen, dog har vel Chili opplyst at deling til sin egen iPad eller PC er greit innenfor normale grenser. Det finnes i dag ingen abonnement fra andre leverandører som kan tilby noe som er i nærheten av mengdene Chili gjør, så selv om man hos dem kan dele med gud og hvermann vil dette aldri kunne la seg gjøre siden kvotene er mikroskopiske i forhold (og prisen astronomisk). Er man opptatt av å kunne laste ned 100GB pr dag så er det vel fiber man burde bruke.

Foreløpig har jeg fått flyttet over all slekt og venner som brukte mer enn 5 GB pr.mnd til dette abonnementet. Alle har nå i sommer nytt godt av en frihet til å bruke telefonen slik de selv har drømt om, streamet fotball VM så GB´ene sprutet, delt med padder og ATV/PC. Så fornøyd har de vært at de har spurt om de ikke kunne betale abonnementet mitt som takk. Og når venners venner og venner av dem igjen også har gått over vil det si at dette er en farsott på linje med låta Sommerkroppen. Chilimobil er vel det største som har skjedd på mobilfronten siden man kunne bruke mobilen til å ringe med. NKOM kommer nok til å se at dette er et så godt tilbud uten nettnøytralitetsbegrensninger (de finnes jo engang ikke) at de nok vil hylle og lovprise Chilimobil.

Så er du Telenor kunde......stakkars stakkars deg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Per du lyver! At så mange mennesker akkurat i din krets ikke har et forhold til tethering og deling av nett via mobil har jeg svært liten tro på. At du har flust med venner og familie som ikke evner å tenke konsekvenser eller ikke bryr seg om hva som skjer om selskaper stadig forsøker å underminere regelverk det tror jeg ingenting på. Eller at de ikke bryr seg om risikoen for å få stengt abonnement eller merkelige oppringninger fra Chili høres bare rart ut. Og at du er en superverver blir bare for drøyt.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Tek har tydeligvis bestemt seg for at nå skal det gis så mye helvete til Chili i form av kontinuerlig negativt ladet artikler som overhode mulig. Blir vel til at abonnement eller selskap forsvinner, så kan Tek sitte fornøyd med sine 6gb mobildata i mnd fra Telenor for omtrent samme sum og tenke at de har gjort en bra jobb.

(Det er lett å se at Tek her prøver å få det til å se ut som Chili gir beng og svarer "snappy" tilbake i måten artiklene er strukturert. Trenger alltids noen å hate ikke sant?).

 

Hvorfor mener du dette? Er jo kjent problem at de har hatt problemer med support og at hw.no velger å skrive om dette er vel ikke noe spesielt? Hva legger du i at tek har noe imot chilli? Du rapporterer jo reele saker om de?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste skal jeg betale for noe jeg ikke får?? Tilbyr Chili 1000Gb så kan de ikke stenge abonnementet før den grensen er nådd!

 

 

 

 

Husker du da vi endelig fikk fri bruk av SMS og ringeminutter? 

 

Da het abbenomentene "Fri bruk" men alle inneholdt en grense mellom 5 000 og 40 000 sms og ringeminutter om jeg husker rett.

 

Jeg er rimelig sikker på at dersom du hadde sendt halvparten av disse på en dag, eller en uke, så hadde noen reagert, og kanskje til og med fått abbenomentet sitt stengt på bakgrunn av misbruk. Samme hvis du hadde ringt så mye.

 

Selv i dag så står det i vilkårene til Talkmore blant annet, at SMSene ikke skal være maskinskapte.

 

Her er telenor sitt første Fri Bruk abbenoment fra 2013: https://web.archive.org/web/20130427173756/http://www.telenor.no:80/privat/mobil/mobilabonnement/komplettxl/

 

 

  • Fri bruk = 40 000 MIN, 40 000 SMS og 6000 MB (6 GB). 
  • Mobilabonnementet Komplett XL gir deg en hastighet på opptil 40 Mbit/s når du surfer. Etter 6000 MB (6 GB) nedjusteres hastigheten. 

I tilegg skriver dem i vilkårene at:

For å sikre at alle våre kunder opplever tilgang til og god ytelse når de surfer på mobilen, forbeholder Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for ditt abonnement til maksimum 100 kbit/s dersom bruken overstiger 5 GB innenfor gjeldende kalendermåned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tek har tydeligvis bestemt seg for at nå skal det gis så mye helvete til Chili i form av kontinuerlig negativt ladet artikler som overhode mulig. Blir vel til at abonnement eller selskap forsvinner, så kan Tek sitte fornøyd med sine 6gb mobildata i mnd fra Telenor for omtrent samme sum og tenke at de har gjort en bra jobb.

(Det er lett å se at Tek her prøver å få det til å se ut som Chili gir beng og svarer "snappy" tilbake i måten artiklene er strukturert. Trenger alltids noen å hate ikke sant?).

