Gå til innhold

Forbrukertilsynet: – Å kalle 1000 GB for «fri data» er akseptabelt


Anbefalte innlegg

Det er som å gi nordmenn "fri" alkohol. Happy hour, all inclusive etc..

 

Det som skjer med utsultende nordmenn er at de drikker alt de kan i happy hour, eller hiver innpå i hele ferien på all inclusive. Vi skal faen med ha valuta for pengene! Vi har betalt!

 

"Fri data" fungerer på samme måte. NÅ skal vi MINST bruke 1 tb! Og vi skal pushe det over den grensen! FOR VI HAR BETALT FOR DET!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som å gi nordmenn "fri" alkohol. Happy hour, all inclusive etc..

 

Det som skjer med utsultende nordmenn er at de drikker alt de kan i happy hour, eller hiver innpå i hele ferien på all inclusive. Vi skal faen med ha valuta for pengene! Vi har betalt!

 

"Fri data" fungerer på samme måte. NÅ skal vi MINST bruke 1 tb! Og vi skal pushe det over den grensen! FOR VI HAR BETALT FOR DET!

godt skrevet! Enig med hvert eneste ord.

Hvor var klagekoret når fri sms og fri ringing kom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er helt for dette massive bykset i mobilmarkedet, så det skal de ha for å faktisk prøve, men jeg er redd de prøver å bite over noe de ikke klarer å svelge. Vi trenger bevegelse i markedet, og dette er vel så og si det første positive som har skjedd på lenge, i den grad at det finnes kunder som er innenfor akseptabelt bruk for ChiliMobil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt for dette massive bykset i mobilmarkedet, så det skal de ha for å faktisk prøve, men jeg er redd de prøver å bite over noe de ikke klarer å svelge. Vi trenger bevegelse i markedet, og dette er vel så og si det første positive som har skjedd på lenge, i den grad at det finnes kunder som er innenfor akseptabelt bruk for ChiliMobil.

På Discord-gruppen vår har alle skaffet Chili "fri", vi sørger for å bruke aaaaakkurat under grensen hver dag så de ikke ringer oss. Er litt over 200 stykker, kommer til å bli mange flere takket være diverse forum.

Vi skal få kjørt dem i senk og tatt vekk dette abonnementet så snart som mulig :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er som å gi nordmenn "fri" alkohol.

Happy hour, all inclusive etc...

 

Det som skjer med utsultende nordmenn er at de drikker alt de kan i happy hour, eller hiver innpå i hele ferien på all inclusive.

Vi skal faen med ha valuta for pengene!

Vi har betalt!

 

"Fri data" fungerer på samme måte.

NÅ skal vi MINST bruke 1 tb!

Og vi skal pushe det over den grensen!

FOR VI HAR BETALT FOR DET!

 

 

 

 

- I overført betydning...(No pun intended...!!!)

Om noen tilbyr deg en ny jobb med en årslønn på, la oss si, 350000Kr etter skatt.

 

Men så viser det seg at bedriften ikke har råd til å gi deg mer enn 200000Kr etter skatt.

Vil du med hånden på brystet si at du ikke ville ha reagert negativt til at du ikke får det du etter kontrakten ble lovet?

Du har jo tross alt jobbet for det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

- I overført betydning...(No pun intended...!!!)

Om noen tilbyr deg en ny jobb med en årslønn på, la oss si, 350000Kr etter skatt.

 

Men så viser det seg at bedriften ikke har råd til å gi deg mer enn 200000Kr etter skatt.

Vil du med hånden på brystet si at du ikke ville ha reagert negativt til at du ikke får det du etter kontrakten ble lovet?

Du har jo tross alt jobbet for det...

Tøvete eksempel, ingenting som lar seg overføre til dette.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

OneCall har en "fri data" tilleggspakke (heter Fri Data) som er begrenset til 5GB. Etter dette var brukt cappa de før hastigheten til type ISDN hastighet. Nå h capper ikke lenger, men har noe som heter Autopåfyll. Autofyll fyller på 1 og 1 Gb for 68krhelt til du får nye "Fri Data".Dette kan jo bli en potensiell kjemperegning.

 

Denne eksisterer fortsatt.

 

https://www.tek.no/artikler/dette-er-reelt-fri-bruk/112365

Lenke til kommentar

"5. Tilknytter, endrer, gjør inngrep eller tilføyelser i utstyret, herunder konfigurasjon, uten Chili Mobils skriftlige forhåndssamtykke."

"9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

"Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker ... og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen."

"b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon."

 

Med 9 har de egentlig sikret seg slik at de kan gjøre hva de vil, siden det er ekstremt vagt og helt subjektivt.

