Gå til innhold

– Chili vil måtte sette opp prisen eller droppe abonnementet fullstendig


Anbefalte innlegg

Jeg har følgt dette Chilli rotet siden meldingen om stenging uten forvarsel.

 

Det jeg tenker er at hvis jeg betaler for "fri bruk" (1000gb) om det er 399 eller 699,- så forventer jeg å kunne bruke all data når jeg vil og hvordan jeg vil.

 

La oss si at jeg jobber offshore, da vil jeg kanskje være ute 2 uker. om jeg vil teste/pushe laste ned spill eller hva enn annet i de 2 andre ukene så synes jeg at dette skal gå greit. Uten meldinger for de antar at jeg skal bruke mer med mengden jeg bruker pr. dag... eller stenging av abb. har sett alt i fra teite sammenligninger mot spis hvor mye pizza du vil og annet vas. men faktum er hvis de reklamerer for 1000gb så skal jeg jammen meg kunne bruke dette! ok i pizza sammenheng så blir dette spis så mye du vil (12 stykker max pr dag) men kun en bit pr 5. minutt ellers går det for fort synes vi og du kan jo i verste fall komme til å spise alle 12 og da tjener jo ikke vi så mye...

 

Når jeg så dette tilbudet vurderte jeg å si opp bredbånds avtale og kun bruke dette. Men med disse dags kvotene og overvåkningen på grunnlag av hva chilli mener er "mye" bruk pr uke/dag/time?? er jo latterlig.

 

Og dette med å bestemme hvordan jeg bruker mine data på hvilket produkt (pc/mobil/netbrett) osv. er jo ikke greit.

 

Kort summert: Leverer du 1000gb fri bruk så må de da være fri bruk ikke "1000gb men du kan bare bruke så my pr dag/uke og ikke til annet en mobil" der det er så og si umulig å oppnå kvoten du har kjøpt.

 

Det er det som også er fint med kvote.. når du max er det enten stopp(problem løst) eller så kan chilli ta seg kraftig betalt for data utover dette... ser ikke problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi er ikke medlem av EU, og medlemsskap har gang på gang blitt nedstemt av det norske folk, so hvorfor er det da relevant hva EU-lovverket mener om denne saken?? (så lenge chilimobil ikke opererer i EU-land)

Hørt om EØS? Vi er et slikt medlem. Tilgang til EUs indre marked for fri flyt av varer og tjenester. Derfor «må» vi også innlemme EUs lover og resolusjoner i vårt lovverk. Vi kan jo nekte, men da er frykten for reaksjoner fra EU overhengende på andre områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjenner flere som har dette abonnementet og for normale brukere er dette midt i blinken. Majoriteten vil aldri være i nærheten av å bruke 1000GB på mobil nå. På vår fibernettlinje hadde vi totalt som familie brukt 458GB i august. Vi har ikke tradisjonelle TV kanaler, alt streames. 2 barn med Netflix og Youtube og 2 voksne som streamer i 4K. Så på mobil mener jeg det er helt innafor å si at 1000GB er å regne som ubegrenset bruk.

Lenke til kommentar

Fortsatt kjetter du om at 50 GB dagen er unormalt. Det er ingenting i vilkårene til Chili Fri data som tilsier dette. Slutt med slik feilinformasjon.

Det er ved 50 GB at de vurderer å ringe kunden for å sjekke WTF han driver med. Derfor bruker jeg det tallet.

 

 

 

Det jeg tenker er at hvis jeg betaler for "fri bruk" (1000gb) om det er 399 eller 699,- så forventer jeg å kunne bruke all data når jeg vil og hvordan jeg vil.

Men slik er det altså ikke. Det er begrensninger som hindrer misbruk, akkurat som med "fri" SMS eller ringetid. Hvis begrensningene ikke er akseptable for deg, så får du finne et annet abonnement med mye data.

 

La oss si at jeg jobber offshore, da vil jeg kanskje være ute 2 uker. om jeg vil teste/pushe laste ned spill eller hva enn annet i de 2 andre ukene så synes jeg at dette skal gå greit.