 

Hvorfor mener du dette? Er jo kjent problem at de har hatt problemer med support og at hw.no velger å skrive om dette er vel ikke noe spesielt? Hva legger du i at tek har noe imot chilli? Du rapporterer jo reele saker om de?

En tldr i bunnen av post. Og mye skrivefeil pga mobil sorry!

 

Min personlig oppfatning er at Tek forskjellsbehandler når det kommer til eksponeringen av negativt ladet artikler. F.eks har vi jo den famøse saken hvor dem ukritisk publiserte en artikkel basert på en forum bruker som beviset hadde gått inn for å misbruke sitt abonnement. Så har viartikkelen om Nkom, og nå etterfulgt av en ny artikkel om hvor et knippe sinte kunder == kundemassen til Chili. Det er sikkert flere artikler men det danner seg et mønster.

 

Jeg skal prøve å holde tunga rett i munnen her så det ikke blir for mye whataboutism, men lang svartid, portering som feiler eller simkort problemer er jo ikke unikt chili. Så og si hver eneste gang jeg porterer over er det alltid noe som skaper litt utfordringer, men det skyldes forskjellige grunner. Tiden for portering er faktisk fastsatt av andre instanser enn aktuelle teleselskap så er rart at kritikken rettes mot selskapet i mange av kommentarene som blir uthevet i artiklene.

 

Det skal for øvrig nevnes at jeg foreløpig er hos en annen leverandør da jeg klarer meg med 3gb i måneden, så håper jeg kan slippe å bli stemplet som fanboy.

 

Og til sist, mye av kritikken mot chili er fair, og det skal jeg ikke si så mye imot. Men, det er vilkår for abonnementet, og jeg synes det er smålig av folk å lage et skikkelig helvete fordi de forsøker å overføre sine nettvaner fra datamaskinen til mobilen. For dette får folk skaffe seg mobilt bredbånd eller andre alternativer. Og på samme tid håper jeg at det blir litt mindre "sensasjonelt" artikkel preg på Tek, samt at dem er litt mer kritisk til sine kilder (ref. han som misbrukte abonnementet med vilje eller andre cherry picking av sure kunder).

 

Tldr: Kritikk mot chili er helt på sin plass, men denne må være objektiv. Kanskje kunne man laget artikler om u-praksiser hos alle teleselskaper, hvor man ser på stryker og svakheter og på samme tid opplyser om hva teleselskaper faktisk er skyld i og ikke (porteringer og andre bestemmelser).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Møkklei alle Telenor ansatte som gjør alt som står i sin makt for å stoppe et abonnement som nå rett og slett soper markedet rent for kunder i den øvre prisklasse.

Abonnementet kan brukes akkurat som man vil, det finnes ikke noen begrensninger på hastighet eller sider man ikke kan nå. Derimot er det personlig og kan i teorien kun brukes på mobilen, dog har vel Chili opplyst at deling til sin egen iPad eller PC er greit innenfor normale grenser. Det finnes i dag ingen abonnement fra andre leverandører som kan tilby noe som er i nærheten av mengdene Chili gjør, så selv om man hos dem kan dele med gud og hvermann vil dette aldri kunne la seg gjøre siden kvotene er mikroskopiske i forhold (og prisen astronomisk). Er man opptatt av å kunne laste ned 100GB pr dag så er det vel fiber man burde bruke.

Foreløpig har jeg fått flyttet over all slekt og venner som brukte mer enn 5 GB pr.mnd til dette abonnementet. Alle har nå i sommer nytt godt av en frihet til å bruke telefonen slik de selv har drømt om, streamet fotball VM så GB´ene sprutet, delt med padder og ATV/PC. Så fornøyd har de vært at de har spurt om de ikke kunne betale abonnementet mitt som takk. Og når venners venner og venner av dem igjen også har gått over vil det si at dette er en farsott på linje med låta Sommerkroppen. Chilimobil er vel det største som har skjedd på mobilfronten siden man kunne bruke mobilen til å ringe med. NKOM kommer nok til å se at dette er et så godt tilbud uten nettnøytralitetsbegrensninger (de finnes jo engang ikke) at de nok vil hylle og lovprise Chilimobil.

Så er du Telenor kunde......stakkars stakkars deg

Vet ikke helt hvor du ser alle disse telenor ansatte, gjemmer de seg eller driver du bare med antagelser? :)

 

Men jeg kan jo sitere chili, siden du kommer med en påstand om at aboet kan brukes slik du selv ønsker.