Nå tenker jeg du drar den litt vel langt. Din tolkning vil jo feks gjøre det til avtalebrudd å benytte SD kort i mobilen. Ingen selskaper ville vært så idiotiske at de forsøkte seg å diktere hvor kundene kan lagre data. Du kan vise reglene men det er din tolkning jeg ikke kjøper. Jeg er ikke Chili kunde så det er ikke det at jeg forsøker å forsvare Chili, men jeg føler du med overlegg legger vrangviljen til her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå tenker jeg du drar den litt vel langt. Din tolkning vil jo feks gjøre det til avtalebrudd å benytte SD kort i mobilen. Ingen selskaper ville vært så idiotiske at de forsøkte seg å diktere hvor kundene kan lagre data. Du kan vise reglene men det er din tolkning jeg ikke kjøper. Jeg er ikke Chili kunde så det er ikke det at jeg forsøker å forsvare Chili, men jeg føler du med overlegg legger vrangviljen til her.

Det er flere eksempler på at Chili har ringt kunder og spurt om de har lagret på ekstern enhet og at det ikke er tillatt.

Fått to koselige samtaler selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har noen en tesla eller ferrari kjørende på Norske veier når en har lov til å kjøre like raskt med en vw passat og skoda octavia? Det er fordi man har lyst. Ikke fordi man nødvendigvis tenker logisk. ;)

 

 

Tesla og Ferrari vil gi en bedre (kanskje betydelig bedre) kjøreopplevelse enn VW og Skoda.  Men å se på en 4K film på en 5-7" skjem er jo bortkastet kapasitet og for noen også penger.  Blir jo nesten som OneCall reklamen:  Skal du ha samme pizza for kr. 199 eller kr. 249?  

 

Men jeg forstår poenget ditt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Chili er ikke grensen på 1000 GB. Det er at de kontakter folk som ikke er i nærheten av denne kvota. Hva skjer når 4K-skjermene kommer til mobiltelefoner? Er ikke Sony sitt neste flaggskip den første, som er rett rundt hjørnet?

What? Det er flere mobiler ute med 4K. Sony Xperia H8541 har til og med HØYERE enn 4K oppløsning.

Du henger noen år bakut.

Endret av TastyButt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har noen en tesla eller ferrari kjørende på Norske veier når en har lov til å kjøre like raskt med en vw passat og skoda octavia? Det er fordi man har lyst. Ikke fordi man nødvendigvis tenker logisk. ;)

Fordi jeg regnet på det, og fant ut at at Tesla ble billigere enn Passat.

(og ja, har jo litt glede av det også)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- I overført betydning...(No pun intended...!!!)

Om noen tilbyr deg en ny jobb med en årslønn på, la oss si, 350000Kr etter skatt.

 

Men så viser det seg at bedriften ikke har råd til å gi deg mer enn 200000Kr etter skatt.

Vil du med hånden på brystet si at du ikke ville ha reagert negativt til at du ikke får det du etter kontrakten ble lovet?

Du har jo tross alt jobbet for det...

 

 

 

 

Tøvete eksempel, ingenting som lar seg overføre til dette.

 

 

 

- En kontrakt er en kontrakt...

Får du ikke det du har blitt lovet så er ikke det tøvete, uansett om det er noe du har betalt eller jobbet for.

 

Har ikke leverandøren/bedriften kapasitet til å gi det dem har lovet så er det ikke kunders/ansattes feil.

 

Noe vårt lokale TV/Internet-selskap fant ut når de hold på å gå konkurs fordi de sprengte kapasiteten sin og fikk problemer med å kunne levere det dem hadde lovet kundene sine.

Heldigvis for dem så ble de reddet av UPC, som nå heter GET.

Problemet er at GET ikke tar kundene sine særlig seriøst selv om dem har kapasiteten til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med Chili er ikke grensen på 1000 GB. Det er at de kontakter folk som ikke er i nærheten av denne kvota. Hva skjer når 4K-skjermene kommer til mobiltelefoner? Er ikke Sony sitt neste flaggskip den første, som er rett rundt hjørnet?

 

Min sony telefon som nå er omtrent ett år gammel har 4K skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere eksempler på at Chili har ringt kunder og spurt om de har lagret på ekstern enhet og at det ikke er tillatt.

Fått to koselige samtaler selv.

Da tenker jeg at denne tråden ble obsolete for min del. Et selskap som i så stor grad forsøker å diktere hva betalende kunder kan og ikke kan orker jeg ikke forholde meg til. Og nå kjenner jeg at det vil faktisk ikke hjelpe om Chili endrer vilkårene. Bare det at de utviser så lite respekt for sine kunder at de forsøker å innføre vilkår som så tydelig bryter med Nkom loven og liketil innbiller seg at de kan avgjøre om kundene skal bruke SD kort i sine enheter eller ei er jo nok til å skygge banen til evig tid. Selskaper som Chili må gjerne forsøke seg, det eneste jeg kan gjøre er å velge å sende pengene mine til andre selskaper og samtidig huske å klage inn Chili til alle mulige instanser jevnlig.

 

Chili fcuk offz!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke disse telefonene lett kunne sluke kvota?

I teorien, men er det et problem for noen? Er det noen som ser nok 4K-videoer på mobilen til å nå 1000GB på en måned? Når det er en realistisk problemstilling så kan man jo ta tak i det, men foreløpig føler jeg 1000GB er en fin start på fri data. 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...