Det går greit også. Du skal laste ned ekstreme mengder data for at de skal reagere.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Burde være 100 GB i måneden.

Blir feil å si fri bruk med mindre det menes med musikk\surfining og steaming i 720p 3-4 timer per dag.

 

50 GB er mye per dag.

Men klarer fint å nå opp til det hvis jeg laster ned spill på steam eller laster ned spill til ps4.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Etterhvert vil uansett alle mobiloperatører i Norge også gå over til fri data på 4G og i fremtiden på 5G. Det er bra at Chili begynte, nå vet de andre mobiloperatørene at det blir konkurranse om å levere fullverdige abonnementer med fri data. I USA har Sprint (https://www.sprint.com/en/shop/plans/unlimited-cell-phone-plan.html) med flere begynt med fri data, tekst og tale. Telia (https://www.telia.no/data-boost) har begynt med noe som heter "Data Boost" med "ubegrenset data i 1 eller 3 timer", men folk ønsker jo 24 timer med ubegrenset data hele året, så da burde Telia kanskje satse litt høyere enn "1 eller 3 timer". Og inkludere dette i alle abonnementene, ikke bare som en tilleggspakke.

Endret av UendeligCR7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, Data Boost er tilgjengelig på alle private SMART abonnement (SMART Barn, Ung, Mini, Basis, Pluss, Super og Total) samt Telia Bedrift, SMART Avtalepris og Telia Click for bedriftskunder.

Typisk kontantkort og mobilt bredbånd ikke gjelder? Ganske lattelig er vel de som trenger det mest?

 

Jeg tror også hos telia blir det større datapakker, men det er lenge til de gjør som chilimobil det er jeg helt sikker på, fordi det er ikke økonomisk lønnsomt. Særlig med tanke mange misbruker det også.

 

En ting vi kan slå fast telenor og icenet blir de siste. Telenor fordi de er store og bryr seg ikke.

Icenet fordi de må leie hos telia eller ikke har råd.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I USA har Sprint (https://www.sprint.com/en/shop/plans/unlimited-cell-phone-plan.html) med flere begynt med fri data, tekst og tale.

Fri data? Tja. Hele markedet i USA er ødlagt spør du meg. Alt heter Unlimited der nå.

Chillimobil sitt tilbud er overlegent alle disse "unlimited" i USA.

 

Etter USA markedet sin definisjon av unlimited, så er også Ice og Komplett sine tilbud her til lands unlimited.

De gir deg en fast kvote, men lar deg fortsette å bruke nettet til shitty speed etterpå uten at det koster for de MBytene du kommer over, hvis du klarer.

 

Sprint har:

Unlimited basic 24 USD:

* 500 MB maks på deling med andre devicer / hotspot

* Etter 500 MB totalt så får du "3G speeds"

* Videostrømmer er trottlet til 480p

* Audiostrømmer er trottlet 500 kbps

* Gaming trottlet til 2 Mbps

 

Unlimited plus 34 USD:

* 15 GB maks på deling med andre devicer / hotspot

* Etter 15 GB totalt så får du "3G speeds"

* Videostrømmer er trottlet til 1080p

* Videostrømmer er trottlet til 1.5 Mbit

* Gaming trottlet til 8 Mbps

* Du får med Hulu og Tidal

 

Unlimited premium 54 USD:

* 50 GB maks på deling med andre devicer / hotspot

* Etter 50 GB totalt så får du "3G speeds"

* Du får med Hulu, Amazon Prime, 20 USD Uber credits og basic TIDAL

 

Andre morsome feller hos Sprint:

* Data deprioritization during congestion (generelt)

MEN også:

* Data deprioritization during congestion after 50GB/mo

* Sprint may terminate service if off-network roaming usage in a month exceeds: (1) 800 min. or a majority of min.; or (2) 100MB or a majority of KB

 

 

Tror ikke du vil ha denne type mobilmarked i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har på sett og vis det samme i Norge også. Hvis du fintolker f.eks. Telias abo i Norge, så kan du bruke ubegrenset med data.Forskjellen mellom Telia og de amerikanske operatørene, er at Telias hastighet etter at kvoten er brukt opp, er sneglefart. 64 kbit/sek. Dvs. halv ISDN.

