Gå til innhold

Musks ubåt har ankommet Thailand – men skal ikke brukes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om ikke annet så fikk han jo publisitet......

Joda god tanke, men når man kommer så sent på banen og miniubåten ikke passet til oppdraget så kan man begynne å lure.

Lure på hva da? Antyder du at dette kun var et PR-stunt som han visste ikke kom til å virke, og at Musk ikke eier noen som helst form for medlidenhet ovenfor disse guttene som har vært innesperret i grotta? 

Bare fordi Musk er rik og aktiv på sosiale medier er ikke ensbetydende med at alt er for egen vinning. 

 

Det stinker sjalusi laaaaang vei - skjerpings!  :grumpy:

Endret av bshagen
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Om ikke annet så fikk han jo publisitet......

Joda god tanke, men når man kommer så sent på banen og miniubåten ikke passet til oppdraget så kan man begynne å lure.

Lure på hva da? Antyder du at dette kun var et PR-stunt som han visste ikke kom til å virke, og at Musk ikke eier noen som helst form for medlidenhet ovenfor disse guttene som har vært innesperret i grotta? 

Bare fordi Musk er rik og aktiv på sosiale medier er ikke ensbetydende med at alt er for egen vinning. 

 

Det stinker sjalusi laaaaang vei - skjerpings!  :grumpy:

Bruk nå hodet. En miniubåt snekres ikke sammen på 8 dager av en uten noen som helst ekpertise på miniubåter. "Rakettdeler" høres besnærende ut for et stålrør med

gassflasker stroppet opp med transportstrammere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Veit vi noen detaljer rundt denne miniubåten? Hvis du har noen, kan du dele? Som dykker så er jeg interessert. Forøvrig, å puste i en lukket beholder er litt mer komplisert enn det du skisserer her, jeg lurer på hvordan de løste CO2-problemet f.eks. Har de satt på noen scrubbere? Eller så de an tiden for personen skal være der inne og fant ut at det ikke var behov? Hvilken blanding brukte de? Vanlig luft? 

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lure på hva da? Antyder du at dette kun var et PR-stunt som han visste ikke kom til å virke, og at Musk ikke eier noen som helst form for medlidenhet ovenfor disse guttene som har vært innesperret i grotta? 

Bare fordi Musk er rik og aktiv på sosiale medier er ikke ensbetydende med at alt er for egen vinning. 

 

Det stinker sjalusi laaaaang vei - skjerpings!  :grumpy:

I utgangspunktet ville jeg tro han utelukkende hadde gode hensikter. Samtidig virket det litt spesielt at han kommer så sent på banen og at miniubåten viser seg og ikke passe til oppdraget.

Da kan man lure på om, bevisst eller ubevisst (også fult mulig), det også var for å få publisitet.

 

Misunnelig er jeg ikke, og jeg håper han utelukkende hadde lyst til å hjelpe. Ville tror det, og at det handlet til syvende sist mer om dårlig gjennomføringevne og noe som kom spontant litt for sent.

Endret av High-Fidelity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke belyse problemet? Hvorfor skal det være "hemmelig" at han prøver å hjelpe til? Tro det eller ei, han yter rimelig stor respekt, og at han er med på å belyse dette hjelper ungene også i form av at andre også kan være med å bidra. Om ikke - ok? Han reiste ned personlig med teamet sitt og ville hjelpe til. Dette er ikke akkurat en adfært du ville sett av Donald Trump (før president) akkurat. 

 

Jeg ser ikke problemet rett og slett. Virkelig. Hvorfor er det så jævlig vanskelig for nordmenn på hver sin kjepphest at en innflytelsesrik og suksessfull person gjør noe uselvisk? "Nei, det er for egen vinning - det bare måååå være det, han kan umulig være en ålreit person, hmpf" 

Ta dere en bolle a

Endret av bshagen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veit vi noen detaljer rundt denne miniubåten? Hvis du har noen, kan du dele? Som dykker så er jeg interessert. Forøvrig, å puste i en lukket beholder er litt mer komplisert enn det du skisserer her, jeg lurer på hvordan de løste CO2-problemet f.eks. Har de satt på noen scrubbere? Eller så de an tiden for personen skal være der inne og fant ut at det ikke var behov? Hvilken blanding brukte de? Vanlig luft? 

 

Ser man på bildet så ser det ikke ut til at det er noen form for scrubbere. Husk at hvert "transportoppdrag" kun varer i noen ganske få timer, ikke dager. Det er ikke noe dybder å snakke om heller. Så i prinsippet kan man rett og slett bare påmontere trykkventiler som sørger for at trykket i beholderen ("ubåten") ikke er høyere enn 2 bar ved å slippe ut luft. På lufttankene har man tilsvarende bare med 2,1 bar. Da vil luften i beholderen byttes ut konstant. Høyt luftforbruk, men det er antakeligvis ikke så farlig. Alternativt en co2 måler som trigger justerer hvor mye luft som slippes fra lufttanken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om ikke annet så fikk han jo publisitet......

Joda god tanke, men når man kommer så sent på banen og miniubåten ikke passet til oppdraget så kan man begynne å lure.

 

Dette var ikke et typisk prosjekt hvor man først samler inn data om oppdraget, utformer en kravspesifikasjon, bygger, tester, endrer, bygger osv…

 

Han snekret i hui og hast sammen et rør med oksygenflasker på i løpet av en uke og håpet på at det ville være hjelpsomt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man går offentlig ut på denne måten, så er det veldig lett å mistenke Musk for enten bevisst eller ubevisst å ønske mer enn bare å hjelpe. Uansett, så fremsto det som uklokt IMO.

 

Synes denne kommentaren var treffende:

Why is Elon Musk trying to hijack the spotlight from the amazing Thai rescue team through his unsolicited insertion into the mission? If he really wanted to help he could easily have been more subtle, just like countless other international cave experts and divers.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når man går offentlig ut på denne måten, så er det veldig lett å mistenke Musk for enten bevisst eller ubevisst å ønske mer enn bare å hjelpe. Uansett, så fremsto det som uklokt IMO.

 

Synes denne kommentaren var treffende:

Musk brukte vel bare twitter?

Det var alle avisene som sto for publisiteten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...