 

 

Fri bruk-abonnementet er ment for bruk på mobiltelefonen du har SIM-kortet i. Det er ikke tillatt å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som en erstatning av internettet du har i husstanden, da vil vi heller anbefale mobilt bredbånd. Hvis du imidlertid kun bruker dette til eget bruk med noe lunde den samme datamengden du uansett ville brukt på mobilen, og dette ikke genererer et unaturlig høyt forbruk, trenger du ikke være bekymret for at vi legger inn noen begrensninger på abonnementet ditt. I praksis kan du bruke så mye data du klarer på din mobiltelefon. Med unaturlig høyt forbruk mener jeg forbruk som man tydelig ikke klarer å bruke på en mobil telefon. Det er en stor mengde data, over en viss tid, flere ganger, som vi ser er nødt til å være fra en mobilt bredbånd ruter eller ved hotspot. Det er ikke en eksakt grense, det er bare hvis vi oppdager at abonnementet er brukt veldig mye på den måten.

 

Sist jeg sjekket så er det min egen sak om jeg ønsker å bruke 1000GB som de reklamerer med på en uke, eller på fire uker, eller 100GB første dagen, og 5GB resten av dagene.

Lenke til kommentar

-snip-

Du står fri som alle andre til å vise på hvilken måte jeg misbrukte abonnementet i henhold til chili sine retningslinjer, når ingen andre forumbrukere, eller chili selv har klart å komme med noen bevis på dette enda så må jeg ønske deg lykke til :)

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar
-snip-

 

Her er telenor sitt første Fri Bruk abbenoment fra 2013: https://web.archive.org/web/20130427173756/http://www.telenor.no:80/privat/mobil/mobilabonnement/komplettxl/

 

 

  • Fri bruk = 40 000 MIN, 40 000 SMS og 6000 MB (6 GB). 
  • Mobilabonnementet Komplett XL gir deg en hastighet på opptil 40 Mbit/s når du surfer. Etter 6000 MB (6 GB) nedjusteres hastigheten. 

I tilegg skriver dem i vilkårene at:

For å sikre at alle våre kunder opplever tilgang til og god ytelse når de surfer på mobilen, forbeholder Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for ditt abonnement til maksimum 100 kbit/s dersom bruken overstiger 5 GB innenfor gjeldende kalendermåned.

Her er det nok en skrivefeil som er saken, du kunne bruke 6GB før de satte ned hastigheten.

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Lar være å quote siden det blir så langt svar, men du vet hvem jeg svarer til.

 

Lille meg kan ikke bevise noe som helst, men jeg kan bassert på observasjoner lage meg en formening som virker troverdig - ergo jeg tror på det selv. Altså, om jeg husker rett ble det i en rekke forum poster sagt fra aktuelle person at han bevisst skulle gå inn for å pøse på med datatrafikk bare på trass. Dette var ikke normalt forbruk, det skulle bare gjøres på trass. Bruker gjorde da dette, og resultatet ble sperring av konto med en artikkel her på Tek.

 

Som andre her påpeker, fri bruk sier alle leverandørene når det gjelder sms, tale og data. Men det er noen vilkår som følger og mye er lagt opp til tolkning. Dette er kanskje en svakhet, men det er jo uansett ingen unskyldning for å bevist gå inn for å ødelegge.

 

Kan vi ikke glede oss over litt ny giv i markedet? Kanskje dette tvinger frem andre abonnementer fra andre aktører, slik at folk kan velge flere selskap med liknende tjenester? For akkurat nå er det ingen som tilbyr noe i nærheten av chili sitt tilbud.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Ryddet litt lengre opp, så det ble litt store sitater der.

 

-snip-

Det er altså jeg som er aktuelle person, men det vet du muligens.

 

Om du ser sitatet fra chili lengre opp, så ser du at de stengte abonnementet mitt med påstand om at jeg hadde delt data med andre enheter, noe jeg aldri hadde gjort. Du mener kanskje det ikke er problematisk at operatører stenger abonnement uten å ha noen som helst form for bevis for deres påstander?

 

Forøvrig så kan jeg sitere meg selv fra artikkelen du snakker om (velger å ta med hele sitatet for å ikke ta noe ut av kontekst);

 

 – Jeg liker jo det de gjør med abonnementet, og at de prøver å pushe for større datakvoter, men jeg syntes i utgangspunktet at det å ringe når de skriver 1000 GB på nettsidene sine var litt drøyt. Det å bare stenge ned abonnementet sånn som de nå har gjort, synes jeg er å krysse en linje. Jeg valgte å ikke portere hovednummeret mitt til Chili, men dersom jeg hadde gjort det, så hadde jo dette vært utrolig kjipt, sier Jørås Sund til Tek.no.

Jeg er altså for større datakvoter, men syntes ikke det burde gå på bekostning av noe annet. Personlig hadde jeg fint kunne betalt 699 eller mer i måneden for fri data.

Lenke til kommentar

Det var vel heller det at music freedom dekker "alle" musikkstrømmetjenestene, og at nye tjenester enkelt kan integreres i music freedom så lenge de er villige til å samarbeide litt.