 

Mitt tips er at ICE blir nestemann ut med ubegrenset data. Dels fordi de er utfordreren i mobilmarkedet, men også fordi de aldri vil kunne tilby samme hastigheter som Telia og Telenor. Det har de ikke nok frekvenser til. For å kompensere for dette må de tilby noe annet, og da er fri data det mest sannsynlige. Dette vil trolig ikke skje før de har bygget ut nettet så mye at mesteparten av datatrafikken går over eget nett.

Endret av beladinka
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har på sett og vis det samme i Norge også. Hvis du fintolker f.eks. Telias abo i Norge, så kan du bruke ubegrenset med data.Forskjellen mellom Telia og de amerikanske operatørene, er at Telias hastighet etter at kvoten er brukt opp, er sneglefart. 64 kbit/sek. Dvs. halv ISDN.

 

Mitt tips er at ICE blir nestemann ut med ubegrenset data. Dels fordi de er utfordreren i mobilmarkedet, men også fordi de aldri vil kunne tilby samme hastigheter som Telia og Telenor. Det har de ikke nok frekvenser til. For å kompensere for dette må de tilby noe annet, og da er fri data det mest sannsynlige. Dette vil trolig ikke skje før de har bygget ut nettet så mye at mesteparten av datatrafikken går over eget nett.

 

Enig. Det er på tide at brukerne krever fri data fra alle norske teleselskaper, uten stuping av hastigheten. For eksempel T-Mobile (USA) https://www.t-mobile.com/cell-phone-plans tilbyr "Unlimited 4G LTE data", og "Unlimited texting and data abroad. Unlimited in 210+ countries and destinations". På toppen av det hele er alle skatter og avgifter inkludert i prisen og de garanterer ingen negative overraskelser. Kun månedsprisen på 35 dollar (mindre enn 300 kroner). Jeg tenker at om T-Mobile er tilgjengelig i over 210 land, da håper jeg de kommer til Norge snart. T-Mobile Norge ville vært fantastisk og ledet veien videre. Norske teleselskaper har mye å lære.

Endret av wingca
Lenke til kommentar

Leste du posten posten fra MegaMann2, som kom rett før den du svarte på?

Ja, Sprint og T-Mobile er ikke samme selskap med samme vilkår og betingelser. På samme måte som at Telenor og Chili ikke er samme selskap med samme vilkår og betingelser.

Endret av wingca
Lenke til kommentar

Fra din egen link 

Ja, men hva skjer når 50 GB er brukt opp? "On all T-Mobile plans, during congestion, the small fraction of customers using >50GB/month may notice reduced speeds until next bill cycle due to data prioritization." Altså under høy trafikk vil de få som bruker over 50 GB oppleve reduserte hastigheter, men kun under høy trafikk. I Norge får man reduserte hastigheter uansett om det er mye trafikk i nettet eller ikke.

 

De fleste (vanlig mobilbruk, altså ingen tunge filer som lastes ned konstant) bruker uansett ikke mer enn 50 GB per måned, selv om noen få gjør det. La oss si at de fleste bruker ca. 16 GB med data i måneden, da har man fortsatt ca. 34 GB igjen. Hver måned. Med andre ord trenger man ikke å tenke på databruken sin lenger. Unlimited betyr uendelig, altså mye mer enn 9999999999 GB men ingen får jo brukt opp alt uansett. Det er forstatt mye bedre enn flere norske teleselskaper som krever ca. 100 kr. for 1 GB per måned. Skal man ha et abonnement med 50 GB eller mer mobildata i måneden i Norge må man ut med betydelig mer. Chili er eneste tilbyder som har utfordret markedet. Derfor er det synd om de øker prisen, da blir dem som de andre teleselskapene i Norge. Altså tilbake til alltid-dyrt-og-dårlig standard. Selskaper må tørre å satse på selve kundene, eller kun bli et typisk standardselskap.

