Gå til innhold

Har jeg kablet feil?


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Se over DHCP-konfigen i routeren, eller sett en fast ip i samme subnet som routeren og prøv en ping mot router. Funker ikke det så kan du kjøpe deg en kabeltester ala denne, har den selv og den funker helt fint. Det siste bildet du la ut der ser helt feil ut.

 

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/dibotech-kabeltester-for-nettverkskabel-p38439

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det skal du på ingen måte. For 20 år siden måtte du ha en krysset kabel mellom to pc-er som skulle direktekobles, men det er på ingen måte aktuelt i dag. Å gi råd om å krysse kabelen i dag er rett og slett helt feil.

 

Snakk for deg selv. Jeg har personlig vært borte i utstyr som er mindre enn 10 år gammelt hvor krysset kabel har vært en nødvendighet.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Snakk for deg selv. Jeg har personlig vært borte i utstyr som er mindre enn 10 år gammelt hvor krysset kabel har vært en nødvendighet.

 

Nei, egentlig så bør du snakke for deg selv. Ingenting av det en normal forbruker har kjøpt på markedet de siste 10 årene krever en krysset kabel. At du har noe sært, hauggammelt utstyr som krever det betyr ikke at du skal rådgi en forumbruker med en helt vanlig laptop og en helt vanlig router å kable om til krysset kabel.

 

Setningen din "For direkte tilkobling mellom PC og ruter skal du i utgangspunktet bruke krysset kabel." er direkte feilinformasjon.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Ingenting av det en normal forbruker har kjøpt på markedet de siste 10 årene krever en krysset kabel. 

 

Setningen din "For direkte tilkobling mellom PC og ruter skal du i utgangspunktet bruke krysset kabel." er direkte feilinformasjon.

 

Er delvis enig i utsagnet ditt. Utstyr bruker i dag autosensing som krysser automatisk. Men med dagens masseproduksjon av billig elektronikk fra kina er det ikke uunngåelig at komponenter og deler er av variabel kvalitet. Autosensing er en funksjon som ikke alltid virker som den skal, avhengig av produsent. Har aldri hørt om Inteno som ruterprodusent, for meg høres dette ut som typisk billig "noname" made in China som leverandørene sender ut.

 

Uansett er det en enkel fix å krysse med åpne ledere som på bildet. Koster ikke mange kaloriene og bytte fire ledere og teste. Mente bare at det kunne være verdt et forsøk.

 

Setningen min er på ingen måte feil. Den stemmer med hvilke pinner klienter bruker til RX og TX for datastrømmer. Derfor skrev jeg i utgangspunktet. Men pga. autosensing er det som regel ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Er det brukt en patche kabel eller en installasjons kabel?

Den ene er flertrådet, den andre er enleder, disse kan IKKE termineres på samme måte.

Patch termineres i en RJ-45, installasjonskabel termineres i plint/veggboks.

 

Dersom du ser hvordan "knivene" i henholdsvis RJ pluggen og plinten er bygd opp, 

vil du se at feil type kabel vil skape fysiske problemer, med vakkel kontakt og ustabilitet som følge av dette.

Lenke til kommentar

Er det brukt en patche kabel eller en installasjons kabel?

Den ene er flertrådet, den andre er enleder, disse kan IKKE termineres på samme måte.

Patch termineres i en RJ-45, installasjonskabel termineres i plint/veggboks.

 

Dersom du ser hvordan "knivene" i henholdsvis RJ pluggen og plinten er bygd opp, 

vil du se at feil type kabel vil skape fysiske problemer, med vakkel kontakt og ustabilitet som følge av dette.

 

Aner ikke? Er en cat6 kabel. Er samme kabel på begge bildene. 

Lenke til kommentar

OK, har jeg forstått det korrekt at du har terminert kabelen i veggboksen?

Hvilket verktøy brukte du da?

 

Dersom du avisolerer litt av en tråd, så ser du fort om den er "solid" enleder, eller "stranded" flertrådet.

 

Dersom den er "solid", så er det riktig type kabel for veggboks, men ikke for RJ-plugg (ja, jeg vet det *finnes* spesial plugger for dette, men de er ikke vanlig i bruk).

 

Dersom den er "stranded", så er det motsatt, den er uegnet for bruk i boks (da er gjerne selve kabelen merket som "Patch").

Lenke til kommentar

OK, har jeg forstått det korrekt at du har terminert kabelen i veggboksen?

Hvilket verktøy brukte du da?