 

Positivt brudd er ellers like ille. Hvis en leverandør av mobilt bredbånd gir fri strømning av HBO, mens Netflix og andre bruker av en kvote, så er det klart vridning av markedet i fordel av HBO. Nettop dette er jo problemet i USA, hvor ett par av de store nettleverandøren også leverer strømmetjenester og annet, og at de ikke skal kunne gi egne tjenester fordeler.

Det stemmer, valgte å ikke svare mer på det, da MTK svarte så godt og i tillegg kom med gode kilder :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

jeg bruker 1,5 TB i måneden i thailand med 4 mbit hastighet og det til 280 kr for et helt år hos operatøren True. Det koster dobbelt så mye hos Telenor sitt datterselskap i thailand DTAC og bare idioter vil betale dobbel pris. Så jeg betaler 280 kr for 18 TB med 12 måneders varighet = 15 kr pr 1000 GB! Så Chili sitt abonnement er egentlig veldig veldig DYRT! 4788 kr for et år med kun 12 TB data!

Umulig. Eller så er månedene ekstra lange der borte.

Lenke til kommentar



 



 



Jeg bruker 1,5 TB i måneden i thailand med 4 mbit hastighet og det til 280 kr for et helt år hos operatøren True.
Det koster dobbelt så mye hos Telenor sitt datterselskap i thailand DTAC og bare idioter vil betale dobbel pris.
Så jeg betaler 280 kr for 18 TB med 12 måneders varighet = 15 kr pr 1000 GB!
Så Chili sitt abonnement er egentlig veldig veldig DYRT!
4788 kr for et år med kun 12 TB data!


 




Umulig...
Eller så er månedene ekstra lange der borte.


 

 

- Ikke nødvendigvis...
Det kommer an på om selskapet/leverandøren tar betalt for "Uni-directional" eller "Bi-directional" bruk av data.

Er det snakk om "Uni-directional"-bruk så har du fullstendig rett i at det er umulig å bruke 1,5TB i måneden.
Da det ville ha tatt 34 Dager , 17 Timer , 20 Minuter og 0 Sekunder med sammenhengende bruk i så måte, med stabile 4Mbit/s.

Men med "Bi-directional"-bruk så vil det ta 17 Dager , 8 Timer , 40 Minuter og 0 Sekunder med sammenhengende bruk i så måte, med stabile 4Mbit/s.
Som er langt under måneden Februar med sine 28(29)dager.

Selv med asymetrisk båndbredde så er det mulig å nå 1,5TB i måneden med "Bi-directional"-bruk, det tar bare litt lengre tid.


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Lar være å quote siden det blir så langt svar, men du vet hvem jeg svarer til.

 

Kan vi ikke glede oss over litt ny giv i markedet? Kanskje dette tvinger frem andre abonnementer fra andre aktører, slik at folk kan velge flere selskap med liknende tjenester? For akkurat nå er det ingen som tilbyr noe i nærheten av chili sitt tilbud.

 

For all del, og dette er sikkert gull for de som aldri kommer til å nå grensa, men prinsippet er at de må sette en kvote. dvs de må opplyse om kvoten av juridiske grunner. Det betyr at de ikke kan bryte den grensa i etterkant. Vilkårene må også være i takt med gjeldene regelverk om nettnøytralitet og valgfrihet av mottaker.

Endret av Quickfragger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nkom bør pålegge Chili å fjerne abonnementet "Chili FRI DATA."

 

Chili tar ikke imot nye kunder på dette abonnementet, kun overføring av eksisterende nr" og det er derfor et fiktivt abonnement for å lokke til seg kunder fra andre aktører.

 

"Det er dessverre ikke mulig å få nytt telefonnummer ved bestilling av abonnementet Fri data. 

Ha en fin dag."

 

Hvor er det beste stedet for å sende inn en klage slik at dette useriøse abonnementet kan fjernes fra markedet?

 

-Urimelige betingelser for bruk

-Fiktive datamengder

-Tar ikke imot nye kunder

Lenke til kommentar

 

For å sikre at alle våre kunder opplever tilgang til og god ytelse når de surfer på mobilen, forbeholder Telenor seg retten til å begrense overføringshastigheten for ditt abonnement til maksimum 100 kbit/s dersom bruken overstiger 5 GB innenfor gjeldende kalendermåned.

 

Nå har ikke jeg lest Chili sine vilkår, men 1000Gb er 1000Gb. Med en rekke begrensninger med "liten skrift" ville vært en sleip måte å kapre kunder på eller i beste fall feil markedsføring (jf. kritikken fra Nkom).

 

Men som sagt; det er bare spørsmål om tid før alle mobiloperatører tilbyr "ekte" fri data.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...