Endret av wingca
Lenke til kommentar

Ja, Sprint og T-Mobile er ikke samme selskap med samme vilkår og betingelser. På samme måte som at Telenor og Chili ikke er samme selskap med samme vilkår og betingelser.

Leser folk aldri vilkårene?

Du påstår at T-Mobile i USA leverer "fri data fra, uten stuping av hastigheten". Vilkårene dems sier noe helt annet.

 

T-Mobile sine:

* Video streams at up to 1.5Mbps.

 

* During congestion, Essentials customers may notice speeds lower than other customers and further reduction if using >50GB/month. Video typically streams on smartphone/tablet at DVD quality (480p). Tethering at max 3G speeds.

 

* Smartphone/tablet usage is prioritized over Mobile Hotspot (tethering) usage, which may result in higher speeds for data used on smartphones and tablets

 

* Roaming: U.S. roaming and on-network data allotments differ: includes 200MB roaming. High-speed data is US only; in Canada/Mexico, unlimited at up to 128kbps; additional purchase required for data elsewhere.

 

 

Vi er ikke vant til denne typen begrensninger i Norge. Struping av alle videostrømmer til 1.5 Mbit, selv før 50 GB brukt. "3G speeds" maks ved hotspot, og maks 200 MB maks utenfor Norge. 128 kbps utenfor Norge er. Rimelig mye kjipere vilkår enn vi er vant med.Mest sannsynelig hadde man ikke fått roaming om man skulle lagt seg på prisnivå, grunnet EU roaming avtaler.

 

Bruker du over 50 GB så forbeholder de seg retten til å strupe deg hvis det er "congestion". Definisjonen av det er ikke veldig tydelig.

 

Jeg vil heller ha datapakker jeg er fri til å bruke som jeg vil, uten masse struping av diverse innhold og begrensinger på hvor jeg kan bruke.

 

Alle disse "unlimited" tilbudene i USA er mye mer villedene og dårligere enn Chillimobil sin "fri bruk" opptil 1000 GB.

Lenke til kommentar

Leser folk aldri vilkårene?

Du påstår at T-Mobile i USA leverer "fri data fra, uten stuping av hastigheten". Vilkårene dems sier noe helt annet.

 

T-Mobile sine:

* Video streams at up to 1.5Mbps.

 

* During congestion, Essentials customers may notice speeds lower than other customers and further reduction if using >50GB/month. Video typically streams on smartphone/tablet at DVD quality (480p). Tethering at max 3G speeds.

 

* Smartphone/tablet usage is prioritized over Mobile Hotspot (tethering) usage, which may result in higher speeds for data used on smartphones and tablets

 

* Roaming: U.S. roaming and on-network data allotments differ: includes 200MB roaming. High-speed data is US only; in Canada/Mexico, unlimited at up to 128kbps; additional purchase required for data elsewhere.

 

 

Vi er ikke vant til denne typen begrensninger i Norge. Struping av alle videostrømmer til 1.5 Mbit, selv før 50 GB brukt. "3G speeds" maks ved hotspot, og maks 200 MB maks utenfor Norge. 128 kbps utenfor Norge er. Rimelig mye kjipere vilkår enn vi er vant med.Mest sannsynelig hadde man ikke fått roaming om man skulle lagt seg på prisnivå, grunnet EU roaming avtaler.

 

Bruker du over 50 GB så forbeholder de seg retten til å strupe deg hvis det er "congestion". Definisjonen av det er ikke veldig tydelig.

 

Jeg vil heller ha datapakker jeg er fri til å bruke som jeg vil, uten masse struping av diverse innhold og begrensinger på hvor jeg kan bruke.

 

Alle disse "unlimited" tilbudene i USA er mye mer villedene og dårligere enn Chillimobil sin "fri bruk" opptil 1000 GB.

Nei, de struper kun om kundene bruker over 50 GB i en måned. Men selvfølgelig hadde det vært greit om dem ikke strupet hastighetene.

Endret av wingca
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...