Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har utleier ansvar for barnesikring av vinduer?


Pallantir

Anbefalte innlegg

Jeg har en leilighet i en eldre bygård som jeg leier ut, og vinduene er av typen som slår utover, så en unge kan falle 20 meter ned. Men fra høsten skal det flytte inn en alenemor med ei jente på fire år. Er det mitt ansvar som utleier å sørge for at vinduene har barnesikring, eller er det noe hun må stå for selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke tro du har ansvar for det, barn har siden tidenes morgen omtrent hatt ett oppdrag i å se hvor ofte de kan utsette seg for døden og det er foreldrenes ansvar å sørge for at de holder seg i live, barnet er ikke ditt og derfor ikke ditt ansvar. 

Kan være kjekt å fikse vinduene hvis er ødelagt eller noe sånt, men det er ikke ditt ansvar å sørge for at ungen hennes ikke hopper til døden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilken tilstand husrommet skal ha når du overleverer til leietaker følger av husleieloven § 2-2 når det ikke er tatt inn "som det er"-forbehold i leieavtalen:

 

§ 2-2. Generelle krav til tilstand

Husrommet skal ved overleveringen være i samsvar med de krav som følger av leieavtalen. Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør ved overleveringen være ryddet, rengjort og i vanlig god stand.

 

Er ikke annet avtalt, har husrommet dessuten en mangel dersom det ikke

 

a) passer til de formål tilsvarende husrom vanligvis blir brukt til, eller

b) passer til de særlige formål som leieren etter avtalen skulle bruke husrommet til, med mindre forholdene viser at leieren for så vidt ikke bygde på utleierens sakkunnskap eller vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det.

Hovedregelen er i annet ledd - boligen skal passe til de formål husrommet vanligvis blir brukt til, og de særlige formål leietaker etter avtale skal bruke husrommet til.

 

I "vanligvis blir brukt til" ligger det en forutsetning om normalbruk. Normalbruk av en bolig innebærer ikke barnesikring av vinduer. Det er da ingen mangel at vinduene generelt ikke er barnesikret. Er det tatt inn "som det er"-forbehold i leieavtalen er manglende barnesikring nær sagt aldri en mangel, med få unntak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Toffo, jeg er klar over at det ikke er krav byggeteknisk, men det er ting som ikke er påkrevd byggeteknisk som likevel kan gi erstatningsansvar for en utleier. Kontrakten er underskrevet for lengst, det var noe jeg kom på i dag.

 

SveinM, der har du faren ved å uttale seg uten å vite noe sikkert. Det er fra 2014, den typen forskrifter har ikke tilbakevirkende kraft. Ellers ville det vært totalt kaos i byggebransjen.

 

Uansett, flere svar er ikke nødvendig i tråden, som vanlig er Krikkert et orakel!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott, Krikkert! Takk! :) Da vil jeg si til henne at hun selvsagt kan montere barnesikring på et vindu eller to, og så slipper jeg å montere på alle.

 

Vil berre skyte inn at berre det faktum at du gir tillatelse til å montere barnesikring gjer at du er godt innanfor det som kan forventast av ein utleigar.

 

Det er langt verre med huseigarar som ikkje vil ettermontere slikt utstyr, og som heller ikkje vil tillate at det blir montert barnesikring på vindua (og evt. andre ting i boligen).

 

 

Når det er sagt så kan det hende at det vil være lurt av deg å ha nokre meiningar om kva type barnesikring som skal brukast og korleis den skal monterast. På den måten sikrer du at vindua blir sikra på ein måte som også tek vare på det estetiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan slenge meg på at du nok ikke kan bli ansvarlig i denne situasjonen. 

 

Et eksempel fra rettspraksis, i Eidsivating lagmannsrett (LE-2000-762). En liten gutt fikk hjerneskade etter å ha nesten druknet i en dam i nærheten av huset foreldrene leide. Foreldrene mente utleier/eier burde sikret dammen bedre.

[...]

 

I forhold til helt små barn med tilknytning til kårboligen blir dette selvsagt helt annerledes. For slike barn utgjør en dam tett inntil plenen rundt huset et opplagt og alvorlig faremoment. Når lagmannsretten likevel mener at eieren heller ikke kan bebreides for at han unnlot å sikre dammen da det kom småbarn i kårboligen, er det fordi han - etter lagmannsrettens syn - trygt kunne legge til grunn at foreldrene ville sørge for sikkerheten for disse.

 

Fra skadelidtes side er det til dette anført at det ikke er til å unngå at det vil oppstå situasjoner hvor foreldre ikke har sine små barn under oppsikt, og at dette tilsier at sikkerheten ikke kunne baseres på tilsyn alene. Det er lagmannsretten enig i. Men også med tanke på fysiske sikringstiltak mener lagmannsretten at eieren måtte kunne sette sin lit til foreldrene. Det er foreldrene som har forutsetning for å vurdere hva slags tiltak som er nødvendig og hensiktsmessig, blant annet ut fra hva barnet til enhver tid er i stand til å oppsøke av faremomenter. Retten peker i denne sammenheng på at det i dette tilfellet ikke bare ville være nødvendig å sikre barnet i forhold til dammen. Også vegen langs eiendommen utgjorde en klar risiko. I og med at det ikke er gjerde eller annet effektivt stengsel mellom plenen og vegen, innebærer dette at sikringstiltak uansett i første rekke må rette seg mot barnet. Når situasjonen på eiendommen var som beskrevet, og dette var noe foreldrene var klar over, var det etter lagmannsrettens syn ikke uaktsomt av eieren verken å leie ut eiendommen til en småbarnsfamilie eller å unnlate å sikre dammen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Avatar, du har rett i det, takk. Jeg skal nok anbefale dem å bruke sikringswire, det er én skrue i karmen og én i vinduet, og dermed mindre å sparkle når den skal vekk igjen.

 

Ståle Nordlie, takk! :) Det virker som om jeg har mitt på det tørre, greit å se rettspraksisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...