Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Levetid" på A/C i bil


Anbefalte innlegg

Har en 2006 modell hvor A/C har takket for seg, trolig på grunn av lite gass/trykk. Effekten har blitt gradvis dårligere de siste par årene og i fjor sommer fungerte ikke A/C lenger. Leser rundt om at man må etterfylle gass, er det forventet etter 10-12 år, eller er det mer trolig at det er en liten lekkasje? Hvor mye koster en lekkasjetest og hvor mye koster en etterfylling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tømming/fylling av gass og olje samt trykktest koster i området 1500-2000. Først tømmes hele systemet, så fylles det opp igjen med gass og olje.

Hvordan bilen brukes har litt betydning. For AC enheten sin del er det viktig at det brukes litt året rundt ellers vil pakningen rundt akslingen tørke ut og det blir lekkasje. Derfor skal AC brukes jevnlig også om vinteren, kan gjøres ved å kjøre inn i parkeringskjellere med varme for eksempel. De fleste biler slår av AC ved utetemp på under 5 grader for eksempel for å forhindre frost.

Lenke til kommentar

Det er generelt anbefalt å ta en trykktest/etterfylling - ofte kalt AC-service ca hvert annet år, bl.a. for å unngå problemer på sikt.

 

De større kjedene ser ut til å ha endt opp på ca 1800,- for AC-service inkl gass. Finner du lavere priser bør du sjekke om gass er med i prisen. 

Lenke til kommentar

De fleste biler slår av AC ved utetemp på under 5 grader for eksempel for å forhindre frost.

Er det virkelig slik enda? På 04 mondeoen jeg hadde, merka jeg godt at det var slik. På den 3 år gamle skodaen jeg har nå er det ikke slik. Der tror jeg AC går hele året etter behov. Merker på vinteren at det blir mer fukt i bilen om jeg skrur den av.

Lenke til kommentar

Det kan være min kunnskap er utdatert, det har hvertfall vært slik i noen årtier. Kanskje er det noen ekstra sensorer nå, eller ekstra beskyttet på noen måte slik at frost ikke er et problem. Så en ny Audi Q3 her en dag i p.kjeller, diger dam under den, sikkert 10 liter. Tydelig at den har samlet mye vann.

Lenke til kommentar

Er det virkelig slik enda? På 04 mondeoen jeg hadde, merka jeg godt at det var slik. På den 3 år gamle skodaen jeg har nå er det ikke slik. Der tror jeg AC går hele året etter behov. Merker på vinteren at det blir mer fukt i bilen om jeg skrur den av.

Det stemmer det ja. Kompressor surrer og går på våre biler selv på vinteren. Fungerer som en avfukter. Skrur seg av automatisk når temperaturen har gått under -10~15c har jeg sett.

Lenke til kommentar

Det kan være min kunnskap er utdatert, det har hvertfall vært slik i noen årtier. Kanskje er det noen ekstra sensorer nå, eller ekstra beskyttet på noen måte slik at frost ikke er et problem. Så en ny Audi Q3 her en dag i p.kjeller, diger dam under den, sikkert 10 liter. Tydelig at den har samlet mye vann.

Samlet vann? Som i en beholder som åpnes ved anledning?

 

Er det ikke kondens som hele tiden drypper av rør med forskjell på innetemp og utetemp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fylte min Toyota Prius 13. Juli hos Vianor.

Når jeg kjørte hjem, gikk AC på fult på max. Det gikk ca 5 min før ac lyset blinket. og sluttet å kjøle. Jeg slo det av og på, og det virket noen minutter til.

Sjekket kvitteringen, og der sto det de hadde fylt 500gr. Men etter hva jeg finner ut på nett, skal det være 450gr på de bilene. Så Regner med det er for mye gass, og dermed for høyt trykk?

Ringte dem, og de ba meg komme innom. Så skulle de sjekke. Men dagen etter funket det normal. Så jeg droppet det.

Men så har det kjølt mindre og mindre for hver dag. og etter 7 dager er det ingen kjøling igjen! Tomt!

Er ikke da lekkasjen stor nok til at de burde oppdaget det?

Hva har jeg krav på?

Tenkte å kjøre innom dem til mandag..

Skal på langtur tirsdag..

Lenke til kommentar

Det er rart hvis de ikke har kjørt lekkasjetest, trodde det var standard prosedyre.

Har sett flere ganger de fyller noe over det som står på lappen i motorrommet.

Dette gjøres nok automatisk av maskinen at den stopper når den har nådd riktig trykk og da ser man mengden som har gått på.

Du bør helt klart reklamere her, de har nok vært for kjappe.

Lenke til kommentar

De mener de har vakuumtestet, da maskinen gjør det automatisk i 30 minutt. Den fant ikke noe særlig lekk. Så derfor fylte de opp. og de fylte og uv sporingsstoff. men ikke tettningsstoff, da de mente systemet var tett. Jeg ga beskjed om at det ikke var gass når det hadde gått 6 dager etter fylling. Så det har lekket ca 80gr/døgn.

Når jeg var inne og viste den, fant de via uvlampe lekkasje ved inngang til radiator og et par plasser til.

De ringte, og jeg spurte hvor mye det ville koste å fikse det kosteet, men det kunne komme på flere 10 000.. så det droppet jeg.

Jeg spurte om de kunne fylle tettningsstoff og gass. men etter en stund ringte de og sa at tettningsstoffet ikke kunne tette slike store lekkasjer. så det var bortkastede penger.

 

Ser jo nå at en vakuumtest ikke er noe godt alternativ, da trykktest kan få helt andre resultater..

 

Så de sa at man ikke kan reklamere på dette, da det aldri er noen garanti for at det holder tett..

Så da ser det ut til at de pengene det kostet katta i sekken.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...