 

Dersom du avisolerer litt av en tråd, så ser du fort om den er "solid" enleder, eller "stranded" flertrådet.

 

Dersom den er "solid", så er det riktig type kabel for veggboks, men ikke for RJ-plugg (ja, jeg vet det *finnes* spesial plugger for dette, men de er ikke vanlig i bruk).

 

Dersom den er "stranded", så er det motsatt, den er uegnet for bruk i boks (da er gjerne selve kabelen merket som "Patch").

 

Jeg brukte et slik kroneverktøy. Det er bare 1 kobberledning i hver tråd. 

 

Det er huseier som liksom skal ha fikset alt av kablinger osv. Men det ble bare etterlatt et hull i veggen hos meg med tp kabelen stikkende ut. Forsøker nå å fullføre jobben selv. 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Er delvis enig i utsagnet ditt. Utstyr bruker i dag autosensing som krysser automatisk. Men med dagens masseproduksjon av billig elektronikk fra kina er det ikke uunngåelig at komponenter og deler er av variabel kvalitet. Autosensing er en funksjon som ikke alltid virker som den skal, avhengig av produsent. Har aldri hørt om Inteno som ruterprodusent, for meg høres dette ut som typisk billig "noname" made in China som leverandørene sender ut.

 

Uansett er det en enkel fix å krysse med åpne ledere som på bildet. Koster ikke mange kaloriene og bytte fire ledere og teste. Mente bare at det kunne være verdt et forsøk.

 

Setningen min er på ingen måte feil. Den stemmer med hvilke pinner klienter bruker til RX og TX for datastrømmer. Derfor skrev jeg i utgangspunktet. Men pga. autosensing er det som regel ikke nødvendig.

 

Jo, setningen din er på alle måter feil. Du skriver at man skal ta utgangspunkt i at man skal bruke krysset kabel. Det er feil, da "alt" av utstyr som er i bruk i et hjem i dag ikke trenger dette. Ergo trenger man heller ikke ta utgangspunkt i at man skal bruke en krysset kabel. Et kjapt google-søk viser at dette er en dsl-router blant annet nextgentel har brukt. Den har selvsagt switching, og da trenger man heller ikke krysset kabel. Det eneste du oppnår med å dra inn kryssede kabler er å skape forvirring og merarbeid for trådstarter.

Lenke til kommentar

Jo, setningen din er på alle måter feil. Du skriver at man skal ta utgangspunkt i at man skal bruke krysset kabel. Det er feil, da "alt" av utstyr som er i bruk i et hjem i dag ikke trenger dette. Ergo trenger man heller ikke ta utgangspunkt i at man skal bruke en krysset kabel. Et kjapt google-søk viser at dette er en dsl-router blant annet nextgentel har brukt. Den har selvsagt switching, og da trenger man heller ikke krysset kabel. Det eneste du oppnår med å dra inn kryssede kabler er å skape forvirring og merarbeid for trådstarter.

 

Eneste som er forvirret her er deg :)

 

På det fysiske laget sender komponentene signaler på pinne 1 og 2, og mottar på pinne 3 og 6. Dette er utgangspunktet for duplexing. Du kan ikke sende og motta samtidig over samme leder, og må derfor krysse. Nyere utstyr krysser selv, men som jeg poengterte: det er ikke alltid dette virker korrekt.

 

Og angående ruteren som NextGentel bruker: Inteno er et lokalt norsk firma som antakeligvis kjøper billig masseprodusert Kina-elektronikk. I beste fall er de produsert av ZTE, men brandet med Intelo logo.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Eneste som er forvirret her er deg :)

 

På det fysiske laget sender komponentene signaler på pinne 1 og 2, og mottar på pinne 3 og 6. Dette er utgangspunktet for duplexing. Du kan ikke sende og motta samtidig over samme leder, og må derfor krysse. Nyere utstyr krysser selv, men som jeg poengterte: det er ikke alltid dette virker korrekt.

 

Og angående ruteren som NextGentel bruker: Inteno er et lokalt norsk firma som antakeligvis kjøper billig masseprodusert Kina-elektronikk. I beste fall er de produsert av ZTE, men brandet med Intelo logo.

 

Nei, jeg er ikke forvirret. Det er du, ikke jeg, som anbefaler trådstarter å krysskable et punkt som skal kobles i en router med switchporter. Kan du kanskje forklare hva det oppnår, siden du mener jeg er forvirret? Hva nøyaktig gjør at du mener en krysset kabel mellom en router og en laptop er løsningen på dette problemet?

