Gå til innhold

Har jeg kablet feil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk også termineringene på den andre boksen og sjekk at det blir likt.

Samme ledning til samme termineringspunkt. Det vises litt dårlig på det første bildet ditt om de to midterste parene er riktig siden begge de hvite ledningene skjuler stripen med fargekoding, men antar at du har gjort det riktig.

Lenke til kommentar

Sjekk også termineringene på den andre boksen og sjekk at det blir likt.

Samme ledning til samme termineringspunkt. Det vises litt dårlig på det første bildet ditt om de to midterste parene er riktig siden begge de hvite ledningene skjuler stripen med fargekoding, men antar at du har gjort det riktig.

 

Den ledningen som går ifra kontakten er den pluggen som er avbildet der.

Lenke til kommentar

T-568B ser rett ut i begge ender. Har du kontrollert med kabeltester? De første gangene jeg skulle terminere selv gjorde jeg feilen å ikke dytte ledningene langt nok inn i nettverksskoa, så jeg krympet kontakten for langt frem, slik at lederne ikke kom i kontakt med kontaktene foran. Ta bilde av kontakten fra sida. Ledningene skal omtrent butte i foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv det. Testere får du billig. Til å lage pluggene trenger du modulartang. 

 

Ja, får vel kjøpe modulartang og ifall.

 

Var en polakk som drev å fikset dette for huseier for ei stund siden. Glemte å sjekke pluggen oppe, så får gjøre det imorgen når de er våkne. 

Lenke til kommentar

Drit i kabeltester: Du har vel en eller annen gammel switch, router, eller hva som helst med ethernetkontakt?

Se om du får link-lys i portene fra en slik i beggen ender. Gjør du det er det riktig koblet.

 

Pluggen og kontakten er iallefall riktig. Så lenge det orange og grønne paret er koblet rett, så skal du iallefall få 100Mb.

Men det blå og brune ser riktig ut de også.

Lenke til kommentar

Ethernetuttaket i stua vår er kablet opp til andre etasjen til en trådløs Inteno router. Men får ingen signal om jeg forsøker å koble laptoppen min til. 

 

Er det gjort riktig med fargekodene osv? 

 

 

Når du skriver at du ikke får signal, mener du at du ikke får link på nettverkskortet, altså dette ikonet?

 

Gpyjypr.jpg

 

Eller mener du at du ikke får internett (ikonet er med gult utropstegn)

 

Har du sjekket at nettverkskortet på laptopen ikke er deaktivert (hvis den kun har vært brukt til Wi-Fi tidligere f. eks)

 

Har du prøvd å plugge inn noe annet enn laptopen din og se om det blir link da?

 

Hva står det på porten du har koblet kabelen til i ruteren i andre enden?

Endret av TMB
Lenke til kommentar

For direkte tilkobling mellom PC og ruter skal du i utgangspunktet bruke krysset kabel. Da må du bytte om grønne og oransje ledere (pin 1,2 og 3,6).

På de fleste nettverkskort er det i dag en "auto crossover" funksjon som gjør at du kan bruke vanlige kabler, men på en del utstyr virker ikke denne funksjonen alltid like bra.

 

Prøv med bytte av nevnte ledere, og se om det hjelper...

 

RJ-45.gif

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

For direkte tilkobling mellom PC og ruter skal du i utgangspunktet bruke krysset kabel.

 

 

Nei, det skal du på ingen måte. For 20 år siden måtte du ha en krysset kabel mellom to pc-er som skulle direktekobles, men det er på ingen måte aktuelt i dag. Å gi råd om å krysse kabelen i dag er rett og slett helt feil.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...