 

Kan du forøvrig linke til de routerne som er i bruk av norske isper som _trenger_ krysskabling? Du skriver at man "i utgangspunktet skal bruke krysset kabel", da vil jeg anta at man i minst 51% av alle tilfeller skal bruke krysset kabel mellom router og pc. Da bør det være null problem for deg å vise til en god del routere som er levert av norske isper i dag som dette gjelder.

 

Routere / switcher lagd i Kina trenger ikke krysskabler, bare tullprat.

 

Du er 20 år for sent ute med argumentene dine, ingen i dag med normal alder på pc/nettverket sitt trenger krysset kabel til noe som helst.

 

Videre er jeg 100% sikker på at det ikke er at kablen er rett (ikke krysskablet) som er grunnen til at trådstarter ikke får kontakt med routeren sin.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Er det brukt en patche kabel eller en installasjons kabel?

Den ene er flertrådet, den andre er enleder, disse kan IKKE termineres på samme måte.

Patch termineres i en RJ-45, installasjonskabel termineres i plint/veggboks.

 

Dersom du ser hvordan "knivene" i henholdsvis RJ pluggen og plinten er bygd opp,

vil du se at feil type kabel vil skape fysiske problemer, med vakkel kontakt og ustabilitet som følge av dette.

Dette er bullshit.. Jeg har jobbet med montering av hovedsakelig IP-kameraer ukentlig de siste 7 årene, har aldri brukt noe annet enn installasjonskabel som jeg i 99% av tilfellene setter plugg på. Ikke én gang har det blitt noe problem som følge av dette...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husker for masse år siden jeg lagde TP-kabel selv. Tror jeg måtte ha gjort noe feil, selv om multimeteret mitt viste at det var kontakt.
 
Uansett - den gangen løste jeg problemet ved å tvinge hastigheten på nettverkskortet til 10Mpbs. Prøv dette å se om du klare å kommunisere.
 
Som andre har nevnt før meg - det kan være en fordel å teste med annet nettverksutstyr, om ikke annet så er det jo alltids en liten sjans for at akkurat den ruteren du nå har kan være årsaken til problemet.
 
Mulig noen har spurt deg før, får du kommunisert mellom ruter/pc om du bruker en ferdig cat5 kabel ?

 

Dette er bullshit.. Jeg har jobbet med montering av hovedsakelig IP-kameraer ukentlig de siste 7 årene, har aldri brukt noe annet enn installasjonskabel som jeg i 99% av tilfellene setter plugg på. Ikke én gang har det blitt noe problem som følge av dette...

Det er vel forskjell i kvaliteten på utsyret du og han bruker.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Skaffa meg en kabeltester.. Og den viste ingen utslag.. Så da kan da umulig den kabelen i andre etasjen gå ned til oss.. Så hvor kabelen i stua vår ender opp aner jeg ikke.. Huseier skulle finne en ´datamann´ som skulle fikse. Bare synd at han er så jævla treig til å fikse ting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at det løste seg (sort of).

 

Et lite tips om du har flere rj45 kontakter liggende - så er det mulig å lage en "jukseplugg" der alle kontaktpunktene er kortsluttet. Da kan du benytte et vanlig multimeter til å fastslå om der er kontakt eller ikke. Det er en veldig billig løsning om du allerede har et multimeter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er bullshit.. Jeg har jobbet med montering av hovedsakelig IP-kameraer ukentlig de siste 7 årene, har aldri brukt noe annet enn installasjonskabel som jeg i 99% av tilfellene setter plugg på. Ikke én gang har det blitt noe problem som følge av dette...

 

Hei, så fint for deg da :-)

Regner med at dette er kamerarer som enten sitter fast, eller roterer uten særlig bevegelse på nettverkskabelen?

 

Kan du fortelle meg produsent / leverandør / varenummer på de 8P8C pluggene du bruker?

Post gjerne et bilde av pluggen, før og etter terminering, som tydelig viser knivenes kontakt med kabelen.

 

Bonusspørsmål: 

Hvilken NEK standard jobber du etter?

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Skaffa meg en kabeltester.. Og den viste ingen utslag.. Så da kan da umulig den kabelen i andre etasjen gå ned til oss.. Så hvor kabelen i stua vår ender opp aner jeg ikke.. Huseier skulle finne en ´datamann´ som skulle fikse. Bare synd at han er så jævla treig til å fikse ting. 

En del billige kabeltestere viser ingen forbindelse overhodet hvis det er brudd på flere ledere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...